AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

Proprietär kod i svarta lådor – så väljer AMD att beskriva Nvidia Gameworks. Nästa år går bolaget upp mot ärkerivalen genom att släppa motsvarande resurser fritt på Github.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jättebra AMD! Det bör underlätta för utvecklare av spel såväl som portning till andra plattformar som Linux. Hoppas det blir vettiga licenser också så att det kan användas fritt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jättebra AMD! Det bör underlätta för utvecklare av spel såväl som portning till andra plattformar som Linux. Hoppas det blir vettiga licenser också så att det kan användas fritt.

Artikeln säger "Därtill kommer alla öppna resurser gå under en MIT-licens, vilket gör att det blir fritt fram att modifiera och rentutav sälja vidare mjukvarorna."

Permalänk
Medlem

Finemang!

Finns det något negativt med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Finemang!

Finns det något negativt med detta?

Det enda negativa jag ser med detta är att Nvidia kommer kunna anpassa och optimera koden mot sina egna kort, så att det i slutändan fortsätter komma ut AMD-optimerade spel som fungerar väl på både AMD och Nvidia, men Nvidia-optimerade spel endast presterar väl med Nvidia.

Jag anser att de goda initiativ AMD presenterar även skall komma dem till godo marknadsmässigt.

Permalänk
Medlem

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

PS: Jo, det finns massor av människor som drivs av skaparglädje och inte bara monetär vinning. Med mitt system kommer "roffa åt sig nissarna" att "självdö" affärsmässigt så att säga. Jag kallar systemet för "survival of the kindest", och här är definitivt AMD en bra bit före Nvidia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så att man blir tårögd.. :') Way to go AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det enda negativa jag ser med detta är att Nvidia kommer kunna anpassa och optimera koden mot sina egna kort, så att det i slutändan fortsätter komma ut AMD-optimerade spel som fungerar väl på både AMD och Nvidia, men Nvidia-optimerade spel endast presterar väl med Nvidia.
Jag anser att de goda initiativ AMD presenterar även skall komma dem till godo marknadsmässigt.

Just det
Men på enare tid tycker jag nVidia-anpassningarna bara varit negativa
(Batman, FarCry)

Permalänk
SpelClockers

Det kanske blir ett AMD-grafikkort nästa gång det är dags att uppgradera. Öppen källkod ger många pluspoäng i min värld.
Väljer i dagsläget Nvidia enbart för att det är bättre stöd i Linux. Körde AMD tidigare på Windows och var väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Nu får vi hoppas AMD överlever. Vi behöver ett öppet företag som faktiskt kämpar för allas vinning och inte bara för egen vinning.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli något bra!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den.

Alltså.. Va?
Visst, i många fall kan det förstöra, men att säga att stängd källkod borde vara olagligt är bara ignorant. När vi pratar källkod pratar vi alltså inte bara kod till drivrutiner utan även kod till programvaror, spel osv. Tänk efter lite hur du hade tänkt att branschen skulle överleva om man inte kunde ta betalt för sin kod då den ändå finns öppen på annat håll. Kan man inte ta betalt för sina produkter kommer det finnas färre utvecklare. Färre utvecklare gör att man inte längre måste tävla lika hårt för att bli bäst. Det resulterar i sämre programvaror för oss användare.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Alltså.. Va?
Visst, i många fall kan det förstöra, men att säga att stängd källkod borde vara olagligt är bara ignorant. När vi pratar källkod pratar vi alltså inte bara kod till drivrutiner utan även kod till programvaror, spel osv. Tänk efter lite hur du hade tänkt att branschen skulle överleva om man inte kunde ta betalt för sin kod då den ändå finns öppen på annat håll. Kan man inte ta betalt för sina produkter kommer det finnas färre utvecklare. Färre utvecklare gör att man inte längre måste tävla lika hårt för att bli bäst. Det resulterar i sämre programvaror för oss användare.

För att inte tala om alla virus som skulle hitta ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

PS: Jo, det finns massor av människor som drivs av skaparglädje och inte bara monetär vinning. Med mitt system kommer "roffa åt sig nissarna" att "självdö" affärsmässigt så att säga. Jag kallar systemet för "survival of the kindest", och här är definitivt AMD en bra bit före Nvidia.

Jag antar att du kan programmera och arbetar som programutvecklare?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Öppenkällkod och bra licens? Fina grejor här av AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Alltså.. Va?
Visst, i många fall kan det förstöra, men att säga att stängd källkod borde vara olagligt är bara ignorant. När vi pratar källkod pratar vi alltså inte bara kod till drivrutiner utan även kod till programvaror, spel osv. Tänk efter lite hur du hade tänkt att branschen skulle överleva om man inte kunde ta betalt för sin kod då den ändå finns öppen på annat håll. Kan man inte ta betalt för sina produkter kommer det finnas färre utvecklare. Färre utvecklare gör att man inte längre måste tävla lika hårt för att bli bäst. Det resulterar i sämre programvaror för oss användare.

Alltså... Va? Har du helt glömt till exempel RedHat Linux? Mozilla osv osv? Det är företag med mycket god lönsamhet trotts öppen källkod.

Sen är det också så att bara för att koden är öppen så betyder det inte att man inte kan ta betalt för den. "kopiorna" kanske inte har resurser till den kvalitetssäkring osv som krävs. Det är en väldig skillnad på att tvingas lämna ut källkoden och att tvingas lämna ut färdigkompilerade binärer.

Sen kanske det finns fall där en kopia då blir bättre och därigenom får fler users, men det ser jag inget fel i. Må bästa program vinna, helt enkelt. Tjänar man inte pengar på sitt program så gör man ju något fel jämfört med de som lyckas i så fall.

Men som sagt. Tänker man bara på sin egen ekonomiska vinning som tvunget måste uppnås genom att trampa på andra så är min idé inte särskillt smart. Men nu kallar jag den "Survival of the kindest", inte "survival of the greediest".

Skrivet av Fire_Ice:

Jag antar att du kan programmera och arbetar som programutvecklare?

Nej, vad får dig att tro det? Jag är IT-tekniker... I och för sig så "programmerar" jag väl musik då jag gör allt i trackers och så men det är ju inte samma sak.

Oavsett vad så behöver man knappast yrkeskompetens inom ett område för att sakkunnigt uttala sig om hur det borde skötas. då skulle det bli ett extremt knasigt och rent av teknokratiskt samhälle vi levde i och jag råkar faktiskt föredra demokrati framför teknokrati och gillar att alla får komma till tals om allt om de vill. Den rent monetära aspekten i frågan är redan överspelad som sagt då det finns open source projekt som drar in bra med pengar, så man behöver inte vara snål och självisk för att tjäna pengar på programmering faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Finns det något negativt med detta?

En möjlighet är ju att AMD inte vill lägga mer resurser på att utveckla dessa projekt vidare, och därför släpper koden fri i förhoppning om att andra kommer att göra jobbet åt dem. Så risken finns att AMD släpper källkoden, och sen händer ingenting med den för att ingen är intresserad. Men det är ju rätt pessimistiskt att anta att så kommer vara fallet, och med öppen källkod så har någon annan i alla fall chansen att fortsätta. Att öppna upp källkoden är hur som helst ett steg i rätt riktning, sen får vi se hur AMD sköter det.

Permalänk

AMD visar än en gång hur det ska göras! Kanske det kan bli bättre drivrutiner till Linux.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså... Va? Har du helt glömt till exempel RedHat Linux? Mozilla osv osv? Det är företag med mycket god lönsamhet trotts öppen källkod.

Sen är det också så att bara för att koden är öppen så betyder det inte att man inte kan ta betalt för den. "kopiorna" kanske inte har resurser till den kvalitetssäkring osv som krävs. Det är en väldig skillnad på att tvingas lämna ut källkoden och att tvingas lämna ut färdigkompilerade binärer.

Sen kanske det finns fall där en kopia då blir bättre och därigenom får fler users, men det ser jag inget fel i. Må bästa program vinna, helt enkelt. Tjänar man inte pengar på sitt program så gör man ju något fel jämfört med de som lyckas i så fall.

Men som sagt. Tänker man bara på sin egen ekonomiska vinning som tvunget måste uppnås genom att trampa på andra så är min idé inte särskillt smart. Men nu kallar jag den "Survival of the kindest", inte "survival of the greediest".

Ja alltså. Jag älskar öppen källkod jag med. Men jag kan faktiskt inte få det att gå ihop med kommersiella spel. Kanske någon detalj jag missar, men om man begär att koden ska vara gratis tillgänglig från dag 1 så förstår jag inte hur utvecklare ska ha råd att göra spel så som The Witcher 3, exempelvis. Kanske om koden blir tillgänglig efter X antal år...

Men angående Mozilla, är inte en rätt enormt stor del av deras inkomst från Google/Yahoo? Dom är ju dessutom icke-vinst, vilket är ädelt men kanske inte vad alla är ute efter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

PS: Jo, det finns massor av människor som drivs av skaparglädje och inte bara monetär vinning. Med mitt system kommer "roffa åt sig nissarna" att "självdö" affärsmässigt så att säga. Jag kallar systemet för "survival of the kindest", och här är definitivt AMD en bra bit före Nvidia.

Så om du skapar ett program och sen säljer det så tänker du göra källkoden öppen med risk för att andra då kopierar din kod och sen kör programmet gratis vilket innebär att du inte får betalt som i sin tur leder till att du inte har råd med bostad, mat kläder osv?
Lika så om du driver ett företag som lagt ned massor med pengar, arbetstid, på att göra bra produkter så tänker du sen göra den koden fri och riskerar att gå miste om möjligheten att täcka upp för dom kostnaderna?

Öppen och fri kod lämpar sig för vissa områden men inte för alla. Så att säga att all källkod som inte är öppen skall vara olaglig låter inte genomtänkt.

Att Amd gör koden öppen är givetvis bra men att de gör det är för att konkurrenter ändå inte har nytta av den, eller troligen en mycket liten nytta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Här kan Nvidia lära sig ett och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är logiskt och bra. Jag tycker stängd källkod borde vara olagligt då det så gott som alltid förstör för alla utom de som äger den. Och jag tycker vi bör ha kommit såpass långt i människans utveckling att det mesta borde handla om att hjälpas åt och inte bara roffa åt sig som asgamar som Nvidia gör. Bra AMD!

> Använder Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

> Använder Windows.

Vet du något OS som är lika bra som Windows som har öppen källkod?

Ska fungera för alla funktioner man använder idag, kunna spela alla spel optimerat, alltid ha bästa drivrutinera...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Tänkte precis skriva detsamma.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså... Va? Har du helt glömt till exempel RedHat Linux? Mozilla osv osv? Det är företag med mycket god lönsamhet trotts öppen källkod.

Sen är det också så att bara för att koden är öppen så betyder det inte att man inte kan ta betalt för den. "kopiorna" kanske inte har resurser till den kvalitetssäkring osv som krävs. Det är en väldig skillnad på att tvingas lämna ut källkoden och att tvingas lämna ut färdigkompilerade binärer.

Sen kanske det finns fall där en kopia då blir bättre och därigenom får fler users, men det ser jag inget fel i. Må bästa program vinna, helt enkelt. Tjänar man inte pengar på sitt program så gör man ju något fel jämfört med de som lyckas i så fall.

Men som sagt. Tänker man bara på sin egen ekonomiska vinning som tvunget måste uppnås genom att trampa på andra så är min idé inte särskillt smart. Men nu kallar jag den "Survival of the kindest", inte "survival of the greediest".

Nej, vad får dig att tro det? Jag är IT-tekniker... I och för sig så "programmerar" jag väl musik då jag gör allt i trackers och så men det är ju inte samma sak.

Oavsett vad så behöver man knappast yrkeskompetens inom ett område för att sakkunnigt uttala sig om hur det borde skötas. då skulle det bli ett extremt knasigt och rent av teknokratiskt samhälle vi levde i och jag råkar faktiskt föredra demokrati framför teknokrati och gillar att alla får komma till tals om allt om de vill. Den rent monetära aspekten i frågan är redan överspelad som sagt då det finns open source projekt som drar in bra med pengar, så man behöver inte vara snål och självisk för att tjäna pengar på programmering faktiskt.

Waterfox x64 och Chromium är sådana projekt som kommit ut och blivit bättre än sina grundversioner t.ex.

Heja öppen källkod! ser verkligen fram emot den dagen jag kan formatera min SSD och dra ner en valfri linux dist och kunna köra mina spel utan problem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Waterfox x64 och Chromium är sådana projekt som kommit ut och blivit bättre än sina grundversioner t.ex.

Heja öppen källkod! ser verkligen fram emot den dagen jag kan formatera min SSD och dra ner en valfri linux dist och kunna köra mina spel utan problem.

Fast, ska man vara petig så är Chromium grundversionen och Chrome påbyggnaden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

AMD - the way it is meant to be done.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vet du något OS som är lika bra som Windows som har öppen källkod?

Ska fungera för alla funktioner man använder idag, kunna spela alla spel optimerat, alltid ha bästa drivrutinera...

Det går ju inte ens på windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vet du något OS som är lika bra som Windows som har öppen källkod?

Ska fungera för alla funktioner man använder idag, kunna spela alla spel optimerat, alltid ha bästa drivrutinera...

Ja fast... Man kan inte direkt skylla på OS:et i det fallet. Det är väl snarare drivrutin och spelmakarna som är ansvariga för den biten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja alltså. Jag älskar öppen källkod jag med. Men jag kan faktiskt inte få det att gå ihop med kommersiella spel. Kanske någon detalj jag missar, men om man begär att koden ska vara gratis tillgänglig från dag 1 så förstår jag inte hur utvecklare ska ha råd att göra spel så som The Witcher 3, exempelvis. Kanske om koden blir tillgänglig efter X antal år...

Men angående Mozilla, är inte en rätt enormt stor del av deras inkomst från Google/Yahoo? Dom är ju dessutom icke-vinst, vilket är ädelt men kanske inte vad alla är ute efter.

Om koden är tillgänglig från dag 1 kan å andra sidan personer kodgranska och rapportera buggar och sparar då utvecklarna kostsam efterutveckling, dålig PR osv osv.. Det är gungor och karuseller.

Skrivet av IceDread:

Så om du skapar ett program och sen säljer det så tänker du göra källkoden öppen med risk för att andra då kopierar din kod och sen kör programmet gratis vilket innebär att du inte får betalt som i sin tur leder till att du inte har råd med bostad, mat kläder osv?
Lika så om du driver ett företag som lagt ned massor med pengar, arbetstid, på att göra bra produkter så tänker du sen göra den koden fri och riskerar att gå miste om möjligheten att täcka upp för dom kostnaderna?

Öppen och fri kod lämpar sig för vissa områden men inte för alla. Så att säga att all källkod som inte är öppen skall vara olaglig låter inte genomtänkt.

Att Amd gör koden öppen är givetvis bra men att de gör det är för att konkurrenter ändå inte har nytta av den, eller troligen en mycket liten nytta.

Men alltså nu förutsätter du att bara för att man lagt ner tid och pengar på något så har man rätt att få igen investeringen. Så är det absolut inte. Det finns massor av programmerare som lägger ner tid och pengar på program som ingen vill ha. Ska man tvingas köpa av dem då eller? Annars kan de ju inte garantera mat på bordet för sig själva? Och så vidare. Gör man korkade investeringar, må det vara tid eller pengar, får man skylla sig själv. Ja, Absolut. Stängd källkod borde förbjudas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.