3-sli 970 till 4k och VR? No eller gogo?

Permalänk

3-sli 970 till 4k och VR? No eller gogo?

Som tråden lyder är det värt med 3st 780 för 4k eller VR, vet att många tycker att tre stycken grafikkort är Overkill eller slöseri på pengar och att det vore bättre med två stycken 980ti pga högre av V-ram men om man leker med tanken vad skulle ni välja ?

Och skulle det funka bättre med 3sli med g-sync än utan ?

Permalänk
Medlem

Jag hade själv kört på 2st 980Ti istället för 3st 970.
Blir inte lika varmt, mer VRAM osv osv

Permalänk
Medlem

VR kan max ha 2st GPUs i SLI pga att det är en GPU per öga som gäller. Dessutom är VR SLI inte stött av så många titlar än. Vi vet ännu inte ifall det kommer fungera perfekt och ifall många titlar kommer stödja det.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinkik:

VR kan max ha 2st GPUs i SLI pga att det är en GPU per öga som gäller. Dessutom är VR SLI inte stött av så många titlar än. Vi vet ännu inte ifall det kommer fungera perfekt och ifall många titlar kommer stödja det.

Vi kan anta att man vill att det ska fungera, så det är nog inget att oroa sig över.
Det finns överhuvudtaget inte ens många titlar som stöder VR än, så att det inte är många som har stöd för SLI säger ju ingenting.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultima1002:

Som tråden lyder är det värt med 3st 780 för 4k eller VR, vet att många tycker att tre stycken grafikkort är Overkill eller slöseri på pengar och att det vore bättre med två stycken 980ti pga högre av V-ram men om man leker med tanken vad skulle ni välja ?

Och skulle det funka bättre med 3sli med g-sync än utan ?

3GB VRAM är för lite för 4k. Det räcker ju knappt ens i 1920x1080 längre.

Visa signatur

///M4

Permalänk

har för mig att lägga till ett 3e kort inte ger så mycket mer än större risk för stuttering.

största skillnaden kommer bli mellan att gå från ett till 2 kort med typ 90%+ prestandavinst men att lägga till ett 3e brukar inte ge mer än 25-50% vinst.

skulle också säga att får du tag i 2st 980ti för samma pris som 3 970 kort gå på 980 korten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@hoski: Finns många demos och troligen runt 100 ordentliga spel som kommer till Rift och Vive. Men ingen av dem är bekräftade till att stödja VR SLI.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Jag har 4gb versionerna av gtx 970@hoski:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultima1002:

Jag har 4gb versionerna av gtx 970@hoski:

Har du inte hört om 3,5GB minnesproblemet?

Permalänk
Medlem

Just nu fungerar inte riktigt SLI med VR, dessutom så verkar CPUn belastas ganska ordentligt i vissa spel. I väntan på att nvidia fixar sina drivers så att "ett kort per öga" fungerar och tills oculus släpper SDK 1.0 kan ingen svara på din fråga. Sannolikt har två kort bättre förutsättningar att fungera bra med VR. Det är kanske dags för nästa GPU generation innan alla bitar har fallit på plats. Sikta mot Mars istället, kanske har du då svaret hur mycker man får av 2st 970 och kan tom få de billigare. Vad det gäller 4k finns det säkert tester ute, sannolikt kommer minnet att vara flaskhalsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinkik:

@hoski: Finns många demos och troligen runt 100 ordentliga spel som kommer till Rift och Vive. Men ingen av dem är bekräftade till att stödja VR SLI.

Att de inte uttryckligen sagt att de kommer ha stöd är inte samma sak som att de inte kommer ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultima1002:

Jag har 4gb versionerna av gtx 970@hoski:

Jaha, men du skrev så här:

Citat:

Som tråden lyder är det värt med 3st 780 för 4k eller VR

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kusk0r:

Vad det gäller 4k finns det säkert tester ute, sannolikt kommer minnet att vara flaskhalsen.

Inte bara minnet, utan gpu-prestandan också, om man inte vill köra med lägsta inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att lägga till ett 3e kort inte ger så mycket mer än större risk för stuttering.

* Mindre risk för stuttering än 2 kort.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M