Permalänk
Medlem

Bilkamera/Dashcam olagligt?

Hoj!

tänkte köpa en Bilkamera/Dashcam då jag tycks stöta på varje person som vägrar använda blinkers
eller såna som hellre skriver sms än att titta på vägen..

Tänkte det kunde va en bra grej om det skulle faktiskt hända något men så läste jag att det krävs tillstånd?

jag har sett massor av personer har sånna hära?

googlade lite snabbt på det å vissa påstår att det kostar 3600kr att få tillståndet
å samt att det är bara nån brandbil i skåne som får har det etc etc..

så man får inte ens ha sin action kamera på mc hjälmen/bilen?
eller är det något jag har läst helt fel?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till vad lagen riktigt säger. Det borde inte klassas som övervakning när man kör sitt fordon men om man fortsätter att spela in när fordonet är parkerat... Det är i min mening en gråzon.

Det är våra folkvalda (klåpare) som stiftar Svensk lag, skriv och fråga.

Permalänk
Entusiast

Mjo jag har också hört det, totalt idiotiskt om det är så.

Å anda sidan är det ju frågan vad som händer vid scenariot där man faktiskt skickar in sin film till polisen vid en olycka som man har lyckats fånga.

Blir det:

1. Polisen tittar inte ens på filmen och man får böta för att man olagligt använde en dashcam.

2. Polisen tittar på filmen och använder den som bevis i olyckan.
Den som orsakade olyckan får sitt straff och man själv får ändå böter för att man använde en dashcam.

3. Polisen tittar på filmen, dömer den skyldige och man slipper undan utan straff eftersom filmen hjälpte polisen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

Datainspektionen verkar säga att de inte är tillåtna. I en annan artikel på samma sida skriver de dock om att en kamera måste vara "varaktigt uppsatt" för att kräva tillstånd och att de håller på med ett rättsfall där utgången kommer påverka reglerna. Läget verkar inte vara 100% klart.

EDIT: Slänger in den andra artikeln också:
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakn...

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ännu inte testa i högsta instans, Datainspektionen anser att kamerorna är tillståndspliktiga och driver ett fall till Högsta förvaltningsdomstolen.
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2015/datainspekt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av molzzon:

Jag är tveksam till vad lagen riktigt säger. Det borde inte klassas som övervakning när man kör sitt fordon men om man fortsätter att spela in när fordonet är parkerat... Det är i min mening en gråzon.

Det är våra folkvalda (klåpare) som stiftar Svensk lag, skriv och fråga.

se sida 15 i denna tidningen från datainspektionen.
http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/int...

där specificerar de att sålänge du inte tänker hålla kameran i handen så gäller lagen om övervakning även för alla fordon och det inräknar altså även cyckel eftersom att det är klassat som fordon.

de specificerar ju även att sk sugproppar osv tillfälliga fästanordningar räknas som en fast installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fasta installationer får du inte ha, alltså en dachcam i bilen. Dock får du ha det på din mc hjälm då den inte gills som en "fast installation" då du rör på huvudet/kameran hela tiden.

(som jag har förstått det / läst)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Rouge of Darkness: då borde det vara okej med en kamera på Huvudet eller Action pro i en sele på magen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har en kompis som använder sig utav en dashcam. När han blev påkörd utav en buss skickade han in filmen både till polisen och försäkringsbolaget och fick rätten på sin sida.
Dock vet jag inte om det beror på filmen eller att bussen var full av människor och min kompis stod stilla med bilen för att bussen skulle kunna ta sig fram men tog inte ut svängen ordentligt.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Rouge of Darkness: då borde det vara okej med en kamera på Huvudet eller Action pro i en sele på magen ?

där törs jag inte svara men rent teoretiskt blir det ju typ samma som att hålla i kameran så borde vara lagligt att ha ett headmount i bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo jag har också hört det, totalt idiotiskt om det är så.

Å anda sidan är det ju frågan vad som händer vid scenariot där man faktiskt skickar in sin film till polisen vid en olycka som man har lyckats fånga.

Blir det:

1. Polisen tittar inte ens på filmen och man får böta för att man olagligt använde en dashcam.

2. Polisen tittar på filmen och använder den som bevis i olyckan.
Den som orsakade olyckan får sitt straff och man själv får ändå böter för att man använde en dashcam.

3. Polisen tittar på filmen, dömer den skyldige och man slipper undan utan straff eftersom filmen hjälpte polisen.

Det fri bevisprövning i Sverige, så oavsett hur du har kommit över ett bevis så kan du åberopa detta bevis i en rättegång. Alltså att du kan åberopa en film från en dash cam i en rättegång även om filmen skulle vara olagligt inspelad.

Det är inte som i USA där man inte får åberopa bevis som är införskaffade på ett olagligt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swink:

Har en kompis som använder sig utav en dashcam. När han blev påkörd utav en buss skickade han in filmen både till polisen och försäkringsbolaget och fick rätten på sin sida.
Dock vet jag inte om det beror på filmen eller att bussen var full av människor och min kompis stod stilla med bilen för att bussen skulle kunna ta sig fram men tog inte ut svängen ordentligt.

Ptja, vi har fri bevisföring i det svenska rättssystemet, ur bevisningssynpunkt har det ingen större betydelse att beviset är framskaffat genom olovlig övervakning. Däremot kan det förstås i sin tur medföra tråkigheter för din polare att han ägnat sig åt sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför det skulle vara olagligt när det både kan hjälpa polisen & försäkringsbolagen på ett smidigt vis..

Ha den i en sele i bilen kan ju inte vara så smidigt då får kameran sämre sikt samma sak gäller nog att ha den på huvudet..

men jag känner flertal folk som har blivit stannad av polisen för rutinkontroller etc etc
men inget har sagts om att dom har en dashcam i bilen.

men läste lite där... så man får använda en Mobiltelefon men inte en dashcam?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Kan inte förstå varför det skulle vara olagligt när det både kan hjälpa polisen & försäkringsbolagen på ett smidigt vis..

Ha den i en sele i bilen kan ju inte vara så smidigt då får kameran sämre sikt samma sak gäller nog att ha den på huvudet..

men jag känner flertal folk som har blivit stannad av polisen för rutinkontroller etc etc
men inget har sagts om att dom har en dashcam i bilen.

men läste lite där... så man får använda en Mobiltelefon men inte en dashcam?

sålänge den sitter fast på rutan/panelen och filmar ut ur bilen på allmän plats (vägen, parkering, whatev) så räknas den som övervakning iaf tydligen enligt artikeln jag länkade ovan förstår jag det som.

iom att samma regel även gäller kamerabestyckade drönare tydligen.
http://www.fotosidan.se/cldoc/nytt-bakslag-for-kameradronare....

så antar att även kameror i mobiler går på samma sålänge de monteras på någon form av farkost typ.

tycker synd om alla dessa fotografer här som lagt åtaliga tusenlappar för att köpa/bygga drönare för sina filmkameror och nu kommer få ha dem på marken för de i princip inte får filma utomhus :/.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I min mening så är det solklart att mervärdet är större för individen och samhället med en bil som färdas i trafik har en vindrutekameror än utan. Nyttan överväger klart eventuell kränkning som det kan medföra. Dock världen är full av paragrafryttare som enda syfte är att göra livet surt för alla medmänniskor.

Får hoppas på att sunt förnuft vinner här och att det inte blir olagligt i just Sverige med vindrutekameror.

Permalänk
Avstängd

Datainspektionen verkar bestå utav vänsterindoktrinerade AFA jurister som hellre vill skydda kriminella än oskyldiga.

Från kameralagens början:

Citat:

TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning.

Kameran i bilen manövreras på platsen, d.v.s. där finns ingen fjärrmanövrering och fjärröverföring(stäng av WiFi om den har sådan). Däremot så kan kameraman-lösa journalister som filmar sig själva från en kamera monterad i ett stativ några meter bort som de ställer in med sin telefon via t.ex. WiFi eller blåtand få problem .

Och nej, Du ansöker inte om tillstånd för det syfte Du tänker använda den i. Det är ungefär som om man skulle ha en kamera i ett stativ och man inte håller i stativet . Som någon i denna tråd argumenterat så skulle det vara förbjudet .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har själv använt bilkamera i min bil sedan 3 år tillbaka och hjälpt mig flera gånger som bevis då mot partnern hävdat att det var mitt fel. Kommer inte åka en meter utan att ha en dashcam i bilen!
Köper mina kameror från http://hiniko.com/. Väldigt seriös butik med professionell support och högkvalitativa produkter. Rekommenderar de starkt!
Mina kameror: http://hiniko.com/index.php?route=product/product&path=59_105...

Finns flera svenska youtube kanaler som lägger upp dashcam videos när de kör runt om i Sverige:
Volvodashcam
Dashcam Stockholm
VRD Dashcam
CarCam Sweden
Swedish Dashcam

Permalänk
Medlem

Jag har haft min dashcam i 4år nu, och bytt modell till en som spelar in både fram och bak.

Har skickat in div videomaterial till stora företag där deras personalbilar körts på ett trafikfarligt vis.
Fångat saker som bussar som kör in i parkerade bilar, eller krockar med bilar i rondeller.

Funderar just nu på hur jag kan montera kamera på mina två motorcyklar (så att dom får sitta kvar när man parkerar på stan tex)

Edit: aldrig behövt bevisa min oskuld ännu eller bevisa någons skuld, men känner mig trygg med att jag slipper snack och problem, bara det är lätt värt dom 2000kr den nya jag köpte kosta.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

intressant, har också funderat på det,,
i länder som Ryssland verkar en Dashcam viktigare än att ha en varningstriangel i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker synd om alla dessa fotografer här som lagt åtaliga tusenlappar för att köpa/bygga drönare för sina filmkameror och nu kommer få ha dem på marken för de i princip inte får filma utomhus :/.

Arbetar som fotograf och använder drönare i mitt jobb. Har själv lagt ut runt 120k på detta, för att kunna erbjuda mina kunder kvalitativa bilder. Dock hoppas jag fortfarande att domen överklagas och att svenska myndigheter faktiskt ser detta, för vad det är..

Att få dashcams eller drönare till övervakning, är för mig ett ofattbart scenario. Förstår verkligen inte tankegången.

Kammarrättens dom har ju inte vunnit laga kraft ännu, så än så länge går det ju att fotografera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Dock hoppas jag fortfarande att domen överklagas och att svenska myndigheter faktiskt ser detta, för vad det är..

Vi får hoppas på att datainspektionen har fel, men problemet med kamera monterad på en drönare som filmar där allmänheten har tillträde är just kameraövervakningslagen:

Citat:

Övervakningskameror:
TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning.

Lagen måste helt enkelt moderniseras om högsta instansen ger datainspektionen rätt. Enklaste är att lägga in tydliga och specifika undantag, vilket man redan gjort med bl.a. bilarnas backkameror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Har själv använt bilkamera i min bil sedan 3 år tillbaka och hjälpt mig flera gånger som bevis då mot partnern hävdat att det var mitt fel. Kommer inte åka en meter utan att ha en dashcam i bilen!
Köper mina kameror från http://hiniko.com/. Väldigt seriös butik med professionell support och högkvalitativa produkter. Rekommenderar de starkt!
Mina kameror: http://hiniko.com/index.php?route=product/product&path=59_105...

Finns flera svenska youtube kanaler som lägger upp dashcam videos när de kör runt om i Sverige:
Volvodashcam
Dashcam Stockholm
VRD Dashcam
CarCam Sweden
Swedish Dashcam

Jag förstår att man vill ha en dashcam för att skydda sig vid eventuell olycka. Men att lägga upp det på youtube ser jag inte riktigt poängen med. Har tittat på två klip av Swedish Dashcam och det är ju pinsamt hur lite som händer och att detta änns motiverar en uppladdning på youtube ser jag ej. Någon råkade lägga sig i fel fil, någon följde inte höger regel eller man såg ett utryckningsfordon var de som var intressant nog för att dyka upp på film. Nä tackar vet ja russian dashcam. Där händer det iaf saker.

Permalänk

Säj bara att bilen är ett stativ till kameran med hjul eller så sätt den på en så där liten gummi matta som man kan ha till mobilen som typ suger tag i saker o lägg din gopro där

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaBone:

Arbetar som fotograf och använder drönare i mitt jobb. Har själv lagt ut runt 120k på detta, för att kunna erbjuda mina kunder kvalitativa bilder. Dock hoppas jag fortfarande att domen överklagas och att svenska myndigheter faktiskt ser detta, för vad det är..

Att få dashcams eller drönare till övervakning, är för mig ett ofattbart scenario. Förstår verkligen inte tankegången.

Kammarrättens dom har ju inte vunnit laga kraft ännu, så än så länge går det ju att fotografera..

Med tanke på hur just drönare har används i till exempel USA så förstår jag mycket väl hur de kan anses vara övervakning. Sådär lagom kul att ha en drönare som hänger över bakgården där man ligger och solar eller som surrar runt utanför badrumsfönstret. Det är ju fullt lagligt att fotografera på allmän plats men med flygande kameror så hamnar helt plötsligt kameran på ställen där man tidigare var fredad vilket ställer till det. Sen verkar det senaste beskedet från Datainspektionen vara lite väl hårt när det gäller kommersiell användning då det verkar råda blankt nej. Men jag kan helt klart se ett mervärde i att allmänheten inte har fri tillgång till kamerabestyckade drönare. Har iof inte så mycket över för kreti och pleti som kör drönare de inte kan hantera. Hur många gånger har vi inte hört nyheter om att flygplan försenats för att någon idiot fått för sig att flyga runt i skyddat luftrum?

Just dashcam är ju lite lurigt eftersom de då blir övervakningskameror. Om det är fritt fram att sätta upp en kamera i bilen, var är då skillnaden mot att sätta upp en kamera på huset? Ska det införas regler om att den bara får filma under färd och begränsningar i publiceringen? Det är också en väldigt läskig väg att gå för då hamnar vi ju i reell censur. Eller vill folk här ha fler övervakningskameror i allmänhet?

För övrigt väldigt förvånad att se så många på Swecklockers vara irriterade på att datainspektionen värnar om den personliga integriteten. Det brukar ju generellt bli ett himla liv här så fort det tummas på just den personliga integriteten. Alla ska ha rätt att kameraövervaka varandra men Google får definitivt inte analysera hur du surfar och Polisen får inte hämta ut IP från internetleverantörerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Hoj!

tänkte köpa en Bilkamera/Dashcam då jag tycks stöta på varje person som vägrar använda blinkers
eller såna som hellre skriver sms än att titta på vägen..

Tänkte det kunde va en bra grej om det skulle faktiskt hända något men så läste jag att det krävs tillstånd?

jag har sett massor av personer har sånna hära?

googlade lite snabbt på det å vissa påstår att det kostar 3600kr att få tillståndet
å samt att det är bara nån brandbil i skåne som får har det etc etc..

så man får inte ens ha sin action kamera på mc hjälmen/bilen?
eller är det något jag har läst helt fel?

Jag har faktiskt haft samma tanke efter att jag blev påkörd för någon månad sedan och nu är allt ord mot ord.
Eftersom jag har på mitt jobb ett företag som sysslar med just kameraövervakning så frågade jag dem och fick ett "icke officiellt svar" (mao hur de trodde det skulle tolkas i lagens synpunkt, men de kan inte garantera det då det kräver studie av lagtexter och domstolsbeslut).

Om du monterar en fast kamera, på bilen eller i bilen så måste den följa samma regler som alla andra kamerainstallationer och kräver då tillstånd. Det som sker om du saknar tillstånd är både att all video från den är totalt irrelevant i ev bevisbörda (mao, du kan inte använda det i domstol eller andra lagliga sammanhang, då den är olagligt gjord), och du riskerar dessutom böter för att du har den.
Om du dock har en icke fast kamera, säg typ en gammal mobiltelefon, som du "tillfälligt" sätter på plats, men dock tar med dig när du lämnar bilen, så är den inte fast, och faller inte under övervakningslagen, och vad den filmar bör kunna gälla som bevis precis som om någon sitter och filmar det i passagerarsätet.

Personligen håller jag därför på att titta på en lösning för detta och en gammal smartphone för min bil. Det verkar dock inte bli en snygg lösning, men det kan gå att lösa.

(Notera att detta är det svar jag fick från folk som jobbar med att montera kameror, de jobbar med lagarna och tillstånden för detta, och detta inte är min åsikt att någon annan kommentar ovan skulle vara rätt/fel)

@Zotamedu håller med dig att det är konstig sits man sitter i, och personligen är jag emot all övervakning i grunden, vilket gör det jag föreslår ovan helt emot mina egna principer. Men efter min händelse som nu troligen kommer kosta mig minst 5000kr, trots att jag är oskyldig, så börjar jag vilja skydda mig själv också. Sen att jag aldrig kommer lägga upp på internet, eller ens titta på denna film, utöver att se att det fungerar (test vid installation) och som bevis om och när något skulle ske, anser jag vara mitt sätt att skydda andra personer mer än tex Google annan övervakning gör. Jag är inte ute efter något mer än att kunna visa ett händelseförlopp vid en olycka tex.

Permalänk
Medlem

En dashcam kan absolut ha ett legitimt syfte, vid exempelvis olyckor. Men om den råkar fånga en dråplig situation så är det tyvärr många inte ens skulle tänka efter innan de lade ut filmen på nätet och eventuellt kränkte den/de som var involverade i den dråpliga situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på hur just drönare har används i till exempel USA så förstår jag mycket väl hur de kan anses vara övervakning. Sådär lagom kul att ha en drönare som hänger över bakgården där man ligger och solar eller som surrar runt utanför badrumsfönstret. Det är ju fullt lagligt att fotografera på allmän plats men med flygande kameror så hamnar helt plötsligt kameran på ställen där man tidigare var fredad vilket ställer till det. Sen verkar det senaste beskedet från Datainspektionen vara lite väl hårt när det gäller kommersiell användning då det verkar råda blankt nej. Men jag kan helt klart se ett mervärde i att allmänheten inte har fri tillgång till kamerabestyckade drönare. Har iof inte så mycket över för kreti och pleti som kör drönare de inte kan hantera. Hur många gånger har vi inte hört nyheter om att flygplan försenats för att någon idiot fått för sig att flyga runt i skyddat luftrum?

Dock kan man inte stifta svenska lagar på hur dumma amerikaner uppför sig. Det finns redan lagar som säger att man inte får göra så..
I amerika så äger du "luftrummet" 50m över din fastighet, så lycka till med att få till någon bild med en vidvinkel, där du känner igen personen i fråga som solar..

Skrivet av Zotamedu:

Just dashcam är ju lite lurigt eftersom de då blir övervakningskameror. Om det är fritt fram att sätta upp en kamera i bilen, var är då skillnaden mot att sätta upp en kamera på huset? Ska det införas regler om att den bara får filma under färd och begränsningar i publiceringen? Det är också en väldigt läskig väg att gå för då hamnar vi ju i reell censur. Eller vill folk här ha fler övervakningskameror i allmänhet?

En övervakningskamera är fast monterad och övervakar ett speciellt ställe, en bil rör sig och dashcams är väl till för att spela in under färd..? Inte när den står på parkeringen..

Skrivet av Zotamedu:

För övrigt väldigt förvånad att se så många på Swecklockers vara irriterade på att datainspektionen värnar om den personliga integriteten. Det brukar ju generellt bli ett himla liv här så fort det tummas på just den personliga integriteten. Alla ska ha rätt att kameraövervaka varandra men Google får definitivt inte analysera hur du surfar och Polisen får inte hämta ut IP från internetleverantörerna.

Personligen värnar jag om den personliga integriteten i mitt hem, inom mina fyra väggar. Vad jag gör där är min ensak och ingen annans, även om jag inte har något att dölja. Men har inget problem med att någon skulle ta bilder från en drönare, där det inte kan urskiljas att det är jag... Kommer de nära, så hör jag det ändå i god tid och kan vidta åtgärder om det mot förmodan skulle bli pinsamt..
Får ju förbjuda flygplan och luftballonger också då, då dessa med jämna mellanrum flyger på låg höjd över samhället och folk både tar bilder med teleobjektiv och filmar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Just dashcam är ju lite lurigt eftersom de då blir övervakningskameror.

Inte om den är lokalt manövrerad.

Skrivet av Zotamedu:

Om det är fritt fram att sätta upp en kamera i bilen, var är då skillnaden mot att sätta upp en kamera på huset?

Det är fritt fram att sätta upp en kamera på huset. Likaså en kamera i titthålsögat som ser ut på allmän plats så länge den är lokalt manövrerad.

Skrivet av Zotamedu:

Ska det införas regler om att den bara får filma under färd och begränsningar i publiceringen? Det är också en väldigt läskig väg att gå för då hamnar vi ju i reell censur.

Här har vi personuppgiftslagen som skall skydda när det publiceras utav folk som saknar tillgång till ett utgivningsbevis och ansvarig utgivare.

Skrivet av Zotamedu:

Eller vill folk här ha fler övervakningskameror i allmänhet?

Jag kan inte tala för alla andra i Sverige, men jag vill. Motsvarande England. Jag känner mig tryggare när där finns riktigt bevis och inte bara ord mot ord. Spelar ingen roll om jag är en av parterna i ett påstående eller om jag skall ta ställning till om någon skall tilldelas en skriftlig varning.

Skrivet av Zotamedu:

För övrigt väldigt förvånad att se så många på Swecklockers vara irriterade på att datainspektionen värnar om den personliga integriteten. Det brukar ju generellt bli ett himla liv här så fort det tummas på just den personliga integriteten.

Vad är det för personlig integritet Du talar om? Att någon blir filmad när de befinner sig på allmän plats? Då är det nog bäst att dom håller sig hemma eller söker hjälp för sina mentala problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vad är det för personlig integritet Du talar om? Att någon blir filmad när de befinner sig på allmän plats? Då är det nog bäst att dom håller sig hemma eller söker hjälp för sina mentala problem.

Ja, har man bara rent mjöl i påsen så har man inget att dölja.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke handlar det om att enskilda privatperson ska ha rätten att få spela in sin färd i sitt fordon i trafiken. Att personer kan associera detta med publik övervakning är enbart fånigt eller helt klart brist på insikt på vad som är bra för individer och samhälle.