Samsung kan vinna patentstrid mot Nvidia

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig, det handlar om Nvidia Shield Tablet en produkt som knappt säljer, och handlade bara om ett par månader då patentens giltighet är på väg att gå ut.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

någon sedan skulle kunna kopiera det för en bråkdel och du själv får inte ett öre för det. Vem skulle vara intresserad av att göra något då?

"Intresserad av att göra något"? Dom FÅR inte utveckla produkter pga patentlagen. Kopiera? Nej, tvärtom, snarare utveckla. Kopiera finns ingen mening med att göra för att det redan finns (finns uppenbarligen redan en upptagen marknad då). Men att utveckla exempelvis ett läkemedel som kan rädda hundratusentals liv varje dag, men nej, vi måste vänta 40 år så att skaparna av orginalläkemedelet ska dra in cash i två generationer först. Sen kan vi prata om att rädda liv.

Nej, patent måste formas om, kanske inte tas bort helt, men så som den lagen fungerar idag är HELT sjukt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Säg inte det! Vem skulle vilja lägga miljarder på R&D när vilket "Kinaföretag" som helst kan komma och sno idén för ingenting? Nä, jag tror vi behöver patent, annars skulle inget av de stora företagen våga satsa!

I detta fallet är det dock lite ironiskt då det är ett "USA företag" som har stulit en ide från ett "asien företag". Så måla inte allt över med samma åsikt. Patent-övertrång sker varje dag, och de flesta låter det vara i intresset av att främja utveckling. Notera här att det är NVidia som började kräva och skrika, utan att ens ha grund till det, typ som den åsikten ovan gör, och pga det (och endast pga det) så har Samsung slagit tillbaka. De har haft 25 år på sig att gå på Nvidia, men har valt att inte göra det.

Är lite så det fungerar... du lånar lite av mig, jag lite av dig. Blir det dock bråk så är det den som har flest skelett i garderoben som åker dit, och i detta fallet är det ett hederligt amerikanskt företag, Nvidia.

Patent systemet som det är i USA idag, och i många andra länder är koko, och på tok för långa tider. Men om företagen inte är giriga, så tillåter man också lite övertramp och trampar lite tillbaka bara.

Skrivet av Cooling23:

Nvidia skulle inte ha lekt med elden från början.

Precis. Nu får de ta smällarna för sina egna skelett, och rätt åt dem. Inte för att patenten är fel/rätt, utan för att de själva slog första smällen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

Hehe.. Roligt att Nvidia kan få på tasken.. allt dom vill nuförtiden är ju att låsa allt som kommer ifrån dom precis som Apple alltid gjort.

Ingen av dem låser egentligen in dig i något, du vet vad du får när du köper dem, alltså har du gått med på vad de gör utan att de tvingat dig. Det finns alternativ och då är du inte inlåst alls, det är bara något du försöker vända det till efterhand.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Detta känns inte mer än rätt. Jag hatar patent, men om Nvidia varit snikna och försökt stämma någon är det inte mer än rätt att de får på käfte själva. Förhoppningsvis mynnar det ut i att de blir rädda för att någonsin stämma någon för patentintrång mer, eftersom det kan leda till en kostsam motstämning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Säg inte det! Vem skulle vilja lägga miljarder på R&D när vilket "Kinaföretag" som helst kan komma och sno idén för ingenting? Nä, jag tror vi behöver patent, annars skulle inget av de stora företagen våga satsa!

Sen kan man ju tycka att alla borde ha tillgång till det bästa utan att bry sig om vinst. Att alla arbetar för att allt ska bli bättre. Men det handlar ju om etik och det passar inte in i vårt kapitalistiska samhälle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det är väl klart att de kan göra samma sak billigare om de slipper lägga miljarder på forskning och utveckling och bara stjäl i stället...

Förvisso, men grejen är den att kineserna klarar inte av att göra samma sak billigare. Det slutar alltid med dålig kvalité.

Jag har i flera år förbryllats över hur Samsung kan vara så stora. Med deras priser och dåliga kvalité så fattar jag inte varför folk köper det. Om man dessutom tittar på hur jävla smutsigt Samsung är, så blir jag ännu mer förbryllad.

Oavsett vad det gäller för produkter så ser det likadant ut. I väst har företag X och deras 1.000-/10.000-tals anställda kämpat i 10 år med:
* Revolutionerande teknik.
* Tilltalande design.
* Miljösäkra metoder vid tillverkning för både människor och natur.
* Investerat massor av pengar och tid på kvalitétsäkring (CE, ISO, mm).
* Ansvarstagande för kvalité, garantier, reklamationer och reservdelar.

Inför lanseringen får Kineserna nys på det. Åker dit, bugar, tackar och ler.
Ett halvår senare lanseras en piratkopia för 1/3-del av priset, med bristande kvalité/funktionalitet och många gånger livsfarlig att använda. Ytterligare ett halvår senare lanseras en piratkopia på piratkopian för 1/10-del av priset...resten kan man ju räkna ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Förvisso, men grejen är den att kineserna klarar inte av att göra samma sak billigare. Det slutar alltid med dålig kvalité.

Jag har i flera år förbryllats över hur Samsung kan vara så stora. Med deras priser och dåliga kvalité så fattar jag inte varför folk köper det. Om man dessutom tittar på hur jävla smutsigt Samsung är, så blir jag ännu mer förbryllad.

Oavsett vad det gäller för produkter så ser det likadant ut. I väst har företag X och deras 1.000-/10.000-tals anställda, har kämpat i 10 år med:
* Revolutionerande teknik.
* Tilltalande design.
* Miljösäkra metoder vid tillverkning för både människor och natur.
* Investerat massor av pengar och tid på kvalitétsäkring (CE, ISO, mm).
* Ansvarstagande för kvalité, garantier, reklamationer och reservdelar.

Inför lanseringen får Kineserna nys på det. Åker dit, bugar, tackar och ler.
Ett halvår senare lanseras en piratkopia för 1/3-del av priset, med bristande kvalité/funktionalitet och många gånger livsfarlig att använda. Ytterligare ett halvår senare lanseras en piratkopia på piratkopian för 1/10-del av priset...resten kan man ju räkna ut.

Nu är ju iofs inte Samsung kineser, utan koreaner, men utöver det så håller jag med det du säger.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Utveckling är i de flesta fall ett resultat av åratal av forskning som någon finansierat. Om avkastning aldrig kan kopplas till resultatet av dess forskning blir det svårt att hitta finansiärer vilket verkligen skulle hämma utvecklingen. Att vi har en fortsatt och snabb utveckling trots patent motbevisar ditt påstående.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen bla bla hit och bla bla dit. Tramserier och barnslakar från företag som borde kunna hålla sig själva i kragen och bara knega på...utan att slösa en massa tid och pengar på sånt här trams.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Rajat:

Jo jag vet, generaliserade lite där, men Asiater då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tror de inte bryr sig då Tegra K1 är en gammal krets nu och börjar därför glida mot sitt slut självmant, om den inte redan gjort det. Det hade varit betydligt värre med ett säljstopp av X1 som är aktuell i Shield TV.

Jo, om de vill kan de ju lansera Shield Tablet X1 som säkerligen är något vi kommer få se under 2016 ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I detta fallet är det dock lite ironiskt då det är ett "USA företag" som har stulit en ide från ett "asien företag". Så måla inte allt över med samma åsikt. Patent-övertrång sker varje dag, och de flesta låter det vara i intresset av att främja utveckling. Notera här att det är NVidia som började kräva och skrika, utan att ens ha grund till det, typ som den åsikten ovan gör, och pga det (och endast pga det) så har Samsung slagit tillbaka. De har haft 25 år på sig att gå på Nvidia, men har valt att inte göra det.

Är lite så det fungerar... du lånar lite av mig, jag lite av dig. Blir det dock bråk så är det den som har flest skelett i garderoben som åker dit, och i detta fallet är det ett hederligt amerikanskt företag, Nvidia.

Patent systemet som det är i USA idag, och i många andra länder är koko, och på tok för långa tider. Men om företagen inte är giriga, så tillåter man också lite övertramp och trampar lite tillbaka bara.

Precis. Nu får de ta smällarna för sina egna skelett, och rätt åt dem. Inte för att patenten är fel/rätt, utan för att de själva slog första smällen.

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig lite klumpigt. Därför satte jag "kina" inom parentes då jag egentligen bara menade ett lågbudget företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig lite klumpigt. Därför satte jag "kina" inom parentes då jag egentligen bara menade ett lågbudget företag.

Fast det är ju också lite klumpigt uttalande då långt ifrån alla företag från Kina är lågbudget företag, Kina är ett land på väg uppåt de senaste 10-15 åren och de tillverkar mycket kvalitétsprylar där idag.

Att yttra sig om att något skulle hålla dålig kvalité bara för att det står att det är tillverkat i Kina är bara så fel, lika fel som att säga att allt som det står "Made in Taiwan" är bara kasst (för så var det också en gång i tiden, men det är annorlunda nu).

Om öppnar ögonen och ser dig om i världen, vilket land växer mest? Vilket land köper upp mest?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fast det är ju också lite klumpigt uttalande då långt ifrån alla företag från Kina är lågbudget företag, Kina är ett land på väg uppåt de senaste 10-15 åren och de tillverkar mycket kvalitétsprylar där idag.

Att yttra sig om att något skulle hålla dålig kvalité bara för att det står att det är tillverkat i Kina är bara så fel, lika fel som att säga att allt som det står "Made in Taiwan" är bara kasst (för så var det också en gång i tiden, men det är annorlunda nu).

Om öppnar ögonen och ser dig om i världen, vilket land växer mest? Vilket land köper upp mest?

Fast nu var det ju exakt det jag reviderade, eller hur? Att "Kina" skulle vara budget alltså. Mina ögon är öppna, jag talade i enkelt klarspråk för att nå så många som möjligt med min åsikt.

Var försiktig med att lägga ord i mun! Du tar upp många ting som inte jag inte yttrat mig om eller som jag tidigare reviderat.

Ha det gött nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

VA? Som att utvecklingen skulle gå framåt utan pengar i tanken? Konkurrens och patent är vad som behövs för att trycka på utvecklingen. Annars skulle vi aldrig vara där vi är idag. Om inte patent skulle finnas så skulle du kunna lägga ner miljarder på att utveckla något för att någon sedan skulle kunna kopiera det för en bråkdel och du själv får inte ett öre för det. Vem skulle vara intresserad av att göra något då?

Den som äger patentet har lagt ner stora pengar på att skapa det och jobbar vidare för att utveckla nya i takt med att de äldre går ur tiden. Sammtidigt jobbar konkurrenterna med att hitta vägar runt för att slippa betala för sin användning av patentet.

Lev i en dröm men utan pengar och suget efter det så skulle mänskligheten aldrig vara där den är idag.

Just nu bromsar patent utvecklingen, likaså med copyright. Titta på läkemedelsföretag som sitter på patent och så fort patentet är nära att sluta gälla ändrar de på något och patenterar om det. Bara redan stora etablerade företag med 20 advokatfirmor vinner på detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

Säg inte det! Vem skulle vilja lägga miljarder på R&D när vilket "Kinaföretag" som helst kan komma och sno idén för ingenting? Nä, jag tror vi behöver patent, annars skulle inget av de stora företagen våga satsa!

Enligt dig så kommer detta hända:

  1. "Kinaföretag" börjar producera allt väldigt billigt, programvara/läkemedel/osv

  2. Alla människor får billigare varor

  3. Bättre ekonomi för både stater och medborgarna

  4. De lägger sina pengar på...glass?

  5. All utveckling stannar på jorden

  6. Alla blir missnöjda

  7. Nobelpriset bantas till ekonomi och fred

Tycker du att detta är troligt? Du har rätt i en sak, givetvis kommer inget "företag" lägga miljoner på Research om någon annan snor ideén. Men du verkar glömma att företag överlever på konsumenter som vill ha dessa produkter. Då produkterna fortfarande önskas (oberoende av om det är läkemedel eller snabbare grafikkort) kommer människor att lägga pengar på det. Sen om utvecklingen sker genom skatt, bidrag, välgörenhet eller t.ex stöld, är något att diskutera.

Permalänk

Måste väl ändå vara så att de får betala skadestånd bakåt med och inte bara ett säljstopp. Brukar ju vara ganska stora summor inblandade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Just nu bromsar patent utvecklingen, likaså med copyright. Titta på läkemedelsföretag som sitter på patent och så fort patentet är nära att sluta gälla ändrar de på något och patenterar om det. Bara redan stora etablerade företag med 20 advokatfirmor vinner på detta.

Patent bromsar ingenting, patent skyddar företaget/personen som kom på det, det som bromsar är giriga företag som utnyttjar patentet till stämningar till höger och vänster.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Enligt dig så kommer detta hända:

  1. "Kinaföretag" börjar producera allt väldigt billigt, programvara/läkemedel/osv

  2. Alla människor får billigare varor

  3. Bättre ekonomi för både stater och medborgarna

  4. De lägger sina pengar på...glass?

  5. All utveckling stannar på jorden

  6. Alla blir missnöjda

  7. Nobelpriset bantas till ekonomi och fred

Tycker du att detta är troligt? Du har rätt i en sak, givetvis kommer inget "företag" lägga miljoner på Research om någon annan snor ideén. Men du verkar glömma att företag överlever på konsumenter som vill ha dessa produkter. Då produkterna fortfarande önskas (oberoende av om det är läkemedel eller snabbare grafikkort) kommer människor att lägga pengar på det. Sen om utvecklingen sker genom skatt, bidrag, välgörenhet eller t.ex stöld, är något att diskutera.

Ärligt talat så blir jag rätt irriterad över ett sådant inlägg som ditt precis var... Du lägger ord i mun annars får du gärna citera det händelseförlopp jag beskrivit.

Du beskriver sedan ett annat samhälle än det vi lever i. Det här är en kapitalistisk värld. FACE IT!
Vilken produkt är det konsumenterna är intresserad av? Det finns ju ingen produkt eftersom ingen har utvecklat den! Inget företag kommer utveckla en produkt som någon annan sedan kan ta betalt för. Som de även kan ta mindre betalt för då de sluppit utvecklingskostnader.

Välgörenhet, skatter och bidrag? Är du allvarlig? Kan du beskriva en kommersiell verksamhet som har utvecklat sina produkter genom skatter,välgörenhet och bidrag?
Stöld har du ju rätt i. Det är ju det artikeln handlar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Patent bromsar ingenting

Dagens största bov till all icke "eco".
Patent skall sättas tidsbestämt utan förlängning.
Enda sättet att tvinga fram nytt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Dagens största bov till all icke "eco".
Patent skall sättas tidsbestämt utan förlängning.
Enda sättet att tvinga fram nytt.

Patent ÄR tidsbegränsade.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Sen kan man ju tycka att alla borde ha tillgång till det bästa utan att bry sig om vinst. Att alla arbetar för att allt ska bli bättre. Men det handlar ju om etik och det passar inte in i vårt kapitalistiska samhälle...

Säg till när du fixat detta Utopia du snackar om. Vi fick industrialismen och kapitalismen ur reformationen som lyfte oss alla ur fattigdomen. Innan dess var det medeltid och alla var mer eller mindre livegna utom kungarna och Påven (kungarnas kung) och deras riddare.

Alla försök med Kommunism har liknat detta medeltida samhälle som fanns innan reformationen, alltför väl. Åk till Nord Korea och bli livegen. Nä just det dom släpper ju inte in någon för de är smarta och stoppar alla försök till subversion vilket tyvärr inte vi gjorde under KGB-tiden. I NK har du denna teokratiska kommunistiska utopi du söker. Med den perfekta gudomliga ledaren som vet vad alla behöver.

Vill du ha mer prylar? Sätt igång och jobba istället för att gnälla. Kom på någon konkurrerande teknik som gör samma sak fast bättre om ett patent stoppar dig. Men visst jag är ingen fan av patent och det behöver ses över. Men lösningen är inte kommunism som du insinuerar att det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Säg till när du fixat detta Utopia du snackar om. Vi fick industrialismen och kapitalismen ur reformationen som lyfte oss alla ur fattigdomen. Innan dess var det medeltid och alla var mer eller mindre livegna utom kungarna och Påven (kungarnas kung) och deras riddare.

Alla försök med Kommunism har liknat detta medeltida samhälle som fanns innan reformationen, alltför väl. Åk till Nord Korea och bli livegen. Nä just det dom släpper ju inte in någon för de är smarta och stoppar alla försök till subversion vilket tyvärr inte vi gjorde under KGB-tiden. I NK har du denna teokratiska kommunistiska utopi du söker. Med den perfekta gudomliga ledaren som vet vad alla behöver.

Vill du ha mer prylar? Sätt igång och jobba istället för att gnälla. Kom på någon konkurrerande teknik som gör samma sak fast bättre om ett patent stoppar dig. Men visst jag är ingen fan av patent och det behöver ses över. Men lösningen är inte kommunism som du insinuerar att det är.

Förklara gärna vad kommunism är så får vi se om du vet vad du pratar om?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Säg till när du fixat detta Utopia du snackar om. Vi fick industrialismen och kapitalismen ur reformationen som lyfte oss alla ur fattigdomen. Innan dess var det medeltid och alla var mer eller mindre livegna utom kungarna och Påven (kungarnas kung) och deras riddare.

Alla försök med Kommunism har liknat detta medeltida samhälle som fanns innan reformationen, alltför väl. Åk till Nord Korea och bli livegen. Nä just det dom släpper ju inte in någon för de är smarta och stoppar alla försök till subversion vilket tyvärr inte vi gjorde under KGB-tiden. I NK har du denna teokratiska kommunistiska utopi du söker. Med den perfekta gudomliga ledaren som vet vad alla behöver.

Vill du ha mer prylar? Sätt igång och jobba istället för att gnälla. Kom på någon konkurrerande teknik som gör samma sak fast bättre om ett patent stoppar dig. Men visst jag är ingen fan av patent och det behöver ses över. Men lösningen är inte kommunism som du insinuerar att det är.

Ja det stämmer ju rent sakligt de du säger.
Jag skulle dock säga ur stekpannan(fattigdom) och in i elden(överbefolkning och miljöförstörning). På ~300år sedan industrialiseringen började så har vi förstört vår planet mer än under hela den tid vi haft någon form av civilisation ~6000år...
Jag tror att den kommunistiska ideologin hade fungerat finfint sålänge som hela vår planet arbetat tillsammans. Men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Säg till när du fixat detta Utopia du snackar om. Vi fick industrialismen och kapitalismen ur reformationen som lyfte oss alla ur fattigdomen. Innan dess var det medeltid och alla var mer eller mindre livegna utom kungarna och Påven (kungarnas kung) och deras riddare.

Alla försök med Kommunism har liknat detta medeltida samhälle som fanns innan reformationen, alltför väl. Åk till Nord Korea och bli livegen. Nä just det dom släpper ju inte in någon för de är smarta och stoppar alla försök till subversion vilket tyvärr inte vi gjorde under KGB-tiden. I NK har du denna teokratiska kommunistiska utopi du söker. Med den perfekta gudomliga ledaren som vet vad alla behöver.

Vill du ha mer prylar? Sätt igång och jobba istället för att gnälla. Kom på någon konkurrerande teknik som gör samma sak fast bättre om ett patent stoppar dig. Men visst jag är ingen fan av patent och det behöver ses över. Men lösningen är inte kommunism som du insinuerar att det är.

Kommunism fungerar inte på grund av att människor är giriga. De som har möjlighet att få makt och pengar kommer att göra det. Bara att se på Kinas och Nordkoreas ledning.

Problemet är att patenten är alltför långa. Om det mest effektiva sättet är patenterat så går det inte att göra något förrän patentet gått ut. Läkemedelsföretagen är mästare på att göra minimala förändringar för att förnya det. Jag vet inte om det är sant men jag har hört att de håller undan ämnen som hade kunnat bota sjukdomar för att de tjänar mera pengar på att folk är sjuka.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pudeln:

I NK har du denna teokratiska kommunistiska utopi du söker. Med den perfekta gudomliga ledaren som vet vad alla behöver.

Visserligen tenderar ideologier som utgår ifrån kommunism att plagiera religiösa koncept, men teokrati har dock inget med detta att göra och passar inte in. Nord-Korea förespråkar Juche, där presidenten antar närmast gudomliga proportioner och erkänner inte någon gudom i traditionell bemärkelse och presidenten nedlåter sig därför inte att vara ställföreträdare för en sådan.

...

*** notis ***

Efter att själv ha kastat mig in med en kommentar avslutar jag med att som en hycklare be er om att försöka hålla diskussionen på spåret och inte dra iväg mot hur patent tolkas i det av konfucianism formade Kina eller dylikt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Förvisso, men grejen är den att kineserna klarar inte av att göra samma sak billigare. Det slutar alltid med dålig kvalité.

Jag har i flera år förbryllats över hur Samsung kan vara så stora. Med deras priser och dåliga kvalité så fattar jag inte varför folk köper det. Om man dessutom tittar på hur jävla smutsigt Samsung är, så blir jag ännu mer förbryllad.

Oavsett vad det gäller för produkter så ser det likadant ut. I väst har företag X och deras 1.000-/10.000-tals anställda kämpat i 10 år med:
* Revolutionerande teknik.
* Tilltalande design.
* Miljösäkra metoder vid tillverkning för både människor och natur.
* Investerat massor av pengar och tid på kvalitétsäkring (CE, ISO, mm).
* Ansvarstagande för kvalité, garantier, reklamationer och reservdelar.

Inför lanseringen får Kineserna nys på det. Åker dit, bugar, tackar och ler.
Ett halvår senare lanseras en piratkopia för 1/3-del av priset, med bristande kvalité/funktionalitet och många gånger livsfarlig att använda. Ytterligare ett halvår senare lanseras en piratkopia på piratkopian för 1/10-del av priset...resten kan man ju räkna ut.

Och förutom faktumet att Samsung faktiskt gör bättre kvalitet i många produkter än väldigt många konkurrenter. Och tom levererar delarna till de flesta högkvalitativa tillverkarna som tex Apple mfl. Samsung gör tex skärmar och panelen till otroligt många enheter. Varför? för de är de bästa i världen. Att de sedan är sedan är ledande på både ena och andra teknikerna, och tom är en av få företag som kan tillverka sina egna delar, tom designa egen CPU och tillverka den på egen ledande 14nm teknik, måste fan säga mer än "något skit USA lågkvalitet". Så kopiorna idag är ofta tvärt om, som du dessutom ser på artikeln i sig. Nått USA baserat som kopierat ett "koreanskt" patent. Samsung är stora, ja, tom skrämmande stora, men det mesta de tjänar är på att de säljer delar till allt och alla.

Förstår vad du säger, men Samsung är inte lågkvalitet. Sen att även de kan göra budget produkter är en annan sak, men de gör även highend och allt i mellan. Sen om du har en åsikt mot dem, så ha den, men få rätta på fakta bakom innan du spyr galla.

Att det görs sämre kopior 1/2 år senare, det håller jag med om. Det är de du ser på ebay, amazon och lite udda butiker här och var. Har själv för skojs skull testat en 400kr surfplatta (när de billigaste "hyfsade" kostade 2000kr) och enklare SSD. Var mest för att se hur bra de gjort det, och visst är det skräp, men skräpet agerar foto ram och fungerar så länge man byter strömförsörjningen (som ju är den farliga biten). SSDna används som Cache SSD till en burk och fungerar faktiskt helt okej. Tom Fallout 4 på den laddades snabbt när det var cachat.

Skrivet av Rajat:

Nu är ju iofs inte Samsung kineser, utan koreaner, men utöver det så håller jag med det du säger.

Precis.
Vill han hacka på Kina, får han nog börja med att hitta ett företag som gör det han säger också.

Skrivet av ArcticFire:

Kommunism fungerar inte på grund av att människor är giriga. De som har möjlighet att få makt och pengar kommer att göra det. Bara att se på Kinas och Nordkoreas ledning.

Problemet är att patenten är alltför långa. Om det mest effektiva sättet är patenterat så går det inte att göra något förrän patentet gått ut. Läkemedelsföretagen är mästare på att göra minimala förändringar för att förnya det. Jag vet inte om det är sant men jag har hört att de håller undan ämnen som hade kunnat bota sjukdomar för att de tjänar mera pengar på att folk är sjuka.

Ironiska är... den girigheten förstör BÅDE kapitalism och Kommunism.

Girigheten i kapitalism är i stölden, och i större företagen som istället för att nöja sig med 1% vinst, måste ha 100%. I kommunism är det makt, typ som du beskriver. Här är det ironiska dock... pengar i kapitalism ger makt. Skillnaden är att vi dumma bönderna "tror" genom att vi får lön och allt, att vi inte är fattiga

Men konstigt nog vill alla ändå alltid ha mer pengar, eller hur? Blir man lycklig av det? Nej. Fulländar det livet? Nej. Vi är dock beroende av det, för att överleva, precis som folk i Kommunistiska länder gör vad de måste för att överleva.
Den enda skillnaden är att när du dör, så har du massor med prylar du egentligen inte behöver.

Visst har kapitalismen fördelar, men det har kommunism också. Ta tex en produkt. Istället för att tillverka 1000 st som inte håller i kapitalistisk anda, så gör du 10, som håller 50 år i kommunistisk anda. Du har folk som kan laga och fixa och slipper "begränsade" livslängden på allt. Mao, folk här älskar att jaga "hög kvalitet". Hög kvalitet är det sämsta du kan göra i kapitalistisk anda, då det sänker vinsten. Du tjänar mer på att den går sönder och folk måste köpa nytt. Finns en bra dokumentär om det, som verkligen bör ses.

Det är båda samma skit... fördelen är att ena förstör inte våra resurser. Så något mittemellan kanske är det bästa, där inte kapitalism får härja fritt, och allt fokuseras på att tygla girigheten hos människan istället för debattera "patent katastrofer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig lite klumpigt. Därför satte jag "kina" inom parentes då jag egentligen bara menade ett lågbudget företag.

Lugnt. Förstår vad du menar nu.

Skrivet av Lavaguden:

Måste väl ändå vara så att de får betala skadestånd bakåt med och inte bara ett säljstopp. Brukar ju vara ganska stora summor inblandade.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad Samsung har begärt också, samt att man inte har begärt något på 20 år.

Skrivet av Rajat:

Patent bromsar ingenting, patent skyddar företaget/personen som kom på det, det som bromsar är giriga företag som utnyttjar patentet till stämningar till höger och vänster.

Mycket bra sagt.
Detta är skillnaden som många verkar glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiska är... den girigheten förstör BÅDE kapitalism och Kommunism.

Girigheten i kapitalism är i stölden, och i större företagen som istället för att nöja sig med 1% vinst, måste ha 100%. I kommunism är det makt, typ som du beskriver. Här är det ironiska dock... pengar i kapitalism ger makt. Skillnaden är att vi dumma bönderna "tror" genom att vi får lön och allt, att vi inte är fattiga

Men konstigt nog vill alla ändå alltid ha mer pengar, eller hur? Blir man lycklig av det? Nej. Fulländar det livet? Nej. Vi är dock beroende av det, för att överleva, precis som folk i Kommunistiska länder gör vad de måste för att överleva.
Den enda skillnaden är att när du dör, så har du massor med prylar du egentligen inte behöver.

Visst har kapitalismen fördelar, men det har kommunism också. Ta tex en produkt. Istället för att tillverka 1000 st som inte håller i kapitalistisk anda, så gör du 10, som håller 50 år i kommunistisk anda. Du har folk som kan laga och fixa och slipper "begränsade" livslängden på allt. Mao, folk här älskar att jaga "hög kvalitet". Hög kvalitet är det sämsta du kan göra i kapitalistisk anda, då det sänker vinsten. Du tjänar mer på att den går sönder och folk måste köpa nytt. Finns en bra dokumentär om det, som verkligen bör ses.

Det är båda samma skit... fördelen är att ena förstör inte våra resurser. Så något mittemellan kanske är det bästa, där inte kapitalism får härja fritt, och allt fokuseras på att tygla girigheten hos människan istället för debattera "patent katastrofer".

Jo, jag vet att kapitalism inte är bra. Kan inte tåla alla giriga personer som tar från de fattiga och ger till de rika, t.ex. Finlands nyaste regering. Läste för några veckor sedan att de sparar en massa på det som drabbar fattiga, men de som tjänar över 70000 euro i året skulle få skattelättnader.
En blandning av socialism och kapitalism är vad som borde användas. Till och med IMF har förstått att låga klyftor är bättre än höga klyftor då de nu undersökt det och förstått att "trickle-down" inte fungerar (vilket borde vara självklart).

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?