Tips på tweaks för denna dator ~24

Permalänk
Medlem

Val av processor till min gaming dator?

Håller på att bygga en ny dator nu som jag huvudsakligen kommer använda för gaming och hoppas kunna få riktigt fin prestanda i de flesta spelen. Men jag vill även att den ska kunna livestreama med bra kvalité. CPUn är den del jag sitter fast på nu och inte vet vilken jag ska välja. Verkar stå emellan 6709k, 5820k och 5930k. Har hört lite olika angående prestanda. Att 5820/5930 är bättre för multithreading och att det skulle gymma streaming med dess 6 kärnor. Men att 6700k kan nå högre klockhastigheter och är mer anpassad efter dagens 4-kärnbaserade spel, alltså går den före i det.

Har dock kollat massa reviews där 5820k/5930k har i stort sett lika prestanda i spel som crysis, bf4 och tomb Raider. Enda skillnaden för mig där är att jag inte riktigt kör sånna spel. Utan är mer intresserad av spel som dota 2, csgo och rainbow six siege då jag gibbar och streamar. Det gör mig osäker på hur resultaten skulle vara i det fallet för prestandan och vilken jag borde välja.

För att nämna så kommer jag ha en 980ti i den och möjligtvis 2 i framtiden.

Hoppas nån här inne har möjlighet stt ge mig lite fler råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Zyrale: Ett nyare och bättre nätagg med längre garanti http://www.inet.se/produkt/6911982/corsair-rm1000x-1000w#/spe...

Sedan har vi ju alltid frågan om 6700k vs 5820k (vilken jag ser att du tagit upp i en annan tråd). Där finns det inget självklart svar utan man får ställa för- och nackdelarna mot varandra och försöka komma fram till vad som gagnar ens eget användande mest, samt hur man tror att framtidens spel och program kommer gagnas av ex. en något högre IPC (6700k) eller 50% fler kärnor (5820k).

Ja precis men med min oerfarenhet så kommer jag inte så långt. Och framtidstänkande så kan jag lika gärna köpa nytt då det väl behövs. Men det jsg vill är att spela "normalt" krävande spel. Jag lirar mest dota2, cs, Hearthstone och rainbow 6 siege atm. Och det är för det mesta sånna spel jag kör. Jag är inte sp mycket för singleplayer spel med insane grafik(tex witcher 3). Och jag vill kunna lira dessa medium spel på riktigt bra kvalité men jag vill också kunna slå på min stream och kunna både streama med hög kvalité samt ha kvar hög kvalité i spelet utan lagg såklart. Jag kommer ju ha en 980ti som hjälper till men det löser inte mitt problem med CPU-valet. Jag lär aldrig kunna välja och bara sitta kvar här på min gamla skitiga dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5820k är ett mycket bättre val om du vill streama samtidigt som du ska spela på samma dator.

Permalänk
Medlem

Har en 6700k som jag spelar och streamar på, ligger aldrig över 50% användning.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

5820k är ett mycket bättre val om du vill streama samtidigt som du ska spela på samma dator.

Källa på det? Eller är det egna erfarenheter? Har nämligen själv sökt information kring detta samt tittat på diverse jämförande tester men inte hittat något som tyder på en signifikant skillnad när det kommer till streaming samtidigt som man spelar?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

1440p värt det?

Hej jag håller på att köpa ny dator samt möjligtvis en ny skärm. Antingen 1080p eller 1440p 144Hz. Det jag undrar är om 1440pnär värt det med tanke på stt den drar ner prestanda och grafik.

I mitt chassi kommer det finnas en 980ti och en 5820k/6700k samt 32gb ram etc. Jag kör medt lättare spel som cs, dota och rainbow 6 siege. Men kommer mina grejor klara av att ge mig bra fps med 1440p eller ska jag hålla mig till 1440p? Jag har fortfarande inte bestämt processor dock.

Jag undrar detta extra mycket för att jag tänkt streama lite också. Men då kan jag tänka mig att ställa ner grafiken lite.

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Avstängd

1440p alla dagar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kör på 1440p, om inte spelet är onödigt tungdrivet så kommer du inte ha problem med att behöva ställa ner nån grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Ett 980ti kommer kunna dra de spel du spelar i 2560x1440 utan problem, du kommer förmodligen inte behöva dra ned grafik. Du kommer förmodligen inte behöva skruva ned grafiken om du ska streama heller. Men kika själv på Sweclockers speltester på kortet du ska köpa.

Om du ska spendera så mycket pengar på en dator så tycker jag det dessutom vore synd att inte också spendera pengar på en bra skärm. Jag kör 2560x1440 144hz med ett 390 och en 6600k och det som mest förbättrar upplevelsen är att man får en skärm som är större än de flesta 1080 skärmarna som är 24", men som också är skarpare än dem. Kom ihåg att också köpa en skärm med G-sync om du ska köra med Nvidiakort.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att allting större än 24" mer eller mindre kräver högre upplösning än 1080p. Jag har en 27" 1440p-skärm och jag tycker att det är på gränsen till lite lågupplöst när man inte spelar för att man ser mellanrummen mellan pixlarna.

Sen klarar ju ett 980ti 1440p alldeles utmärkt rent prestandamässigt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Tack grabbar, hade kollat på en ROG Swift PG 278 Q.
Föresten vilken av processorerna tycker ni jag ska välja? 6700k/5820k/5930k
Såklart fokuserad på spelprestanda men även lite streaming i mixen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja 1440p lätt värt den extra arbetsytan man får. Spel blir ju skarpare också.

6700k hade jag kört på, blir billigare än 5820k + mobo. 8 kärnor/trådar räcker gott för spel + streaming.

Permalänk
Medlem

Kritik på bygget och val av processor

Tjena allihopa, har redan gjort en liknande tråd men känner att jag behöver mer hjälp. Min build är i stort sett klar men jag undrar mest över ifall någon kunde ge mig lite kritik på nuvarande processor. Jag är ute efter spelprestanda och även att kunna starta en stream ifall jag känner för det och då ska den kunna ha en bra kvalité(internet är inget problem). Det verkar ju stå emellan 6700k och 5820k. Jag är HELT kluven och har suttit ett par dagar och bara vet inte vilken processor jag borde välja. Känns ju på sitt sätt konstigt att köpa äldre teknik än det nyaste. Men jag skulle gärna vilja att så många som möjligt kunna ge mig tips och kritik.

Detta är hur det ser ut nu ( kommentera inte nättagg eller ram då det är tänkt för framtida uppgraderingar): https://www.inet.se/kundvagn/visa/8981566/2016-01-01

Permalänk
Medlem

Håll dig till en och samma tråd så slipper du få dem låsta.

Permalänk
Medlem

Vet dock inte om de blivit låsta :P@SUMITOMO:

Permalänk
Hedersmedlem

@Zyrale *Trådar sammanfogade*

Korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp) är fortfarande inte tillåtet, vänligen se till att detta ej upprepas.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyrale:

Håller på att bygga en ny dator nu som jag huvudsakligen kommer använda för gaming och hoppas kunna få riktigt fin prestanda i de flesta spelen. Men jag vill även att den ska kunna livestreama med bra kvalité. CPUn är den del jag sitter fast på nu och inte vet vilken jag ska välja. Verkar stå emellan 6709k, 5820k och 5930k. Har hört lite olika angående prestanda. Att 5820/5930 är bättre för multithreading och att det skulle gymma streaming med dess 6 kärnor. Men att 6700k kan nå högre klockhastigheter och är mer anpassad efter dagens 4-kärnbaserade spel, alltså går den före i det.

Har dock kollat massa reviews där 5820k/5930k har i stort sett lika prestanda i spel som crysis, bf4 och tomb Raider. Enda skillnaden för mig där är att jag inte riktigt kör sånna spel. Utan är mer intresserad av spel som dota 2, csgo och rainbow six siege då jag gibbar och streamar. Det gör mig osäker på hur resultaten skulle vara i det fallet för prestandan och vilken jag borde välja.

För att nämna så kommer jag ha en 980ti i den och möjligtvis 2 i framtiden.

Hoppas nån här inne har möjlighet stt ge mig lite fler råd!

5930k har fler PCI-Express banor, så vid framtida Crossfire/SLI kommer grafikkorten jobba i full fart. 5820k är i princip en 4790k/6700k med fler kärnor/trådar, skulle personligen välja ett Haswell-E system.

Skrivet av SuperFlugan:

Ja 1440p lätt värt den extra arbetsytan man får. Spel blir ju skarpare också.

6700k hade jag kört på, blir billigare än 5820k + mobo. 8 kärnor/trådar räcker gott för spel + streaming.

1. Prisskillnaden mellan Skylake och Haswell-E är minimal.
2. 4790k/6700kr har inte 8 kärnor, det är fortfarande 4kärnor och 8 trådar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

men om det är som du säger. Att det är samma sak fast fler kärnor. Men varför skulle då 6700k vara bättre till något?@Peppar2014:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyrale:

men om det är som du säger. Att det är samma sak fast fler kärnor. Men varför skulle då 6700k vara bättre till något?@Peppar2014:

Den är inte bättre till mycket, enbart dumsnålhet som gör att folk köper konsumentplattformar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tycker du det är bättre för något, har sett att de kan prestera bättre i vissa spel och så@Peppar2014:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyrale:

Tycker du det är bättre för något, har sett att de kan prestera bättre i vissa spel och så@Peppar2014:

Nej

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Förutom det alla andra har kommenterat om ang. ett överdrivet kraftfullt nätaggregat, reagerade jag på ditt val av chassi. Varför har du valt XL versionen när du har singelgpu, sluten vattenkylning samt ett vanligt ATX moderkort? Jag hade då inte valt ett större chassi än nödvändigt, beroende på vad som planeras byggas in i chassit.
Mvh

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK