Permalänk

Hjälp med formatering

Hej!

Jag har fått låna windows 8.1 på en usb sticka av en vän och har en egen produktnyckel att använda. Tanken var att jag skulle formatera om datorn och installera nya windows. Vid installationsprogram för windows så valde jag "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)" och där var min 120GB hårddisk uppdelad i två stycken partitioner, en på 100MB och en på ca. 110GB.

Jag formaterade den på 100GB och trodde sedan att det bara var att installera windows där efter, men alternativet nästa är grått och går inte att trycka på. Måste jag formatera partitionen på 100MB ("Reserverad av system") också för att jag ska kunna installera windows på nytt?

Står ett utropstecken längst ner som säger "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar." Vad innebär detta?

Ursäkta det röriga inlägget men är lite stressad för tillfället.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Callelovecats
Ta bort alla partioner och skapa nya, Windows kommer själv skapa en ny 100mb partion för alla nödvändigheter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det är en återställnings partition som användes av det gamla windowset, den är det bara att ta bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Callelovecats
Ta bort alla partioner och skapa nya, Windows kommer själv skapa en ny 100mb partion för alla nödvändigheter.

Skrivet av utsatt_unge496:

Det är en återställnings partition som användes av det gamla windowset, den är det bara att ta bort.

Tack för svar! När jag tog bort båda partitionerna så gick det att gå vidare. Windows installerades och sedan startade datorn om och den återgick till första steget i "Installationsprogram för Windows" där den vill att jag ska välja språk... Måste jag göra om dessa steg igen eller är det något som krånglar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

Tack för svar! När jag tog bort båda partitionerna så gick det att gå vidare. Windows installerades och sedan startade datorn om och den återgick till första steget i "Installationsprogram för Windows" där den vill att jag ska välja språk... Måste jag göra om dessa steg igen eller är det något som krånglar?

Låter som något som krånglar.
Eller är det så enkelt att vid omstart så har den bootat din usb-sticka, och inte självaste windows-installationen?

Permalänk

@anon226320:

Ingen aning... Provar att trycka installera igen och se vad som händer. Den tvingar mig iallafall att skriva in produktnyckeln för Windows igen och när jag går in i "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)" så finns där nu fyra stycken olika partitioner. Hur gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callelovecats:

Tack för svar! När jag tog bort båda partitionerna så gick det att gå vidare. Windows installerades och sedan startade datorn om och den återgick till första steget i "Installationsprogram för Windows" där den vill att jag ska välja språk... Måste jag göra om dessa steg igen eller är det något som krånglar?

Skrivet av anon226320:

Låter som något som krånglar.
Eller är det så enkelt att vid omstart så har den bootat din usb-sticka, och inte självaste windows-installationen?

precis efter första omstart så ska du ta ur boot stickan/CD annars bootar den får den igen och du kommer tillbaka där du började.

Ta ur den och boota om datorn så ska du se att förutsätter som de ska.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

@JLidback:

Ingen aning... Provar att trycka installera igen och se vad som händer. Den tvingar mig iallafall att skriva in produktnyckeln för Windows igen och när jag går in i "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)" så finns där nu fyra stycken olika partitioner. Hur gör jag nu?

Stopp nu. Gå inte vidare. Testa först med att göra som tidigare sagt, ta ur usb-stickan och se om datorn bootar in i den windows-installation du slutförde tidigare.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

precis efter första omstart så ska du ta ur boot stickan/CD annars bootar den får den igen och du kommer tillbaka där du började.

Ta ur den och boota om datorn så ska du se att förutsätter som de ska.

Skrivet av anon226320:

Stopp nu. Gå inte vidare. Testa först med att göra som tidigare sagt, ta ur usb-stickan och se om datorn bootar in i den windows-installation du slutförde tidigare.

Tog ut stickan och avbröt installationen så datorn startades om. Nu är skärmen svart och det står texten "Reboot and Select proper Boot device or Insett Boot Media in selected Boot device and press a key". Jag har varit inne BIOS (tror jag det heter) och ändrat så boot priority 1 är USB-stickan.

Permalänk
Inaktiv

Du säger att du avbröt installationen. Han du alltså fortgå på nytt att påbörja installera filer igen alltså?
Det gör inget om usb har boot priority 1. Sålänge hddn du tänker installera på ligger med i listan bland boot priority.

Initialt så låter det som om du har påbörjat en ny installation med att installera windows-filer och avbrutit. Men avvaktar tills du ger lite mer info om hur långt du hunit denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callelovecats:

Tog ut stickan och avbröt installationen så datorn startades om. Nu är skärmen svart och det står texten "Reboot and Select proper Boot device or Insett Boot Media in selected Boot device and press a key". Jag har varit inne BIOS (tror jag det heter) och ändrat så boot priority 1 är USB-stickan.

Gå in i BIOS och ställ in till den hdd:n där windows är tänkt att installeras på.

Men de beror som sagt på OM du påbörjade den andra installation eller ej.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@anon226320:

Så som jag förstod det så startade jag aldrig en ny installation av Windows, aldrig så det började ladda iallafall. Jag bara valde språk, skrev in produktnyckeln och sen avbröt. Borde väll inte kunna påverka eller har jag fel? Förresten, tack för att ni tar er tid och hjälper mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Gå in i BIOS och ställ in till den hdd:n där windows är tänkt att installeras på.

Ska inte vara obligatoriskt, förutsatt att man tagit ut usb-minnet.
Boot priority går efter prioritetslistan när det kommer till boot.
Kan den inte boota från priority 1-enheten, så går den bidare till priority 2-enheten osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

@JLidback:

Så som jag förstod det så startade jag aldrig en ny installation av Windows, aldrig så det började ladda iallafall. Jag bara valde språk, skrev in produktnyckeln och sen avbröt. Borde väll inte kunna påverka eller har jag fel? Förresten, tack för att ni tar er tid och hjälper mig.

Om du aldrig kom så långt (i sista försöket) så att det började installera filer, så är det nog inte usb-stickans fel. Då är det något som är knasigt. Nu har jag aldrig haft erfarenhet av 8.1 installation då jag hoppade direkt från win 7 till win 10. I win7 vet jag iaf att datorn startades om en eller två gånger under själva installationen innan windows var installerat.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Gå in i BIOS och ställ in till den hdd:n där windows är tänkt att installeras på.

Men de beror som sagt på OM du påbörjade den andra installation eller ej.

Skrivet av anon226320:

Om du aldrig kom så långt (i sista försöket) så att det började installera filer, så är det nog inte usb-stickans fel. Då är det något som är knasigt. Nu har jag aldrig haft erfarenhet av 8.1 installation då jag hoppade direkt från win 7 till win 10. I win7 vet jag iaf att datorn startades om en eller två gånger under själva installationen innan windows var installerat.

Gick in i BIOS och ändrade boot priority 1 till min hårddisk. Startade sedan om datorn utan att trycka någonting och den kom tillbaka till den svarta bakgrunden med vita texten "Reboot and select proper boot device...". Tog inte ut USB:et men det borde väll inte påverka så länge jag har valt min hårddisk som boot priority 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Ska inte vara obligatoriskt, förutsatt att man tagit ut usb-minnet.
Boot priority går efter prioritetslistan när det kommer till boot.
Kan den inte boota från priority 1-enheten, så går den bidare till priority 2-enheten osv.

Så sant tänkte bara om Callelovecats tagit bort alla alternativ så de är tomt där istället så inget är valt, då bootar de inte från nånstans.

Det samma installationsupplägg i 7 som i 8/10 i grunden.

@Callelovecats
Gå in i bios ställ USB minne först sen hdd som andra boot.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Så sant tänkte bara om Callelovecats tagit bort alla alternativ så de är tomt där istället så inget är valt, då bootar de inte från nånstans.

Absolut, så är det. Finns inte hddn med i listan bland bootbara enheter så kommer han ju ingenvart. Men finns den med på plats 2 eller plats 1 miljon (överdriver lite), så ska det inte vara någon fara. Sålänge ingen enhet mellan prio 1 till prio 1 miljon finns i vägen och försöker boota up.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Så sant tänkte bara om Callelovecats tagit bort alla alternativ så de är tomt där istället så inget är valt, då bootar de inte från nånstans.

Det samma installationsupplägg i 7 som i 8/10 i grunden.

@Callelovecats
Gå in i bios ställ USB minne först sen hdd som andra boot.

Skrivet av anon226320:

Absolut, så är det. Finns inte hddn med i listan bland bootbara enheter så kommer han ju ingenvart. Men finns den med på plats 2 eller plats 1 miljon (överdriver lite), så ska det inte vara någon fara. Sålänge ingen enhet mellan prio 1 till prio 1 miljon finns i vägen och försöker boota up.

Jag kan välja både "UEFI USB Key:UEFI: TOSHIBA Transmemory 1.00" och "USB KEY:TOSHIBA Transmemory 1.00". Vad är skillnaden? Ska jag välja "Hard Disk:Samsung SSD 840 EVO 120GB" eller "UEFI Hard Disk:Windows Boot Manager" som första val? Har ett alternativ också som heter "USB Hard Disk" och ett som "UEFI Hard disk".

Permalänk
Inaktiv

Jag får tyvärr låta någon annan svara på det, då jag inte är erfaren gällande dessa olika alternativ. För mig har jag bara haft enklare alternativ trots att jag har UEFI också. Jag har då tex bara behövt välja hdd, vilket i mitt fall jag valt min ssd där det står hard disk: modellnamn-på-ssd'n.

Hoppas någon annan kan svara på den frågan åt dig.

Permalänk
Medlem

Starta upp installationen, tryck på F8 = CMD
Starta diskpart, skriv diskpart och tryck enter.
Skriv list disk
Kolla vilket nummer din SDD har.
Select Disk X (nummer i listan)
Skriv Clean
Skriv convert gpt

Stäng ned CMD och fortsätt med installationen, ta ur USB-minnet vid första omstarten.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Starta upp installationen, tryck på F8 = CMD
Starta diskpart, skriv diskpart och tryck enter.
Skriv list disk
Kolla vilket nummer din SDD har.
Select Disk X (nummer i listan)
Skriv Clean
Skriv convert gpt

Stäng ned CMD och fortsätt med installationen, ta ur USB-minnet vid första omstarten.

Menar du att jag ska få upp CMD genom att trycka på F8 när jag fått upp "Installationsprogram för Windows" eller när jag är inne i BIOS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

Menar du att jag ska få upp CMD genom att trycka på F8 när jag fått upp "Installationsprogram för Windows" eller när jag är inne i BIOS?

Boota usb-minnet, vänta tills det bootat färdigt instalationsmediet. Sen är det F8. Inte i bios.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Boota usb-minnet, vänta tills det bootat färdigt instalationsmediet. Sen är det F8. Inte i bios.

Är inne i "Installationsprogram för Windows" och kan välja "Uppgradering: Installera Widnows och behåll filer..." eller "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)". Är det här inne du menar? Längre fram? Längre bak?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

Är inne i "Installationsprogram för Windows" och kan välja "Uppgradering: Installera Widnows och behåll filer..." eller "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)". Är det här inne du menar? Längre fram? Längre bak?

När man bootar installationsmediet har jag alltid tryckt F8 när jag ser den första rutan efter bootning av installationsmediet. Då har det funkat för mig iaf. Du verkar ha gått ett steg längre, eller så sviktar mitt minne. Du kan alltid testa trycka F8 och se om du får fram cmd där du är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

Är inne i "Installationsprogram för Windows" och kan välja "Uppgradering: Installera Widnows och behåll filer..." eller "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)". Är det här inne du menar? Längre fram? Längre bak?

Då har du kommit för långt. Detta är vad du vill göra:

1. Var i ett "tomt" state, windows är inte installerat, hårddiskarna är nyformaterade.
2. Stoppa in USB minnet
3. Starta från usb minnet så installationsprogrammet laddas.
4. Instalellera windows.
5. Plocka ur USB minnet
6. Starta om datorn
7. Starta datorn från hårddisken så att windows laddas

Permalänk
Medlem

@Callelovecats: Direkt vid första rutan i installationsprogrammet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

@anon81912:

I "Installationsprogrammet för Windows" tog jag bort alla partitioner. Jag stängde sedan av datorn, tog ut och stoppade in USB:t. Startade datorn med USB:t och tryckte "Installera Windows". Skrev in produktnyckeln, väljer "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)", Markerar Enhet 0 allokerat utrymme och trycker nästa. Nu står det "Installerar Windows" "Datorn kommer att startas om flera gånger" "Det här kan ta en stund." "Kopierar Windows-filer" "Förbereder filer för installation". Allt laddar färdigt och jag kommer till "Windows måste startas om för att installationen ska fortsätta", datorn startas om och kommer till den svarta bakgrunden med den vita texten "Reboot and Select proper Boot Device...".

Permalänk

@SirMacke:

Provade trycka F8 där och ingenting hände...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Callelovecats:

@Killbom:

I "Installationsprogrammet för Windows" tog jag bort alla partitioner. Jag stängde sedan av datorn, tog ut och stoppade in USB:t. Startade datorn med USB:t och tryckte "Installera Windows". Skrev in produktnyckeln, väljer "Anpassad: Installera bara Windows (avancerat)", Markerar Enhet 0 allokerat utrymme och trycker nästa. Nu står det "Installerar Windows" "Datorn kommer att startas om flera gånger" "Det här kan ta en stund." "Kopierar Windows-filer" "Förbereder filer för installation". Allt laddar färdigt och jag kommer till "Windows måste startas om för att installationen ska fortsätta", datorn startas om och kommer till den svarta bakgrunden med den vita texten "Reboot and Select proper Boot Device...".

De du skall göra då är att öppna bios under uppstart och välja din hårddisk som boot enhet. Du kan starta om och klicka på delete tills du kommer in. Därefter väljer du hårddisken du installerade Windows på som första boot enhet.

Permalänk

@anon81912:

Förlåt, glömde skriva det. Det var precis vad jag gjorde. Jag gick in i BIOS ändrade min hårddisk till prio 1, när datorn startades tryckte jag F11 (Står typ Select boot-någonting) och även där valde jag min hårddisk. Ändå blev det svart när det startades.