soundblaster E5 eller Fiio E10K

Permalänk

soundblaster E5 eller Fiio E10K

Som rubriken lyder så ska jag ge mig in i det här med förstäkare så vill pröva med något lite billigare innan man ger sig hel hjärtat in så viken passar mig bäst spelar mest spel och lyssnar på musik , kommer köpa ett par Beyerdynamic hörlurar DT770 Pro 80-Demo att ha dom till ,

jag har ett asus Z97-A modekort

eller finns det något annat bättre att köpa för runt samma peng?

Permalänk

Kör en Fiio E10K till mina DT770 250ohm och det är suveränt och väldigt smidigt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

det jag har fattat så driver inte Fiio E10K så högt som 250 ohm ?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kör en Fiio E10K till mina DT770 250ohm och det är suveränt och väldigt smidigt!

Permalänk
Medlem

@elmacoo12: Det beror på hur hög volym man kräver, om du har hörlurar med högre impendans så får du(i de flesta fallen) höja volymen mer för att uppnå samma ljudnivå. Jag har drivit Sennheiser HD650 (300ohm) och DT880 (250ohm) med min fiio e10k och fått alldelles nog högt ljud.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Skrivet av elmacoo12:

det jag har fattat så driver inte Fiio E10K så högt som 250 ohm ?

Den "driver" 250ohm utan problem. Men den är inte specad för det. Inget problem för mig i alla fall, har Gain på High och vrider volymen till 1 av 8 för behagligt användande, musik och spel kan kräva 1,5-2

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Larszon:

@elmacoo12: Det beror på hur hög volym man kräver, om du har hörlurar med högre impendans så får du(i de flesta fallen) höja volymen mer för att uppnå samma ljudnivå. Jag har drivit Sennheiser HD650 (300ohm) och DT880 (250ohm) med min fiio e10k och fått alldelles nog högt ljud.

Då jag inte är någon expert på ljud så har jag svårt att hänga med i allt men är det bättre att ha högre ohm istället för lägre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@elmacoo12: Det beror på vilken utrustning du har för att driva hörlurarna, Har man en high end förstärkare/dac så är det att föredra att ha hörlurar med högre resistans då man kan vrida upp ljudet mer och få ut mer av anläggningen man har för att driva hörlurarna men skulle inte säga att det är någon större skillnad om man kör via en fii0 e10k. Sen skulle jag säga att ljudkvalitén beror mer på vilken modell man har på hörlurarna än hur hög resistans man har. Fiio e10k är riktigt prisvärd och skulle lätt driva dt770 80ohm men skulle även klara 250ohms versionen också.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Skrivet av Larszon:

@elmacoo12: Det beror på vilken utrustning du har för att driva hörlurarna, Har man en high end förstärkare/dac så är det att föredra att ha hörlurar med högre resistans då man kan vrida upp ljudet mer och få ut mer av anläggningen man har för att driva hörlurarna men skulle inte säga att det är någon större skillnad om man kör via en fii0 e10k. Sen skulle jag säga att ljudkvalitén beror mer på vilken modell man har på hörlurarna än hur hög resistans man har. Fiio e10k är riktigt prisvärd och skulle lätt driva dt770 80ohm men skulle även klara 250ohms versionen också.

Så du skulle säga att det är "bättre" med 250 ohm varianten ?

Skickades från m.sweclockers.com