Permalänk

Råd i val av leverantör

Goddagens!

Skall för första gången flytta till bostad med stadsnät och har några leverantörer att välja på.
Tänkte höra här vad folk har för erfarenheter av dem och vad som rekomenderas eller varnas för.
Intresserad av upptid/prestanda/kundbemötande m.m

Har du prövat flera ranka gärna 1-3 vilka du rekomenderar

Alltele
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Imega System
IT mästaren
T3
Tyfon
Universal Telecom

Permalänk
Medlem

@Rugbyspelaren:
Jag hade nog valt imega system, de är lokala och jag har haft och göra med dem i andra ämnen än som bredbandsleverantör och då har de varit väldigt medgörliga!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@Rugbyspelaren:
Jag hade nog valt imega system, de är lokala och jag har haft och göra med dem i andra ämnen än som bredbandsleverantör och då har de varit väldigt medgörliga!

Dock verkar de max erbjuda 100/100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Frågan är då om du kommer behöva mer än 100/100.

Själv har jag provat comhems 500/50 och det var ingen större skillnad när jag bytte till bredbandsbolagets 250/10, svarstiden gick ner typ 2-3ms.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Jag har haft bredband2 i drygt 6 år, utöver när det grävts av kablar har det funkat dugligt, vill man vara gnällig får jag bara 90-95 upp och ner av utlovade 100/100 men känns som det kvittar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har haft bredband2 i drygt 6 år, utöver när det grävts av kablar har det funkat dugligt, vill man vara gnällig får jag bara 90-95 upp och ner av utlovade 100/100 men känns som det kvittar.

Kan vara så att din router kör med 100Mbit ethernet, då kan det inte bli mer än ca 90-95 i praktiken. Kolla vilken hastighet din dator är ansluten till routern med.

När jag uppgraderade mitt nätverk från 100Mbit till 1Gbit så ökade mitt 100/100 bredband från just 90-95 till ca 110-120 (Telia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kan vara så att din router kör med 100Mbit ethernet, då kan det inte bli mer än ca 90-95 i praktiken. Kolla vilken hastighet din dator är ansluten till routern med.

När jag uppgraderade mitt nätverk från 100Mbit till 1Gbit så ökade mitt 100/100 bredband från just 90-95 till ca 110-120 (Telia).

Nej, det är en AC66u och även den E4200 som jag hade från början klarar gbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Rugbyspelaren:

Behöver du mer?

Har nu bahnhof, det funkar som det ska men jag vill ge dom lite minus för dåliga öppettider på felanmälan. (Tycker personligen att felanmälan ska vara öppet 24/7/365 och via telefon, inget annat (vilket jag inte vet om imega har))

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

@Rugbyspelaren:

Behöver du mer?

Har nu bahnhof, det funkar som det ska men jag vill ge dom lite minus för dåliga öppettider på felanmälan. (Tycker personligen att felanmälan ska vara öppet 24/7/365 och via telefon, inget annat (vilket jag inte vet om imega har))

Får fundera lite.
Vill nog gärna har 150/100 minst.
Har 250/100 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Skrivet av Litenskit:

@Rugbyspelaren:

Behöver du mer?

Bandbredd kan du väl aldrig ha för lite av? Har tyvärr ingen av ovan leverantörer men har Ownit, gick nyligen från 100/100 till 1000/1000, kommer inte att gå ned till 100 igen.

På jobbet har vi haft skolor (jobbar inom IT i skolvärlden) med Alltele som leverantör - de gånger man varit i kontakt med kundtjänst har varit lite sega...kanske otur, vem vet...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Bandbredd kan du väl aldrig ha för lite av? Har tyvärr ingen av ovan leverantörer men har Ownit, gick nyligen från 100/100 till 1000/1000, kommer inte att gå ned till 100 igen.

På jobbet har vi haft skolor (jobbar inom IT i skolvärlden) med Alltele som leverantör - de gånger man varit i kontakt med kundtjänst har varit lite sega...kanske otur, vem vet...

Otur är inget man tror på