Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Resa till tillfällig arbetsplats - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Resa till tillfällig arbetsplats - vad gäller?

Hej! Jag har en arbetsrättslig fråga som jag hoppas att någon kan lite mer om än jag.

Min fru har fått jobb som bibliotekarie på en skola, och kommer jobba där ca 25 timmar i veckan. Men fram till juni kommer hon även jobba två kvällar i veckan på ett områdesbibliotek en liten bit utanför stan, och kommer därför behöva ta buss och tåg dit. Har hon rätt att räkna resan dit som arbetstid och/eller få resan betald av arbetsgivaren? Vad gäller i en sån situation?

Tack på förhand!

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag är ej lika säker på frågan.

För beror inte svaret på lite mer faktorer. Är det en och samma anställning för de båda platserna?
Gör hon kvällsjobbet i direkt anslutning till det andra jobbet? Så att det kan räknas så att hon gör en arbetsdag på två olika platser med en resa emellan?

Permalänk
Medlem

Ta en koll i gällande kollektivavtal eller kontakta en ombudsman eller förtroendevald. De är duktiga på dessa frågor.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunait:

Hej! Jag har en arbetsrättslig fråga som jag hoppas att någon kan lite mer om än jag.

Min fru har fått jobb som bibliotekarie på en skola, och kommer jobba där ca 25 timmar i veckan. Men fram till juni kommer hon även jobba två kvällar i veckan på ett områdesbibliotek en liten bit utanför stan, och kommer därför behöva ta buss och tåg dit. Har hon rätt att räkna resan dit som arbetstid och/eller få resan betald av arbetsgivaren? Vad gäller i en sån situation?

Tack på förhand!

Tror att det inte blir någon ersättning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Skatteverket

Skatteverket reglerar inte arbetsrättsliga frågor som denna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Beror på avtalet, kolla med facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Hej! Jag har en arbetsrättslig fråga som jag hoppas att någon kan lite mer om än jag.

Min fru har fått jobb som bibliotekarie på en skola, och kommer jobba där ca 25 timmar i veckan. Men fram till juni kommer hon även jobba två kvällar i veckan på ett områdesbibliotek en liten bit utanför stan, och kommer därför behöva ta buss och tåg dit. Har hon rätt att räkna resan dit som arbetstid och/eller få resan betald av arbetsgivaren? Vad gäller i en sån situation?

Tack på förhand!

Beror lite på, tycker att hon ska äska fack och möjligtvis arbetsgivare. Vet att europadomstolen nyligen klubbade igenom något liknande, men gissar att det är omständigheterna i övrigt som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Beror lite på, tycker att hon ska äska fack och möjligtvis arbetsgivare. Vet att europadomstolen nyligen klubbade igenom något liknande, men gissar att det är omständigheterna i övrigt som avgör.

Fast det handlade då om personer som inte har en fast arbetsplats. Vilket inte direkt bör vara tillämpbart här.

Sen kan jag personligen tycka att utgångspunkten är att resor till/från tjänsteställe = privat utgift (sen resa mellan tjänsteställen osv = tjänsteresa). På samma sätt som att det blir väldigt skevt när de största avdragen för resor görs av personer folkbokförda i kranskommunerna till storstäderna (Stockholm, Göteborg samt Malmö). Trots att det sällan bör uppfyllas de kriterier som ställs angående tid för avdrag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på Clas Ohlson, så var det givet att, när man jobbade i en annan butik som ej var sin "hemmabutik" så fick man ersättning från företaget för resor till och från den arbetsplatsen.-

Ingen arbetstid, men däremot milersättning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är det samma anställare och hon åker mellan arbetsplatserna skulle jag se det som arbetstid. Men jag är konsult så det kanske är lite speciellt för oss.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det verkar vara olika åsikter om detta beroende på situation, så vi mejlade facket och frågade. Min tolkning skulle vara att resan räknas som arbetstid eftersom det är samma arbetsgivare men olika fysiska arbetsplatser (varav områdesbiblioteket inte är huvudarbetsplatsen). Men vi får se.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

När jag jobbade på Clas Ohlson, så var det givet att, när man jobbade i en annan butik som ej var sin "hemmabutik" så fick man ersättning från företaget för resor till och från den arbetsplatsen.-

Ingen arbetstid, men däremot milersättning.

Skulle i det fallet (fast tjänsteställe och sedan tjänstgöring på "annan ort") vilja säga både arbetstid samt ersättning för de utlägg som uppstår.

Skrivet av phlopydisk:

Är det samma anställare och hon åker mellan arbetsplatserna skulle jag se det som arbetstid. Men jag är konsult så det kanske är lite speciellt för oss.

Konsulter brukar oftast vara väldigt speciellt. Många har ju utgångsposition från kontoret, men sen blir det ju tjänsteresa/milersättning och debiterbar tid även med resan ut till kund.

Skrivet av Lunait:

Tack för alla svar! Det verkar vara olika åsikter om detta beroende på situation, så vi mejlade facket och frågade. Min tolkning skulle vara att resan räknas som arbetstid eftersom det är samma arbetsgivare men olika fysiska arbetsplatser (varav områdesbiblioteket inte är huvudarbetsplatsen). Men vi får se.

Fast det viktiga här skulle jag nog säga är a) finns fast tjänsteställe? b) om ja, då blir det ju en tjänsteresa då tjänstgöringen sker på annat ställe än normalt och ersättning ska utgå för både resa och tid. Men det är lite för lite indata för att lämna definitivt besked.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF