Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Så befolkningsökning är genomgående bra?

Och har du missat hur vår befolkningsökning går till? Massinvandring av afrikaner (och araber), så hur situationen ser ut i deras länder speglar vad som kommer hända här.
Kommer du ihåg Köln på nyår? We are Sthlm? Bataclan-massakern? I Trumps väst hade inget av detta hänt, sen får folk gråta bäst de vill över att muslimerna, som Europa varit i krig mot i flera hundra år, tar livet av varandra.

Så när du t om förstår själv att ditt resonemang haltar så blir det att kasta ut den vanliga gamla skåpmaten i form av de värsta sällsynta händelser du kan komma på?

Enstaka händelser går inte att tillskriva hela folkgrupper. Med den logiken skulle alla européer vara mördare eftersom det finns folk som mördar varandra här också.

Jag hade kunnat acceptera och till viss del respektera om du bara sagt som det är istället för att försöka sprida desinformation.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att värdera intelligens med hjälp av exempelvis IQ-test har många gånger ifrågasatts då dessa på ett överväldigande vis reflekterar kunskaper, inlärningsmönster och beteendemönster kopplat till den industrialiserade delen av västvärlden.

Intelligenstester som bygger på problemlösning utav problem man aldrig har sett förut(t.ex. blocktester) har inget med ekonomiska faktorer, levnadsförhållande, utbildning eller samhällsutveckling att göra. Frågar man en person som idag är pensionerad psykolog vars utbildning härstammar från institutionen för psykologi i Lund, så är blocktester i allra högsta grad neutrala. Bör utföras på barn mellan 3 och 15 år gamla och flertalet gånger under denna period för att kunna se ett tydligt mönster. Börjar man utsätta ett barn för tester som innehåller inslag som de redan kan ha lärt sig eller snarlikt så börjar man gå in på minnesområdet och då anser jag(institutet anser annorlunda) att man lämnar intelligensområdet och börjar röra vid ett annat.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Detta är en Wikipedialänk som faktiskt håller hög kvalité i ämnet.

Driver Du med mig? Detta är en Wikipedialänk som faktiskt håller hög kvalité i ämnet.
Det där lät inte alls relativt eller neutralt. Jag kan skriva likadant och hänvisa till https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

även om jag personligen vidhåller att blocktester utav barn i 3-15 års åldern bäst ger ett korrekt resultat utav intelligensnivån.

Angående din länk, så fort jag såg nedanstående:

Citat:
  • The neutrality of this article is disputed. (October 2012)

• This article may be unbalanced towards certain viewpoints. (October 2012)

• This article's factual accuracy is disputed. (October 2012)

så läste jag inte längre, tyvärr. Säkert intressant med olika personers uppfattningar men jag skulle vilja se fakta motsvarande den som används på Lunds Universitet, specifikt hos institutionen för psykologi. Sen så skall man inte blanda in "race"/ras i det hela eftersom människan är en och samma ras. Annars hade vi haft problem att föröka oss med en person från andra sidan klotet.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Där man kan läsa att redan på 1920-talet hördes röster i samband med militära tester av människor med olika ursprung genomfördes gällande att exempelvis människor från Afrika skulle ha en lägre intelligensnivå än vita. Detta förkastades redan på den tiden med hänvisning till socio-ekonomiska faktorer, utbildnings- och utvecklingsfaktorer som gör många intelligenstest obskyra. Det har sedan också förkastats historiskt sett varje gång det kommit upp under 1900-talet. Så din länk till ett test som otaliga gånger kritiserats av vetenskapen håller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Det finns många intressanta källor i länken som du borde läsa vidare om.

Du behöver inte titta på den länk som jag angav, det räcker att Du tittar på vilka länder i världen där ekonomin fungerar och fråga dig själv om det beror på "socio-ekonomiska faktorer, utbildnings- och utvecklingsfaktorer" som skulle bara ha trillat ner från himlen på regionen eller att allt det härstammar trots allt från intelligensnivåer som låter individer att skapa dessa möjligheter. Vi hade inte haft dom utbildnings- eller utvecklingsfaktorer om vi hade varit korkade.

Det är bara att ta Afrika som ett typexempel. Titta på Sydafrika och Ghana(var nära en gång att åka till Accra samt närområdet för att kortvarigt studera ursprungsfolkets beteende). Två länder som under längre tid styrdes utav européer. Se hur där ser ut idag om Du jämför med övriga afrikanska länder samt Centraleuropa. Dessa två länder har välfungerande ekonomier och i Sydafrika vet jag att de dessutom har fungerande grundskola.

Du tror väl inte att välstånd bara trillar ner från himlen? Det är något som måste byggas och kräver personer som kan lösa problem. Varför tror Du att världen ser ut som den gör? För att alla skulle vara lika intelligenta? Jag börjar tro att Du trollar med mig eller att Du helt enkelt vägrar att inse vad som krävs för att bygga en stabil region.

Skall vi släppa denna sidodiskussion och komma överens om att vi inte är överens? Jag är inte främmande för rasbiologi då det är matematik och avancerade instruktioner som finns i allt biologiskt på detta klot, så jag kan hålla på i en långsam evighet men jag gör det hellre i ett forum mer avsett för den typen av diskussioner, där man inte riskerar att tråden låses p.g.a. att man har spårat ur gällande trådskaparens fråga. Så vitt jag kan se så har detta spårat ur sedan någon påstod att jag sa emot mig själv när jag menade på att vi alla tillhör samma ras och således existerar inte rasism per definition men att intelligensen är inte lika hos alla i rasen, och nu är vi här.

Tråden har fått inlägg som inte har direkt med Trump att göra, och jag föredrar om denna tråd kan ligga öppen fram tills rösterna har räknats.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så när du t om förstår själv att ditt resonemang haltar så blir det att kasta ut den vanliga gamla skåpmaten i form av de värsta sällsynta händelser du kan komma på?

Enstaka händelser går inte att tillskriva hela folkgrupper. Med den logiken skulle alla européer vara mördare eftersom det finns folk som mördar varandra här också.

Jag hade kunnat acceptera och till viss del respektera om du bara sagt som det är istället för att försöka sprida desinformation.

Jag har sagt som det är redan.

Skrivet av GhostsOfOnyx:

Sverige blir inte bättre om det kommer någon miljon hårt arbetande tyskar och tar över eftersom det då blir Tyskland och inte Sverige längre.

Skrivet av Veni:

Sen så skall man inte blanda in "race"/ras i det hela eftersom människan är en och samma ras. Annars hade vi haft problem att föröka oss med en person från andra sidan klotet.

Det är arten som är gräns för fertil avkomma, raser kan blandas hejvilt utan problem på den fronten.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vilket var precis vad jag sa. Fler, inte större andel. 25 år med miljardtals kronor (här måste det väl nästan stämma med biljoner?) i bistånd och allt som hänt är att 69 miljoner fler svälter, väl investerade pengar.
Ursprungsfrågan här var om befolkningsökning var universellt bra. Jag säger nej, du säger att Afrika inte räknas då undrar jag varför?
Fan, tack, åtgärdat.

Vi har också 331 miljoner fler människor som inte svälter och andelen människor som svälter har därför minskat. Om vi applicerar ditt resonemang på karriärer så menar du att vi inte ska ta ett jobb som lägger oss i en högre skattesats trots att vi totalt sett får ut mer pengar efter skatt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Intelligenstester som bygger på problemlösning utav problem man aldrig har sett förut(t.ex. blocktester) har inget med ekonomiska faktorer, levnadsförhållande, utbildning eller samhällsutveckling att göra. Frågar man en person som idag är pensionerad psykolog vars utbildning härstammar från institutionen för psykologi i Lund, så är blocktester i allra högsta grad neutrala. Bör utföras på barn mellan 3 och 15 år gamla och flertalet gånger under denna period för att kunna se ett tydligt mönster. Börjar man utsätta ett barn för tester som innehåller inslag som de redan kan ha lärt sig eller snarlikt så börjar man gå in på minnesområdet och då anser jag(institutet anser annorlunda) att man lämnar intelligensområdet och börjar röra vid ett annat.

Driver Du med mig? Detta är en Wikipedialänk som faktiskt håller hög kvalité i ämnet.
Det där lät inte alls relativt eller neutralt. Jag kan skriva likadant och hänvisa till https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

även om jag personligen vidhåller att blocktester utav barn i 3-15 års åldern bäst ger ett korrekt resultat utav intelligensnivån.

Angående din länk, så fort jag såg nedanstående:
så läste jag inte längre, tyvärr. Säkert intressant med olika personers uppfattningar men jag skulle vilja se fakta motsvarande den som används på Lunds Universitet, specifikt hos institutionen för psykologi. Sen så skall man inte blanda in "race"/ras i det hela eftersom människan är en och samma ras. Annars hade vi haft problem att föröka oss med en person från andra sidan klotet.

Du behöver inte titta på den länk som jag angav, det räcker att Du tittar på vilka länder i världen där ekonomin fungerar och fråga dig själv om det beror på "socio-ekonomiska faktorer, utbildnings- och utvecklingsfaktorer" som skulle bara ha trillat ner från himlen på regionen eller att allt det härstammar trots allt från intelligensnivåer som låter individer att skapa dessa möjligheter. Vi hade inte haft dom utbildnings- eller utvecklingsfaktorer om vi hade varit korkade.

Det är bara att ta Afrika som ett typexempel. Titta på Sydafrika och Ghana(var nära en gång att åka till Accra samt närområdet för att kortvarigt studera ursprungsfolkets beteende). Två länder som under längre tid styrdes utav européer. Se hur där ser ut idag om Du jämför med övriga afrikanska länder samt Centraleuropa. Dessa två länder har välfungerande ekonomier och i Sydafrika vet jag att de dessutom har fungerande grundskola.

Du tror väl inte att välstånd bara trillar ner från himlen? Det är något som måste byggas och kräver personer som kan lösa problem. Varför tror Du att världen ser ut som den gör? För att alla skulle vara lika intelligenta? Jag börjar tro att Du trollar med mig eller att Du helt enkelt vägrar att inse vad som krävs för att bygga en stabil region.

Skall vi släppa denna sidodiskussion och komma överens om att vi inte är överens? Jag är inte främmande för rasbiologi då det är matematik och avancerade instruktioner som finns i allt biologiskt på detta klot, så jag kan hålla på i en långsam evighet men jag gör det hellre i ett forum mer avsett för den typen av diskussioner, där man inte riskerar att tråden låses p.g.a. att man har spårat ur gällande trådskaparens fråga. Så vitt jag kan se så har detta spårat ur sedan någon påstod att jag sa emot mig själv när jag menade på att vi alla tillhör samma ras och således existerar inte rasism per definition men att intelligensen är inte lika hos alla i rasen, och nu är vi här.

Tråden har fått inlägg som inte har direkt med Trump att göra, och jag föredrar om denna tråd kan ligga öppen fram tills rösterna har räknats.

Om du tittar på IQ kartan och sedan jämför den med en karta över utbildning/utbildningskvalite så kommer du att se i stort sett samma fördelning. I all ärlighet så förstår jag inte varför du vill driva frågan, det är en synnerligen föråldrad syn att tala om individuella/genetiska förutsättningar för samhällen.

Som jag tidigare nämnt så har man i USA flera områden med katastrofala resultat i skolan: Indianreservaten, Fattiga svarta områden och förstås de av framförallt vita amerikaner befolkade Ozarks och Appalacherna. IQ korrelerar med utbildning, du kan träna att bli bra på IQ tester och det är vad vi gör när vi går i dagis och skola och lär oss enkel geometri och matematik.

Att försöka förklara de Afrikanska ländernas situation utifrån IQ är vanskligt men man kan leka med ett exempel:
De Afrikanska länderna har en ökande ekonomisk tillväxt och länder såsom Botswana, Angola och Namibia är på god väg att bli I-länder. Motsvaras deras årliga ökning i ekonomisk tillväxt av en årlig ökning av IQ?

Det finns bättre förklaringar till varför vissa regioner är mer ekonomiskt framgångsrika än andra.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vi har också 331 miljoner fler människor som inte svälter.

Anledningen till att många av dessa inte svälter är för att väst ger dem pengar/mat, totalt över 500 miljarder dollar mellan 1950 och 2000. Om väst slutade ge dem pengar skulle de gå tillbaka till att svälta tills populationen var på en för dem hanterbar nivå.

Skrivet av Huzzbutt:

Om vi applicerar ditt resonemang på karriärer så menar du att vi inte ska ta ett jobb som lägger oss i en högre skattesats trots att vi totalt sett får ut mer pengar efter skatt.

Nu är jag förvirrad här, är svältande afrikaner en bagatell i linje med att betala skatt eller är att betala skatt ett helvete likvärdigt med miljontals svältande i Afrika?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om du tittar på IQ kartan och sedan jämför den med en karta över utbildning/utbildningskvalite så kommer du att se i stort sett samma fördelning. I all ärlighet så förstår jag inte varför du vill driva frågan, det är en synnerligen föråldrad syn att tala om individuella/genetiska förutsättningar för samhällen.

Som jag tidigare nämnt så har man i USA flera områden med katastrofala resultat i skolan: Indianreservaten, Fattiga svarta områden och förstås de av framförallt vita amerikaner befolkade Ozarks och Appalacherna. IQ korrelerar med utbildning, du kan träna att bli bra på IQ tester och det är vad vi gör när vi går i dagis och skola och lär oss enkel geometri och matematik.

Att försöka förklara de Afrikanska ländernas situation utifrån IQ är vanskligt men man kan leka med ett exempel:
De Afrikanska länderna har en ökande ekonomisk tillväxt och länder såsom Botswana, Angola och Namibia är på god väg att bli I-länder. Motsvaras deras årliga ökning i ekonomisk tillväxt av en årlig ökning av IQ?

Det finns bättre förklaringar till varför vissa regioner är mer ekonomiskt framgångsrika än andra.

Jag är mest intresserad av vad dessa "bättre" förklaringar är, och varför har vi inte åtgärdat dessa om vi nu vet vad som ligger bakom problemen?

Västvärlden lyckades resa sig själv i en tid när ingen modern teknik fanns tillgänglig, varför har inte t.ex Afrika gjort denna resa ännu om vi vet orsaken?

Edit:
Vet att vi lämnat topic ganska rejält i tråden.
Men tror att Trump kan ha en chans, han har oftast fått bättre siffror ju hårdare uttalanden han gör.
Den Amerikanska opinionen kan svänga hur som helst, och personligen tror jag att om Hillary gör något stort misstag eller att det visar sig att hon har något skelett i garderoben så kan Trump ta hem valet även om han inte är tippad på förhand.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Anledningen till att många av dessa inte svälter är för att väst ger dem pengar/mat, totalt över 500 miljarder dollar mellan 1950 och 2000. Om väst slutade ge dem pengar skulle de gå tillbaka till att svälta tills populationen var på en för dem hanterbar nivå.

Nu är jag förvirrad här, är svältande afrikaner en bagatell i linje med att betala skatt eller är att betala skatt ett helvete likvärdigt med miljontals svältande i Afrika?

Så du förstod alltså inte det enkla faktum att han gav dig ett icke relaterat exempel för att slå hål på ditt resonemang? Det är inte direkt något som imponerar när någon spelar dum för att den inte klarar att bemöta det andra skriver.

Jag tycker att du rakryggat istället borde kunna stå för att du ur ett egocentriskt perspektiv vill förminska vissa folkgrupper i världen. Säg som det är att du helt enkelt inte vill hjälpa andra människor. Det ter sig nog ganska klart för de flesta som läser dina inlägg, men du borde väl åtminstone kunna stå för det istället för att svartmåla andra och sprida desinformation.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

du förstod alltså inte det enkla faktum att han gav dig ett icke relaterat exempel för att slå hål på ditt resonemang? Det är inte direkt något som imponerar när någon spelar dum för att den inte klarar att bemöta det andra skriver.

Bestäm dig

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag tycker att du rakryggat istället borde kunna stå för att du ur ett egocentriskt perspektiv vill förminska vissa folkgrupper i världen. Säg som det är att du helt enkelt inte vill hjälpa andra människor. Det ter sig nog ganska klart för de flesta som läser dina inlägg, men du borde väl åtminstone kunna stå för det istället för att svartmåla andra och sprida desinformation.

Förminska? Jag vill släppa lös dem. Mitt ursprungliga inlägg var ett svar på långsiktiga investeringar i afrikanska och arabiska folk i Sverige där jag påpekade att det redan testats i deras hemländer utan minsta framgång.

För att jag är snäll ska du få en liknelse som faktiskt är liknande.
Tänk att du har ett gäng knarkande uteliggare, du går förbi och tycker synd om dem och ger dem en massa pengar i tron att de ska göra det smarta att klippa sig och skaffa ett jobb. Eftersom det är vad du skulle göra om du var pank och utkastad.

Dessa knarkare är däremot inte du så de köper mer knark, överdoserar och dör. Du blir ledsen och försöker igen med nästa grupp knarkare du ser. Den här gången är du däremot besluten att det ska bli rätt så du ger dem ännu mer pengar och en lägenhet att bo i. De tackar så mycket, bjuder in sina knarkarkompisar köper ännu mer knark, överdoserar, slår sönder lägenheten och dör. Osv osv.

Poängen här är att du kan projicera din vilja och karaktär på andra bäst du vill och ge dem resurser för att lyckas som dig men viljan att förändras måste komma innifrån.

Att låsa in dina knarkare och ge dem allt de behöver enligt schema gör dem bara beroende av dig, och när du ligger i halsfluss en vecka och grannen skiter högtidligt i dem så kommer de kola av, trots att du investerat biljoner på dem under decenier.

Eller är du en sådan som tycker det är rätt av djurrättsaktivister att släppa ut odlade pälsminkar i de vilda trots att de inte är utrustade att överleva där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Bestäm dig

Förminska? Jag vill släppa lös dem. Mitt ursprungliga inlägg var ett svar på långsiktiga investeringar i afrikanska och arabiska folk i Sverige där jag påpekade att det redan testats i deras hemländer utan minsta framgång.

För att jag är snäll ska du få en liknelse som faktiskt är liknande.
Tänk att du har ett gäng knarkande uteliggare, du går förbi och tycker synd om dem och ger dem en massa pengar i tron att de ska göra det smarta att klippa sig och skaffa ett jobb. Eftersom det är vad du skulle göra om du var pank och utkastad.

Dessa knarkare är däremot inte du så de köper mer knark, överdoserar och dör. Du blir ledsen och försöker igen med nästa grupp knarkare du ser. Den här gången är du däremot besluten att det ska bli rätt så du ger dem ännu mer pengar och en lägenhet att bo i. De tackar så mycket, bjuder in sina knarkarkompisar köper ännu mer knark, överdoserar, slår sönder lägenheten och dör. Osv osv.

Poängen här är att du kan projicera din vilja och karaktär på andra bäst du vill och ge dem resurser för att lyckas som dig men viljan att förändras måste komma innifrån.

Att låsa in dina knarkare och ge dem allt de behöver enligt schema gör dem bara beroende av dig, och när du ligger i halsfluss en vecka och grannen skiter högtidligt i dem så kommer de kola av, trots att du investerat biljoner på dem under decenier.

Eller är du en sådan som tycker det är rätt av djurrättsaktivister att släppa ut odlade pälsminkar i de vilda trots att de inte är utrustade att överleva där?

Nu är det ju, tack och lov, så att din bild av vad som händer i Afrika och andra delar av världen gällande bistånd inte stämmer. Det är inte direkt så att pengar kastas ner i ett korrumperat hål och sedan försvinner för att låta människor fortsätta att svälta. Det finns otaliga projekt som de största delarna av bistånden går till som faktiskt har lyckats väldigt väl i att hjälpa människor att göra sig självförsörjande gällande mat och vatten. Just därför svälter betydligt färre människor idag, oavsett hur du försöker trolla med siffrorna.

Det tråkiga är att alltför många tror att världen är mörk och är på tillbakagång bara för att våra medier fokuserar på de få dåliga och stora saker som händer. Afrika är inte på tillbakagång, de är på frammarsch. Jämför med Afrika för 50år sedan så ska du se att din apokalyptiska ton inte är berättigad.

Vad gäller människor och viljan inifrån så skulle jag vilja veta vad du arbetar i för verksamhet som har givit dig den falska tron att människor oberoende av situation kan ha en vilja som övervinner alla omkringliggande faktorer? Tror du på allvar att människor i Afrika vill svälta? Att de inte har den inneboende viljan att överleva?

Hade vi pratat för 20-30 år sedan så hade jag kunnat hålla med dig om att stora delar av bistånden riktades fel, men idag ser det betydligt bättre ut och därför ser det också bättre ut generellt för fattiga delar av världen. Jobbet är långtifrån klart, men det går åt rätt håll. Det har redan länkats till källor i den här tråden som visar att oerhört mycket mindre människor svälter idag.

Tyvärr håller jag helt enkelt inte med dig om att vi skulle låta människor svälta ihjäl för att få ner befolkningsantalet. Vi kan lösa den ekvationen på betydligt bättre sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag är mest intresserad av vad dessa "bättre" förklaringar är, och varför har vi inte åtgärdat dessa om vi nu vet vad som ligger bakom problemen?

Västvärlden lyckades resa sig själv i en tid när ingen modern teknik fanns tillgänglig, varför har inte t.ex Afrika gjort denna resa ännu om vi vet orsaken?

Edit:
Vet att vi lämnat topic ganska rejält i tråden.
Men tror att Trump kan ha en chans, han har oftast fått bättre siffror ju hårdare uttalanden han gör.
Den Amerikanska opinionen kan svänga hur som helst, och personligen tror jag att om Hillary gör något stort misstag eller att det visar sig att hon har något skelett i garderoben så kan Trump ta hem valet även om han inte är tippad på förhand.

Allt handlar om resurser och tillgångar. Civilisationen uppstod i vad som då var världens mest tätbefolkade och resursrika områden och så har utvecklingen praktiskt taget sett ut sedan dess. Bortsett från nedre Nilen så fanns det inga områden i Afrika som kunde upprätthålla en tillräckligt stor befolkning för att statsbildning skulle ske och fram tills slutet av 1800-talet så fanns ej heller inte teknikerna att kapitalisera de afrikanska tillgångarna någonstans. Vi ser samma mönster över allt över hela världen, där människor samlas och resurser finns tillgängliga så görs framsteg. VI ska inte glömma att Europa fram tills ca 1870-talet inte förmådde rubba de asiatiska länderna, i allt väsentligt så var vi fram tills dess likvärdiga styrkemässigt.

Visst det är rätt tråkiga förklaringar men de är gällande, att förklara varför Region A är rikare än region B är inte något vi tvistar om längre, det handlar om ekonomiska förutsättningar och det är vi överens om. Där det knorras och teorierna flödar fritt är i förklarignen av mindre skillnader och där kommer Trumps metafysiska eller rasistiska svador.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Du får nog jobba lite på din bevisföring. Det finns inget i biståndets storlek som säger att det är orsaken till att andelen svältande afrikaner har minskat. Korrelation och kausalitet är olika ting.
Jag tror inte att du är förvirrade, jag tror att du försöker göra dig lustig genom att låtsas som att du inte förstår hur konstigt det blir när du hävdar att det är oviktigt att den procentuella andelen svältande minskar och den absoluta summan icke svältande har ökat många gånger mer än antalet svältande. Men du är förstås fri att ta till de retoriska knep du anser vara nyttiga, själv skulle jag inte gjort som du.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad gäller människor och viljan inifrån så skulle jag vilja veta vad du arbetar i för verksamhet som har givit dig den falska tron att människor oberoende av situation kan ha en vilja som övervinner alla omkringliggande faktorer? Tror du på allvar att människor i Afrika vill svälta? Att de inte har den inneboende viljan att överleva?

Tja vad ska man säga, vilja att bli bättre och några tusen år gav väst. (Räknar fr.o.m. bronsåldern, innan den var det ganska jämt skägg mellan världsdelarna.)
En jävla vilja att bli bättre, andra att lära sig av och 150 år gav Japan, som nu är världsledande inom teknologi.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade vi pratat för 20-30 år sedan så hade jag kunnat hålla med dig om att stora delar av bistånden riktades fel, men idag ser det betydligt bättre ut och därför ser det också bättre ut generellt för fattiga delar av världen. Jobbet är långtifrån klart, men det går åt rätt håll. Det har redan länkats till källor i den här tråden som visar att oerhört mycket mindre människor svälter idag.

Lägre andel, inte färre. Håll ordning på begreppen.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tyvärr håller jag helt enkelt inte med dig om att vi skulle låta människor svälta ihjäl för att få ner befolkningsantalet. Vi kan lösa den ekvationen på betydligt bättre sätt.

Hur då? Det finns två sätt att minska en population, antingen direkt genom att ha ihjäl folk eller indirekt genom att hindra folk från att föröka sig.

Skrivet av Huzzbutt:

Allt handlar om resurser och tillgångar. Civilisationen uppstod i vad som då var världens mest tätbefolkade och resursrika områden och så har utvecklingen praktiskt taget sett ut sedan dess. Bortsett från nedre Nilen så fanns det inga områden i Afrika som kunde upprätthålla en tillräckligt stor befolkning för att statsbildning skulle ske och fram tills slutet av 1800-talet så fanns ej heller inte teknikerna att kapitalisera de afrikanska tillgångarna någonstans. Vi ser samma mönster över allt över hela världen, där människor samlas och resurser finns tillgängliga så görs framsteg. VI ska inte glömma att Europa fram tills ca 1870-talet inte förmådde rubba de asiatiska länderna, i allt väsentligt så var vi fram tills dess likvärdiga styrkemässigt.

Visst det är rätt tråkiga förklaringar men de är gällande, att förklara varför Region A är rikare än region B är inte något vi tvistar om längre, det handlar om ekonomiska förutsättningar och det är vi överens om. Där det knorras och teorierna flödar fritt är i förklarignen av mindre skillnader och där kommer Trumps metafysiska eller rasistiska svador.

I tropiska delar av Afrika formligen sprutar resurserna från träden och odlingar kan få upp till fyra skördar per år, de lyckas fortfarande hitta något sätt att svälta på.
Under koloniseringen köpte kolonisatörerna den bästa odlingsmarken billigt av urbefolkningen, mycket för att ingen använde den jorden, och startade Afrikas befolkningsboom eftersom de nu kunde föda så många fler. De fullt fungerande kolonierna med utbyggd infrastruktur lämnades sedan över till urbefolkningen när det blev dags och allt var efter nåt år återtaget av djungeln.

Skrivet av Huzzbutt:

Det finns inget i biståndets storlek som säger att det är orsaken till att andelen svältande afrikaner har minskat. Korrelation och kausalitet är olika ting.

De har redan nu underskott trots generösa bistånd, om biståndet hade varit lägre hade underskottet inte ändrats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

I tropiska delar av Afrika formligen sprutar resurserna från träden och odlingar kan få upp till fyra skördar per år, de lyckas fortfarande hitta något sätt att svälta på.
Under koloniseringen köpte kolonisatörerna den bästa odlingsmarken billigt av urbefolkningen, mycket för att ingen använde den jorden, och startade Afrikas befolkningsboom eftersom de nu kunde föda så många fler. De fullt fungerande kolonierna med utbyggd infrastruktur lämnades sedan över till urbefolkningen när det blev dags och allt var efter nåt år återtaget av djungeln.
De har redan nu underskott trots generösa bistånd, om biståndet hade varit lägre hade underskottet inte ändrats?

Ja det där är varken sant eller i god smak. De primära svältområden i Afrika ligger i Sahel som är halvöken/halvsavann och som de senaste 40 åren haft enorma problem med torka och konflikter på grund av detta. Utöver detta område så är svälten inte "rotad" i något Afrikanskt land annat än som ett temporärt uttryck av fattigdom eller konflikt. De områden där Européer bedrev effektivt jordbruk, primärt södra och sydöstra Afrika med sitt mer tempererade klimat så är jordbruket fortfarande en stor del av ekonomin och har på sistone påbörjat en drastisk effektivisering. Dessa områden har aldrig haft en produktionsrelaterad svältproblematik heller.

Nej att IQ skulle vara något rasmässigt förankrat eller att produktionen skulle vara styrd av rasbiologiska förutsättningar är synnerligen konstiga argument. Ekonomin styrs av resurser, inte av transcendentala utsvävningar om Kultur/religion/ras/etnicitet även om nu Herr Trump verkar vara fast förvissad om genetikens roll i många delar av det sociala samspelet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det där är varken sant eller i god smak. De primära svältområden i Afrika ligger i Sahel som är halvöken/halvsavann och som de senaste 40 åren haft enorma problem med torka och konflikter på grund av detta. Utöver detta område så är svälten inte "rotad" i något Afrikanskt land annat än som ett temporärt uttryck av fattigdom eller konflikt. De områden där Européer bedrev effektivt jordbruk, primärt södra och sydöstra Afrika med sitt mer tempererade klimat så är jordbruket fortfarande en stor del av ekonomin och har på sistone påbörjat en drastisk effektivisering. Dessa områden har aldrig haft en produktionsrelaterad svältproblematik heller.

Nej att IQ skulle vara något rasmässigt förankrat eller att produktionen skulle vara styrd av rasbiologiska förutsättningar är synnerligen konstiga argument. Ekonomin styrs av resurser, inte av transcendentala utsvävningar om Kultur/religion/ras/etnicitet även om nu Herr Trump verkar vara fast förvissad om genetikens roll i många delar av det sociala samspelet.

Visserligen gammal artikel om Zimbabwe men ändå, och för inte allt för länge sedan gick de ut med att de önskade att de vita farmarna skulle återvända efter att de insåg att de inhemska invånarna inte klarade av att odla marken.

Och för att du bestämt skulle blanda in IQ:
Källa
Children's background--------------------------------------------Number of Children--------Age 7 IQ--Age 17 IQ
Non adopted, with two white biological parents----------------101-----------------------------110.5-------105.5
Adopted, with two white biological parents------------------------16-----------------------------111.5-------101.5
Adopted, with one white and one black biological parent----55-----------------------------105.4--------93.2
Adopted, Asian or indigenous American parents---------------12-------------------------------96.1--------91.2
Adopted, with two black biological parents------------------------21------------------------------91.4---------83.7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Visserligen gammal artikel om Zimbabwe men ändå, och för inte allt för länge sedan gick de ut med att de önskade att de vita farmarna skulle återvända efter att de insåg att de inhemska invånarna inte klarade av att odla marken.

Källa
Children's background--------------------------------------------Number of Children--------Age 7 IQ--Age 17 IQ
Non adopted, with two white biological parents----------------101-----------------------------110.5-------105.5
Adopted, with two white biological parents------------------------16-----------------------------111.5-------101.5
Adopted, with one white and one black biological parent----55-----------------------------105.4--------93.2
Adopted, Asian or indigenous American parents---------------12-------------------------------96.1--------91.2
Adopted, with two black biological parents------------------------21------------------------------91.4---------83.7

Det råder inte svält I Zimbabwe så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt resonemang, det rasistiska argument du anför att det Zimbabwiska jordbrukets bristfällighet skulle bero på de inföddas inkompetens är synnerligen olyckligt. Mugabe pytsade ut marken som mutor/betalning till lojala ja säger, inte till den delen av befolkningen som var lämpad eller ens begrep hur jordbruk fungerar.
Ger du ansvar till en dumskalle så kommer det gå fel, hudfärgen spelar ingen roll.
Vad det gäller undersökningen du länkar till så är mitt svar som vanligt när den kommer upp: Studien visar på en variation, den förklarar dock inte varför variationen har uppstått vilket innebär att den varken kan användas för att bevisa att genetiska förutsättningar är orsaken eller för att motbevisa dem.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Källa

Zimbabwe: Har du varit i regionerna och hur väl känner du till de historiska händelserna som lett fram till dagens situation? Hur många av storjordbruken var i händerna på svarta afrikaner innan landreformerna? Vilket arv/kultur/samhälle hade kolonialtiden skapat?

Det är stor skillnad på storjordbruk som ska bidra till försörjning av städer och export, och småskaligt jordbruk. Felet med landreformerna var inte tanken om att fördela tillbaka resurser till den arbetarklass (ibland slavar) som kolonialväldena skapat, utan hur reformerna genomfördes. Generellt är den här typen av reformer svåra att genomföra och vi kan i stora delar av Europa se hur övergången ifrån tidigare kommuniststyren till nuvarande regimer slagit ut stora delar av jordbruket, trots i jämförelse bättre ekonomiska förutsättningar. Utifrån de ställda frågorna i första stycket är det många olika faktorer som bidragit till det emellanåt fatala misslyckandet.

Du verkar ha problem att förstå förhållandet mellan orsak och verkan. IQ kan upparbetas, värdet representerar endast en begränsad funktionalitet och det krävs ganska stora skillnader för att det i praktiken ska ha någon inverkan i vardagen och arbetslivet. En person med högt IQ behöver dessutom inte vara kapabel att omsätta sina förmågor i praktiken. Att ha högt IQ skapar i sig inga för samhället goda värderingar. De data du länkar till hade krävt att adoptivföräldrarnas förutsättningar, nivån av fördomar i samhället, skolornas generella status osv. hade presenterats för att det överhuvudtaget skulle gå att ta ställning till underlaget.

Det har även presenterats studier - vars data p.g.a. dess natur är mer tillförlitliga än frågan om IQ - som visar att även i krigshärjade länder som Kongo (nu uppdelat i Kinshasa och Brazzaville) är den psykiska hälsan bättre än i våra rika s k västländer. Du skulle nog knappast påstå att vita européer genetiskt lider av mer psykisk ohälsa. Det är andra faktorer som spelar in. Tyvärr är det så att psykopatiska drag, alltså en form av psykisk ohälsa, har fördelar i ett utpräglat kapitalistiskt system, men eftersom det knappast finns belägg för att påstå att dessa människor avlar fler barn, påverkar det knappast vår genbank.

Internet är bra för att hämta information snabbt, men som studier också visat söker många endast bekräfta redan antagna åsikter. Nästa problem är att det förutom bred information krävs bearbetning för att kunna bilda sig en välgrundad uppfattning. I vårt uppstressade samhälle är möjligheten till eftertanke en bristvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Befolkningsökning i sig har ingen inbyggd fördel för ett land. Kolla på Afrikanska länder, efter decennier av bistånd (investeringar) så är det enda som hänt att befolkningen gått rakt uppåt och det är nu fler än någonsin som svälter.

Nej, för att befolkningsökning ska vara bra för landet måste det vara kompetenta människor av ursprungsbefolkningen.
Sverige blir inte bättre om det kommer någon miljon hårt arbetande tyskar och tar över eftersom det då blir Tyskland och inte Sverige längre.

Tror det är tredje gången jag måste förklara för någon som inte kan läsa ordentligt att argumentet förutsätter att man investerar i att integrera och framförallt utbilda folket varför Afrika är en lika smärtsamt irrelevant jämförelse som Grekland som den förre tomten nämnde.

*edit*
Det är också sjukt kul att ni drar till dessa obskyra och högst irrelevanta jämförelserna medan ni fullständigt ignorerar att nästan alla andra västländer som faktiskt kunnat jämföras har ökat befolkningsmängd och levnadsstandard ganska rejält sedan 1950 talet. Men det är klart, det stödjer ju inte er vridna världsbild och verklighetsuppfattning

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Du verkar ha problem att förstå förhållandet mellan orsak och verkan. IQ kan upparbetas, värdet representerar endast en begränsad funktionalitet och det krävs ganska stora skillnader för att det i praktiken ska ha någon inverkan i vardagen och arbetslivet. En person med högt IQ behöver dessutom inte vara kapabel att omsätta sina förmågor i praktiken. Att ha högt IQ skapar i sig inga för samhället goda värderingar. De data du länkar till hade krävt att adoptivföräldrarnas förutsättningar, nivån av fördomar i samhället, skolornas generella status osv. hade presenterats för att det överhuvudtaget skulle gå att ta ställning till underlaget.

Det har även presenterats studier - vars data p.g.a. dess natur är mer tillförlitliga än frågan om IQ.

Ingen har sagt att IQ är perfekt, hög IQ är ingen garanti att någon lyckas eftersom de finns andra faktorer att räkna in, lika som att låg IQ inte bestämt betyder att personen slickar fönster.
Däremot är det en duglig indikation på hur "lyckat" ett samhälle/grupp kommer vara. Hög IQ -> större sannolikhet av framgång.
Här är tre kartor som visar det finns ett samband mellan IQ och framgång, av vilket slag sambandet är får du bestämma själv att det finns där håller du med om.
IQ
Snittinkomst
HDI

Vilka andra studier? Låter intressant och vill gärna kolla upp det.

Det var uppe tidigare men tar det igen, var kommer i-länders skolor och kunskap från och varför har vissa delar av världen knappt ens börjat på den vandringen?

Skrivet av Triffid:

Tror det är tredje gången jag måste förklara för någon som inte kan läsa ordentligt att argumentet förutsätter att man investerar i att integrera och framförallt utbilda folket.

Hur kommer det sig att man framförallt måste utbilda dem? Kan de inte göra de själva hemma? Om inte, varför är det omöjligt?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Ingen har sagt att IQ är perfekt, hög IQ är ingen garanti att någon lyckas eftersom de finns andra faktorer att räkna in, lika som att låg IQ inte bestämt betyder att personen slickar fönster.
Däremot är det en duglig indikation på hur "lyckat" ett samhälle/grupp kommer vara. Hög IQ -> större sannolikhet av framgång.
Här är tre kartor som visar det finns ett samband mellan IQ och framgång, av vilket slag sambandet är får du bestämma själv att det finns där håller du med om.
IQ
Snittinkomst
HDI

Vilka andra studier? Låter intressant och vill gärna kolla upp det.

Det var uppe tidigare men tar det igen, var kommer i-länders skolor och kunskap från och varför har vissa delar av världen knappt ens börjat på den vandringen?

Det du försöker dig på är att mäta människors duglighet i pengar. Med koppling till trådens ämne påminner det om Trumps oerhört komiska förklaring till hans påstående om att han jobbat sig upp ifrån ingenting:

Citat:

“It has not been easy for me. It has not been easy for me. I started off in Brooklyn. My father gave me a small loan of a million dollars."

Det är lustigt hur dessa argument om ras/kultur krumbuktar sig än hit och än dit. Så vad betyder då rapporten om att just nu äger de 62 rikaste i världen lika mycket som den fattigaste halvan av världen (året innan var det 85)? Om du har ekonomisk utbildning, eller intresse för ämnet, vet du att konjunkturnedgångar är lukrativa tider för de rikaste. Enkelt uttryckt vinner med stor marginal fet över uppfinningsrikedom, det sistnämnda är högst troligt mer kopplat till IQ än det förra. Utvecklingen av hur rikedomar fördelas bevisar detta.

Alltså kan du titta på demografikartor tills ögonen blöder, men det säger fortfarande inte mycket om orsakerna. Du måste ju samtidigt förstå att kontroversiella studier med påvisade brister knappast ensamt kan ligga till grund för så allvarliga slutsatser (visst är det konstigt att författarna är två vita män?). Varför var t ex Churchill för imperialismen? Jo, därför att upplägget med billigare arbetskraft, med förhållanden som vi nu anser vara slavlika, gynnade den rika världen. Detta är inte länge sedan och från den för oss skrämmande människosynen kastades den fattiga delen av världen in ett oönskat proxykrig mellan två ideologier: kapitalism och kommunism. Under hela denna tid ignorerade vår del av världen den miljöpåverkan vår skövling medförde. Vi levde helt enkelt på lånade pengar av kommande generationer och de som fått betala de högsta räntorna är den fattiga delen av världen.

Jag tror inte ens du fattar omfattningen av hur långt ner i dyn denna människoförnedring satte många länder. Så du tänker dig att trots de dåliga oddsen så borde den fattigare delen av världen ha skutta upp på fötterna och nått liknande välfärd som här på några få årtionden?

IQ är främst är en produkt av hur välfärd ger oss rätt förutsättningar. Självklart blir det skillnader mellan personer här som får fickpengar ifrån föräldrarna, medan barn i andra länder förutom skolan jobbar närmast heltid för att hjälpa familjen att klara sig. Är det så motbjudande att tänka sig att det är tvärtom: den rikare delen av världen har tack vare fokus på krigsmakt och kolonialstyre skaffat sig ett mycket svårintagligt försprång?

Edit: glömda bokstäver och ord
Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag tror inte ens du fattar omfattningen av hur långt ner i dyn denna människoförnedring satte många länder. Så du tänker dig att trots de dåliga oddsen så borde den fattigare delen av världen ha skutta upp på fötterna och nått liknande välfärd som här på några få årtionden?

Vad sägs om några årtusenden? Hur kommer det sig att bara delar av världen gick från primitiva byar till stormakter? Kom inte med lögner om resurser nu igen.
Norden är ett bra exempel på att det är skitsnack, ett ställe som är fruset halva året lyckas bättre än ett som är i tropiskt klimat jämt, förklara det. Och när du ändå håller på kan du förklara varför kolonierna var lyckade och varför de koloniserade inte hade uppfunnit hjulet eller ett skrivet språk.

Skrivet av KimTjik:

IQ är främst är en produkt av hur välfärd ger oss rätt förutsättningar. Självklart blir det skillnader mellan personer här som får fickpengar ifrån föräldrarna, medan barn i andra länder förutom skolan jobbar närmast heltid för att hjälpa familjen att klara sig. Är det så motbjudande att tänka sig att det är tvärtom: den rikare delen av världen har tack vare fokus på krigsmakt och kolonialstyre skaffat sig ett mycket svårintagligt försprång?

Om ett folk, var på jorden de än är, misslyckas kapitalt med allt genom tiderna måste det alltså vara alla andras fel?

PS Fortfarande nyfiken på de där nya "bättre förklaring än IQ" studierna du talade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Hur kommer det sig att man framförallt måste utbilda dem? Kan de inte göra de själva hemma? Om inte, varför är det omöjligt?

Vi utbildar alla våra invånare. Om du inte förstår varför kanske du borde utbilda dig själv lite.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Vi utbildar alla våra invånare. Om du inte förstår varför kanske du borde utbilda dig själv lite.

Bra jobbat att totalt missa vad jag skrev och gå på personangrepp istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

//..Naturligtvis så har avkomman till biologiska föräldrar där bägge två har låg intelligensnivå ingen möjlighet att bli intelligentare..//

Va? Berätta för mig då hur intelligens har uppstått. Går man ett par miljoner år bak i tiden så var vi alla apor. Lägg till ett 60-tal miljoner år till till tidpunkten då dinosaurierna dog ut så var vi små däggdjur nästan i botten av näringskedjan.. Lägg till några miljarder på det år så fanns det bara encelligt liv på Jorden.

Eller har jag missförstått ditt påstående och vilka implikationer det medför?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Bra jobbat att totalt missa vad jag skrev och gå på personangrepp istället.

Jag förstod vad du försökte med, beklagar att det inte lyckades .

Hint: Vi diskuterarade inte varför de har/inte har utbildning utan vi diskuterade vad det innebär att investera i folket så att en befolkningsökning blir positiv i längden. Något som du fortfarande verkar ha svårt att greppa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vad sägs om några årtusenden? Hur kommer det sig att bara delar av världen gick från primitiva byar till stormakter? Kom inte med lögner om resurser nu igen.
Norden är ett bra exempel på att det är skitsnack, ett ställe som är fruset halva året lyckas bättre än ett som är i tropiskt klimat jämt, förklara det. Och när du ändå håller på kan du förklara varför kolonierna var lyckade och varför de koloniserade inte hade uppfunnit hjulet eller ett skrivet språk.

Om ett folk, var på jorden de än är, misslyckas kapitalt med allt genom tiderna måste det alltså vara alla andras fel?

PS Fortfarande nyfiken på de där nya "bättre förklaring än IQ" studierna du talade om.

Det tar tid för innovationer att sprida sig. I vissa fall kan det inte sprida sig. Folk lever isolerade med liten eller ingen kontakt med omvärlden. Som t.ex. indianerna i Syd- och Nordamerika (som inte hade skrift eller uppfunnit hjulet) eller Aboriginerna i Australien. Men när väl kontakt har skett så sker väl spridning (efter den obligatoriska koloniseringen och masslakt det medförde). Vi lär oss av varandra med andra ord.

Vilka som är lyckade och inte lyckade (enligt din definition, vilket verkar vara materiell och ekonomisk välstånd) varierar väl med tiden. Det fanns en tid då folk i våra breddgrader bodde i primitiva boningar och kämpade för att klara vinterkylan och egyptier byggde enorma pyramider och hade en civilisation som vida översteg vad som fanns här. Om inte innovationer hade spridit sig hit kanske du suttit och huggit dina åsikter du har i sten istället för att skriva dem via ett tangentbord.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Pratar du om invandrare eller flyktingar nu? Hur skulle det inte löna sig om det kommer hit en ingenjör från Indien för att arbeta? Du pratar även väldigt mycket om siffror, du får gärna visa källor för det du skriver ut som fakta.

Jag pratar om dagens invandring till Sverige, vilken till stor del består av flyktingar. Känner knappast att jag behöver komma med källor, snarare de som hävdar något så absurt som att vi skulle tjäna pengar på att försörja flyktingar borde komma med källor. Ungefär som att någon som hävdar att gjorden är platt bör komma med källor på det snarare än tvärt om, blir ju bara löjligt annars.

Skrivet av Hutter:

Gällande invandring så behöver inte 90-95% arbeta för att det skall vara lönsamt? bland infödda är väl sysselsättningsgraden runt 85% och det "fungerar". kommer inte ihåg den exakta siffran, men den är långt över de 60% som statistiken visar efter 10-15 år....

Sen är det en intressant som nämns tidigare i tråden - vad menar ni i dialogen runt invandring?

Arbetskraftsinvandring, återvändande svenskar, utländska studenter och så vidare belastar så klart inte statskassan på samma sätt som flyktingar. De kommer även snabbare i arbete och börjar generera skatt.

knäckfrågan här är ju eg de som behöver stödet mest, flyktingar/asylsökande är de som kostar mest. Och det är flyktingar/asylsökande som det diskuteras om i tråden, inget annat.

Jag tror man får släppa hela snacket om att det blir lönsamt. Visst, om 2 generationer så säkerligen om man lyckas integrera familjerna. Men annars kommer det fortsätta vara en kostnad både i bidrag och andra delar. invandrare är även överrepresenterade i brottsstatistiken vilket genererar kostnader , samt en rädsla och osäkerhet i landet. Av naturliga skäl.

Frågan som bör ställas är hur många flyktingar som Sverige klarar av att ta emot per år, utan att systemen, välfärden och ekonomin i stort kollapsar. Att ta emot 100 ett år och 0 år två, kanske är en sämre lösning än att ta emot 50 000 per år. Men att inte diskutera volymer, kostnader och de problem som kommer med invandringen är kontraproduktivt och skapar ett ökat incitament för folk att rösta på "the far right". Att dölja så som media och polis gör, skapar även det ett ökat incitament.

låt oss hoppas att Sverige som nation reder ut situationen som uppkommit.

Med tanke på att gruppen invandrare generellt kostar betydligt mer innan de börjar jobba så måste de väga upp det genom att antingen ha större andel som arbetar för att väga upp den större kostnaden initialt, ganska logiskt aight?

När vi pratar invandring i Sverige så pratar vi alla invandring, vilket även inkluderar flyktingar.

Exakt, görs det på rätt sätt och i rätt omfattning så kan invandring vara mycket bra för landet som helhet, men knappast för bnp/capita.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag tror inte att du tycker att det är osmakligt, du har ju själv oprovocerat gett dig in i diskussionen för att framföra din åsikt, sen så tror jag inte heller att vi någonsin kommer att sluta diskutera frågan.

Faktum är att majoriteten av ett lands medborgare, invandrare eller infödda tar mer än vad de ger, detta är något vi accepterar och utifrån det perspektiv du själv lyfter så är inte bara välfärdsstaten utan den procentuella skattesatsen: välfärd. Det finns vissa som driver denna tes rent politiskt: att skatten ska avskaffas, de är försvinnande få, Ron Paul och Rand Paul är två. Trump faller i en annan kategori där han liksom du försöker peka ut en specifik grupp en samhällsbelastning.

Jo jag tycker det är osmakligt och diskussionen borde inte ens existera eftersom att påståendet om att Sverige skulle tjäna på dagens invandring är helt befängt. Anledningen att jag gav mig in i diskussionen är således att det skrämmande nog finns folk som på riktigt gått på påståendet om att vi skulle tjäna pengar på dagens invandring.

Ska invandringen diskuteras så skall det göras med fakta: Invandringen kostar pengar, punkt. Debatten borde fokusera på huruvida vi ska lägga så mycket skattepengar på välgörenhet istället för på skola, välfärd försvar etc.

Faktum är att vi sänker BNP/capita när vi låter lågutbildade flyktingar få direkt tillgång till välfärden, för att sedan i bästa fall (generellt) få ett lågbetalt jobb (sänker bnp/capita) och ta mer skattepengar än vad de betalar. Hela välfärdsstaden bygger på att vi är en liten grupp som lägger in pengar i en gemensam pott för allas bästa. Inte att en liten grupp lägger in pengar i en pott som sedan hela världen får ta del av, det är en fin tanke men håller ju givetvis inte i längden.

Jag pekar inte ut en viss grupp för samhälsbelastning, på samma sätt som att jag inte pekar ut att pensionärer är en samhälsbelastning, det är självklart att så är fallet och därför diskuteras inte ens det eftersom det vore osmakligt. Men när någon kommer med ett sånt befängt påstående som att vi tjänar pengar på dagens invandring så bör han talas till rätta med fakta. Det är lika befängt som att säga att vi skulle tjäna pengar på pensionärer.

Permalänk
Medlem

När man läser inlägg i denna tråd så förstår man varför den svenska politiken är som den är.
Sandlåda många gånger, dom flesta vill häva ur sig att det dom skriver och säger är det enda rätta.
Man verkar inte vill ta till sig och mötas på mitten och så har vi dessa individer som tror sig åter igen veta allt.

Är det Svenska politiker som sitter på Sweclockers

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du har misförstått sub-prime krisen, den handlade inte om ökande marknadsvärden utan att man inte kontrollerade låntagarens betalningsförmåga på ett vettigt sätt. I Sverige så har bankerna ålagts att ställa vissa krav på sina bolånekunder exempelvis att klara av att betala vid en många gånger högre ränta. I USA så var det dock så att man istället för att se till faktiska inkomster lät låntagaren bestämma sin egen betalningsförmåga.

Sub-prime = Arbetslös 19 åring kan ta lån som en miljonär
Svenska bostadsmarknaden = Bolånekunden kan låna upp till 85% av beloppet som fastigheten värderas till om den kan uppvisa betalningsförmåga vid många gånger högre ränta.

Jag förstår inte meningen vad du menar i din andra mening, att räntan är flytande råder ingen tvekan om varken här eller någon annanstans, jag tror till och med att Trump håller med.

När byggdes din farsas 150 000 villa? Kan det ha varit så att den byggdes på 70-talet? Tycker du verkligen att det är konstigt att priserna på bostadsmarknaden söker sig uppåt när de legat lågt under flera decennier? Jag förstår inte riktigt dina resonemang det verkar som att du är bekymrad över att dagens fria bostadsmarknad har en annan beskaffenhet än gårdagens reglerade.

Som andra säger, det är svårt att se kopplingen till Trump i annat än trumpetstötarna.

Det är inte så att priserna på bostäder ökar med någon procent per år så som det bör vara, utan vi pratar om flera hundra procents ökning på kort tid, betydligt snabbare än våra löneökningar. Krävs inte så mycket IQ för att lista ut att denna prisökning inte kan pågå i alla oändlighet utan att den kommer stanna av, och när den stannar av är risken stor för ett fall, och börjar priserna falla är risken stor för att bubblans spricker när folk börjar sälja bostäder i panik.

Risken är alltså att du sitter med en bostad du köpt för ett uppblåst pris på 3 miljoner med 85% lån = 2.55 miljoner. Vad händer om bubblan spricker och den helt plötsligt bara är värd 2 miljoner? Tror du det är bra för landets ekonomi om det änder på en stor skala?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Jag förstod vad du försökte med, beklagar att det inte lyckades .

Hint: Vi diskuterarade inte varför de har/inte har utbildning utan vi diskuterade vad det innebär att investera i folket så att en befolkningsökning blir positiv i längden. Något som du fortfarande verkar ha svårt att greppa.

Då är vi tillbaka vid befolkningsökning medelst utländskt folk, som är en skitdålig idé, exempel på det är Ukraina och specifikt Krimhalvön.

Betänk då att ukrainare och ryssar är långt mycket närmare varandra både etniskt och kulturellt än svenskar och afrikaner/araber.

Visa signatur