Permalänk
Medlem

Insug eller Utblås med en fläkt?

Hej alla Swecare.

För ungefär ett år sedan byggde jag en htpc i ett gammalt NES chassi. När jag byggde burken gjorde jag bara lite ventilationshål på undersidan. Det har fungerat bra än så länge då jag inte har något system som utvecklar en massa värme. Dock har jag nu upptäckt att det blir väldigt varmt i lådan och jag är rädd för att SSD:n och Blu-ray läsaren kanske tar skada. Då de sitter väldigt nära processorns kylfläns.

Därför har jag tänkt att modda om lite och göra upp en fläkthål bak i chassit och sätta en liten 25mm fläkt där. Nu till min fråga bör fläkten blåsa in i chassit eller ut? Jag tänker själv att ut borde vara det mest logiska då jag vill ha ut den varma luften. Men jag har aldrig haft endst en fläkt så därför vänder jag mig till er.

Jag tar även gärna emot tips om någon vet en bra 25mm fläkt som är så tyst som möjligt. Jag vet att det är svårt att få en så liten fläkt att vara tyst men den jag har idag låter väldigt mycket.
Ni får även ge tips på andra lösningar om ni har några.

Permalänk
Medlem

Mest optimalt är en fläkt som drar in luft och en som spottar ut luft. Vanligtvis är in-fläkten i fronten och ut-fläkten i taket (varm luft stiger upp).

Ska du dock endast ha 1st fläkt anser jag att den bör dra in luft, då du annars får undertryck i lådan och hålet i botten riskerar bli dammsugare.

Permalänk
Medlem

Ang. värme - spelar ingen roll om det är insug eller utsug, det enda fläkten kommer att göra är att få rörelse på luften. Med insug trycks all varm luft ut ur chassit ur alla hål och springor - med utsug så kommer den varma luften att blåsas ut via fläkten men samtidigt kommer luft att blåsas in i springorna!

Mitt förslag - Insug. Då kommer du skapa ett positivt tryck i chassit, som trycker ut luft ur alla springor och hål istället för att suga in luft därifrån tillsammans med en massa damm. Komplettera med ett dammfilter för insuget och ditt bygge kommer att hålla sig rent under en mycket längre tid än om du kör med utsug!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av kire75:

Hej alla Swecare.

För ungefär ett år sedan byggde jag en htpc i ett gammalt NES chassi. När jag byggde burken gjorde jag bara lite ventilationshål på undersidan. Det har fungerat bra än så länge då jag inte har något system som utvecklar en massa värme. Dock har jag nu upptäckt att det blir väldigt varmt i lådan och jag är rädd för att SSD:n och Blu-ray läsaren kanske tar skada. Då de sitter väldigt nära processorns kylfläns.

Därför har jag tänkt att modda om lite och göra upp en fläkthål bak i chassit och sätta en liten 25mm fläkt där. Nu till min fråga bör fläkten blåsa in i chassit eller ut? Jag tänker själv att ut borde vara det mest logiska då jag vill ha ut den varma luften. Men jag har aldrig haft endst en fläkt så därför vänder jag mig till er.

Jag tar även gärna emot tips om någon vet en bra 25mm fläkt som är så tyst som möjligt. Jag vet att det är svårt att få en så liten fläkt att vara tyst men den jag har idag låter väldigt mycket.
Ni får även ge tips på andra lösningar om ni har några.

25mm kommer låta en hel del.
borde vara bättre ta en större fläkt som kan ha lägre varvtal men som samtidigt flyttar 10ggr mer luft.

ta en större fläkt som sitter i botten av NES lådan och som blåser mot delarna ?
http://www.inet.se/produkt/6308791/scythe-glide-stream-140mm-...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Mest optimalt är en fläkt som drar in luft och en som spottar ut luft...

Skrivet av Icte:

Mitt förslag - Insug. Då kommer du skapa ett positivt tryck i chassit...

Ja jag vet att det ultimata vore att ha två stycken men tyvärr är det ett väldigt kompakt bygge vilket gör att jag inte får plats med mkt mer än en liten fläkt.
Tanken att skapa övertryck har inte slagit mig. En bra ide, vill ju inte ha onödigt mkt damm i lådan. Kör på att ha fläkten som insug och kompletterar med fläktfilter.

Skrivet av Grönahunden:

25mm kommer låta en hel del...

Jag vet att det kommer låta dock förhoppningsvis inte störande mycket. Hade gärna tagit en 80mm eller tom ännu större. Dock så får jag inte plats med detta i den lilla NES lådan. Det är redan för mkt som stoppats in.

Tack så mycket för era svar!

Permalänk
Skrivet av kire75:

Ja jag vet att det ultimata vore att ha två stycken men tyvärr är det ett väldigt kompakt bygge vilket gör att jag inte får plats med mkt mer än en liten fläkt.
Tanken att skapa övertryck har inte slagit mig. En bra ide, vill ju inte ha onödigt mkt damm i lådan. Kör på att ha fläkten som insug och kompletterar med fläktfilter.

Jag vet att det kommer låta dock förhoppningsvis inte störande mycket. Hade gärna tagit en 80mm eller tom ännu större. Dock så får jag inte plats med detta i den lilla NES lådan. Det är redan för mkt som stoppats in.

Tack så mycket för era svar!

fast din tanke är då att fläkten ska sättas på sidan av NES lådan ? varför inte ta lite bilder utvändigt & invändigt rita lite med paint var fläkten ska sitta osv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är som sagt fördelaktigt med ett övertryck i lådan för att hindra att det sugs in damm överallt, men utan dammfilter till fläkten så kommer det dras in massa damm ändå.
Så, övertryck och dammfilter är att föredra

Och jag håller med övriga om att du borde sätta in en större fläkt om du har möjlighet, en sådan liten fläkt kommer vara irriterande även vid låga varvtal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden