Tips på SATA kontrollerkort till hypervisor

Permalänk

Tips på SATA kontrollerkort till hypervisor

Håller på att bygga en nas/plex/vm server.
Har just nu följande hårdvara

CPU: Xeon E5540 x 2
Moderkort: Supermicro X8DTH-iF
Minne: 8 x 8 gb rdimm ecc
Chassi: Supermicro SC836
Hårddiskar: 6x3TB just nu + 500 GB os disk

Finns vad jag förstått några olika sätt att lösa diskåtkomsten till gäst OS.

1. Hårdvaruraid (KVM och ESXi)

2. Mjukvaruraid i gäst OS (KVM och ESXi)

3. Mjukvaruraid i värd OS (KVM)

Funderar vilket kontrollerkort jag ska använda för lagringsdiskarna. Finns bara 6 platser på moderkortet så något behöver jag + att jag vill säkra upp för framtiden. Har tittat på ett 3ware amcc 9650se-16ml på ebay.

Nu vet jag inte om jag kommer att använda mig av ESXi eller KVM men, tyvärr verkar just det kortet ha problem med ESXi, så förslag på bra och billigt kontrollerkort önskas, gärna hårdvaruraid då vad jag förstår tycker ESXi inte om mjukvaruraid.

Prisbild ungefär 1000-1500.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 9650 fast för 4 diskar har jag för mig och det funkar ypperligt under äldre versioner av ESXi (typ 5.0 eller om det var upp till 5.1). Vill minnas att jag manuellt pillade in drivern även på en nyare version men eftersom det riskerar att haverera vid första bästa patchning så har jag tagit det ur drift.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk

Om du ska ha det sata-kortet glöm inte o införskaffa tillhörande kabel:
http://www.notebook-service.biz/bilder/Controller/3Ware/AMCC_...