Dålig fps på alla spel, snabb hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Dålig fps på alla spel, snabb hjälp tack!

Har en helt ny dator som är 1v gammal. Den började krångla för ca 3-4 dagar sen då jag gick från ca 300fps på cs:go till 50-70 fps som max. Har testat andra spel så som LoL och Heroes of the storm men även där är fps'n väldigt dålig. Ibland funkar det som den ska men ibland så droppar den ner till 50-70 fps igen. Är inte så kunnig på datorer så behöver nog mycket hjälp då det var min kompis som byggde ihop min dator från Inet.se.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-4460K, 6MB LGA1150
Processorkylare: Corsair Hydro H75 (2st SP120L 120mm fläktar)
Moderkort: MSI H97 PC Mate
Minne: Corsair 8GB (1x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC
Hårddisk: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB (inte helt 100 vilken av dom) + Samsung 850-Series EVO 120GB SSD
Nätaggregat: FSP Hyper 600W
Övrig kylning: 1x200mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 30C processor med full belastning, kring 20C i lådan

Permalänk
Medlem

Glömde säga att när jag har internet uppe så varierar min cpu's loads mellan 65-95%

Permalänk
Medlem

Följ min tråd annars.
#15950805

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickman1:

Har en helt ny dator som är 1v gammal. Den började krångla för ca 3-4 dagar sen då jag gick från ca 300fps på cs:go till 50-70 fps som max. Har testat andra spel så som LoL och Heroes of the storm men även där är fps'n väldigt dålig. Ibland funkar det som den ska men ibland så droppar den ner till 50-70 fps igen. Är inte så kunnig på datorer så behöver nog mycket hjälp då det var min kompis som byggde ihop min dator från Inet.se.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5-4460K, 6MB LGA1150
Processorkylare: Corsair Hydro H75 (2st SP120L 120mm fläktar)
Moderkort: MSI H97 PC Mate
Minne: Corsair 8GB (1x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC
Hårddisk: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB (inte helt 100 vilken av dom) + Samsung 850-Series EVO 120GB SSD
Nätaggregat: FSP Hyper 600W
Övrig kylning: 1x200mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: 30C processor med full belastning, kring 20C i lådan

Kolla vad som tar upp all cpu användning...

Permalänk
Medlem

@sickman1:
Jag hade liknande problem på min dator, låg alltid på 300fps i CS innan men en dag så va jag plötsligt nere på 90-120fps och en av min kärnor på processorn låg på 85-99% load konstant.
Upptäckte tillslut att där låg en stor windowsuppdatering och väntade. fick inget meddelande om det, fick själv gå in och hitta det på uppdateringscenter eller vad det kallas. körde uppdateringen och efter det va datorn helt normal igen och jag va tillbaka på 300fps i CS.
Värt att undersöka. det va i lördags jag hade detta problemet..

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Jag hade massa saker i bakgrundsprocesser som låg och störde, kolla det

Permalänk
Medlem

@kawkstege: Hur hittade du uppdateringen? var det lätt/svårt? vad kan ja söka på för att få tillgång till det snabbare?

Permalänk
Medlem

@RealPower: hur kollar jag det? är de nå extraprogram som måste laddas ner då eller?

Permalänk
Medlem

ctrl+alt+del aktivitetshanteraren kolla vad som äter cpu%. Hitta sedan lösning på google och enjoy!

Permalänk
Medlem

@krupty: fanns en sak jag testade där ifrån och de va cache filerna på csgo. nvidia experience tog jag bort direkt jag fick det så det är ej det.

Permalänk
Medlem

@bergla: min cpu% ligger mellan 1-2%.. så jag förstår inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickman1:

@kawkstege: Hur hittade du uppdateringen? var det lätt/svårt? vad kan ja söka på för att få tillgång till det snabbare?

Jag gick in i uppdateringcenter (win10) där låg en "stor uppdatering" som Windows själv kallade det. Den låg o väntade på att få ett godkännande.. Tryckte uppdatera och den drog igång stängde av datorn o sen tuggade Windows där i 30min.. I aktivitetshanteraren kunde jag bara se att svchost tog ovanligt stor del av kraften. Inget annat ovanligt.

Det du också skriver om att processorn bara ligger på 1-2%,va det i aktivitetshanteraren? Där visade min också väldigt lågt, men i HWmonitor kunde jag se att en kärna låg på 80-90% konstant..

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Skaffa MSI afterburner eller liknanade och lägg till så att det monitorar GPU och CPU usage ingame.

Ligger någon av CPU eller GPu usage högt så har du då isolerat problemet. Dock skrev du innan att CPU usage var hög? Vart fick du det ifrån? Om det stämmer så är det ju något annat som ligger igång. Alternativt att kylningen inte sitter som den skall och processorn throttlar som fan men det låter inte så troligt.

Permalänk
Medlem

@bergla: förstår inte riktigt hur man använder MSI Afterburner. skulle uppskattas med hjälp där med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sickman1:

@bergla: förstår inte riktigt hur man använder MSI Afterburner. skulle uppskattas med hjälp där med!

Här hittar du afterburner: https://gaming.msi.com/features/afterburner
HWmonitor är också populärt : http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det är bara att installera och starta, sen ligger det bara och övervakar dina temperaturer och användning av dina komponenter i datorn.
Där kan du tex se load på enskild kärna på processorn, om den blir för varm osv..
lägg upp en bild här från afterburner eller hwmonitor när du spelat CS så är vi nog några som kan hjälpa dig att tyda allt där står..

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Jag upplevde samma sak för ett tag sedan, där jag hade +200 fps i CSGO för att sedan någon vecka senare ligga på 50-80. Provade lite olika saker utan framgång, men läste sedan en kommentar där en person hade avinstallerat GeForce Experience samt NVIDIAS ljuddrivrutiner. Jag tyckte det lät lite skumt men provade och hoppsan hejsan så låg jag på 300 fps.

Kanske värt att testa om du känner för det.

Permalänk
Medlem

@kawkstege: efter ca 20 min spel såg det ut såhär på afterburner http://postimg.org/gallery/2qphkoxc8/

Permalänk
Medlem

@ackwell: får testa det, men inte riktigt än!

Permalänk
Medlem

Annars är tipset att blåsa om burken och se om en ren installation löser det.
Är det löst då så hade du nått skit på maskinen...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Umm jag vet inte om jag ser fel men det ser ut som din CPU går upp i riktigt höga temps?
Lägg in hwmonitor o kolla temperaturer för hela datorn.. Kan vara din cpu kylare som sitter löst/är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Umm jag vet inte om jag ser fel men det ser ut som din CPU går upp i riktigt höga temps?
Lägg in hwmonitor o kolla temperaturer för hela datorn.. Kan vara din cpu kylare som sitter löst/är defekt.

Det är nog du som ser fel Det är grafen under texten som du ska kolla på, inte över.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ok tur det för siffrorna såg astronomiskt höga ut.

Tror bästa lösningen på ditt problem är att bara installera om systemet om du vet hur man gör det. Man sparar konstigt nog ofta tid på det än att sitta och felsöka smågrejer.

Men om du inte vill göra det så borde du ta och avinstallera dina nvidia drivers med Display driver uninstaller och sedan installera senaste WHQL driversen från nvidia.

Är just nu att sitta och skjuta i mörkret att hjälpa dig härifrån men om problemen kvarstår så testa olika spel, får du samma resultat i alla etc. Om inte googla problemet i spelet med din relevanta hårdvara såsom GPU och kanske moderkort.

Permalänk
Medlem

@sickman1: innan du blåser systemet. Kolla om du har nått i uppdateringscenter.. Tryck på meddelande längst ner till höger, öppna "säkerhet & alternativ" eller va den heter.. Välj uppdateringscenter o kolla där.. Jag hade en ny uppdatering som gömde sig där idag.. Såg att min cputemp va 10 grader högre idle och en kärna snittade 90% i load. Gick därför in där direkt. Tryckte uppdatera och startade om. Temp o load normalt igen

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |