Texture Glitches - Rise of the Tomb Raider (PC)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Texture Glitches - Rise of the Tomb Raider (PC)

Köpte Rise of the Tomb Raider nu under kvällen och kört det lite.
Klarade väl ungefär halva spelet på 360 men insåg hur bra jag tyckte det var och ville ha mer effekt på datorn med bättre grafik, frame-rate och allt vad det innebär.

Har egentligen bara märkt 2st fel hittils, och det ena är en textur-bugg på vissa fienders kläder.
Någon mer som fått detta ?

Jag kör Windows 10, senaste patcharna.
Senaste drivern från Nvidia med Tomb Raider -optimeringarna (361.75)
I7-3770K och Titan Black 6GB @ 1440p G-Sync.

Sedan är det även så att jag inte får vibrationer i kontrollen (något som jag anser tillför väldigt mycket till spelkänslan)

Provat med både
Xbox One Controller + Wireless Dongle, Win10 Official
Xbox 360 + Wireless Dongle, 3dje part, Separat driver
(Och ja, det är påslaget i menyerna. Även provat att slå av det, hoppa ut och hoppa in igen och slå på... samma sak)

Funktionen i sig fungerar i andra spel - så det gäller enbart denna titel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Köpte Rise of the Tomb Raider nu under kvällen och kört det lite.
Klarade väl ungefär halva spelet på 360 men insåg hur bra jag tyckte det var och ville ha mer effekt på datorn med bättre grafik, frame-rate och allt vad det innebär.

Har egentligen bara märkt 2st fel hittils, och det ena är en textur-bugg på vissa fienders kläder.
Någon mer som fått detta ?

Jag kör Windows 10, senaste patcharna.
Senaste drivern från Nvidia med Tomb Raider -optimeringarna (361.75)
I7-3770K och Titan Black 6GB @ 1440p G-Sync.

https://youtu.be/bYP9ZWQUGVA

https://youtu.be/gQeGPgIRsxk

Sedan är det även så att jag inte får vibrationer i kontrollen (något som jag anser tillför väldigt mycket till spelkänslan)

Provat med både
Xbox One Controller + Wireless Dongle, Win10 Official
Xbox 360 + Wireless Dongle, 3dje part, Separat driver
(Och ja, det är påslaget i menyerna. Även provat att slå av det, hoppa ut och hoppa in igen och slå på... samma sak)

Funktionen i sig fungerar i andra spel - så det gäller enbart denna titel.

Jag vet inte om detta hjälper så mycket men har iaf inte hittills stött på denna texturbugg med en på flertalet punkter liknande setup och grafikdrivrutinsversion 361.75 på fullt uppdaterat Windows 10. (Peppar peppar får man väl säga. har inte hunnit spela så särskilt långt ännu.)

Är det några särskilda inställningar i själva spelet som leder till det här problemet? Har du experimenterat något med detta?

Med en XBone-kontroll (visserligen ansluten via USB) så får jag dessutom vibrationer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om detta hjälper så mycket men har iaf inte hittills stött på denna texturbugg med en på flertalet punkter liknande setup och grafikdrivrutinsversion 361.75 på fullt uppdaterat Windows 10. (Peppar peppar får man väl säga. har inte hunnit spela så särskilt långt ännu.)

Är det några särskilda inställningar i själva spelet som leder till det här problemet? Har du experimenterat något med detta?

Med en XBone-kontroll (visserligen ansluten via USB) så får jag dessutom vibrationer.

Jag provade dagen efter igen och då är glitcharna borta och/eller kan bara skymtas väääldigt lite ibland. Så jag gissar på det kanske är en blandning utav en effekt (som jag inte pillat i via inställningarna) samt att mitt titan black är överklockat och kanske inte gillar just de beräkningarna... eller nått.

Gällande kontrollen så har jag den senaste revisionen utav Xbox One -kontrollern, alltså den med som kom som "bundle" med wireless -adaptern (och har en inbyggd 3,5mm ljudport)

Och jag kör ju den trådlös... och vill göra det.
Men tänkte i samma veva "kanske skall uppdatera den, då måste jag ju ha en kabel i oavsett.."

Men nä!, det behöver man tydligen inte på de nya revisionerna!
Då de är helt trådlösa även för uppdateringar utav firmware etc. - Nice

En annan kul grej är att man kan använda kontrollens inbyggda 3,5mm ljudport för att skicka ut ljud från datorn (precis som Xbox One kan) och därmed få ett trådlöst headset.
Skippa bluetooth osv, bara koppla in valfrit headset i handkontrollen och sedan blir det trådlöst!

Synd bara att ljudkvaliteten är inställd på relativt låg sample-rate (men tror att detta går att ändra när man inte skickar ut ljud)

Återkommer när jag provat nu igen om vibrationer fungerar efter uppdateringen
Dock inte så höga förhoppningar, iom att det inte fungerade med 360-kontrollen heller som det aldrig strulat på innan... Men vi får se!

Uppdateringen utav kontrollen gjorde ingen skillnad.
Fortfarande inga vibrationer.

Provar att köra med kabel nån gång här framöver, har lite annat planerat just nu.
Återkommer huruvida det fungerar eller ej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag får blinkande bild ibland? (Vet inte riktigt hur jag ska förklara det) När jag kör crossfire.
Väldigt synd då det skalar bra som fan. Dubbel fps med den på.
Hoppas det fixar sig snart.

Ska tillägga att jag kör drivrutin 15.12 och den ska uppdateras.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SCORPIUS:

Jag får blinkande bild ibland? (Vet inte riktigt hur jag ska förklara det) När jag kör crossfire.
Väldigt synd då det skalar bra som fan. Dubbel fps med den på.
Hoppas det fixar sig snart.

Ska tillägga att jag kör drivrutin 15.12 och den ska uppdateras.

Är dina AMD-kort klockade?
RoTB kräver MYCKET prestanda och kan pressa korten till det yttersta, så prova att klocka ner för att se om blinkandet försvinner.

Varit med om liknande saker förr i andra titlar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

... tillsvidare bjuder jag på en XP-boost ;)

Panga fåglar.

Finns ett träd med som är riktigt bra att sitta i, och har gjort en video med det.
Man drar lätt en fågel per skott, och varje skott/fågel är 10xp.

Man har runt 90 skott med AK'n utan upgrades, och runt 30 med pistolen.
Samma sak kan man göra med pilbågen och sedan hämta pilarna (delvis iaf) igen.
Då och då kommer också en varg, headshot med bågen ger 25xp.

I just detta klippet är det en spawn-point för fåglar på en klippa, så det kommer hela tiden nya på samma ställe, HELA tiden... 10xp+10xp+10xp+10xp+10xp. osv osv

Så räkna 90+30+35 (ak+pistol+båge) = 155 = 1550xp

Snabba sätt att få nya skillpoints

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har provat att tagit ur batterierna ur Xbox One -kontrollen nu och kört med en micro usb-kabel...

Och vet ni vad?
Vibrationerna fungerar

Det var som fan...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har provat att tagit ur batterierna ur Xbox One -kontrollen nu och kört med en micro usb-kabel...

Och vet ni vad?
Vibrationerna fungerar

Det var som fan...

Förmodligen stödjer inte Microsoft vibrationer via wireless. Vet att 360 kontrollern har haft problem tidigare med vibrationer där packetloss kunde göra så kontrollern inte slutade vibrera och fortsatte i oändlighet tills man tvingade att stänga av den med att plocka ur batteriet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Commander:

Förmodligen stödjer inte Microsoft vibrationer via wireless. Vet att 360 kontrollern har haft problem tidigare med vibrationer där packetloss kunde göra så kontrollern inte slutade vibrera och fortsatte i oändlighet tills man tvingade att stänga av den med att plocka ur batteriet.

Aha!, nu när du säger det så har man faktiskt upplevt detta i vissa titlar med 360 kontroller ja!
Men vibrationer fungerar med Xbox One -dosan trådlöst när det kommer till andra titlar (tex. Zombie Army Triology) så det kanske är upp till varje utgivare och titel att begränsa.

Tack för svar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu har jag knäckt det!.. detta måste vara en bugg.

Om jag koppar in kontrollen utan batterier, med en USB-kabel innan jag startar spelet...
får jag vibrationer.

Om jag sedan, in-game, kopplar ur sladden, sätter i batterierna och startar kontrollen igen trådlöst...
har jag kvar vibrationerna/funktionen.

Stänger jag av kontrollen och startar igen, in-game...
har jag kvar vibrationerna/funktionen.

Stänger jag av spelet, startar det igen med kontrollen antingen på eller av, men fortfarande trådlöst ansluten...
har jag kvar vibrationerna/funktionen.

Slutsats
Den enda vettiga slutsatsen jag kan dra utav detta är att för att vibrationerna skall fungera i ROTB just nu med Xbox One -kontrollen trådlöst, måste kontrollen först startas med kabel - för att "få funktionen", sedan fungerar det både trådlöst och med kabel.

Funktionen tappas när datorn stängs av helt (shut down) och då måste processen göras om.
Använder man viloläge/strömspar - fungerar det fortfarande ändå.

Så det är bara vid kompletta shutdown's funktionen inte går.

... Lustigt.

@evil penguin
@Commander

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •