Vattenkyld mining rig on a budget
Hej!
Jag byggde en något okonventionell rigg och mina jobbarkompisar trodde den skulle uppskattas här, så var så goda!
Det började med att jag köpte två defekta grafikkort, ett 7870 och ett 7970 för att mina kryptovalutan ether. 7870-kortet visade sig fungera felfritt så det fick sitta i linuxburken och tugga. 7970-kortet ville jag ha i min desktop för mining och spel. Det visade sig också funka perfekt, bara det att det var ett vattenblock, och jag hade ingen passande kylare hemma.
Jag började först att modda en CPU-kylare, och montera med buntband. Satt jättebra. Kortet överhettade på ungefär 1 sekund när man minade. Vattenkylningen höll 2 sekunder utan vatten. Jag var rätt sugen på att komma igång med miningen, så jag gick ut och kollade vad jag hade i garaget. Jag hittade PVC-slang, och 1/4" slangnipplar, och två dest-vatten-dunkar (överblivet från min NiCD-elbil, en annan lång historia). Med detta kunde jag skapa ett hävertsystem. Slangen delades i två långa bitar. Ena änden i varje slangnippel på grafikkortet, andra ner i en dunk. Slangen sattes fast på slangnippel och dunk med buntband. Ena dunken fylldes med vatten. Jag sög i slangen för att starta häverteffekten. Flödet reglerades med en påsklämma på slangen. När den övre dunken är snart tar slut byter man helt enkelt plats på dem. Detta tog 5-10 minuter. Med denna setup kunde jag mina i runt 19MH. Problemet var att den krävde manuell tillsyn.
Efter en runda till i garaget hittade jag en spolarvätskepump från Biltema. Att döma av utseendet är den är förmodligen från Biltemas begynnelse. Jag hittade också ett filter från en industriell pneumatikanläggning jag fyndat på tradera för 10 år sen.
Jag tog bort ena dunken, och lät den andra fungera som reservoar och radiator. Vatten pumpades från dunken, genom filtret, GPU och tillbaka till dunken. Det fungerade fint, men jag noterade att slangarna blir mjuka när man ackumulerar värmen på detta vis. Därför började jag fundera på hur jag kunde använda värmen, samt kyla bättre.
Det ledde till den intressanta idén med ett fotbad. Det hade jag ett i ett förråd. Det var i detta läge ett enkelt modd, då det bara var att byta dunken mot fotbad. Man bör vara försiktig och kontrollera vattenblockets spänningspotential mot vattnet. Om det finns en spänningspotential där emellan finns risk för att man får en stöt när man stoppar i fötterna. Var särskilt försiktig om du använder fotsalt (avrådes).
Detta funkade fint, fast det fanns en svag länk; pumpen. Spolarpumpar är inte gjorda för att vara tysta, eller för att gå längre än några sekunder. De levererar heller inte något jämt flöde. Efter några timmar brände pumpen och ville inte snurra mer.
Jag beställde då en Accelero luftkylning, för att inte skada laminatgolvet, och minska ljudnivån. Det snurrar nu och minar ether till mitt ethereum-projekt.