Lämplig första smartphone för mig?

Permalänk
Medlem

Lämplig första smartphone för mig?

Använder för tillfället en hederlig knapptelefon, en samsung gt2710. Mitt enda krav har tidigare varit att den stöder bluetooth då jag använder mitt plantronics voyager legend headset rätt så mycket. I jobbet använder jag en Nokia GT-S5610 som är fullt tillräcklig där.

Är nu intresserad av att skaffa en s.k "smartphone". Har tidigare varit emot dessa telefoner men på senare tid har jag vid flera tillfällen saknat funktioner som dessa telefoner erbjuder.

Mitt främsta krav är ett fysiskt litet format, då syftar jag på telefonens yttermått, inte enbart skärmens storlek. Har därför kollat på dom compact och mini modeller som erbjuds. Prisklass upp till 4000 kr.

Mitt tänkta användningsområde är främst ringa/surfa, har inget intresse av spel, film, spotify eller liknande.

Utifrån mina rätt så enkla krav så borde jag kanske köpa en i sammanhanget billig (upp till 1000 kr) telefon, vilket innebär att man får en rätt så dålig telefon men som ändå borde klara av mina krav.

Detta är inte intressant, jag köper hellre en aktuell modell vilket borde innebära att jag kan ha den längre, och om mina krav ökar så behöver jag inte byta igen.

Sett till måtten så tilltalar xperia z5 compact väldigt mycket, som jag förstår har den bra hårdvara? finns på cdon för 4000 vilket jag inte har några problem med att betala då den verkar bra...som sagt är telefonens mått viktiga, har svårt att hitta andra modeller som kommer i närheten med liknande prestanda...
Samsung galaxy s5 mini är för stor.
OnePlus X verkar ju populär, väldigt bra pris i förhållande till Xperian men den känns väldigt mycket större även om den enligt måtten inte är det.

Tankar kring detta mottages gärna! Jag är helt ny på detta område så kritisera gärna mina val

Permalänk

Elgiganten kör rea på Nexus 5X nu i helgen, riktigt bra telefon för absurt bra pris. Den har förvisso 5.2" så kompakt är väl synd att kalla den men det är en såpass bra deal

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Elgiganten kör rea på Nexus 5X nu i helgen, riktigt bra telefon för absurt bra pris. Den har förvisso 5.2" så kompakt är väl synd att kalla den men det är en såpass bra deal

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Jo, det ser ut att vara ett riktigt bra pris men som du säger, kompakt är den inte...

Permalänk
Medlem

Iphone 5S börjar visserligen bli ganska gammal nu men fungerar fortfarande väldigt bra, och du hade ju inte så stora krav egentligen, formatet bör väl passa också?

Permalänk
Medlem

Finns bra erbjudanden på Iphone 5S, tror den ligger på 299kr månaden. Totala kostnad med abonnemang skulle bli runt 7000kr.

Permalänk
Medlem

@_mrdr_:

Haft LG -> Samsung -> Samsung -> Sony
Och när denna Sony z1 ger upp helt så kommer jag aldrig köpa Sony igen.

Samsung eller nexsus är mitt tips, sony kommer med löjligt mycket bloat och är också ett h*elvete att roota då dom låst partitionerna. Visst har dom ett verktyg på hemsidan för att låsa upp dom men då godkänner du också att din garanti inte längre gäller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har en Z5 compact och är precis som dig emot stora och klumpiga mobiler.
Är grymt nöjd med den och klarar allt det du vill och mycket mer.
Sen är den ju IP65/68 klassad (fukt och dammskyddad) å de e ju inte fy skam de heller

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Är det en liten telefon du vill ha så finns det typ ingen bättre än Z5C, kan du hitta den för under 4000 så är det en prisvärd telefon.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar en oneplus X som har en skärm på 5 tum lite för stor kan du tycka dock är det en mobil av sin klass för priset, för 2500kr får du den perfekta telefonen för dina ändamål, här kan du hitta mer info.
https://oneplus.net/se/x

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Håller med NewCamps.
Köp en Oneplus X.
Du blir inte missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _mrdr_:

Använder för tillfället en hederlig knapptelefon, en samsung gt2710. Mitt enda krav har tidigare varit att den stöder bluetooth då jag använder mitt plantronics voyager legend headset rätt så mycket. I jobbet använder jag en Nokia GT-S5610 som är fullt tillräcklig där.

Är nu intresserad av att skaffa en s.k "smartphone". Har tidigare varit emot dessa telefoner men på senare tid har jag vid flera tillfällen saknat funktioner som dessa telefoner erbjuder.

Mitt främsta krav är ett fysiskt litet format, då syftar jag på telefonens yttermått, inte enbart skärmens storlek. Har därför kollat på dom compact och mini modeller som erbjuds. Prisklass upp till 4000 kr.

Mitt tänkta användningsområde är främst ringa/surfa, har inget intresse av spel, film, spotify eller liknande.

Utifrån mina rätt så enkla krav så borde jag kanske köpa en i sammanhanget billig (upp till 1000 kr) telefon, vilket innebär att man får en rätt så dålig telefon men som ändå borde klara av mina krav.

Detta är inte intressant, jag köper hellre en aktuell modell vilket borde innebära att jag kan ha den längre, och om mina krav ökar så behöver jag inte byta igen.

Sett till måtten så tilltalar xperia z5 compact väldigt mycket, som jag förstår har den bra hårdvara? finns på cdon för 4000 vilket jag inte har några problem med att betala då den verkar bra...som sagt är telefonens mått viktiga, har svårt att hitta andra modeller som kommer i närheten med liknande prestanda...
Samsung galaxy s5 mini är för stor.
OnePlus X verkar ju populär, väldigt bra pris i förhållande till Xperian men den känns väldigt mycket större även om den enligt måtten inte är det.

Tankar kring detta mottages gärna! Jag är helt ny på detta område så kritisera gärna mina val

En kollega köpte denna och är väldigt nöjd. Känt på den och den känns väldigt stabil.
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/huawei/huawe...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Jag har en OnePlus X. Det är mycket telefon för pengarna (man kan ha dubbla SIM-kort!), men den är egentligen lite för stor för att passa i framfickan på byxorna. Min 4-tums cheapotelefon gick fint, men med en 5-tumskärm blir det lite bökigt att ha den i fickan. Man får justera den lite när man sätter sig.

Permalänk
Medlem

Sony Z5 Compact. Riktigt bra telefon, brorsan har en sådan och är skitnöjd.

https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/sony-xperia-...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Även jag röstar för en Sony Compact.