Permalänk
Medlem

No Signal efter Strömavbrott

Tjenare!

För nån natt sedan var de stömavbrott här. Jag somnade med stream på skärmen och när jag vaknade så var den svart, tänkte inge mer på de då för tänkte att den hade gått i viloläge eller nått liknande. Sen när jag skulle sätta mig vid datorn på kvällen så hade jag ingen bild alls, så jag startade om datorn men de hjälpte inte, det kom bara upp "No signal" på skärmen, testade starta om massa gånger men de hände ingenting. Så lät den vara av helt i ungefär 24 timmar. När jag då startade datorn så fick jag bild i ungefär 10 sekunder sen vart de svart och återigen stog de "no signal". Är det någon som har nån aning om vad de kan vara för fel? Är de nytt grafikkort som gäller, eller borde man testa formatera?

Med vänlig hälsning Rasmus

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk

Testa att ta ur grafikkortet ur burken och köra på det inbyggda så att du sätter in ''Skärm kabeln'' i moderkortet istället. Det borde ge dig ett rakt svar på om grafikkortet är trasigt. Kan ju lika gärna vara skärmen som spökar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Testa att ta ur grafikkortet ur burken och köra på det inbyggda så att du sätter in ''Skärm kabeln'' i moderkortet istället. Det borde ge dig ett rakt svar på om grafikkortet är trasigt. Kan ju lika gärna vara skärmen som spökar också.

Testade HDMI från moderkort till skärm och de funkar, då är de väl grafikkortet som har skurit antar jag. Borde jag testa formatera datorn, eller tror du att grafikkortet är så gott som slut? Kanske är fel "forumdel" men är detta nått som kan gå på försäkring/garanti?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Skrivet av Rasmus18:

Testade HDMI från moderkort till skärm och de funkar, då är de väl grafikkortet som har skurit antar jag. Borde jag testa formatera datorn, eller tror du att grafikkortet är så gott som slut? Kanske är fel "forumdel" men är detta nått som kan gå på försäkring/garanti?

Eftersom det flimrade innan windows så är det nog skuret tyvärr.

Försäkring går det inte på, Har du kvittot/ordernumret kvar på grafikkortet så har du alltid 3 års konsumentköpsrätt dvs är det fel på det så får du ett nytt gratis.

Mvh Markus

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är nätaggregatet. Om strömmen bryts hastigt kan det ta skada. Om inte nätaggregatet fungerar som det ska kan det påverka t.ex. grafikkortet. Kanske lite långsökt, men värt att undersöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kolla så att det inte är nätaggregatet. Om strömmen bryts hastigt kan det ta skada. Om inte nätaggregatet fungerar som det ska kan det påverka t.ex. grafikkortet. Kanske lite långsökt, men värt att undersöka.

Okej! Ska testa sätta i kompisens grafikkort senare idag då vi har lika, få se om de funkar. Funkar de inte heller så skulle de kunna vara nätagget. Vore ju kanon om de var de!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Eftersom det flimrade innan windows så är det nog skuret tyvärr.

Försäkring går det inte på, Har du kvittot/ordernumret kvar på grafikkortet så har du alltid 3 års konsumentköpsrätt dvs är det fel på det så får du ett nytt gratis.

Mvh Markus

Har kvar ordernummer, är de värt att skicka in de ifall? Känns ju inte som att de är nått tillverkningsfel på de då jag haft de i 2.5 år och de har funkat utmärkt tills nu.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Skrivet av Rasmus18:

Har kvar ordernummer, är de värt att skicka in de ifall? Känns ju inte som att de är nått tillverkningsfel på de då jag haft de i 2.5 år och de har funkat utmärkt tills nu.

Självklart är det värt? Du får ett nytt kort direkt, Är det Inet förresten eller? Skicka in rätt kort bara så att du inte skickar något som funkar, det får du prova innan bara

Men ring innan så att dom får skicka en retursedel till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus18:

Okej! Ska testa sätta i kompisens grafikkort senare idag då vi har lika, få se om de funkar. Funkar de inte heller så skulle de kunna vara nätagget. Vore ju kanon om de var de!

Jag hade nog testat det trasiga kortet i en annan dator om möjligheten fanns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Självklart är det värt? Du får ett nytt kort direkt, Är det Inet förresten eller? Skicka in rätt kort bara så att du inte skickar något som funkar, det får du prova innan bara

Men ring innan så att dom får skicka en retursedel till dig.

Okej, tack så mycket för all hjälp! Skickar in de så får vi väl se!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag hade nog testat det trasiga kortet i en annan dator om möjligheten fanns.

Ja, får testa de också!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance