Var sätter Inet ihop sina datorer

Permalänk

Var sätter Inet ihop sina datorer

Hej! Jag har bara en liten fråga: Var någonstans sätter Inet ihop sina datorer?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men min gissning är väl att de gör det själva i sina egna lokaler. Gissningsvis är det väl en av butikerna/lagret som sköter alla internetordrar, så det är väl där det görs antar jag. Är det viktigt för dig med 100%ig info så ring och kika med dom

Permalänk
Medlem

gissningsvis på Ekonomivägen 11, 436 33 Askim dvs inet/exertis lager

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

@Chrisism8: Det ska jag göra

Permalänk
Inet
Skrivet av Spelpappan:

Hej! Jag har bara en liten fråga: Var någonstans sätter Inet ihop sina datorer?

Vi bygger direkt på vårt centrallager. Hur kommer det sig att du undrar?

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk

@Inet: Tack för svaret. Det var bara en allmän fundering

Permalänk
Inet
Skrivet av Spelpappan:

@Inet: Tack för svaret. Det var bara en allmän fundering

Ok!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

Permalänk
Avstängd

@UMJ: så göran som aldrig har byggt en dator ska tänka som dig? alla är vi olika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

För den erfarne tar det 15 minuter kanske. Mitt första bygge tog hela kvällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

Känns inte som att det var själva inlägget du ville svara på, utan berätta vart du varit.

1.ja absolut men finns folk som inte vågar ta i en dator så bra att möjligheten finns för dom som inte vill lära sig.

2.De som inte kan eller vill?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@UMJ: så göran som aldrig har byggt en dator ska tänka som dig? alla är vi olika.

Vi alla har byggt en första dator och de är ganska kul faktiskt skulle rekommendera att de kollar instruktionsfilmer om de är osäkra.

Vi blir aldrig bra på något om vi aldrig ens försöker, övning ger färdighet, och de finns väl inget roligare än att utmana sig själv på något man är osäker på lyckas man blir man ju stolt.

Att montera ihop den första datorn i sitt liv bär man mer stolthet över än sin 2 3 4 5 6 7 200 2000 dator man byggt ihop, inget slår den första monteringen.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Du får det som att låta som något speciellt att bygga dator. Själv ser jag det bara som ett arbete. Som jag gärna lägger ut på entreprenad.

Alla har olika preferenser. Men ingen gillar att tvingas på nån annans hobby

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade så var det Captech som byggde dessa. Någon som vet när Inet började bygga sina egna datorer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UMJ:

Vi alla har byggt en första dator och de är ganska kul faktiskt skulle rekommendera att de kollar instruktionsfilmer om de är osäkra.

Vi blir aldrig bra på något om vi aldrig ens försöker, övning ger färdighet, och de finns väl inget roligare än att utmana sig själv på något man är osäker på lyckas man blir man ju stolt.

Att montera ihop den första datorn i sitt liv bär man mer stolthet över än sin 2 3 4 5 6 7 200 2000 dator man byggt ihop, inget slår den första monteringen.

Du verkar ta det för givet att det här är något som varenda människa är intresserad av och vill lära sig vilket är så långt från sanningen du kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

För den erfarne tar det 15 minuter kanske. Mitt första bygge tog hela kvällen

Jag håller med. för mig tog det en halv dag. Jag har nog börjat närma mig två timmar på de senare men med windows och allt så är det opålitligt. När swec visade kompletts byggnation av deras datorer så sa de 20 min till en timme och de jobbar ju med det varje dag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Att montera ihop den första datorn i sitt liv bär man mer stolthet över än sin 2 3 4 5 6 7 200 2000 dator man byggt ihop, inget slår den första monteringen.

Den första monteringen var inte alls kul!
Bläddra i manualen för att se till att jumprarna stod rätt, bråka med PATA-enheternas inkoppling då vissa bara fungerade som master samtidigt som bootordningen bestämdes av kombination av PATA-uttaget och placering på kabeln vilket ledde till hemska kabeldragningar, många fler instickskort då inget ingick i moderkortet, den sämre passformen och pinnar som lätt veks o.s.v.

Då jag inte hade ett av den tidens få kvalitetschassin (typ chieftec) var jag tvungen att göra detta i ett chassi som får dagens budgetmodeller att se ut som planerings- och hantverksmässiga mästerverk, så blodiga händer från alla sylvassa plåtbitar var givet.

Allt detta skulle också göras långt innan youtube med hjälp av lite usla guider utan bilder, då dessa tog evigheter för modemet att hämta hem.

Jag är glad att utvecklingen gått åt rätt håll så dagens "första monteringar" kan ge lite mer glädje. Den tidens var mest en nödvändig plåga för att nå slutresultatet - en dator med både bättre pris och prestanda än nån Hem-PC man kunde få tag på, trots bruttolöneavdragen på dom.

Permalänk

Bygga en dator på 15 minuter?
Det tar det ju för att packa upp chassit från kartongen ju .
Nä, det får gärna ta en dag. Det är ju halva nöjet att dra kablarna snyggt och att få till ett snyggt bygge .
Att slarva med monteringen av sin dator bara för att det ska gå undan är inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Jag håller med. för mig tog det en halv dag. Jag har nog börjat närma mig två timmar på de senare men med windows och allt så är det opålitligt. När swec visade kompletts byggnation av deras datorer så sa de 20 min till en timme och de jobbar ju med det varje dag

Ja det blir svårt att sätta en tid på bygget. Ska man bara räkna med hårdvarans montering eller alla moment, inklusive OS installation, så blir det helt olika mätningar. Jag skulle dock påstå att det är försiktigheten och vettet hos byggaren som tar tid. Att man inte kladdar överallt på komponenterna, att man är försiktig så man inte slår emot något när man skruvar på cpu kylare etc.

Undrar om det finns något formellt rekord på montering från komponent-fungerande system?

Permalänk
Proffsmobbare

15 minuter, en hel kväll, en halv dag. Det är så man skäms här.

Min första byggda dator (2008) satt jag och farsan med en halv vecka, och då fungerade inte ljudet i frontpanelen. Haha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gummybearkiller:

Bygga en dator på 15 minuter?
Det tar det ju för att packa upp chassit från kartongen ju .
Nä, det får gärna ta en dag. Det är ju halva nöjet att dra kablarna snyggt och att få till ett snyggt bygge .
Att slarva med monteringen av sin dator bara för att det ska gå undan är inget för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom känns det som ett mer gediget bygge och kvalitetskänsla när man vet att insidan är sammansatt med kärlek

Permalänk
Avstängd

@UMJ: lämnar du in bilen på service/reparation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Den första monteringen var inte alls kul!
Bläddra i manualen för att se till att jumprarna stod rätt, bråka med PATA-enheternas inkoppling då vissa bara fungerade som master samtidigt som bootordningen bestämdes av kombination av PATA-uttaget och placering på kabeln vilket ledde till hemska kabeldragningar, många fler instickskort då inget ingick i moderkortet, den sämre passformen och pinnar som lätt veks o.s.v.

Då jag inte hade ett av den tidens få kvalitetschassin (typ chieftec) var jag tvungen att göra detta i ett chassi som får dagens budgetmodeller att se ut som planerings- och hantverksmässiga mästerverk, så blodiga händer från alla sylvassa plåtbitar var givet.

Allt detta skulle också göras långt innan youtube med hjälp av lite usla guider utan bilder, då dessa tog evigheter för modemet att hämta hem.

Jag är glad att utvecklingen gått åt rätt håll så dagens "första monteringar" kan ge lite mer glädje. Den tidens var mest en nödvändig plåga för att nå slutresultatet - en dator med både bättre pris och prestanda än nån Hem-PC man kunde få tag på, trots bruttolöneavdragen på dom.

Dagens mest sanna foruminlägg. Jag gjorde det alltid till en utmaning att se hur länge jag kunde hålla på och bygga innan det började blöda någonstans. Det var blodfläckar i samtliga chassin. Jag blir nästan lite nostalgisk.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@UMJ: lämnar du in bilen på service/reparation?

Nä han gör en helservice på 5 minuter .Inklusive kafferast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Nä han gör en helservice på 5 minuter .Inklusive kafferast.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen i Afganistan medans han bekämpade Talibaner med de ena handen med.

Varje dator är olika, en del är enkla och allt flyter på, på andra datorer djävlas allt.
Passformen är dålig, chassit litet, ljuset kasst, grejjorna verkar vara gjorda för asiatiska pygmeer med minihänder eller för små smurfar, Windows strular, driviserna är obefintliga eller illa skrivna, etc etc..

Men aldrig går det på 15 minuter att bygga en dator, Aldrig.
Möjligtvis Superman här ovanför, undras om han bygger iförd Cape och blå dräkt med stort S på?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ja det blir svårt att sätta en tid på bygget. Ska man bara räkna med hårdvarans montering eller alla moment, inklusive OS installation, så blir det helt olika mätningar. Jag skulle dock påstå att det är försiktigheten och vettet hos byggaren som tar tid. Att man inte kladdar överallt på komponenterna, att man är försiktig så man inte slår emot något när man skruvar på cpu kylare etc.

Undrar om det finns något formellt rekord på montering från komponent-fungerande system?

Jag har för mig det finns tävlingar för sådant. Intels kitchen tror jag de hade med ett sådant moment. Orkar inte kolla nu men det borde finnas

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelpappan:

@Inet: Tack för svaret. Det var bara en allmän fundering

Äsch, erkänn nu att det är industrispionage.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

Tjäna mytto!

1. True story.
2. 15 min = slarvigt bygge jag aldrig skulle kunna stå för. Lägg till personalkostnader, lokalhyror osv. Så är 799kr ändå tämligen billigt.
3. Framstår inte riktigt som du varit nere i sandlådan med din retorik. Om du mot all förmodan har det, kamma till dig. 2005 var för övrigt mestadels solsemester, utöver för dåvarande SSG som hade taskig utrustning och råkade trilla in i en otrolig IED. ... Nu blev jag upprörd på dig. Skänk en slant till VRR och sluta jiddra, så är du förlåten.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

Det är fult att ljuga och i detta fallet respektlöst för dom som faktiskt var i Afghanistan, speciellt för SSG soldaterna som avled! Du kan omöjligt ha deltagit i någon mission överhuvudtaget 2005 då du var 18 år och förmodlingen aldrig, du har säkert inte ens gjort lumpen.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Vi alla har byggt en första dator och de är ganska kul faktiskt skulle rekommendera att de kollar instruktionsfilmer om de är osäkra.

Vi blir aldrig bra på något om vi aldrig ens försöker, övning ger färdighet, och de finns väl inget roligare än att utmana sig själv på något man är osäker på lyckas man blir man ju stolt.

Att montera ihop den första datorn i sitt liv bär man mer stolthet över än sin 2 3 4 5 6 7 200 2000 dator man byggt ihop, inget slår den första monteringen.

Vissa värdesätter sin tid och smidighet framför pengar. Varför tror du folk lämnar in sin bil för att byta bromsbelägg när det tar 1 timme att göra själv? Eller något så enkelt som att byta hjul?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator