Uppgraderingspaket som klarar av CAD?

Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket som klarar av CAD?

Hej på er, det var längesedan. Jag behöver hjälp med att välja ett lämpligt uppgraderingspaket som passar lådan jag har, Corsair Graphite 600T. Jag har massa komponenter där men vill uppgradera till ett helt nytt system och praktiskt taget slänga ut allt annat, nu har jag ett nätaggregat som klarar 400W. Sen har jag en Intel i3 och har en PRO Z68V moderkort som har integrerad grafikkort och det funkar ju sisådär att jobba i CAD med.

Passar vilket uppgraderingspaket som helst för alla lådor eller måste jag välja något specifikt paket som passar min låda?
Jag har byggt dator förut men behöver hjälp med att välja rätt. Vad tycker ni?

Jag spelar aldrig spel.

Permalänk
Medlem

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma köp.
De kommer låsas till slut.

Specificera bättre så får du bättre chans till svar.

CAD? Finns många program som kallas CAD.
Budget? Onödigt lägga tid på att sätta ihop ett paket för 15k om du vill lägga 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma köp.
De kommer låsas till slut.

Specificera bättre så får du bättre chans till svar.

CAD? Finns många program som kallas CAD.
Budget? Onödigt lägga tid på att sätta ihop ett paket för 15k om du vill lägga 5k.

Det var inte meningen. Jag borde ha postat den i köpråd från första början.

I alla fall, budget ska vara så billig som möjlig men det ska ändå vara en bra dator som håller ett tag. Mellan 6000 och 8000 kr är väl lagom kan jag tycka.

Inventor ska den klara och SolidWorks. Inventor kräver i7 och minst 8 GiB i ram. Vet inte så mycket om vad som är bra och tillräckligt men någon dator som orkar med modellering och rendering i hyfsat hög hastighet.

Jag vill ha samma burk, Corsair Graphite 600T och därför vill jag ha komponenter som passar burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vill du vara på den säkra sidan så går du ju efter inventors egna rekomendationer.
https://knowledge.autodesk.com/support/inventor-products/trou...

Men i min mening finns inget som heter billiga CAD datorer. Det du sparar på i komponentväg får du igen i form av frustration när datorn du lagt pengar på inte håller måttet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddox_178:

Vill du vara på den säkra sidan så går du ju efter inventors egna rekomendationer.
https://knowledge.autodesk.com/support/inventor-products/trou...

Men i min mening finns inget som heter billiga CAD datorer. Det du sparar på i komponentväg får du igen i form av frustration när datorn du lagt pengar på inte håller måttet...

Visst men jag vet inte om delarna passar min burk och om allt passar ihop.

Kan du skräddarsy en lämplig dator? Borde jag köra Windows 7 eller senare Windows? Jag gillade aldrig Windows 8 och sen dess har jag varit dåligt uppdaterad.

Kom gärna med förslag, jag är amatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med den budgeten vågar jag mig inte på att ge råd om det tyvärr.
Så som jag ser det så är en "budget cad dator" ungefär samma sak som en high end speldator. I slutändan är det ändå behovet och lite sunt förnuft som behöver gälla. Är det så att du använder det dagligen som arbetsverktyg och arbetar med komplexa modeller med många olika ingående parter eller bara på amatörhobbynivå när lusten faller på så reflekteras ju behovet rejält efter det.
Att betänka kan ju vara att bara ett bra cad anpassat grafik kort ( nvidia quadro / Firepro kort ) blåser hela den budgeten hur lätt som helst. Quadro korten i jobbdatorn kostade bara det 20000. Det är då man är glad att det inte är den egna plånboken betalar.

Men ge gärna lite exempel på behov och hur det är tänkt att användas.