Permalänk

Vad kan jag få för min dator?

Hej!

Har funderat på att sälja min speldator men jag vet inte riktigt vart priset kommer att landa.
Den är ju riktigt bra och kan fortfarande maxa flera krävande spel i 1080p som Battlefield 4, Rainbow Six Siege, Battlefront.
Datorn ska säljas på Blocket!

Specs på datorn är:
CPU - FX-6100 3,6 GHz (6 kärnor)
RAM - 8gb 1600 mhz Corsair Vengence
GPU - Gigabyte R9 280x 3gb
Moderkort - GA-970A-DS3
HDD - Seagate 500gb
SSD 1 - Kingston Sandisk v300 120gb
SSD 2 - Samsung 850 256gb
PSU - CX600w Corsair
Chassi - NZXT LEXA S Midi
Operativ - Windows 10 Pro

Skärmarna jag har är:
- BenQ 2340HDBL 23tum (1920x1080)
- Packard Bell Viseo 243D (1920x1080)

Tangentbort - Func KB-460 Röda switchar
Mus - Qpad 5K

Med vänliga hälsningar Erik

Tillägg
Permalänk
Medlem

Runt 4k för bara burken kanske? Lite gissning pga avsaknad av specs (moderkort, nätaggsmodell, ssd modell) och baserat på att ssd2 är inkluderad.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet tror jag du får 1500 för. Vågar inte uttala mig om datorn i övrigt då jag inte kan så mycket om AMD men jag är nog rätt att det inte är mycket mer än grafikkortet. Kanske 4500 med skärmarna båda två inkluderade.

Permalänk

@kronwalled: Jag fick ut att allting kostade 11922kr om jag skulle köpa allting idag. De lät väldigt mycket dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriktillberg:

@kronwalled: Jag fick ut att allting kostade 11922kr om jag skulle köpa allting idag. De lät väldigt mycket dock!

Mellan 3.5-4k för datorn, ca 1k för skärmarna. + tillbehören Dvs ca 50% av nypris....tycker det låter rimligt. Swec är dock rätt hårda på värderingar, kan gå att sälja för mera till minder informerade människor...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriktillberg:

Hej!

Den är ju riktigt bra och kan fortfarande maxa flera krävande spel i 1080p som Battlefield 4, Rainbow Six Siege, Battlefront.

även om folk på blocket inte kan så mycket känns detta lite taskigt att säja, när swec testade med 8350 + 290x (bättre cpu och gpu änn dig) droppade det hela vägen ner till 45 fps på "max" i 1080p, dina grejer bör då gå ännu lägre.

jag skulle värdera burken till 3k kanske lite över, 500 per skärm ungefär.

amd's plattform är väldigt svag och utdaterad nu så begagnatvärdet sjunker i mitt tycke, går inte riktigt att uppgradera om man skulle vilja utan det krävs systembyte då.

men eftersom du ska sälja på blocket så är det ju orealistiska summor som gäller, sätt högt pris och gå sedan ner om nån vill det antar jag.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Gör test för minnen, cpu, gpu och ssd. Om datorn är färdigbyggd, installerad och testad är det värt mycket för någon som inte kan. Komponenterna skulle jag värdera till ca 4000. Windows är värt 1000. Inet tar 800 för installation och tester, så jag hade väntat mig 5500 för burken.

Sålde nyligen en dator med väldigt lika specifikationer (ta bort lilla SSDn och lägg på en Dark Rock Pro) med en sprillans Q-Pad 5k. Jag fick 6000 för den. Folk här på SweC glömmer att själva byggandet och testandet har ett faktiskt värde för någon som inte kan. Sen kan du förvänta dig att folk kommer försöka pruta, så lägg dig lite över.

CPU - FX-6100 3,6 GHz (6 kärnor) 300kr
RAM - 8gb 1600 mhz Corsair Vengence 300kr
GPU - Gigabyte R9 280x 3gb 1500kr
Moderkort - GA-970A-DS3 300kr
HDD - Seagate 500gb 250kr
SSD 1 - Kingston Sandisk v300 120gb 250kr
SSD 2 - Samsung 850 256gb 500kr
PSU - CX600w Corsair 300kr
Chassi - NZXT LEXA S Midi 300kr
Operativ - Windows 10 Pro 1000kr
Tester och montering 500kr

Permalänk

@Laggzor: Det tror jag verkligen inte, jag skojar inte när jag säger att den tar dem spelen minst på 70fps på ultra i 1080p.

Permalänk
Avstängd

På Blocket kan du nog få 5k exkl skärm om du har tålamod. Finns många nötter.

På Sweclockers där folk är väldigt tajta i plånböckerna så får du nog 3k. Sweclockers har en tendens att reducera nypris med 75% när det gäller beggat. Även om du skulle t.ex. sälja en skärm som kostar 9k ny idag, och som även är under 1mån gammal och har ~2 år garanti så skulle Swec säga... 4k!

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag tar burken+skärmarna för 4k om den finns i sthlms-området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

På Blocket kan du nog få 5k exkl skärm om du har tålamod. Finns många nötter.

På Sweclockers där folk är väldigt tajta i plånböckerna så får du nog 3k. Sweclockers har en tendens att reducera nypris med 75% när det gäller beggat. Även om du skulle t.ex. sälja en skärm som kostar 9k ny idag, och som även är under 1mån gammal och har ~2 år garanti så skulle Swec säga... 4k!

Garanti är personlig, ingenting du säljer begagnat har garanti.

Så fort du har köp varan så sjunker värdet drastiskt. Även om du aldrig ens öppnat varan är garantin som bortblåst.

Det är framförallt av denna anledning folk inte betalar något så när fullpris för begagnade produkter.

4k för en nästan ny 9k skärm är lite men kan man mötas upp, kolla att varan fungerar osv ska man inte förvänta sig mer än 6-7 för den.

Ont,

5-6k för hela kittet beroende på vem som köper tycker jag låter rimligt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-ryttge:

Garanti är personlig, ingenting du säljer begagnat har garanti.

Så fort du har köp varan så sjunker värdet drastiskt. Även om du aldrig ens öppnat varan är garantin som bortblåst.

Det är framförallt av denna anledning folk inte betalar något så när fullpris för begagnade produkter.

4k för en nästan ny 9k skärm är lite men kan man mötas upp, kolla att varan fungerar osv ska man inte förvänta sig mer än 6-7 för den.

Ont,

5-6k för hela kittet beroende på vem som köper tycker jag låter rimligt.

Garanti kan överlämnas vid flera eshops och sedan kan garantin alltid fixas genom att hålla kontakt.

Sedan finns det ju företagsgaranti där man sällan ens behöver kvitto från butik.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M