Permalänk
Medlem

Har jag kopplat rätt?

Om jag vill mäta ampere och volt har jag kopplat rätt då? https://gyazo.com/fb6bf0be43e97e7c03309c6cba6f032a

Permalänk

En strömmätare skall kopplas seriellt med lampan.Så du ska koppla minuspolen på amperemetern till pluspolen på lampan. Voltmätaren skall dock vara paralellkopplad på det viset.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Så här ska det kopplas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@krupty: Inte riktigt. Plus från batteriet ska till plus på amperemetern. Minus på amperemetern ska till plus på lampan. Minus på lampan ska till minus på batteriet. Sedan parallellkopplar du voltmetern med lampan, dvs plus på lampan till plus på voltmetern och minus på lampan till minus på voltmetern.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tänk också på att när du mäter ström så går strömmen igenom multimetern, och det vanliga uttaget klarar oftast bara av runt 200 mA. Om din krets drar mer än så bör du använda det röda uttaget istället, märkt A på din bild, annars kommer säkringen i multimetern att lösa ut. Det uttaget är kanske inte skyddat av någon säkring, så var försiktig. Det står förmodligen på din multimeter vilka gränser som gäller.

Permalänk
Medlem

@Slaktardej: Så om jag har förstått rätt så borde det vara kopplat såhär? https://gyazo.com/06b3afc0c5c58993e33a954388bcc707

Permalänk

@krupty: Ungefär så, ja.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@Slaktardej: Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Komihåg att det är för amps inte volt, för att mäta båda samtidigt måste du ha två mätare, en i serie och en parallellt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood