Permalänk

Ersättare för visual basic 6

Hej!

Letar efter en ersättare för det antika visal basic 6.
Det är det jag har jobbat med för en massa år sedan och börjar få behov att gör små program för windows vista och 10 o allt därimellan.

Vet inte vad man ska satsa på, behöver inte vara döds seriös som c++ utan ska mest va för enklare program.
Vill gärna ha med enkelhet att designa gui som med VB6.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Inaktiv

Kör visual studio och C#, väldigt lätt att designa GUI om du kan det i visual basic och koden följer liknande tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kör visual studio och C#, väldigt lätt att designa GUI om du kan det i visual basic och koden följer liknande tema

Håller med till fullo. Sen är det väl ett val mellan WinForms och WPF om man nu ska bygga "windowsprogram" och där vet jag inte riktigt vad jag skulle rekommendera, Microsoft vill väl gärna att svaret är WPF men om det är mer av en tråkig kontorsapplikation så vete tusan. Dock har jag mest programmerat webb senaste åren så jag är inte helt uppdaterad.

Dock, är det så att TS även behöver ta Windows Phone (eller heter det Windows Mobile numera, lär mig aldrig vad som var vad ) i beaktning så kan det förändra lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Håller med till fullo. Sen är det väl ett val mellan WinForms och WPF om man nu ska bygga "windowsprogram" och där vet jag inte riktigt vad jag skulle rekommendera, Microsoft vill väl gärna att svaret är WPF men om det är mer av en tråkig kontorsapplikation så vete tusan. Dock har jag mest programmerat webb senaste åren så jag är inte helt uppdaterad.

Dock, är det så att TS även behöver ta Windows Phone (eller heter det Windows Mobile numera, lär mig aldrig vad som var vad ) i beaktning så kan det förändra lite.

Du ska absolut använda WPF. Alla nya komponenter du hämtar kör det, WinForms är typ stenåldern. Dessutom blir det mycket mer boilerplate när du kör WinForms.

Permalänk

Intressant hänt en del sen sist hehe. Nä det är bara små hjälp program. Iad det som är ambitionen. Tackar för förslagen ska dra hemexpress verionen (om den finns kvar) och prova.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Körde själv VB6 ett bra tag, gick till C++, började med C#, fastnade för C#, använder C# fortfarande!
Väldigt bekvämt och modernt språk! Rekommenderas!

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du ska absolut använda WPF. Alla nya komponenter du hämtar kör det, WinForms är typ stenåldern. Dessutom blir det mycket mer boilerplate när du kör WinForms.

Nä, det stämmer nog inte även om Microsoft gärna vill påstå det, tex Telerik och DevExpress verkar utveckla sina komponentserier lika mkt för WinForms som WPF, gissningsvis för att många utvecklare är kvar med WinForms fortfarande. Men WPF är nog ändå rätt val av de två på längre sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Eller varför inte ta steget in i detta årtionde och använda UI-ramverk som inte är låst till Windows och använder standardiserade tekniker för layout (CSS)?

Ett sådant exempel är Electron, bl.a. Visual Studio Code använder detta (VS Code på GitHub). UI-programmering passar "asyncronous programming" som hand i handsken, Microsoft har gjort en en rad försök att få in detta i C# men det blir aldrig riktigt bra att stoppa in något sådant i efterhand i ett språk/ramverk som i grunden är "start at main() and run sequential". Detta är inte kritik mot C#, denna modell är överlägset vanligast och används även av C, C++, Java, m.fl., dock är ingen av dessa språk speciellt bra för UI-programmering vilket är orsaken till alla mastodontramverk man hittar för att "underlätta" UI-programmering i dessa språk/plattformar.

JavaScript (och språk som kompilerar till JavaScript som t.ex. TypeScript vilket Visual Studio Code är utvecklat i) har bara en modell: den asynkrona, något som inte är så konstigt om man tänker på att JavaScript designades just för att skripta webbsidor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer