Hjälp, blir bara skjuten hela tiden

Permalänk
Medlem

@Larsp777

När jag gick från konsol till PC i BF3 så visste jag att spelares rörelsemönster säkert är annorlunda så jag började med att spela på servrar med 32 och 48 spelare. Lite mindre hektiskt. Var ju lite ringrostig när det gällde mus o tgb också.

En annan viktig sak är att du måste lära dig banorna. När du kan dem vet du bättre var folk har en tendens att vara. Det är det enskilt viktigaste du kan göra för dig själv. Vissa områden är tex mer tänkta för fordonsstrider och andra mer till infanteri.

Spela lungt och metodiskt, utnyttja minikartan, extremt viktig. Lär dig att ställa in skalan på den medan du spelar. Bind om ngn tangent om "n" är dryg att nå tex. Detta låter dig ställa in den på 50m när du är vid en bas i conquest tex och hot nära är viktiga att lokalisera mer exakt och när du springer mellan baser ökar du skalan så du ser i en radie om 150m runt dig för att identifiera eventuella mål/faror innan du är för nära.

Du spelar säkert mycket fps men nämner detta iaf. Se till att du är bra på att kompensera för rekylen. Att avsluta en burst pga siktet hamnar över målet om det råkar vara en bit bort kommer snabbt leda till förlorade eldstrider. Finns ett träningsläge där du kan välja valfritt vapen och skjut mot en vägg för att se hur du ska kompensera och öva lite. Om inte annat gå in på en tom server.

Medan du är ny är det en bra idé att hålla sig till ett vapen och lära sig dess styrkor och svagheter och spela kring dem. Bra allround vapen är AK5(karbin), M416(AR), MG4(LMG). Sen när du känner att det går bättre kan du ju utforska andra vapen som kanske bättre passar din önskade spelstil. Tex hög rpm bra för närstrid, låg rpm ger mer precision på håll.

Det var några snabba tips jag kom att tänka på. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Mmm, saknar gamla hederliga BF2.. :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Asså, man blir nedskjuten i sådana här spel. Målet med spelet är att man ska ha mer kills än death på sin lista. Personligen är jag extremt less på dessa spel och spelar äventyr istället där målet är att lösa pussel och liknande.

Jo, det vet jag. Ibland verkar det dock hopplöst att lyckas få ens någon "kill".

Ofta kan det vara att man inte hittar någon fiende (förren de skjuter dig...)

Att man själv blir skjuten får man ju räkna med, men det är inte roligt när man blir det hela tiden.

Gillar också äventysspel.

FPS kan också vara som äventyrsspel om man spelar singleplayer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ska kolla upp det! Gillar spel som är mer taktiska. Alltså där man inte bara kan springa som en galning och skjuta. Spelade t.ex. MoH men där sprang folk bara rundor (inte så realistiskt). Dock var de bra på att skjuta en när man möte dom :).

Det är ett väldigt taktiskt spel. Se bara till att du har mikrofon om du ska spela det då det är krav på nästan alla servrar. Är det något specifikt annat om spelet så kan du bara fråga mig.

Grammatik
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hejsan Larsp777,

Skrivet av Larsp777:

Försöker spela BF4. Blir hela tiden skjuten av folk som springer hit och dit.

Finns det något sätt att spela på servrar som har nybörjare?

Kan någon ge tips så man har större chans och tycker det är roligare?

BF är superkul, men det kan vara lite svårt att komma in i det.
Först och främst, försök hitta några kompisar att spela med, det blir en helt annan upplevelse om man spelar några stycken med Skype/Team Speak.

Spela alltid i en squad, med squaden, dvs följ med de andra.
Är du nybörjare är Assault bra; låt de andra gå först, blir nerskjutna, döda vad som är kvar, rezza och heala din squad
Använd commo-rosen och informera dina medspelare, "spotta" fiender, fordon, begär ammo, medpacks etc
Om du blir "last man in squad" skall du ta det lite lugnt. Göm dig och låt dina medspelare spawna på dig, så behöver ni inte börja om från basen.

Du kommer snabbt att märka att det är en hel del grinding i BF4, en hel uppsjö sikten, tillbehör och annat.
För det mesta använder man rödpunktssikten, undvik sikten med hög upplösning då de mer eller mindre förutsätter att du är långt borta. Prova gärna olika sikten och tillbehör på "Test Range". Hitta det som passar dig och din spelstil. Det finns många videos på Youtube som går igenom olika vapen, och vilka tillbehör som passar.

Vill du kan du lägga till mig "ThomasLidstrom" (inte vidare fantasifullt, trodde att Origin var som Steam där man väljer ett nickname).
Jag spelar mest på helgerna, då vardagen går åt till familjesysslor.

Jag tillhör de....mognare...spelarna jag med (f.1967)