Vilket grafikkort ska man välja?

Permalänk

Vilket grafikkort ska man välja?

Har tittat på 2 olika grafikkort nu när jag äntligen har råd att skaffa mig ett nytt.. Det gamla jag hade fick för sig att brinna och då vart det en nödlösning med ett budgetkort...

Hur som helst... dom 2 olika korten jag tittat på är:

https://www.komplett.se/product/834833/datorutrustning/grafik...

och

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/216294-asus_g...

Är dock inte så jättehemma på grafikkort så tänkte höra mig för huruvida det spelar nån roll hur mycket minne det sitter på osv...
Eller är det nån som har nåt annat tips i ungefär samma prisklass?

tacksam för hjälp

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

@Höstmåne: Själv skulle jag nog köra på asus men vet ej vilken som är rent av bäst. Du får 4gb med asus kortet vilket är bättre en Zotac kortet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på Asus-kortet. Deras kylare är riktigt nice och deras egna programvara (självklart funkar MSI Afterburner eller dylikt också) är lätthanterad och enligt mig den skönaste att använda.

Annars så finns ju även Radeon R9 380, väldigt bra kort för sitt pris, mitt kunde köra GTA 5 på high i 1080p utan några som helst problem med framedrops eller dylikt medans det samtidigt aldrig gick över 65-ish grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Annars så finns ju även Radeon R9 380, väldigt bra kort för sitt pris, mitt kunde köra GTA 5 på high i 1080p utan några som helst problem med framedrops eller dylikt medans det samtidigt aldrig gick över 65-ish grader.

Notera att för R9 380(x) så bör man endast köpa 4GiB varianten, 2GiB varianten verkar ha en bugg. (Troligen vet @TheYardbird om detta, men syftar för TS.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

I denna prisklassen så är det mer prestanda per krona att gå på ett 380 4GB kort än på ett 960 4GB. Ta en titt i testet
- http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x/16#c...
ex
https://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4g...

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ett billgare 960 på inet.se. Meningslös med 4gb på 960.
https://www.inet.se/produkt/5411369/asus-geforce-gtx-960-2gb-...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

@Superlight: är de inge stor skillnad på 4gb och 2gb på gtx 960?

Sitter själv och funderar på ett 960

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

@Superlight: är de inge stor skillnad på 4gb och 2gb på gtx 960?

Sitter själv och funderar på ett 960

960 har en bussbredd på 128 bit vilket i princip alla skulle hävda är för litet för att hantera 4gb VRAM ordentligt. Även om Nvidia hävdar att 900-seriens arkitektur använder sig av nån speciell teknologi som gör att man inte behöver lika stor bussbredd för en större mängd VRAM.

Permalänk

@TheYardbird: hmm okej, så jag kan likaväl köra på ett 2gb & tjäna in 500 spänn?

& på så sätt ligga på ungefär prestanda/fps vid spelande?

Permalänk

ok smått förvirrad här... som sagt inte helt hemma på det här med grafikkort.

hade först tänkt köpa 960-kortet då det finns på netonnet och därmed inom en kortare bilfärds räckvidd...

Nu kollade jag dock upp även R9 380-kortet och även det finns på netonnet dock inte helt lika som det som NightFred länkade till... enklast är väl att länka misstänker jag...

Det jag hittade på netonnet: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...

Det NightFred hittade på Inet: https://www.inet.se/produkt/5411494/sapphire-radeon-r9-380-4g...

Så vad skulle skillnaden vara på dom 2 annat än att det står olika på kartongerna? och skulle även det från netonnet vara bättre än 960-kortet?

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Om du tvunget måste ha ett GTX 960 så tror jag inte att det skulle bli någon märkbar skillnad. Självklart om du spelar t.ex GTA V, Farcry 4, Shadow of Mordor och liknande spel och vill skrämma upp grafikinställningarna så kommer spelen självfallet kräva mer VRAM. Men rent generellt så tror jag inte att det skulle vara någon större skillnad.

Annars så har du ju R9 380X, vilket jag tror är det bästa mellanklass-kortet idag. Ligger på samma pris som R9 380 och GTX 960 på ett ungefär. Nu har jag inte provat ett sådant själv och inte satt mig in i att kolla in några recensioner på det, men om man kollar rent spec-mässigt så tror jag att ett GTX 960 skulle ha svårt att slå det kortet.

https://www.komplett.se/product/864978/datorutrustning/grafik...

Permalänk
Medlem

@Höstmåne: På dom 2 korten du länkade så är det ingen egentlig skillnad förutom kylarna som sitter på dom. Och om jag inte minns fel så är Asus kylare inte alls lika bra som Sapphires kylare. Sapphire gör endast kylare till AMD kort, så dom är välkända som i princip dom bästa när det gäller AMD kort. Själv använder jag ett R9 390 från Sapphire och är toknöjd!

Kolla kortet jag nyss länkade, R9 380X, en mer uppdaterad version av 380 i princip och det är mer eller mindre samma pris för korten

Permalänk

Ja nu är det ju inte tvunget att det ska vara ett 960-kort, absolut inte var bara det att det var det jag tittat på och fann att det fanns att köpa på orten där jag bor

sen efter att jag kosntaterat det så kom tipset om R9-kortet och nu fanns det ju en variant på det med att köpa på orten och nu var jag mest bara nyfiken om det var nån större skillnad på dom 2 olika varianterna

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk

@TheYardbird: Ah ville bara ha en grafikkort nu tills nya generationen kommer och spelar inte så värst krävande spel & om jag nu ska latja lite gta eller liknande så behöver jag ju inte maxa på ultra

Likabra att köra på ett 960 2gb då, föredrar nvidia så funkar nog galant för mig

Permalänk
Medlem

Om du undrar vilken kylare du ska gå på

Nvidia: EVGA, MSI, Asus och Gigabyte är bra (De andra är inte sämre men det finns bättre).
AMD: Sapphire, XFX och MSI

För övrigt kör på ett 380, det är bättre än ett 960 och är stabilare inför kommande spel (Directx 12).
Dessutom så har Nvidia lite små skandaler att de sänkt prestandan på gamla kort för att öka försäljning detta är dock inget vi har sett med 900 serien men dock deras tidigare 700 serien.

Permalänk

så... efter lite mer kollande på netonnet över vad som finns å köpa på orten i jämförelse med vad som sagts här så kanske jag har hittat en vinnare ändå...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Edit: Varför tjatar jag om att det ska finnas att köpas lokalt på orten? Lättare att fara dit ifall det blir problem och behöver inte skicka en massa med post om det blir fråga om garantiärenden samt att jag är väldigt sugen på ett nytt kort och vill ha det så snart som möjligt

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

@Imtottson: Allright! Ja kör på! Annars finns ju GTX 950, kommer inte ihåg prisskillnaden mellan det och 960, men det är också ett väldigt dugligt kort som går att överklocka rätt bra och skulle nog fungera superbt för dom flesta spel i 1080p på medium-ish inställningar. Då spar du nog ett par hundringar extra också med tanke på att du planerar att köpa nytt kort när Pascal har anlänt!

Permalänk
Medlem

@Höstmåne: Det fungerar nog galant med ett R9 380 Jag hade själv ett förut och det funkade perfekt, och jag kunde köra på förvånansvärt höga grafikinställningar i 1080p med ett kort i den prisklassen, tyst och svalt var det också

Permalänk

då så då var allt paxat å klart via netonnets hemsida så kan jag fara och hämta upp ett stycke grafikkort och även ny cd/dvd-spelare/brännare då min gamla har fått för sig att inte längre klara att läsa dvd-skivor utan bara cd-skivor.. elektronik är bra roligt ibland hur det krånglar

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk

uhm.. dum fråga kanske men... ska inte fläktarna gå hela tiden? har just kopplat in grafikkortet och ser nu att fläktarna går bara sporadiskt några sekunder... är det nåt fel på kortet eller har jag för klent nätagg (650W) eller vad kan det vara?

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Skrivet av Höstmåne:

uhm.. dum fråga kanske men... ska inte fläktarna gå hela tiden? har just kopplat in grafikkortet och ser nu att fläktarna går bara sporadiskt några sekunder... är det nåt fel på kortet eller har jag för klent nätagg (650W) eller vad kan det vara?

Gissar på att fläktarna är semipassiva, att de går igång först vid en viss belastning, under den och de är avstängda, för att minska ljudnivå.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Ja men nu min grafikkort gick sönder GTX780 så jag kolla ny grafikkort runt 3000 kr ..

men jag får väntar tills jag har fått lön 25:E ..

amd eller nvidia

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Bra val av kort, och ännu bättre pris

Permalänk
Medlem

@Höstmåne: Nyare grafikkort har som sagt "semipassiva" fläktar, dom börjar inte snurra förens kortet når en viss temperatur, oftast runt 50-60c, för att datorn inte ska hålla på och låta en massa om man bara sitter och surfar t.ex
Om du inte är bekväm med det så kan du ladda ner t.ex MSI Afterburner och ställa in en egen fläktkurva där du själva bestämmer hur fläktarna ska bete sig. Typ att fläktarna inte rör sig under 40-50c och sedan vid den gräns som du vill att dom ska börja snurra på så kan du bestämma att vid 50c så ska dom snurra i 20%, 60c - 25% etc etc, väldigt skönt program att ha

Permalänk

Då är jag helt med på banan är som sagt inte helt hemma på grafikkort så det var något nytt för mig så länge allt är som det ska så får det vara så

Tusen tack för all hjälp

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

@Höstmåne: Man lär sig något nytt varje dag Hoppas du förblir nöjd med ditt nya grafikkort!

Permalänk

Joo relativt nöjd än så länge... dock har jag fortfarande problem att få vissa spela att flyta på... Just Cause 3 går fortfarande segt och hackigt av och till och nu är jag nere på medium-settings i grafikinställningarna...

I övrigt sitter det i burken:

Asus M5A87 Moderkort
AMD FX 8120 8-Core 3,10 GHz processor
8 Gb ram
Windows 7 64-bitar

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag snor tråden lite men jag har ett oöppnat 970 hemma. Borde jag sätta in och använda det eller bör jag vänta tills 1070(?)? Hörde att Nvidia ska släppa 1070 under nästa vecka då dom har nån presskonferens.

Har idag ett 680 i burken som börjar köra på sista versen

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Asssor: Tror att det snackas om att dom nya korten KANSKE släpps i samband med Computex i år.
Det kommer alltid att finnas folk som säger att man ska vänta på dom nyare grejerna, men än så länge har vi inte sett några konkreta siffror på hur dom kommande korten faktiskt presterar.
Det är det ju så pass nära release nu att du skulle kunna sälja ditt 970 för typ 2500kr eller vad dom går för nu på andrahandsmarknaden idag och tjäna ihop 1/2 eller 1/3 av priset för dom nya korten som kommer relativt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Har tittat på 2 olika grafikkort nu när jag äntligen har råd att skaffa mig ett nytt.. Det gamla jag hade fick för sig att brinna och då vart det en nödlösning med ett budgetkort...

Hur som helst... dom 2 olika korten jag tittat på är:

https://www.komplett.se/product/834833/datorutrustning/grafik...

och

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/216294-asus_g...

Är dock inte så jättehemma på grafikkort så tänkte höra mig för huruvida det spelar nån roll hur mycket minne det sitter på osv...
Eller är det nån som har nåt annat tips i ungefär samma prisklass?

tacksam för hjälp

MVH
Henrik

kör själv med ett Strix kort (970)....MYCKET bra...av alla GPUer jag haft (stationära) så är det kortet det bästa gällande energi, värme & OC.

1. strix 960 (har dessutom ett 4GB VRAM gentemot Zotac 2GB VRAM)

ps..Zotac gör mycket bra kort...hade ett AMP (fabriks klockat) gtx 770 innan.....men i detta läge, Strix kortet utan problem.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s