Permalänk
Medlem

Bygga tyst luftkyld dator?

Snart är det dags att snickra en ny burk igen. Efter att i pubertal naivitet vid mitt förra köp trott att överklockning och kylning gick före ljudnivå har jag nu lärt mig en läxa. Ljudnivå är viktigt!

Vad jag ska ha är ett härligt chassi (1000-2000 kr m. nätagg) och tips på produkter som exempelvis kyler min kommande AMD-processorn. Jag vill dock inte nedprioritera kylning totalt utan vill fortfarande ha skapligt låg temperatur inne i burken. Vad har ni för idéer? Luftkylt som sagt!

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

och varför inte vattenkyllt? tystare och bättre

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med min Zalman 5005+ i koppar, den sitter på min 2400+ och ligger runt 43grader... och jag skulle föreslå dig att köpa ett antal Papstfläktar då dom är tysta och enligt vad jag hört väldigt bra...

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem

Fixa några tysta chassifläktar, bunta ihop dina strömkablar och skaffa rundade-ide kablar så det blir lättare för luften att röra sig i lådan.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk

Hmmm jag e otroligt känslig för ljudnivån i datorn som jag tycker är oaxeptabel (stavas det så?) jag har låg voltade papstfläktar i hela lådan och det låter för mkt endå... alternativen jag ser för en riktigt tyst dator är o bygga en själv (stort klumpigt) eller vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfish
Efter att i pubertal naivitet vid mitt förra köp trott att överklockning och kylning gick före ljudnivå har jag nu lärt mig en läxa. Ljudnivå är viktigt!

Word! Du ska bara veta hur mycket jag känner igen mig i det... Ljudliga 12Vpumpar, 50dB-fläktar, rasslande diskar osv... Burken vandrade praktiskt taget omkring av vibrationerna

Vattenkylning är inte fel, om du har riktigt tysta prylar, kan det bli bra kylning ändå, t.ex. 120mm papst (26dB) för radiator(er), eheimpump eller liknande, isolering i massor, blir säkert fint.
Men, du ska lira luftkylning säger du...jaja, hoppas du ändrar dig i alla fall. Papst 12dB är inte fel i t.ex. nätagg, låter inte mycket. Zalman ZM80A-HP är finfint för grafikkortet, ljudlös kylning med ok prestanda. Jag kan tyvärr inte ge dig några tips på processorkylare för luft, då jag inte är så inne i det nu mera...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

skaffa Papstfläktar som ligger på 12dBA, om du är irriterad på det så tycker jag iaf att du borde irritera dig på ljudnivån på hårddiskarna istället...
[BTW det stavas Oacceptabel]

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ
skaffa Papstfläktar som ligger på 12dBA, om du är irriterad på det så tycker jag iaf att du borde irritera dig på ljudnivån på hårddiskarna istället...
[BTW det stavas Oacceptabel]

Mina 12dB i servern är lite irriterande... Nackdelen är bara det att jag har en ljudisolerad Seagatedisk i, så det finns inte mycket att göra, den kan inte göras tystare

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

är dom irriterande? pga ljudnivån? i så fall har du förmodligen galler eller något i vägen för luften.. right?

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZooZ
är dom irriterande? pga ljudnivån? i så fall har du förmodligen galler eller något i vägen för luften.. right?

Nej då, det är själva ljudet fläktarna avger helt enkelt, t.ex. om man kör nätagget löst med bara en fläkt inkopplad, visst låter fläktarna, och allt som låter är irriterande, när man inte vill att det ska låta
Jag får helt enkelt vänja mig, burken ska ändå flyttas, så jag slipper ändå höra den.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en bunt 80mm Papstar och lite annat smått och gått. Anledningen till att jag inte är särskilt sugen på vattenkylning är att det verkar både omständligt och dyrt. Har jag fel?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Det blir så omständigt som du gör det
Dyrt, beror på. Mitt har inte kostat speciellt mycket, men då har jag tillverkat blocken själv osv. Kan bli dyrt, kan också bli billigt, beror på hur mycket du gör själv.

Visa signatur

Nej är också service.