Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vet inte vad de menar med 5 star security rating, om de menar NCAP (antagligen inte, utan något amerikanskt)? 5 stjärnor från NCAP vill jag gärna ha, men det är inget måste. 4 skulle också duga.

NCAP är väl ändå amerikanskt? Europeiska motsvarigheten är Euro NCAP.

Permalänk
Skrivet av konsum:

Vet inte om ni redan hunnit prata om detta, men för mig är problemet svårigheten med att ladda bilen här i Sverige. Det finns väldigt få laddstationer. Speciellt om man bor i stora städer eller vill köra runt några längre sträckor i vårt avlånga land. Bor man i hus och håller sig i närheten går det ju bra, men annars känns det som att det blir svårt tyvärr.

Den klarar 34.5 mil på en laddning. Känns inte som ett jättestort problem men den räckvidden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Första meningen stämmer, med ett snävt systemperspektiv och "grön el" så får elbilen ett försprång. Andra påståendet är enligt vad jag känner till direkt felaktigt, så det skulle vara spännande att höra varför du tror att det är som du påstår.

http://teslaclubsweden.se/langa-avgasroret/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du belyser ett problem som behövs tas tag i. Hur gör vi som inte bor i villa med egen uppfart och laddmöjlighet?
Jag ställde frågan till min hyresvärd 2 ggr och dom behagade inte ens vara på frågan om dom funderat på framtidens bilar och laddmöjligheter.
Sen hänger det också mkt på komunerna och vilken vilja som finns där..
Planen är att köra motorvärmaruttaget tills hyresvärden reagerar, 6A är lite klent men det räcker.

http://www.svd.se/latt-att-ga-vilse-i-laddningsdjungeln

Citat:

Duger motorvärmarplinten, eller eluttaget på uteplatsen, för att ladda en elbil?

”Ja”, säger de flesta elbilsimportörer, med tillägget ”så länge det är tillräckligt hög styrka i elsystemet”.

– Nej, säger Fredrik Sandberg, som är chefredaktör för tidningen Elbilen i Sverige. Om elplinten uppgraderas från det normala 6 eller 10 ampere till 16 ampere är visserligen ett steg uppfyllt, men det är ändå inte en utrustning som är anpassad för att ladda ett elbilsbatteri hela nätter. Vid tillfälliga laddningar är det ofta inget problem, men ska man ladda dagligen bör man installera utrustning som är säker och pålitligt

Har du erbjudigt dig att själv stå för kostnaden av uppgradering från motorvärmare till laddstation, eller är det som vanligt någon annan som ska betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jämförelsevis så tog jag Dodgen till landstället, i Värmland.
Kostnad
Dodge: Cirka 2000 kr i soppa.
Teslan: 0 kr

Det där stämmer väl inte riktigt om du inte har gratis el ?
Undrar vad mycket extra det kommer kosta på elräkningen, kanske fortfarande blir billigare än fossila bränslen ?
El borde bli billigare i framtiden om vi får effektivare krafverk, men det dröjer säkerligen.

Permalänk
Medlem

Jag gillar utvecklingen, men där är fortfarande för få laddningsplatser i Sverige. Bor man i lägenhet så är det ganska kört om inte bovärden har moderniserat upp sig.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Oj, det finns ganska många förbehåll och hål i den analysen (och tillhörande resonemang) men jag har inte riktigt lust att lägga ner tid på att försöka täppa till dessa.

Vi får fortsätta att se på saken lite olika helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fuelcells är foolscells. Om dessa genom ett under kommer ikapp batterier som de är idag så kommer batterier med stor sannolikhet hoppat långt vidare.

Och, rent praktiskt: Jag vill inte ha en läckande (ja, väte sipprar igenom stål) gastank som äter upp hela bakdelen av bilen, bokstavligt talat sprängfylld med en mycket volatil gas. Mycket hellre har jag en stabiliserande batteriplatta under bilens golv.

Ja, det finns ganska strikta restriktioner när man ska tillverka produkter som behandlar höga tryck, så självklart ligger huvudfokus hos tillverkarna att uppnå en säker transport. Om vi tar Toyota som exempel igen så kör det med en "hydrogen tank type IV" som inte går i läck i första taget. Om det ändå skulle göra det så kommer inte vätgasen fylla kabinen utan de har implementerat särskilda flyktkanaler så gasen sticker till atmosfären. De har också byggt in sensorer som känner av när det blir krock så att gastillförseln stängs. Här kan du läsa och se lite videos på krocktester och när de skjuter hål i tanken: https://ssl.toyota.com/mirai/post_detail.html?postId=62744055...

Jag skulle nog säga att en FCV är lika mycket riskfylld som en vanlig bensinbil. Bränsle som bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är bara så enkelt att oljan kommer ta slut och då borde man redan nu försöka gå över till ren el istället för fossilabränslen som du är inne på.

Att oljan skulle ta slut vore extremt osannolikt, möjligen kommer den konkurreras ut som drivmedel av billigare alternativ, alltså ungefär som övriga drivmedel som konkurrerats ut sedan industrialismens intåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där stämmer väl inte riktigt om du inte har gratis el ?
Undrar vad mycket extra det kommer kosta på elräkningen, kanske fortfarande blir billigare än fossila bränslen ?
El borde bli billigare i framtiden om vi får effektivare krafverk, men det dröjer säkerligen.

Supercharger Upplands Väsby, sen Karlstad.

Vad stämmer inte menar du?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

232 tusen beställningar sedan live eventet! https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/716089404985487361

Fossilbilar hör hemma på veteranklubbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha touche

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Fuelcells är foolscells. Om dessa genom ett under kommer ikapp batterier som de är idag så kommer batterier med stor sannolikhet hoppat långt vidare.

Och, rent praktiskt: Jag vill inte ha en läckande (ja, väte sipprar igenom stål) gastank som äter upp hela bakdelen av bilen, bokstavligt talat sprängfylld med en mycket volatil gas. Mycket hellre har jag en stabiliserande batteriplatta under bilens golv.

Det handlar inte om energin eller att på pappret vara bästa/smartaste tekniken utan om att en vätgasbil nog kommer bli mycket billigare i inköpspris än en batteribil om några år.

Tankarna byggs inte av stål de byggs av komposit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

Det handlar inte om energin eller att på pappret vara bästa/smartaste tekniken utan om att en vätgasbil nog kommer bli mycket billigare i inköpspris än en batteribil om några år.

Spelar ingen roll om det kommer kosta 15 Kr milen att köra vätgas i bara bränslet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Varför vissa här är så negativa till detta förstår jag verkligen inte.
Detta är bra för oss som inte är oljemoguler.
Om det klämmer så mycket i er, köp en elbil OCH behåll erat diesel/bensin/vadsomhelst-fordon, men att argumentera mot detta är ju bara dumt.

Och för att inte gå mer ifrån ämnet.
Nej, jag har faktiskt inte reserverat eller ställt mig i kö men jag har faktiskt blivit väldigt sugen på det och då tycker jag ändå att för mig så är ägandet av en egen personbil något så oerhört dumt och ett väldigt dåligt sätt att förbruka pengar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Service väljer du om du vill köra eller inte.

Inga slitdelar som en vanlig bensinare.
Torkarblad och spolarvätska är väl det som kan tänkas gå åt.
Annars har du garanti på batterierna i 8 år/x antal mil. (minns inte hur många mil bara för det)

Service behövs dock för återköpsgarantin, dvs. att Tesla själva köper tillbaka bilen. (Tråkigt värre så köper de tillbaka bilar men noll insikt på vad marknaden begär för bilen)

Servicekostnaderna är högre på en Tesla än t.ex. en Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Varför vissa här är så negativa till detta förstår jag verkligen inte.

För dyrt i inköp, fungerar inte för de flesta som bor i lägenhet, och problematiken med långresor. Missförstå mig rätt. Jag tror elbilar är framtiden, men jag misstänker att det kommer bli i formen bränslecell, och inte batteridrift. Tesla är dock ett bra steg på vägen, trots sina nackdelar. 3-4 gånger om året gör jag en resa som omöjliggör Tesla som ett alternativ, men det spelar inte så stor roll. Jag har iofs råd med en, men sen vore jag pank, och den typen av investeringar gör jag helt enkelt inte. Mer troligt att jag köper en begagnad runt 2020, men då ska man ha i åtanke att det "nog" är dags för batteribyte, och de $12000 som brukar hänvisas till för Model S 85kW batteriet kommer inte gälla begagnatköpare, utan gäller bara kunder som när de köpte bilen ny la till den summan och skrev på för ett batteribyte 8'a år senare. (Behövde man byta tidigare drabbas man av mer avgifter, kan man köra ett tag till på sitt batteripack skulle man få en slant tebax.)

Mest nyfiken är jag på hur framtiden för veteranfordon kommer se ut...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Servicekostnaderna är högre på en Tesla än t.ex. en Volvo.

Om man väljer det, ja. Det är inget måste.

Till skillnad från bensinbilar behöver elbilar varken avgaskontroller, oljebyten, byten av bränslefilter eller tändstift.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Om man väljer det, ja. Det är inget måste.

Till skillnad från bensinbilar behöver elbilar varken avgaskontroller, oljebyten, byten av bränslefilter eller tändstift.

Hehe nej, men de behöver nog en titt på andra saker som inte bensinbilar behöver. Det lär ju finnas en anledning att servicekostnaderna ligger på kring iaf 5000 kr.

Vi har kört vår nuvarande bil (Ford Focus 2007) 3k mil+ utan service och det verkar funka bra än så länge iaf. Tänker att den ändå inte är värd något så fixar det som går sönder istället och är det dyrt så "skrotar" vi den.

Permalänk
Medlem

Hej,
Hur är det med batterin på elbilar efter >2år, går det från att klara av 30-40mil på en laddning till 25-35?

Tacksam för all svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hehe nej, men de behöver nog en titt på andra saker som inte bensinbilar behöver. Det lär ju finnas en anledning att servicekostnaderna ligger på kring iaf 5000 kr.

Vi har kört vår nuvarande bil (Ford Focus 2007) 3k mil+ utan service och det verkar funka bra än så länge iaf. Tänker att den ändå inte är värd något så fixar det som går sönder istället och är det dyrt så "skrotar" vi den.

Här är kort vad som ingår i en service, på en Model S.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hur är det med batterin på elbilar efter >2år, går det från att klara av 30-40mil på en laddning till 25-35?

"Tesla" räknar med att man efter 8'a år ska ha förlorat 30% av batteriets kapacitet. Rimligtvis motsvarar det -30% av körsträckan. De första 2 åren anser de att man ska ha förlorat runt 5% av kapaciteten, så där och då ska 25-35mil inte vara ett problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Om man väljer det, ja. Det är inget måste.

Till skillnad från bensinbilar behöver elbilar varken avgaskontroller, oljebyten, byten av bränslefilter eller tändstift.

Detta får mig att ifrågasätta om du ägt någon nyare bil överhuvudtaget.

Kostnaderna som är relaterade till drivlinan är ju försumbara i förhållande till allt annat, t.ex. bromsar, däck, chassidetaljer osv. Att tro att driften i övrigt skulle vara billigare på en nischbil för miljöhipsters med större bankkonto än förstånd känns något överoptimistiskt.

Lite som tron att elbilar på något magiskt sätt inte behöver lika mycket energi (kraftöverföringsförluster borträknade) för att utföra samma arbete som en motsvarande bil med förbränningsmotor, eller att ett 230V 16A vägguttag (3680 Wh) laddar batterierna fulla på en halvtimme och att det därefter går köra till 35 mil i motorvägsfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta får mig att ifrågasätta om du ägt någon nyare bil överhuvudtaget.

Kostnaderna som är relaterade till drivlinan är ju försumbara i förhållande till allt annat, t.ex. bromsar, däck, chassidetaljer osv. Att tro att driften i övrigt skulle vara billigare på en nischbil för miljöhipsters med större bankkonto än förstånd känns något överoptimistiskt.

Lite som tron att elbilar på något magiskt sätt inte behöver lika mycket energi (kraftöverföringsförluster borträknade) för att utföra samma arbete som en motsvarande bil med förbränningsmotor, eller att ett 230V 16A vägguttag (3680 Wh) laddar batterierna fulla på en halvtimme och att det därefter går köra till 35 mil i motorvägsfart.

Varför ifrågasätter du det för?

Det finns ju betydligt mindre delar som kan gå sönder på elbil vs. en bil med förbränningsmotor.

Vad är det du vill ha sagt?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Varför ifrågasätter du det för?

Det finns ju betydligt mindre delar som kan gå sönder på elbil vs. en bil med förbränningsmotor.

Vad är det du vill ha sagt?

Därför att drivlinan är en försumbar kostnad i bilägandet för de allra flesta. Förbränningsmotorer är dessutom otroligt pålitliga och billiga i förhållande till deras komplexitet, därtill beprövade under lång tid. De flesta moderna motorer har även limp-home-funktion som gör att motorn inte stannar/bilen går att köra trots att det är fel på motorn. Du har givetvis rätt i att en elmotor kan vara väldigt pålitlig och simpel under rätt driftsförhållanden. Allt som drivs av överskottsenergi (i någon mån) på en bil med förbränningsmotor måste drivas elektriskt på en ren elbil, från servomotorer till kupévärmare, så man får nog titta utanför motorlindningarna innan man börjar jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det finns ju betydligt mindre delar som kan gå sönder på elbil vs. en bil med förbränningsmotor.

Jag är inte helt säker på att det är sant. Det finns mycket slitdelar på en förbränningsmotor, visst, men merparten av dem är inget man någonsin funderar på, motorn behöver olja, tändstift och nya filter regelbundet, möjligen någon rem & vattenpump, resten snurrar hela motorns livslängd. Det blir lite mindre service på motorn, men det blir mer i form av säkerhetskontroller på batteripacken. Styrelektroniken är lika komplex på de olika sorternas motorer, och alla "smådelar" som sitter skruvade på en vanlig motor, jag tänker främst på skräp som kompressorn till AC'n, generatorn, osv, deras funktion ska fortfarande utföras. Kompressorn blir elektrisk i stället för remdriven, så den blir mer, inte mindre komplex, generatorn ersätts med induktionsbromsar, (För att hämta hem energi när man bromsar.) som också är mer komplext, osv.

På hela taget tror jag inte det är speciellt mycket mindre service och underhåll på en elektrisk bil än en konventionell. Räknar man in kostnaden för ett batteribyte, och hävdar att det måste ske vart 15'de år i stället för Teslas uppskattning av 8'a års livslängd, och utgår från att det vid det laget kostar konsumenten de $12000 som Tesla låter nybilsköpare teckna sig för ett batteribyte för, så ser det även ut som om servicarna blir dyrare, inte billigare än de för en "vanlig" bil. Motorolja, luft & oljefilter årligen, fläktrem vart tredje, och kamrem vart 5'te år, blir inte servicekostnader på 120000 över 15 år. Och det är förutsatt att man faktiskt klarar sig så länge på ett batteripack, vilket jag, om jag ska vara helt ärlig, inte tror att man gör. Teslas uppskattning av 8'a år är antagligen så pass "snål" att de förväntar sig att de flesta ska klara sig hela vägen. Men det är nog få som klarar sig mer än 2-3 år till. Så vid 10 år ska man nog räkna med att byta. Det motsvarar motorservice för 1200 dollar om året. I dag får man nästan 800L bensin för 1200 dollar... Visst, det kostar trots allt något att serva bilen även om man har en bensindriven bil, så det blir kanske bara 500L bensin om året som man kan köpa för pengarna man "spar" på att slippa byta batteripacken, och tack vare att det är sjukt billigt att tanka en Tesla, så kan det fortfarande löna sig, men servicarna är en ofta bortglömd kostnad på de här bilarna...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag stod i kö i Täby centrum innan öppning första morgonen för att boka så jag blir nog en av de första model 3-ägarna i sverige som inte äger en tesla sedan tidigare.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte helt säker på att det är sant. Det finns mycket slitdelar på en förbränningsmotor, visst, men merparten av dem är inget man någonsin funderar på, motorn behöver olja, tändstift och nya filter regelbundet, möjligen någon rem & vattenpump, resten snurrar hela motorns livslängd. Det blir lite mindre service på motorn, men det blir mer i form av säkerhetskontroller på batteripacken. Styrelektroniken är lika komplex på de olika sorternas motorer, och alla "smådelar" som sitter skruvade på en vanlig motor, jag tänker främst på skräp som kompressorn till AC'n, generatorn, osv, deras funktion ska fortfarande utföras. Kompressorn blir elektrisk i stället för remdriven, så den blir mer, inte mindre komplex, generatorn ersätts med induktionsbromsar, (För att hämta hem energi när man bromsar.) som också är mer komplext, osv.

På hela taget tror jag inte det är speciellt mycket mindre service och underhåll på en elektrisk bil än en konventionell. Räknar man in kostnaden för ett batteribyte, och hävdar att det måste ske vart 15'de år i stället för Teslas uppskattning av 8'a års livslängd, och utgår från att det vid det laget kostar konsumenten de $12000 som Tesla låter nybilsköpare teckna sig för ett batteribyte för, så ser det även ut som om servicarna blir dyrare, inte billigare än de för en "vanlig" bil. Motorolja, luft & oljefilter årligen, fläktrem vart tredje, och kamrem vart 5'te år, blir inte servicekostnader på 120000 över 15 år. Och det är förutsatt att man faktiskt klarar sig så länge på ett batteripack, vilket jag, om jag ska vara helt ärlig, inte tror att man gör. Teslas uppskattning av 8'a år är antagligen så pass "snål" att de förväntar sig att de flesta ska klara sig hela vägen. Men det är nog få som klarar sig mer än 2-3 år till. Så vid 10 år ska man nog räkna med att byta. Det motsvarar motorservice för 1200 dollar om året. I dag får man nästan 800L bensin för 1200 dollar... Visst, det kostar trots allt något att serva bilen även om man har en bensindriven bil, så det blir kanske bara 500L bensin om året som man kan köpa för pengarna man "spar" på att slippa byta batteripacken, och tack vare att det är sjukt billigt att tanka en Tesla, så kan det fortfarande löna sig, men servicarna är en ofta bortglömd kostnad på de här bilarna...
B!

Men vad kostar inte en vanlig bil per år, inklusive bränsle, försäkring, skatt och service?

Nu höftar jag lite, men..

Volvo V50 - 09

14 kr litern. Drar 0.5 liter per mil.

1500 mil/år är väl hyfsat normalt för en bil, idag.

1500 x 14 = 21 000 kr i bara bränsle/år

Skatt - 3152kr/år
Försäkring - Bra fråga, så olika men säg 5500 kr/år.
Service - 1500 kr/år (lågt räknat)

= 155 760 kr för 5 års körning.

Tesla

100 kr för en fulltank (ungefärligt beroende på vad man har för avtal)
Cirka 30 mil per laddning = 100 kr x 50 (tankningar) = 1500 mil = 5000 kr för bränsle

Skatt - 360 kr/år.
Försäkring - 5500 kr/år
Service - 4766 kr/år

= 78 130 kr för 5 års körning.

Tar du då med att du ska byta batteri, när garantin går ut för batterierna, vid 8 år. Så kostar fossilbilen 249 216 kr total i bara körandet under 8 år. Teslan kostar då 245 008 kr med ett par fräscha batterier och full servicehistorik.

Är min kalkyl åt helvete, så skyller jag på dålig sömn

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vill du åka billigt och miljövänligt köp en liten bensinbil. Typ seat toledo 1.6. Jättetrevlig bil som räcker för svenska förhållanden och drar 0,5 blandad körning samt kostar under 200.000 kr. Motor och prestanda räcker bra då bilen är lätt.

Vill du däremot "skryta om att du åker billigt och miljövänligt" köp en tesla för +400.000 med batterier och allt.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Är det att skryta att köpa en Tesla?
OK.

Wow, vissa här är så ledsna över hela den här Elon Musk + Tesla-saken så det är helt otroligt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Supermiljöbilspremien ligger för närvarande på 40 000kr. Så om man ska jämföra ekonomiskt mot tex en diesel har man utöver årliga skatten som sagt 40 000 ytterligare.

*edit* Läste precis att miljödielarna likt elbilar är fordonsskattebefriade i 5 år.