Permalänk
Medlem

@archen:

Hur känns skärmen tsm med 770 ? eller kommer du uppgradera till pascal ?

Permalänk
Medlem

Jag står inför valet och kvalet ang ny gaming skärm, nu när jag köper allt nytt och monster dator. (utom grafikkort just nu, där jag väntar in nästa Nvidia serie.)
Och har tittat på Acers XB271HU, men är väldigt sugen på en stor kurvad skärm.
Jag har tänkt ha skärmen LÄNGE, så vill ha något framtidssäkert, och som fungerar bra i gaming.
Ni som haft skärmen nu ett tag, är ni fortfarande nöjda? Hur är ghosting, eftersläp, delay, tearing osv?
Räcker Hzen med gsync och hur fungerar klockningen till 100hz? Dvs hänger den kvar vid 100 hz eller börjar den vilja gå lägre? för 75hz känns lite väl lågt tyvärr.

Hur är kvaliteten?
Är skärmen värd sina nästan 13000kr?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Spana in sweclockers recensionerna.

De här panelerna är ju högst otestade och risken är ju att de är byggda enligt premissen att bara hålla över garantitiden... Ingen här törs nog lova något. Byggkvaliten på min Z35 upplevs över medel dock tror inte de snålat in mer på X34ns chassi.

Ska du enbart köra film och spel så skulle jag ägna mer än ett öga åt 2000CR 35" panelerna. 2-5000 kr billigare och 35" 21:9 2000CR formatet är en riktig vinnare i min setup. Ännu större hade ju vart ännu bättre naturligtvis fast då måste jag nog upp i 1440p. Sitter ca 55-60 cm från skärmen och där får man precis bort 90 % av myggnätseffekten och djupeffekten blir som bäst så fantastisk kompromiss om man vill begränsa grafikkortsbudgeten för att maxa spelen i höga framerates. Med bra bildkvalitet med lcd mått mätt men ändå få en cinematisk upplevelse.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Spana in sweclockers recensionerna.

De här panelerna är ju högst otestade och risken är ju att de är byggda enligt premissen att bara hålla över garantitiden... Ingen här törs nog lova något. Byggkvaliten på min Z35 upplevs över medel dock tror inte de snålat in mer på X34ns chassi.

Ska du enbart köra film och spel så skulle jag ägna mer än ett öga åt 2000CR 35" panelerna. 2-5000 kr billigare och 35" 21:9 2000CR formatet är en riktig vinnare i min setup. Ännu större hade ju vart ännu bättre naturligtvis fast då måste jag nog upp i 1440p. Sitter ca 55-60 cm från skärmen och där får man precis bort 90 % av myggnätseffekten och djupeffekten blir som bäst så fantastisk kompromiss om man vill begränsa grafikkortsbudgeten för att maxa spelen i höga framerates. Med bra bildkvalitet med lcd mått mätt men ändå få en cinematisk upplevelse.

Sant.
Beställde mig en X34 på elgiganten idag, är lite lättare då med tillbaka lämning om det skulle strula på något sätt.
Så får hoppas jag blir nöjd.
Typ 6000kr mer än jag tänkt lägga, men var för sugen på ultra bred kurvad för att kunna hålla mig ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@zOlid: Skulle rekommendera dig att först och främst undersöka följande:

Klarar panelen 100 Hz
Hör du något coil whine i tyst miljö
Ser du några s.k. scan-lines vid hög Hz

Om du inte upplever eller stör dig på någon av ovanstående och panelen är av god kvalitet i övrigt så skulle jag vara nöjd. Har testat både X34 och PG348Q som ju kör samma panel.

X34-an jag fick hade coil whine, scan lines och klarade bara 90 Hz.

PG348Q:n jag har nu har lågt coil whine, scan lines och klarar 100 Hz.

Hoppas du blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

@zOlid: Skulle rekommendera dig att först och främst undersöka följande:

Klarar panelen 100 Hz
Hör du något coil whine i tyst miljö
Ser du några s.k. scan-lines vid hög Hz

Om du inte upplever eller stör dig på någon av ovanstående och panelen är av god kvalitet i övrigt så skulle jag vara nöjd. Har testat både X34 och PG348Q som ju kör samma panel.

X34-an jag fick hade coil whine, scan lines och klarade bara 90 Hz.

PG348Q:n jag har nu har lågt coil whine, scan lines och klarar 100 Hz.

Hoppas du blir nöjd.

Hur ser scanlines ut?
Läste det någon annanstans i tråden, men ingen aning om vad det är faktiskt.
Hur testar jag coilwhine till max? Dvs vad är det bästa stress testet för att höra det?
Vit skärm och max ljus?

På elgiganten hade dom två paneler med samma namn som dom sålt. Den jag beställde var nyare och kom bara förra månaden.
Den andra gick inte o beställa längre, och var äldre i systemet.
Någon som har koll på om dom uppdaterat displayerna precis för att fixa ev fel?
Panelen hette: X34a
I beskrivningen stod det G-sync2, men bara gsync på gamla. Samt att det står annan info om backlight.
Har dom uppdaterat gsync modulen, eller är det bara att infon var bättre skriven i den nya?

http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/web/WFS/store-elgigantenSE...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@zOlid:
Scanlines ser ut som ett svagt horisontellt mönster av linjer i bilden. Tänk dig detta mönster (http://goo.gl/RMlv4b). Jag upptäckte mina scanlines först efter en veckas användande så var uppmärksam och lagom kritisk innan du "godkänner" din panel. Det råder lite delade meningar om hur scanlines uppkommer men jag (och min sambo) kunde se dessa i webbläsaren mot ljus bakgrund när jag bytte mellan 60 och 100Hz. Ett annat sätt är att köra nvidias pendel-demo med G-sync aktiverat - ställ sedan in frame-raten på ca 35 bilder/s och titta på bakgrunden ovanför bergen - jämför samma grej med högre frame rate etc.

Man kan tycka att det är lite löjligt att "framkalla" scanlines men halva poängen med att ha G-sync är ju att skärmen skall kunna prestera väl vid låga frame-rates.

Coilwhine hörde jag endast vid 100Hz mot ljus bakgrund - ganska oberoende av brightness.

Så vitt jag vet körde den tidigare varianten också version 2 av G-syncmodulen. Jag skulle gissa att man bytt beteckning på X34:an på grund av "WFS"-buggen (wake from sleep). Med andra ord är det sannolikt samma panel med uppdaterad firmware.

Permalänk
Medlem

@zOlid: Min skärm har varit sten-stabil sedan november, alltid legat @ 100Hz, ljudlös och fint

men...

som jag varnat alla här, kurvan är såååå svag, begreppet "omslutande" kan du helt glömma och känns mest som vilseledande marknadsföring menmen finns ändå inget bättre atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@zOlid: Min skärm har varit sten-stabil sedan november, alltid legat @ 100Hz, ljudlös och fint

men...

som jag varnat alla här, kurvan är såååå svag, begreppet "omslutande" kan du helt glömma och känns mest som vilseledande marknadsföring menmen finns ändå inget bättre atm

Du har Acer Z35, BenQ XR3501 eller vad den heter och några till som kör 2000 CR :).

Den här vill de nog ska fungera bättre i desktop för kontorsarbete och kunde kanske lika gärna va platt i stället för designkurva?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du har Acer Z35, BenQ XR3501 eller vad den heter och några till som kör 2000 CR :).

Den här vill de nog ska fungera bättre i desktop för kontorsarbete och kunde kanske lika gärna va platt i stället för designkurva?

Jovisst, men hjälper ju föga om man vill ha 100Hz, 3440x1440 och g-sync (OCH en gigantisk j*vla kurva )

Permalänk
Medlem

Jag har 200 hz en mer lättdriven upplösning och g-sync ;).

1440p är det du inte får men det är viktigare för kontorsjobb för min del än film/spel så absolut logiskt de plattare varianterna kör den upplösningen. Sen är kanske inte kurvan gigantisk men tror man måste upp i panelstorlek för att kunna köra mer kurvatur sweetspoten blir för liten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Så ja, då väntar jag in detta monster. Har ett ensamt GTX980, men får hoppas det duger tills Pascal kommer.

Permalänk
Medlem

Jaha, då efter 3 månader betänketid och inväntan på ASUS varainten. Så bestämde jag mig för 5 min sedan att köpa en.

Jag får återkomma med mina resultat.

Hoppas jag blir nöjd från min Dell U2711 60hz, none g-sync som jag haft i 4 år.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

Har fått min nu.
Verkar fungera bra måste jag säga, pytte lite backbleed på ett ställe, som bara syns om man verkligen tittar efter det och har mörkt rum och svart skärm.

Om jag trycker örat mot skärmen hör jag pyyyytte lite coild whine, eller snarare ett lågt surr.
Det hörs inte över huvud taget när jag sitter vanligt.
Det piper inte hög frekvent som det kan göra ibland, som snabbt blir jobbigt, utan surrar väldigt lågt när man anstränger sig för att höra det.

Hz fungerar än så länge med 100hz iallafall.

Har inte hittat något sett att prova collor banding än, något förslag?

Efter att ha hört att många haft problem med grejer så var jag rätt "nervös" för hur min skulle vara, även om jag har bra öppet köp.
Men blev possessivt överraskad.
Grymt bra skärm, är en fröjd att ha så brett, och jag trodde jag skulle vilja ha mer kurva, men det känns alldeles lagom på avståndet jag sitter. Det gör ingen jätte skillnad men känns ändå. Alldeles lagom!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har fått min nu.
Verkar fungera bra måste jag säga, pytte lite backbleed på ett ställe, som bara syns om man verkligen tittar efter det och har mörkt rum och svart skärm.

Om jag trycker örat mot skärmen hör jag pyyyytte lite coild whine, eller snarare ett lågt surr.
Det hörs inte över huvud taget när jag sitter vanligt.
Det piper inte hög frekvent som det kan göra ibland, som snabbt blir jobbigt, utan surrar väldigt lågt när man anstränger sig för att höra det.

Hz fungerar än så länge med 100hz iallafall.

Har inte hittat något sett att prova collor banding än, något förslag?

Efter att ha hört att många haft problem med grejer så var jag rätt "nervös" för hur min skulle vara, även om jag har bra öppet köp.
Men blev possessivt överraskad.
Grymt bra skärm, är en fröjd att ha så brett, och jag trodde jag skulle vilja ha mer kurva, men det känns alldeles lagom på avståndet jag sitter. Det gör ingen jätte skillnad men känns ändå. Alldeles lagom!

Trevligt att höra.. De kanske fixat en hel del i senare versioner av skärmen. Få se hur det blir med min. Tippar på Fredag.

Visa signatur

Permalänk

@zOlid: Jag använt min nu i över 2 månader och är väldigt nöjd. Köpte min för 10.600 kr och sålde min gammla 27'' dell skärm för 1600 kr. Så blev en kostnad på 9000 kr för mig och jag kan ännu tycka att det är lite i överkant, så där får man avgöra själv vad en skärm kan vara värd.

Den går i 100 hz hela tiden med 980 ti, och just nu är det i vissa spel svårt att nå 100 fps för att spelen är så krävande så känner inte att över 100 hz hade givit mig något.

Nya tomb raider ligger jag på 65 fps i snitt och gta 5 på kanske 45 fps men har maxat varje inställning där...

I cs:go ligger jag på 100 fps konstant med allt maxat, dota 2 100 fps alltid, eve online 100 fps också allt maxat.

Ångrar nästan att jag läste för mycket om skärmen för kännde mig lite missnöjd första dagarna att det va lite backlightbleed på en sån dyr skärm men det är ny teknik, nytt format. Är helnöjd med skärmen!

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz
Logitech G903 (mus), G513 (tangentbord).
PRO X 2 Lightspeed (hörlurar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

@zOlid: Jag använt min nu i över 2 månader och är väldigt nöjd. Köpte min för 10.600 kr och sålde min gammla 27'' dell skärm för 1600 kr. Så blev en kostnad på 9000 kr för mig och jag kan ännu tycka att det är lite i överkant, så där får man avgöra själv vad en skärm kan vara värd.

Den går i 100 hz hela tiden med 980 ti, och just nu är det i vissa spel svårt att nå 100 fps för att spelen är så krävande så känner inte att över 100 hz hade givit mig något.

Nya tomb raider ligger jag på 65 fps i snitt och gta 5 på kanske 45 fps men har maxat varje inställning där...

I cs:go ligger jag på 100 fps konstant med allt maxat, dota 2 100 fps alltid, eve online 100 fps också allt maxat.

Ångrar nästan att jag läste för mycket om skärmen för kännde mig lite missnöjd första dagarna att det va lite backlightbleed på en sån dyr skärm men det är ny teknik, nytt format. Är helnöjd med skärmen!

45 fps i Gta V med ett 980 Ti?

Jag snittar 55 allt ultra/maxat. I Star Wars är det 75-90fps, vanligtvis mot det högre - allt satt på så högt det går.

Tycker det är märkligt att det skiljer så

BTW, därför du har 100 i Cs är för att det är cappat. Gå in i Nvidias kontrollpanel och stäng av G-sync för enbart Cs (eller andra spel om så önskas), så kommer din framrate öka har cappat mitt spel för 300fps - givetvis med G-sync avstängt för enbart cs.

Permalänk

@eucalyptus: Ser ingen anledning att ha över 100 fps i CS, känner ingen skillnad och spelar inte på proffs nivå direkt

Ja, har ett asus kort, har maxat ALLT, så har typ 45 fps i gta V, tror inte du maxat allt om du har 55+ fps

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34 @100hz

Permalänk

@Rizzt: Hade exakt samma skärm innan =), Jag vart väldigt nöjd

Visa signatur

Acer Predator X34 @100hz

Permalänk
Medlem

Har också fått min skärm. Är helnöjd, lite glow i hörnen men absolut inget störande. Klarar 100 hz. Gick från en 144 hz Tn panel så denna är ju grym i förhållande till färger m.m. Spel märker, i alla fall jag, ingen skillnad från 144 hz till 100. Däremot så är mitt 980 lite klent i vissa spel, men Gsync hjälper till.

Permalänk
Medlem

Hade ett problem igår.
Skärmen började blinka snabbt helt plötsligt.
När man lämnade skrivbordet och tig upp ett fönster så försvann det dock.
Vet inte om det bara var tillfälligt, har inte provat spela än.
Men det försvann efter att jag startat om.
Så här ser det ut. Filmade väggen också lite för blinkningen syndes bättre där nästan.
http://youtu.be/5UAMXPDTk5o
För ögat ser det ut som en hel blinkning av och på. Och inte linjer som på filmen.

Några tips på vad man bör göra? Är det att skärmen inte klarar 100hz stabilt? Fungerade flera timmar innan och började efter jag slog på skärmen igen efter den varit avstängd en timma.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu är det samma sak även om jag stängt av OC helt.
Dock så är det bara på en del av skärmen och betydligt snabbare blinkning.
Det syns lite grann om jag spelar in ett hög fps klipp med telefonen.
https://youtu.be/mYuBY2E7dD4

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av zOlid:

Nu är det samma sak även om jag stängt av OC helt.
Dock så är det bara på en del av skärmen och betydligt snabbare blinkning.
Det syns lite grann om jag spelar in ett hög fps klipp med telefonen.
https://youtu.be/mYuBY2E7dD4

Har du en annan display port sladd så testa med den.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Och där paja min skärm. Ett gult streck horisontellt ungefär mitt i skärmen. Blir så trött.

Permalänk
Medlem

En fråga. Har ni båda använt medföljande DP kabel? eller egen? Bra att veta tänkte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt den som följde med, men även testat med annat grafikkort samt Hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Har du en annan display port sladd så testa med den.

Nope, får kanske prova det. Kör den som följt med, så borde ju funka...

Skrivet av Irdeto:

Och där paja min skärm. Ett gult streck horisontellt ungefär mitt i skärmen. Blir så trött.

.... Shit vad irriterande.... Bild?

Skrivet av Rizzt:

En fråga. Har ni båda använt medföljande DP kabel? eller egen? Bra att veta tänkte jag.

Den som följde med.
Och även hdmi'n som följer med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar hur deras policy är om skärmen pajar inom en månad. Får man en ny eller är det utbytesmonitor som gäller. Hittar ingen info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Undrar hur deras policy är om skärmen pajar inom en månad. Får man en ny eller är det utbytesmonitor som gäller. Hittar ingen info.

Mmm,

Ser nästan ut som ett markerings streck. Ett sånt för att dela upp skärmytan.

Har du provat köra en fabriksåterställning?

Visa signatur