Men vad kostar inte en vanlig bil per år, inklusive bränsle, försäkring, skatt och service?
Nu höftar jag lite, men..
Volvo V50 - 09
14 kr litern. Drar 0.5 liter per mil.
1500 mil/år är väl hyfsat normalt för en bil, idag.
1500 x 14 = 21 000 kr i bara bränsle/år
Skatt - 3152kr/år
Försäkring - Bra fråga, så olika men säg 5500 kr/år.
Service - 1500 kr/år (lågt räknat)
= 155 760 kr för 5 års körning.
Tesla
100 kr för en fulltank (ungefärligt beroende på vad man har för avtal)
Cirka 30 mil per laddning = 100 kr x 50 (tankningar) = 1500 mil = 5000 kr för bränsle
Skatt - 360 kr/år.
Försäkring - 5500 kr/år
Service - 4766 kr/år
= 78 130 kr för 5 års körning.
Tar du då med att du ska byta batteri, när garantin går ut för batterierna, vid 8 år. Så kostar fossilbilen 249 216 kr total i bara körandet under 8 år. Teslan kostar då 245 008 kr med ett par fräscha batterier och full servicehistorik.
Är min kalkyl åt helvete, så skyller jag på dålig sömn
Din kalkyl är inte helt rätt. Bensinbilen drar i din kalkyl en liter per mil, men borde dra en halvliter enligt texten. Och bensin kostar inte 14 kronor utan 13, sen är det förstås en diesel du räknar på med den höga skatten så då blir det 12 kronor litern. 1500 mil x 0,5 liter x 12 kronor ger 9000 per år i bränslekostnad. Skatten för en diesel som drar en halvliter är inte över 3000 per år utan snarare 1500-2000, däremot räknar du väldigt lågt på servicekostnaderna de borde snarare vara det dubbla i genomsnitt. Tillsammans blir det (9000 (bränsle) + 2000 (skatt) + 3000 (service) + 5500 (försäkring) ) x 5 (år) = 97500.
Å andra sidan slipper man väl skatt de första åren på Teslan och vad jag förstår ingår också service i några år i köpet. Men du jämför också en typ ny bil för minst 800 000 med en begagnad som kostar runt 80-90 000. Betalar du 3% ränta på de 700 000 extra du får ligga ute med så är det 21 000 ytterligare i årskostnad för Teslan. Sen är förstås Teslan en mycket roligare (och sannolikt bättre på många sätt) bil än en V50 diesel 2009.