Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Men vad kostar inte en vanlig bil per år, inklusive bränsle, försäkring, skatt och service?

Nu höftar jag lite, men..

Volvo V50 - 09

14 kr litern. Drar 0.5 liter per mil.

1500 mil/år är väl hyfsat normalt för en bil, idag.

1500 x 14 = 21 000 kr i bara bränsle/år

Skatt - 3152kr/år
Försäkring - Bra fråga, så olika men säg 5500 kr/år.
Service - 1500 kr/år (lågt räknat)

= 155 760 kr för 5 års körning.

Tesla

100 kr för en fulltank (ungefärligt beroende på vad man har för avtal)
Cirka 30 mil per laddning = 100 kr x 50 (tankningar) = 1500 mil = 5000 kr för bränsle

Skatt - 360 kr/år.
Försäkring - 5500 kr/år
Service - 4766 kr/år

= 78 130 kr för 5 års körning.

Tar du då med att du ska byta batteri, när garantin går ut för batterierna, vid 8 år. Så kostar fossilbilen 249 216 kr total i bara körandet under 8 år. Teslan kostar då 245 008 kr med ett par fräscha batterier och full servicehistorik.

Är min kalkyl åt helvete, så skyller jag på dålig sömn

Din kalkyl är inte helt rätt. Bensinbilen drar i din kalkyl en liter per mil, men borde dra en halvliter enligt texten. Och bensin kostar inte 14 kronor utan 13, sen är det förstås en diesel du räknar på med den höga skatten så då blir det 12 kronor litern. 1500 mil x 0,5 liter x 12 kronor ger 9000 per år i bränslekostnad. Skatten för en diesel som drar en halvliter är inte över 3000 per år utan snarare 1500-2000, däremot räknar du väldigt lågt på servicekostnaderna de borde snarare vara det dubbla i genomsnitt. Tillsammans blir det (9000 (bränsle) + 2000 (skatt) + 3000 (service) + 5500 (försäkring) ) x 5 (år) = 97500.

Å andra sidan slipper man väl skatt de första åren på Teslan och vad jag förstår ingår också service i några år i köpet. Men du jämför också en typ ny bil för minst 800 000 med en begagnad som kostar runt 80-90 000. Betalar du 3% ränta på de 700 000 extra du får ligga ute med så är det 21 000 ytterligare i årskostnad för Teslan. Sen är förstås Teslan en mycket roligare (och sannolikt bättre på många sätt) bil än en V50 diesel 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nya Teslan kommer dock kosta 35000usd vilket blir 400 000kr i Sverige.

Sen får man dra av 40 000kr i "supermiljöpremie" vilket leder till ett pris på 360 000kr.

Den ända rimliga jämförelsen man kan göra är att ta Teslan jämfört med en annan ny bil för 360 000kr. Vad bilen du jämför med kostar är dock enbart intressant om man ska jämföra kvalitet och diverse estetiska aspekter, och inte så mycket för jämförelsen mellan el och explosionsmotor.

Min "kalkyl" :

Det kostar enligt uppgift 120 000 sek att byta hela batteripaketet, detta ska göras var åttonde (8) år. Vi använder därför 8 år som tidsenhet för jämförelsen.

Enligt statistik ligger medelkörsträckan för personbil på 1500 mil.
Medelförbrukning för bilar i storleksklassen 0,73 liter/mil.
Medelservicekostnad för service inräknat stor service vid 12 000 mil, 30 000 kr
Drivmedelskostnad: 13 kr

Nu borträknas försäkring och slitage som speglas lika i båda fall så som däck, bromsar mm, då dom inte är relevanta för jämförelsen

Tesla per år:

Batteri : 15 000
bränsle : 4000

totalt: 19 000.

medelbil per år:

Bränsle : 14 250
Service : 3750

totalt: 18 000.

Slutsats:

Medräknat den stora kostnaden som är batteribytet så blir totala kostnaderna per månad eller år i samma härad och det är således ingen stor ekonomisk vinning med något alternativ. Tesla Model 3 ser dock ut att vara ett väldigt intressant alternativ då den för 360 000 kan ses som billig i förhållande till utseende och prestanda.

Kan vara värt att nämna att om man bor nära en Tesla laddstation så är det gratis att ladda och priset för bränsle minskar. Också relevant är att om årliga körsträckan ökar så gynnar det Tesla.

En väldigt viktig aspekt som många helt missar är att man genom sina val på den fria marknaden styr utvecklingen. Om man aktivt deltar i att byta ut hela Sveriges bilpark mot elbilar har man tagit ett enormt steg mot att minska sina egna utsläpp.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det svårt att jämföra en tesla med en vanlig förbränningsbil och få det till att det är en ekonomiskt fördel att köra elbil idag. Man kan ju köpa väldigt fina bilar i samma storleksklass som Tesla 3 för väldigt mycket mindre pengar vilket gör det omöjligt för en Tesla 3 att bli i närheten av lika ekonomisk.

Jag köpte tex nyligen en Mazda 3 som har 10 års garanti. Ny kostar en sådan runt 160 000kr till 180 000kr vilket gör en kalkyl väldigt mycket billigare för en sådan bil jämfört med en Tesla 3.

Nä, man får värdera andra saker som miljön och känslan av att äga just en Tesla 3 på samma vis som så många köper dyrare bilar för just känslan av att ha en bil av ett visst märke ect.

Själv tycker jag det är jättekul att det kommer fler och fler elbilar och sakta men säkert kommer såklart priserna sjunka och en vacker dag så kommer förmodligen det bästa valet rent ekonomiskt att vara en elbil.

Permalänk
Medlem

Hur länge räcker batteriet i en testla om man blir sittandes i en bilkö mitt i vintern när det är minus 15-20 grader?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

Nya Teslan kommer dock kosta 35000usd vilket blir 400 000kr i Sverige.

Sen får man dra av 40 000kr i "supermiljöpremie" vilket leder till ett pris på 360 000kr.

Den ända rimliga jämförelsen man kan göra är att ta Teslan jämfört med en annan ny bil för 360 000kr. Vad bilen du jämför med kostar är dock enbart intressant om man ska jämföra kvalitet och diverse estetiska aspekter, och inte så mycket för jämförelsen mellan el och explosionsmotor.

Min "kalkyl" :

Det kostar enligt uppgift 120 000 sek att byta hela batteripaketet, detta ska göras var åttonde (8) år. Vi använder därför 8 år som tidsenhet för jämförelsen.

Enligt statistik ligger medelkörsträckan för personbil på 1500 mil.
Medelförbrukning för bilar i storleksklassen 0,73 liter/mil.
Medelservicekostnad för service inräknat stor service vid 12 000 mil, 30 000 kr
Drivmedelskostnad: 13 kr

Nu borträknas försäkring och slitage som speglas lika i båda fall så som däck, bromsar mm, då dom inte är relevanta för jämförelsen

Tesla per år:

Batteri : 15 000
bränsle : 4000

totalt: 19 000.

medelbil per år:

Bränsle : 14 250
Service : 3750

totalt: 18 000.

Slutsats:

Medräknat den stora kostnaden som är batteribytet så blir totala kostnaderna per månad eller år i samma härad och det är således ingen stor ekonomisk vinning med något alternativ. Tesla Model 3 ser dock ut att vara ett väldigt intressant alternativ då den för 360 000 kan ses som billig i förhållande till utseende och prestanda.

Kan vara värt att nämna att om man bor nära en Tesla laddstation så är det gratis att ladda och priset för bränsle minskar. Också relevant är att om årliga körsträckan ökar så gynnar det Tesla.

En väldigt viktig aspekt som många helt missar är att man genom sina val på den fria marknaden styr utvecklingen. Om man aktivt deltar i att byta ut hela Sveriges bilpark mot elbilar har man tagit ett enormt steg mot att minska sina egna utsläpp.

Tja, problemet är att alla jämförelser vi kan göra när det gäller Model 3 bygger mer eller mindre på antaganden och spekulationer. Det citerade priset på 400 000 kan vara efter avdragen miljöbilspremie, Tesla har ju för vana att räkna på lite kreativa sätt i sin marknadsföring, exempelvis. Du har heller inte tagit med någon kostnad för service för Teslan, förutom batteribytet, och den kommer att behöva servas även efter de första åren när det ingår i priset (vilket vi inte alls vet om det kommer att göra för Model 3). Teslas gratis laddning vet vi inte heller om den kommer att ingå, det gör den exempelvis inte på alla versioner av Model S.

120 000 för batteribyte låter väldigt dyrt, speciellt åtta år i framtiden då denna typ av batterier sannolikt kommer att vara bra mycket billigare än vad de är idag. Och andrahandsvärdet kan hamna lite vartsomhelst, idag är det väldigt högt för Tesla men det lär till stor del bero på att de inte kan bygga tillräckligt med bilar för att mätta marknaden och en tanke med Model 3 är ju att de ska kunna bygga många fler av dem, så andrahandsvärdet kanske hamnar på mer normala nivåer. Sen kan ju fossilbränsle-marknaden höja priset på bränsle så att andrahandsvärdet går ner mer än idag för vanliga bilar, eller kanske tvärtom om vi lyckas ställa om mer saker till förnyelsebart så efterfrågan på olja minskar.

Miljöaspekten är förstås viktig också och elbilar har ju en stor fördel där gentemot de flesta andra typer av fordon, än mer så här i Sverige där vi har väldigt lite utsläpp från elproduktionen. Biodiesel eller RME är dock ganska bra alternativ miljömässigt också, och kan man exempelvis konvertera sin diesel till att gå på återvunnen frityrolja eller liknande så kan det vara ett väldigt bra alternativ för miljön. Men på sikt lär det väl inte vara hållbart att vi alla kör runt i stora bilar ensamma för att ta oss till jobbet liksom, kollektivtrafik och/eller cykel är ju bättre miljöalternativ än alla bilar oavsett drivmedel. Men innan vi hamnar där så kommer vi att behöva flera alternativ om vi ska komma loss ur oljeberoendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Hur länge räcker batteriet i en testla om man blir sittandes i en bilkö mitt i vintern när det är minus 15-20 grader?

Ja det är ju det största orosmomentet i mina ögon med, hur håller man bilen varm och isfri vintertid när det är kallare än minus 10. Moderna dieslar har ju problem med värmen och avisa rutorna vintertid och här har man batteriprestandan att oroa sig över hela tiden.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Teslas gratis laddning vet vi inte heller om den kommer att ingå, det gör den exempelvis inte på alla versioner av Model S.

Kommer förmodligen vara en option.

Så sikta på cirka 19 500 kr för tillvalet, om man ska kolla vad man fick betala om man köpte en Model S.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt att se siffror på privatleasing på 3-4 år för Model 3. Skönt att slippa oroa sig för andrahandsvärde och batteriets livslängd.

Sen är en avgörande fråga för mig om 6-10A uttaget i garaget är tillräckligt. Är det det så ingår elen i hyran och jag skulle ladda gratis (förutsatt att inte hyresvärden sätter sig på tvären). Är det inte tillräckligt så är frågan istället om hyresvärden kan tänka sig en uppgradering av elen och vad det i sådana fall skulle kosta mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Hade varit roligt att se siffror på privatleasing på 3-4 år för Model 3. Skönt att slippa oroa sig för andrahandsvärde och batteriets livslängd.

Sen är en avgörande fråga för mig om 6-10A uttaget i garaget är tillräckligt. Är det det så ingår elen i hyran och jag skulle ladda gratis (förutsatt att inte hyresvärden sätter sig på tvären). Är det inte tillräckligt så är frågan istället om hyresvärden kan tänka sig en uppgradering av elen och vad det i sådana fall skulle kosta mig...

Skickades från m.sweclockers.com

Du får bara in el som räcker för ungefär 1 mil per timme med 10A uttag.

http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Du får bara in el som räcker för ungefär 1 mil per timme med 10A uttag.

http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/

Det räcker ju gott i varje fall, kommer ju stå på laddning ca 14h/natt vilket ger mer än vad jag kör i normalfallet. Kör inte heller varje dag så skulle det behövas extra ibland så blir det ju det också.

Men vad gäller leasing så har inte Tesla den modellen idag va?

Edit:Betalningsmodellen alltså. Bilmodellen är ett par år bort, det vet jag.

Edit2: det hade de visst, 6150kr/månad för model S
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@snajk: varför svammlar du massa dynga? Det står klart och tydligt 35 000 usd på hemsidan, då blir det 400 000 här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

@snajk: varför svammlar du massa dynga? Det står klart och tydligt 35 000 usd på hemsidan, då blir det 400 000 här.

Jag vet inte riktigt hur du räknar men med dagens kurs och plus moms så blir $35 000 ~380 000 SEK men det behöver förstås inte betyda att det blir priset här. Det stod också klart och tydligt 745 000 på hemsidan när priset i själva verket var 827 000 då de räknade av 82 000 i bensinkostnad. Alltså kan man inte helt lita på deras prisuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Din kalkyl är inte helt rätt. Bensinbilen drar i din kalkyl en liter per mil, men borde dra en halvliter enligt texten. Och bensin kostar inte 14 kronor utan 13, sen är det förstås en diesel du räknar på med den höga skatten så då blir det 12 kronor litern. 1500 mil x 0,5 liter x 12 kronor ger 9000 per år i bränslekostnad. Skatten för en diesel som drar en halvliter är inte över 3000 per år utan snarare 1500-2000, däremot räknar du väldigt lågt på servicekostnaderna de borde snarare vara det dubbla i genomsnitt. Tillsammans blir det (9000 (bränsle) + 2000 (skatt) + 3000 (service) + 5500 (försäkring) ) x 5 (år) = 97500.

Å andra sidan slipper man väl skatt de första åren på Teslan och vad jag förstår ingår också service i några år i köpet. Men du jämför också en typ ny bil för minst 800 000 med en begagnad som kostar runt 80-90 000. Betalar du 3% ränta på de 700 000 extra du får ligga ute med så är det 21 000 ytterligare i årskostnad för Teslan. Sen är förstås Teslan en mycket roligare (och sannolikt bättre på många sätt) bil än en V50 diesel 2009.

Sen måst man jämföra tesla 3 mot bilar som har samma antal hästar...

Hur många hästkrafter kommer tesla 3 ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Svårt att jämföra hästkrafter rakt av.

Den ska klara 0-100 på under 6 sekunder, krävs 250hk iaf från Volvo för att klara, och då kostar bilen lika mycket eller mer än Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@CFSsss: Är det att skryta att köpa en Tesla?
OK.

Wow, vissa här är så ledsna över hela den här Elon Musk + Tesla-saken så det är helt otroligt.

Överlag är väl hela elbilsgrejjen bra på sikt. Jag är bara extremt trött på folk som tror att de är någon sorts miljöhjältar för att de gått och köpt en bil. Vips så har det köpt en elbil och så sitter de där och pratar självkåt om nollutsläpp och green peace och klimathotet och rädda jorden. Det var alltså samma person som körde en fet BMW veckan innan.

Själv cyklar jag och åker tåg samt hyr bil när det behövs. Vem är mest miljövänlig?

Permalänk
Medlem

Elbilar är ju lite som kommunism, det låter fint i teorin men verkligheten är inte riktigt redo. Vi var och provkörde en Model S och det första alla bilen reagerade var hur billigt allt kändes. Kvalitetskänslan var på samma nivå som priusen vi fick låna för något år sedan. Så jag ställer då frågan; varför köpa en Tesla som känns som en Toyota för 200kkr när jag kan köpa en S550e eller en S500 Maybach?

Permalänk
Medlem

@difi:

Svårt ja men det är ju där man är tvungen att gå på för att kunna ge en rättvis syn på hur mycket man *sparar* genom att köpa en tesla istället för en bensinare/diesel. Samt man kan inte gå på antal sekunder heller eftersom det är elmotor vi har att göra med som kan ge fullkraft vid startögonblicket så man måst gå på hästkraft i första taget. Sen kan man gå på antal sekunder om man vill ha en sportbil etc.

knepig våg som man får hålla på att bolla fram och tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Men vad kostar inte en vanlig bil per år, inklusive bränsle, försäkring, skatt och service?

För mycket. Men enligt din beräkning, var kostnadsbesparingen med en Tesla betydligt mindre än jag förväntade mig. Korrigerar man sen siffrorna med dagens bränslepriser, är skillnaden än större. Dock får man en betydligt roligare körupplevelse med Teslan, och det är helt klart värt en del.

Skrivet av difi:

Den ända rimliga jämförelsen man kan göra är att ta Teslan jämfört med en annan ny bil för 360 000kr. Vad bilen du jämför med kostar är dock enbart intressant om man ska jämföra kvalitet och diverse estetiska aspekter, och inte så mycket för jämförelsen mellan el och explosionsmotor.

Jag är böjd att hålla med. Tidigare Teslor har varit mycket roliga maskiner, vad som blir aktuellt med Model 3 är lite mer tveksamt, men att det blir "prestanda" som för vilken annan 3-400 000:- maskin verkar ju minst sagt troligt.

Skrivet av difi:

Det kostar enligt uppgift 120 000 sek att byta hela batteripaketet, detta ska göras var åttonde (8) år. Vi använder därför 8 år som tidsenhet för jämförelsen.

Model 3 har jag faktiskt inte sett någon siffra för. 12000 dollar är kostnaden köpare av Model S får betala när de köper bilen, för att få ett "kostnadsfritt" batteri 8'a år senare. Behöver man byta det tidigare ska man tydligen betala extra, kan man köra längre ska man få tillbaka något. Den faktiska kostnaden för att byta batteriet om man inte har gjort den här dealen från början ska i dag vara 3-4 gånger högre. Man får förutsätta att eftersom den nya bilen är betydligt billigare, så torde batteripacken bli billigare, men samtidigt är man nog inte intresserad av att slanta upp det i förväg, utan det blir mer aktuellt att betala fullt pris, när det väl är dags. Siffran är helt enkelt okänd, men förhoppningsvis rimlig.

Skrivet av difi:

En väldigt viktig aspekt som många helt missar är att man genom sina val på den fria marknaden styr utvecklingen. Om man aktivt deltar i att byta ut hela Sveriges bilpark mot elbilar har man tagit ett enormt steg mot att minska sina egna utsläpp.

Ju fler som satsar på elbilar, desto större chans att det kommer till skott en förändring som gör att även hyresrätter får tillgång till laddstolpar så att det blir ett alternativ för exempelvis lägenhetsboende. Men jag misstänker att kostnaderna är ett hinder, och det är en av de primära anledningarna till att jag tror mer på bränsleceller än batteri. Men vi får se vad som händer "i framtiden".

Skrivet av Citrona:

Hur länge räcker batteriet i en testla om man blir sittandes i en bilkö mitt i vintern när det är minus 15-20 grader?

Det ska enligt uppgift inte påverka "så mycket" eftersom bilens komfortvärme främst kommer från stolarna. Med andra ord, ligger du på maxgränsen för din räckvid kommer det bli ett problem, men har du "halvtank" marginal ska det inte spela någon roll, mer än att du måste ladda när du kommer fram, annars kommer du inte hem. Allt beror förstås på hur länge man är fast i kön med. En kvart, lär du inte märka, flera timmar blir ett problem.

Skrivet av EyeNEye:

Kommer förmodligen vara en option.

Så sikta på cirka 19 500 kr för tillvalet, om man ska kolla vad man fick betala om man köpte en Model S.

Utrustningen ska vara standard, men att använda tjänsten kommer antagligen kosta.

Skrivet av Wiczor:

Sen är en avgörande fråga för mig om 6-10A uttaget i garaget är tillräckligt. Är det det så ingår elen i hyran och jag skulle ladda gratis (förutsatt att inte hyresvärden sätter sig på tvären). Är det inte tillräckligt så är frågan istället om hyresvärden kan tänka sig en uppgradering av elen och vad det i sådana fall skulle kosta mig...

Du ska nog inte räkna med gratis el till tankning.

Skrivet av tgadler:

Elbilar är ju lite som kommunism, det låter fint i teorin men verkligheten är inte riktigt redo. Vi var och provkörde en Model S och det första alla bilen reagerade var hur billigt allt kändes. Kvalitetskänslan var på samma nivå som priusen vi fick låna för något år sedan. Så jag ställer då frågan; varför köpa en Tesla som känns som en Toyota för 200kkr när jag kan köpa en S550e eller en S500 Maybach?

Det är ett vanligt klagomål, men samtidigt även ett vanligt problem även för andra "premium" märken. Man kan ju hoppas det blir mindre plastigt, och mer kvalitetskänsla, men...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Accelerationssiffrorna är ju ganska meningslösa på en Tesla eftersom batterierna kommer ta slut på nolltid om man använder bilens maxprestanda i sportig körning. Vid jämn motorvägsfart är ju effektkravet en bråkdel av vad det är vid acceleration, och det är så Teslorna får sin "långa räckvidd", d.v.s. körning med farthållare i jämn fart. De har absolut inte några superbilsprestanda mer än högst momentant, följt av en lång period laddning.

Tesla är som sagt främst en dyr gimmick för nyrika som vill signalera "miljömedvetenhet".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Sen måst man jämföra tesla 3 mot bilar som har samma antal hästar...

Varför är det ett måste?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har pengarna för att köpa en då jag studerar fortfarande men det förhindrar inte en elbil från att vara helt ointressant för min del som det ser ut nu. Förstår inte vad grejen med dem utan ser dem bara som en kortsiktig lösning på ett problem och inget annat. För att inte tala om att köpa en ny bil för att vara "miljövänlig", haha. Som ett skämt. Hoppas ingen gör det. När elbilar drivs av vätgas, då snackar vi. Innan dess är de inget annat än värdelösa i min bok.

Men som bilar är de säkert riktigt bra, inte för mig dock. De har elmotorer och automatisk växellåda tex vilket innebär att möjligheten till kul bakom ratten är ungefär noll och jag vill ha kul när jag kör. Högt vridmoment och inget annat gör inte en bil kul för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon tala om eftermarknaden på Tesla.

Hur är tillgängligheten på reservdelar och var servar man bilarna?
Är man enbart hänvisad till verkstäder i Sthlm och GBG?

Skulle själv gärna köpa en elbil, men jag anser att både bilarna och infrastrukturen för
laddning behöver 5-10år till på sig. Så jag håller mig till hybrid ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Jag är väldigt sugen och har avvaktat med bilköp för att vänta in lanseringen. Men om reserveringen kostar 10k ofh bilen kommer inte börja levereras innan sent 2017 i usa, vilket kommer bli sent 2018 i europa, så spenderar jag de pengarna hellre på en ny motor, för T7an kommer inte hålla så länge...

Är inte så insatt i bilar så försöker lista ut vad en T7 är... Jag tror inte jag har lyckats...

T7 Combat Car

Jag gissar att du menar Tesla 7, men det är inte heller mycket större framgång.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför är det ett måste?

Om teslan har över 200häst men man håller på att räkna på bilar som har under 200häst hur blir siffrorna då??

Antalet hästar avgör ju hur mycket skatten är på, hur mycket bilen drar etc.

Men skitar man i sånt så kan man lika gärna räkna på en skoda fabia som drar under 0,5l/mil. Men sen att motorn är bara på 89hästar är skit samma.......

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Om teslan har över 200häst men man håller på att räkna på bilar som har under 200häst hur blir siffrorna då??

Antalet hästar avgör ju hur mycket skatten är på, hur mycket bilen drar etc.

Men skitar man i sånt så kan man lika gärna räkna på en skoda fabia som drar under 0,5l/mil. Men sen att motorn är bara på 89hästar är skit samma.......

Hur långt kommer man i Skodan respektive Teslan om man utnyttjar motorn maximalt? Det är två olika typer av prestanda, där Teslan förlorar uthållighet i mycket högre grad än Skodan av att nyttja motorns maxeffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kompressorn blir elektrisk i stället för remdriven, så den blir mer, inte mindre komplex, generatorn ersätts med induktionsbromsar, (För att hämta hem energi när man bromsar.) som också är mer komplext, osv.

Bara en liten detalj: En elmotor är precis samma sak som en generator, så "induktionsbromsarna" är inga separata delar utan det är drivmotorn(-erna för 4wd-varianten) som bromsar. Ingen extra komplexitet där.

Skrivet av hellmix:

Antalet hästar avgör ju hur mycket skatten är på, hur mycket bilen drar etc.

Nja, fordonsskatten grundas på hur mycket CO2 bilen släpper ut per kilometer. Vet inte hur den beräknas på elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur långt kommer man i Skodan respektive Teslan om man utnyttjar motorn maximalt? Det är två olika typer av prestanda, där Teslan förlorar uthållighet i mycket högre grad än Skodan av att nyttja motorns maxeffekt.

Kör man över 30mil per dag och inte har möjlighet till laddning så faller teslan bort.

Sånt går för mig under kategorin vad man har bilen till och hur ens livsstils ser ut.

Men ska man hålla på att räkna på hur mycket man *sparar* genom att köpa en tesla så är grunden att jämföra motor vs motor på en bil som har lika stor kaross.. Iallafall i min kalkyl.

Mindre motor= mindre skatt/förbrukning/service etc det ger ju den *fördelar* i kalkylen...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Nja, fordonsskatten grundas på hur mycket CO2 bilen släpper ut per kilometer. Vet inte hur den beräknas på elbilar.

På en elbil är ju CO2=0 så man betalar bara vägskatten som är på 360kr

Och desto större motor förbränner ju mer bränsle = högre CO2 utsläpp = högre skatt.

En liten detalj sen kan man ha turbo och på det viset kan man ha en liten motor men med hästar som kommer upp till teslan 3 nivå men då kvarstår problemet att bilen kan vara slöare en teslan för turbon kickar bara in vid x antal varv och turbon är som en kamrem att den kommer att behövas byta vid x mil och då hamnar det under service kostnad. Så den delen kan man hålla på att bolla fram och tillbaka hur mycket som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ett vanligt klagomål, men samtidigt även ett vanligt problem även för andra "premium" märken. Man kan ju hoppas det blir mindre plastigt, och mer kvalitetskänsla, men...
B!

Nu spelar det ju ingen som helst roll för mig om nån annan lyxbil har kvalitetsproblem. En S550h är fortfarande bättre på den punkten, kan nån då säga mig varför jag ska ha en Tesla istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Om teslan har över 200häst men man håller på att räkna på bilar som har under 200häst hur blir siffrorna då??

Antalet hästar avgör ju hur mycket skatten är på, hur mycket bilen drar etc.

Men skitar man i sånt så kan man lika gärna räkna på en skoda fabia som drar under 0,5l/mil. Men sen att motorn är bara på 89hästar är skit samma.......

Ja du tänker så ja. Man kan utgå ifrån flertalet olika parametrar när man jämför bilar. Utsläpp, inköpspris, viktklass, lastutrymme, cabriolet eller ej, motoreffekt och så vidare. Det finns många val att utgå ifrån. Själv är jag mindre intresserad av hästkraftsiffran och ser därmed inte angivna hästkraftvämgden som ett måste.
Inköpspris, utsläppsmängd och hastighetstest 0-100 km/h är mer relevanta siffror för mig. Samt hur långt man kan köra på en laddning och för elbiar var man kan ladda (vilket skulle vara mitt största besvär).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled