Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tar snart studenten - jobba med eller plugga vidare till vad?

Permalänk
Medlem

Tar snart studenten - jobba med eller plugga vidare till vad?

Det är så här att jag tar studenten nu i sommar och jag försöker bestämma mig kring huruvida jag antingen ska försöka skaffa ett jobb med min gymnasieutbildning eller läsa vidare på universitet efter studenten, men problemet är att jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja jobba med eller utbilda mig till. Jag läser dator och kommunikationsteknik på gymnasiet, det omfattar saker som nätverksteknik med inriktning Cisco, webbutveckling, telesystem och elektronik och mikroprocessorteknik. Den kursen jag tycker är roligast är mikroprocessortekniken, där får man programmera en Arduino och styra elektronik med den. Jag tycker det är kul att koppla elektronik och programmera det jag byggt.

Jag känner mest för att jobba eller utbilda mig till något som innefattar "hårdvarunär programmering", eller vad det nu kallas när man programmerar saker som mikrocontrollers och PLC-system. Vad tror ni det kan finnas för jobb inom detta, och behöver jag då universitetsutbildning för att jobba inom det? Om jag behöver universitetsutbildning för detta eller om jag ändå vill vidareutbilda mig inom det, vad skulle ni då rekommendera för linje? Kanske systemvetenskap eller datoringenjör, vad tror ni?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Gör lumpen! Du slipper att tänka i några månader och du får spränga saker

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Gör lumpen! Du slipper att tänka i några månader och du får spränga saker

Jo visst det kan man ju alltid göra, men sen då? Jag försöker få klart för mig vad jag kan jobba med eller studera till utifrån det jag skrev

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Elektronikutveckling på hårdvara och mjukvara så skulle jag gissa på att datateknik eller elektroteknik är vad du är ute efter i grunden. Sen inriktning mot inbyggda system för att gå in djupare på hårdvaran/mjukvaran. Även teknisk fysik kan vara en bra och bred start. Systemvetenskap är nog generellt mer högnivå programmering men det går säkert även där att inrikta sig mot inbyggda system men data/elektro är nog bäst i grunden om möjligt.

Det går säkert att få jobb utan utbildning men tror sannolikheten är mycket mindre samt att det är riktigt kul att plugga så varför missa den perioden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det är så här att jag tar studenten nu i sommar och jag försöker bestämma mig kring huruvida jag antingen ska försöka skaffa ett jobb med min gymnasieutbildning eller läsa vidare på universitet efter studenten, men problemet är att jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja jobba med eller utbilda mig till. Jag läser dator och kommunikationsteknik på gymnasiet, det omfattar saker som nätverksteknik med inriktning Cisco, webbutveckling, telesystem och elektronik och mikroprocessorteknik. Den kursen jag tycker är roligast är mikroprocessortekniken, där får man programmera en Arduino och styra elektronik med den. Jag tycker det är kul att koppla elektronik och programmera det jag byggt.

Jag känner mest för att jobba eller utbilda mig till något som innefattar "hårdvarunär programmering", eller vad det nu kallas när man programmerar saker som mikrocontrollers och PLC-system. Vad tror ni det kan finnas för jobb inom detta, och behöver jag då universitetsutbildning för att jobba inom det? Om jag behöver universitetsutbildning för detta eller om jag ändå vill vidareutbilda mig inom det, vad skulle ni då rekommendera för linje? Kanske systemvetenskap eller datoringenjör, vad tror ni?

Kan varmt rekommendera http://liu.se/utbildning/program/dataingenjor?l=sv för dig. Finns säkerligen även motsvarande kurser även på civilvarianten, men det är mer än jag har koll på.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Ta ett butiksjobb eller industri och jobba där 1-2år. Medans du jobbar så får du tid på dig att fundera och du får upp studiemotivationen.
Du får även arbetslivserfarenhet och insikt hur det är att jobba på golvet, ytterligare ett plus är om du bor hemma så du kan spara mestadels av lönen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: Asus GTX 670 2GB Moderkort: Gigabyte G1.Sniper Z87 PSU: Cooler Master GM 750W 80+ Bronze Modulärt Ram: HyperX 32GB 1866 MHz HDD: 2TB WD Caviar Green SSD: Samsung 850 240GB/ 120GB Chassi: Xigmatek Utgard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jo visst det kan man ju alltid göra, men sen då? Jag försöker få klart för mig vad jag kan jobba med eller studera till utifrån det jag skrev

Då har du mer tid att tänka på saken! Dessutom får man nytt perspektiv och massor med erfarenhet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag gick samma utbildning som dig, jag har nu jobbat i ett år och ska till hösten börja att studera. Under min gymnasietid fastnade jag verkligen för olika områden inom denna IT-utbildning, men var inte 100% säker att jag ville arbeta med detta senare. Valde då att arbeta i ett år, känner nu att plugga kommer att bli sjukt roligt! Har nog aldrig tidigare varit mer hypad och verkligen längtat efter att få börja.

Som tarzan-turbo tidigare skrivit, arbeta i 1-2 år och få lite arbetslivserfarenhet. Du kommer att lära dig mycket allmänt under bara 1 år kan jag lova samt att du kan försöka att spara pengar som du senare kan använda till dina studier.

Mitt råd är att arbeta ett år, jag tror att det är viktigt att man verkligen vet vad man vill utbilda sig till och man hinner ändra sig ett antal gånger!

Dessutom finns det flera olika utbildningar som använder sig utav liknande innehåll, då kan det vara viktigt att kolla igenom vilken kursplan som matchar det som du verkligen vill lära dig mer om!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Inaktiv

Hur är arbetsmarknaden på inbyggda system idag, kan någon som jobbar inom detta beskriva vad den gör? Jag själv för länge sedan utbildade mig inom detta, att få jobb inom området var desto svårare. Jag misstänker att det är väldigt långt ifrån någon Arduino med lite enkel styrning utan det mer är linuxkärnor, can kommunikation o.s.v.

Nå idag så får ingen vanlig person jobb inom inbyggda system utan att minst ha gått högskola/KY, men innan bör man kolla upp det jag ovanför nämnde. Och jag jobbar ej inom området så jag kan ha fel.

PLC är däremot ett riktigt hett område, att programmera plc i verkligheten skiljer sig mycket från vad som brukar vara i skolorna där de oftast endast lär ut ladder.
Jag beskriv lite i denna tråd vad jag gör och vad man kan göra: #16097201

Nätverksteknik är ett annat hett område, det finns både bra 2åriga ky och högskoleprogram.

Angående systemvetenskap så är det inte alls vad många tror för utbildning, visst det finns olika grenar, men man blir ofta en "byråkrat" av något slag, som projektledare. Det är inte utbildningen som leder till hardcore mikrodatorutvecklaren, även om man kan bli detta, på samma sätt som man kan bli nästa Zlatan i fotboll under utbildningstiden.

Att jobba inom industrin i något år tycker jag hade varit ett bra val, om man bara skulle få jobb där.. Nu kanske arbetslösheten har gått ner de senaste åren.

Så jag rekommenderar dig att utbilda dig. Kolla upp mikrodatorarbetsmarknaden om du vill jobba där, de andra två områden är det i alla fall extremt brist på personal.

Varför mikrodatorteknik har gått ner i landet är att såna jobb har flyttas utomlands, nu finns det dock väldigt mycket hårdvarutestning i landet där man behöver ha denna kunskap. Men som sagt, jag jobbar ej inom området och har svårt att uttala mig om arbetsmarknaden.

*edit*

Mikrodatoranvändandet har dock kraftigt gått upp, en Arduino går att köpa i första bästa matbutik, väldigt många leker med dessa. Men är det så många företag som lever på detta i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Gör lumpen! Du slipper att tänka i några månader och du får spränga saker

This. Stark rekommendation.
Har självt jobbat inom försvaret i snart fyra år nu. Det är ett fantastiskt bra yrke om man vill få lite ordning på sitt liv, eller bara göra något efter gymnasiet.
Grundutbildning på 9-11mån då du lever helt utan utgifter, sen kan man välja att jobba inom en mängd olika skrån.
Nu ska jag inte sitta här och rekrytera folk, men ifall du är nyfiken så skicka ett PM.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Allt beror på din studiemotivation. Jag hade den inte efter gymnasiet, så jag har nu arbetat + läst in betyg som Fysik 1, 2, Matematik 3, 4, Kemi 1, Naturkunskap 2 då jag gick yrkesprogram. Är i dagsläget 25 år och fast jobb som processoperatör. Stortrivs och tjänar bra! Dock har jag väldigt mycket fritid då jag arbetar skift, så därav ska jag läsa cirka 15HP per år (25%) vid sidan av arbetet.

Blir mest matematikkurser som ingår i civilingenjörsprogram, så den dagen jag eventuellt börjar kan jag läsa annat då som kan vara relevant! Alternativt att det inte blir lika tung start, som vissa tycker det är, det får jag känna på då!

Hur som helst - skillnaden nu mot om jag hade gått Universitetet direkt efter gymnasiet är att jag hade inte kämpat och uppskattat det. Det kommer jag definitivt göra nu! Kan vara bra att få testa något nytt, man vet aldrig hur bra man har det när man går i skolan förrän man börjar jobba (Förutom att man är fattig då, vilket blir en stor omställning att gå tbx till)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det är så här att jag tar studenten nu i sommar och jag försöker bestämma mig kring huruvida jag antingen ska försöka skaffa ett jobb med min gymnasieutbildning eller läsa vidare på universitet efter studenten, men problemet är att jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja jobba med eller utbilda mig till. Jag läser dator och kommunikationsteknik på gymnasiet, det omfattar saker som nätverksteknik med inriktning Cisco, webbutveckling, telesystem och elektronik och mikroprocessorteknik. Den kursen jag tycker är roligast är mikroprocessortekniken, där får man programmera en Arduino och styra elektronik med den. Jag tycker det är kul att koppla elektronik och programmera det jag byggt.

Jag känner mest för att jobba eller utbilda mig till något som innefattar "hårdvarunär programmering", eller vad det nu kallas när man programmerar saker som mikrocontrollers och PLC-system. Vad tror ni det kan finnas för jobb inom detta, och behöver jag då universitetsutbildning för att jobba inom det? Om jag behöver universitetsutbildning för detta eller om jag ändå vill vidareutbilda mig inom det, vad skulle ni då rekommendera för linje? Kanske systemvetenskap eller datoringenjör, vad tror ni?

http://www.studentum.se/skola/yrkeshogskolan-syd/automationsi...
Automationsingenjör pysslar nästan exakt med det du uppskattade i Gymnasiet.
Har själv vart där en kortare sväng, man använder lite mer sofistikerade enheter och system, snarare än vanliga chip med ansemble, men det är i det hela samma sak.

God löneutveckling där med om jag vill minnas rätt.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Plugga till valfri ingenjör.
Det här landet är på väg åt fel håll och att gå ut i arbetsmarknaden nu är nog en short win jämfört med att gå ut om 10 år rakt in på ett toppjobb.
Börjar du jobba nu är chansen otroligt stor att du inte kommer börja plugga igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Plugga till valfri ingenjör.
Det här landet är på väg åt fel håll och att gå ut i arbetsmarknaden nu är nog en short win jämfört med att gå ut om 10 år rakt in på ett toppjobb.
Börjar du jobba nu är chansen otroligt stor att du inte kommer börja plugga igen.

Vadå på fel håll? Väldigt nyfiken på hur du tänker där.

Finns tre civilingenjörsutbildningar jag spontant tänker på:

Elektroteknik (mycket eletronik, mikroprocessorer och liknande)
Information och Kommunikationsteknik (nätverk, signalbehandling och dylikt)
Datateknik (mix av ovan).

Notera att det är galet mycket matte i alla tre

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Finns tre civilingenjörsutbildningar jag spontant tänker på:

Elektroteknik (mycket eletronik, mikroprocessorer och liknande)
Information och Kommunikationsteknik (nätverk, signalbehandling och dylikt)
Datateknik (mix av ovan).

Notera att det är galet mycket matte i alla tre

Om du är inne på ingenjör, vet ganska precis vad du är intresserad av (elektronik) och inte är så sugen på matte så skulle jag rekommendera högskoleingenjör istället. Civ ing är något bredare och du är bättre förberedd för forskning men om du inte behöver bredden och inte vill forska så ser jag inte varför du skulle lägga två extra år på studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Om du är inne på ingenjör, vet ganska precis vad du är intresserad av (elektronik) och inte är så sugen på matte så skulle jag rekommendera högskoleingenjör istället. Civ ing är något bredare och du är bättre förberedd för forskning men om du inte behöver bredden och inte vill forska så ser jag inte varför du skulle lägga två extra år på studier.

Civ ing ger bättre kompetens. Vad jag vet letar företag mycket hellre bland civ än hög. Dessutom har civ mycket högre lön vilket jag anser är värt 2 år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera militären ifall du inte är väldigt motiverad. Var själv motiverad när jag rykte in, men den försvann efter 1 månad och blev lite halv jobbigt efter. "362 dagars obligatorisk militärutbildning"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Civ ing ger bättre kompetens. Vad jag vet letar företag mycket hellre bland civ än hög. Dessutom har civ mycket högre lön vilket jag anser är värt 2 år.

Det är lite olika i olika branscher, min erfarenhet är att det är många företag som gärna skulle anställa högskoleing men det examineras helt enkelt inte särskilt många så de anställer civ ings istället. Resultatet blir bara att det sitter en massa överkvalificerade civ ings som blir uttråkade för att de inte får de arbetsuppgifter de förväntade sig.

Angående lön så har förstås civ ing högre lön, men knappast "mycket högre", det handlar främst om att civ ing har bättre chanser att göra karriär så lönen blir högre senare i livet men det kräver ju också en viss insats att göra karriär på det sättet.

Om du t.ex. jämför lönen 2015 för en högskoleing. med examen 2010 så är medellönen nästan identisk med en civ ing. med examen 2012, och då har högskoleing. varit yrkesverksam i två år där civ ing levde på studielån.
(http://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/Lo...)

Men visst, om man inte har några problem med matten och gillar att plugga eller vill göra karriär så är väl civ ing bättre i det långa loppet...

Permalänk
Medlem

Alla dagens PLCer bygger på en embedded platform. Du kan till och med göra en PLC i arduino.

Bättre att lära sig programmera på riktigt istället.

Skrivet av anon159643:

Hur är arbetsmarknaden på inbyggda system idag, kan någon som jobbar inom detta beskriva vad den gör? Jag själv för länge sedan utbildade mig inom detta, att få jobb inom området var desto svårare. Jag misstänker att det är väldigt långt ifrån någon Arduino med lite enkel styrning utan det mer är linuxkärnor, can kommunikation o.s.v.

Nå idag så får ingen vanlig person jobb inom inbyggda system utan att minst ha gått högskola/KY, men innan bör man kolla upp det jag ovanför nämnde. Och jag jobbar ej inom området så jag kan ha fel.

PLC är däremot ett riktigt hett område, att programmera plc i verkligheten skiljer sig mycket från vad som brukar vara i skolorna där de oftast endast lär ut ladder.
Jag beskriv lite i denna tråd vad jag gör och vad man kan göra: #16097201

Nätverksteknik är ett annat hett område, det finns både bra 2åriga ky och högskoleprogram.

Angående systemvetenskap så är det inte alls vad många tror för utbildning, visst det finns olika grenar, men man blir ofta en "byråkrat" av något slag, som projektledare. Det är inte utbildningen som leder till hardcore mikrodatorutvecklaren, även om man kan bli detta, på samma sätt som man kan bli nästa Zlatan i fotboll under utbildningstiden.

Att jobba inom industrin i något år tycker jag hade varit ett bra val, om man bara skulle få jobb där.. Nu kanske arbetslösheten har gått ner de senaste åren.

Så jag rekommenderar dig att utbilda dig. Kolla upp mikrodatorarbetsmarknaden om du vill jobba där, de andra två områden är det i alla fall extremt brist på personal.

Varför mikrodatorteknik har gått ner i landet är att såna jobb har flyttas utomlands, nu finns det dock väldigt mycket hårdvarutestning i landet där man behöver ha denna kunskap. Men som sagt, jag jobbar ej inom området och har svårt att uttala mig om arbetsmarknaden.

*edit*

Mikrodatoranvändandet har dock kraftigt gått upp, en Arduino går att köpa i första bästa matbutik, väldigt många leker med dessa. Men är det så många företag som lever på detta i sverige?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Alla dagens PLCer bygger på en embedded platform. Du kan till och med göra en PLC i arduino.

Bättre att lära sig programmera på riktigt istället.

Du kan säkert styra ett kärnkraftverk med en mobiltelefon också, men det kommer fortfarande vara svårt att få igång en Siemens S7:a om du bara kan Java och PHP.

Att lära sig programmera är nog nyttigt för de flesta i dagens samhälle men om man vill satsa på en karriär så kan det vara värt att fundera på vilken inriktning man är ute efter.
Sen vet jag inte om PLC-programmering är något jag skulle rekommendera, trots att jag jobbar i den branschen, visst det finns väl jobb just nu - åtminstone om du kan rätt system - men frågan är ju om det inte kommer vara ganska mycket av grafisk programmering och generering av kod från engineering data och liknande metoder inom en inte allt för avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar och idéer. Vad kul att det var så pass många som engagerade sig i tråden och även förde diskussion mellan varandra.
Ursäkta att jag inte svarat på alla era inlägg, jag glömde av tråden lite men såg nu att det kommit många fler svar än jag trodde att det skulle bli Jag har läst igenom allt ni skrivit och tagit åt mig det och funderat kring det.

Att försöka skaffa ett jobb på livsmedelsbutik (typ ICA) eller industrijobb (jobba på lager kanske) i något år efter studenten som någon nämnde kanske inte är så dumt, särskilt då jag fortfarande bor hemma och inte betalar hyra. Då får jag ju behålla det mesta av lönen, få arbetslivserfarenhet och hinna fundera än längre på vad ja vill göra i framtiden. Får jag inget jobb så kan ju lumpen vara ett alternativ, då får man ju gratis boende och betalt samt kanske även kommer i form

Om jag vill jobba med programmering och elektronik, t.ex. PLC och mikrocontrollers så är det alltså en ingenjörs eller elektrotekniks-utbildning på universitet som jag ska satsa på?
Ni säger att det är mycket matematik inblandat i dessa utbildningar, men hut svår är matten egentligen? Är det raketforskningsnivå på det så att säga? Jag har nämligen alltid haft det ganska svårt för matte, men jag kan nog klara det bara det inte är allt för avancerat.
Annars så kanske högskoleingenjörslinjen kan vara något för mig, någon nämnde ju att det inte var lika mycket matte i den utbildningen jämfört med t.ex. civilingenjörslinjen. Fast högskoleingenjör kanske har mycket lägre status och jobbläge jämfört med civilingenjör eller elektrotekniker?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Som så många andra föreslår jag att du läser civilingenjör. Ja, du kommer att tycka matten är toktuff men det kommer du och andra sidan inte vara ensam om. Hittar du ett gäng andra att plugga med så kommer du att klara av det med lite ansträngning.

När du väl är färdigpluggad så slår civ. ingenjör högst av alla utbildningar (ph.d inte inräknat).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Om jag vill jobba med programmering och elektronik, t.ex. PLC och mikrocontrollers så är det alltså en ingenjörs eller elektrotekniks-utbildning på universitet som jag ska satsa på?

Mikrodatorer och plc skiljer sig mycket åt idag, många program läser båda och det går an när man enbart lär sig grunderna, men jobbar med de båda områdena är det få som gör. -Även om de flesta riktiga plc nissar har kodat en hel del plc.

Nå för att programmera plc finns det flera vägar.

2 årig KY med ren fokus emot arbetslivet, dessa utbildning ska inte på något sätt underskattas. Problemet är främst att man inte får bredden, men det går att komplettera. Man kan dock ej läsa vidare till master som man kan från en högskoleutbildning.

Mekatronikingenjörer, utbildningen låter väldigt knepig för att bli en plc-programmerare. Men väldigt många idag kommer just därifrån.

Dataingenjörer/elektroingenjörer, Automation och Mekatronik (Z på chalmers) etc, jag klumpar ihop dessa utbildningar. Studenter därifrån har en hel annan bredd, de saknar dock all praktisk erfarenhet när de kommer ut.
Jag har sett många studenter som har läst riktigt svåra program men inte kunnat mycket när de kom ut, men jävlar vilken förmåga de har jaft på att lära sig nya saker. Så studenter från t.ex. Automation och Mekatronik (Z på chalmers) etc kanske inte kan så mycket när de kommer ut, men de springer ikapp andra med lättare utbildning snabbt.

Mikrodator, så är jag som sagt fundersam på arbetsmarknaden.
Det finns även ky för mikrodatorteknik. Många mekatronikstudenter tror sig kunna området men det är fel utbildning, elektro och data är istället riktigt bra utbildningar.
Automation och Mekatronik (Z på chalmers) etc är fel inriktning.

Angående matten så ja den är betydligt svårare än gymnasiet. Det finns enstaka som säger att det var tvärt emot, men typ alla andra tycker att skillnaden var enorm.

Skrivet av Xeraton:

Fast högskoleingenjör kanske har mycket lägre status och jobbläge jämfört med civilingenjör eller elektrotekniker?

Direkt efter utbildningen, när man blir äldre så frågar typ ingen vad man läste för utbildning i sin ungdom. Nu finns det dock undantag som doktorstitlar.
Utbildningens betydelse beror säkert på var man jobbar med. För mångas del får man ett jobb och ska lösa detta på säg 40h, vad man sedan har för utbildning, kön etc är fullkomligt irrelevant, det enda intressanta är hur lösningen blev och på vilken tid(kostnad).