Plex media server på en RPI2 till 2 st RPI3?

Permalänk
Medlem

Plex media server på en RPI2 till 2 st RPI3?

Hur många enheter kan spela från en plex media server Samtidigt på en RPI2?
Orkar den med att två RPI3 spelar film från den samtidigt?

Hur gör jag på bäst sätt att spara filmerna på en Hd?
Ska jag ha 3.5 Hd med egen strömförsörjare på 3T som typ:
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Eller finns det någon bättre lösning på det hela för samma pengar?

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Hur många enheter kan spela från en plex media server Samtidigt på en RPI2?
Orkar den med att två RPI3 spelar film från den samtidigt?

Hur gör jag på bäst sätt att spara filmerna på en Hd?
Ska jag ha 3.5 Hd med egen strömförsörjare på 3T som typ:
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Eller finns det någon bättre lösning på det hela för samma pengar?

Putte_br

Går det ens överhuvudtaget? Min 2500k brukar arbeta på 30-50% när jag kollar via plex pga av transkodningen, men använder du format som undkommer det kanske det går bättre. Och har du filmerna på en extern disk blir ju överföringen begränsad redan vid USB porten som väl är runt 3-5 MB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går det ens överhuvudtaget? Min 2500k brukar arbeta på 30-50% när jag kollar via plex pga av transkodningen, men använder du format som undkommer det kanske det går bättre. Och har du filmerna på en extern disk blir ju överföringen begränsad redan vid USB porten som väl är runt 3-5 MB/s?

Om jag förstår allt rätt ska usb 2.0 klara mellan 0-30 mb/s och det borde fungera.
Jo jag är lite fundersam om en rpi2 orkar med det hela eller om en vanlig dator ska få göra jobbet.
Lite därför jag frågar här.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Kollade också upp dedär för några månader sedan. Tror de funkar så länge den ej behöver transcoda. Sen tror jag de bästa vore att köra plex server på en rpi 3 och använda 2an som client.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Kollade också upp dedär för några månader sedan. Tror de funkar så länge den ej behöver transcoda. Sen tror jag de bästa vore att köra plex server på en rpi 3 och använda 2an som client.

Skickades från m.sweclockers.com

Hitta några klipp på Youtube där en gubbe kör transcoda på en rpi 2 men har funderat lite och tror jag kör med en dator istället.
Nu ska jag bara googla ur man får kodi att ta emot stremingen filmerna på Rpi 2 och 3.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av putte_br:

Hitta några klipp på Youtube där en gubbe kör transcoda på en rpi 2 men har funderat lite och tror jag kör med en dator istället.
Nu ska jag bara googla ur man får kodi att ta emot stremingen filmerna på Rpi 2 och 3.

Putte_br

Testa Rasplex. Fungerar galant på min RP2. http://www.rasplex.com/

Permalänk
Medlem

@putte_br:
Det är inga problem alls!

Kolla efter PlexXBMC, så får du ett integrerad tema som fungerar direkt i Kodi. Jag har det på min RPI2, och det funkar flawless att streama till den från servern.

Kolla in denna länken för hur man gör det på enklaste sätt!

Lycka till, och simma lungt!

/ Leap

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

en raspberry pi 2 har ej kraften att klara av endast en full transcoding, så det beror på vilket format dina filmer är i. Men är de i typ mkv eller avi och med dolby ljud eller så lär det krävas transcodning och då kommer din Raspberry ej fungera.

Du skulle ju kunna konvertera alla dina filmer till .mp4 och aac ljud så kommer den slippa transcoda och då borde två strömmar gå!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Min rp2 klarar av att transcoda 720p mkv serier som ligger runt storleken 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Testa Rasplex. Fungerar galant på min RP2. http://www.rasplex.com/

Jag testar RasPlex-RPi2.RP-1.0.3 nu och det fungerar väldigt bra.
Kör du med kabel eller wifi?

Skrivet av TimeLeap:

@putte_br:
Det är inga problem alls!

Kolla efter PlexXBMC, så får du ett integrerad tema som fungerar direkt i Kodi. Jag har det på min RPI2, och det funkar flawless att streama till den från servern.

Kolla in denna länken för hur man gör det på enklaste sätt!

Lycka till, och simma lungt!

/ Leap

Tack för länken men testar RasPlex jämt nu och det verkar fungera bra.
kör med plex media server på datorn.

Skrivet av Sweex:

en raspberry pi 2 har ej kraften att klara av endast en full transcoding, så det beror på vilket format dina filmer är i. Men är de i typ mkv eller avi och med dolby ljud eller så lär det krävas transcodning och då kommer din Raspberry ej fungera.

Du skulle ju kunna konvertera alla dina filmer till .mp4 och aac ljud så kommer den slippa transcoda och då borde två strömmar gå!

Nja att konvertera om alla filmerna jag har är ett evighets projekt. får använda en dator istället och köpa två nya hd att lägga allt på.

Skrivet av Lanse:

Min rp2 klarar av att transcoda 720p mkv serier som ligger runt storleken 2gb

Tack för informationen

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Inaktiv

@putte_br: Jag kör med Wifi, 5 hz. Fungerar galant.

Permalänk

Skaffa en riktig NAS istället och kör Plex på den. en RPi2 kommer inte kunna agera server, jag kör en xeon 8 trådar CPU till min plex och det kan få jobba på ordentligt ibland om det är stora filer.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Skaffa en riktig NAS istället och kör Plex på den. en RPi2 kommer inte kunna agera server, jag kör en xeon 8 trådar CPU till min plex och det kan få jobba på ordentligt ibland om det är stora filer.

Jag sitter jämt nu och använder plex media server på datorn och rpi 2 ser på en film med RasPlex och använder typ inget av datorn resurser.
Ska prova att koppla upp rpi 3 och spela en film och se ifall det händer något.

Jag har en mängd gamla datorer som jag funderar på att plocka ihop till en plex media server.
Vad för hårddiskar kan jag använda i en dator?
Duger två såna här?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Jag sitter jämt nu och använder plex media server på datorn och rpi 2 ser på en film med RasPlex och använder typ inget av datorn resurser.
Ska prova att koppla upp rpi 3 och spela en film och se ifall det händer något.

Jag har en mängd gamla datorer som jag funderar på att plocka ihop till en plex media server.
Vad för hårddiskar kan jag använda i en dator?
Duger två såna här?
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeho...

Putte_br

Ja om det är direct play utan transcode kommer den inte dra något så klart. Vad är det för material du spelar och på vad? MKV transcode till apple TV kan dra väldigt mycket CPU går till 100% användning när det kör transcode

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Ja om det är direct play utan transcode kommer den inte dra något så klart. Vad är det för material du spelar och på vad? MKV transcode till apple TV kan dra väldigt mycket CPU går till 100% användning när det kör transcode

Har bara hunnit att spela på en Rpi 2 och filformatet är Avi, DivX och mp4. dom största filerna jag har är 1.5GB.
Men vad tror du om hårddisken jag länka till?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeLeap:

@putte_br:
Det är inga problem alls!

Kolla efter PlexXBMC, så får du ett integrerad tema som fungerar direkt i Kodi. Jag har det på min RPI2, och det funkar flawless att streama till den från servern.

Kolla in denna länken för hur man gör det på enklaste sätt!

Lycka till, och simma lungt!

/ Leap

Ser riktigt schysst ut. Ska lätt testa detta innan rasplex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

@putte_br:
Det är inga problem alls!

Kolla efter PlexXBMC, så får du ett integrerad tema som fungerar direkt i Kodi. Jag har det på min RPI2, och det funkar flawless att streama till den från servern.

Kolla in denna länken för hur man gör det på enklaste sätt!

Lycka till, och simma lungt!

/ Leap

Tack igen för tipset om PlexXBMC.
PlexXBMC fungerar bättre än rasplex.
Upplever du att det lagar lite när man bläddrar mellan filmerna?

/Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Tack igen för tipset om PlexXBMC.
PlexXBMC fungerar bättre än rasplex.
Upplever du att det lagar lite när man bläddrar mellan filmerna?

/Putte_br

Ja, Dessvärre har jag med lite små lagg när man scrollar igenom filmerna och menyerna.. Kan leva med det eftersom den inte stuttrar när man spelar upp film, eller annat. Samt för att vara på en RPi som kostar näst till ingenting tycker jag också lagget/hacket är "acceptabelt"

/Leap

Visa signatur

Citera för svar!