PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av drwlz:

NÄgot speciellt du Àr ute efter?

Skrivet av MarkoV:

Jag rekommenderar utstÀllningar, har fyndat helt sjuka kap pÄ exempelvis sportfiskemÀssan i Jönköping. Fina spön som kostat 1500kr för en femhundralapp.

Nej inte riktigt, kÀnns inte riktigt som om jag brukar vara det nÀr det kommer till fiske. GÄr in i affÀren för lite jiggskallar, kommer ut med pÄsen full av beten, ny rulle, nytt spö och nya fiske klÀder.

TÀnkte mer att man mer skulle integrera en sort fyndtips i trÄden. Finns det nÄgot man inte behöver till bra pris sÄ Àr man nog redo att slÄ till. BÀst Àr ju webbshoppar sÄ att det passar alla i landet. Men sjÀlvklart ska tipsa om butikserbjudanden ocksÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av toptre:

Nej inte riktigt, kÀnns inte riktigt som om jag brukar vara det nÀr det kommer till fiske. GÄr in i affÀren för lite jiggskallar, kommer ut med pÄsen full av beten, ny rulle, nytt spö och nya fiske klÀder.

TÀnkte mer att man mer skulle integrera en sort fyndtips i trÄden. Finns det nÄgot man inte behöver till bra pris sÄ Àr man nog redo att slÄ till. BÀst Àr ju webbshoppar sÄ att det passar alla i landet. Men sjÀlvklart ska tipsa om butikserbjudanden ocksÄ.

SÄ Àr det ju för alla som gÄr in i en affÀr, man skall "bara" ha nya krokar - kommer ut med tre rullar, tvÄ spön, nya linor, jiggar, sju wobblers man aldrig anvÀnder och en mössa :).

FÄr man syn pÄ nÄgot bra erbjudande sÄ kan man ju bara tipsa om det hÀr (gjorde det nÀr beten.nu körde 40% rea).

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag feedermetade en dag med min fiskekompis och första nappet bjöd pÄ den hÀr rackaren
Bra början pÄ sarvsÀsongen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jmeistr:

En sÄdan hÀr trÄd har jag saknat! De senaste Ären har jag kört mycket jerkbait. Riktigt roligt och bra kÀnsla nÀr man sÀtter huggen!

StÄr J'et i ditt alias för Jerk?

Skrivet av tintinj:

IkvÀll blir det förhoppningsvis, om kompisen kan eftersom han har bil och inte jag, gÀddmete ute vid Landsjön hos en gemensam vÀn som bor dÀr. DÄ hoppas vi pÄ att storgÀddorna som sjön Àr berömd för behagar nappa. Allt under 7 kg Àr för smÄtt och allt över 8 kg Àr vÀlkommet

Vad metar ni med?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad metar ni med?

Vi metar med mört som kompisen fÄngar under tiden vi andra fiskar, han kör ett feederspö och drar lÀtt upp nÄgra mörtar pÄ en kvart till oss. TyvÀrr lite vÀl stora för mete, frÄn 25 cm och uppÄt. För flötestrolling hade de varit perfekta dock.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

Vi metar med mört som kompisen fÄngar under tiden vi andra fiskar, han kör ett feederspö och drar lÀtt upp nÄgra mörtar pÄ en kvart till oss. TyvÀrr lite vÀl stora för mete, frÄn 25 cm och uppÄt. För flötestrolling hade de varit perfekta dock.

Lite det jag oroade mig för. UrsÀkta moralkakan, men icke-cool fiskemetod.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Lite det jag oroade mig för. UrsÀkta moralkakan, men icke-cool fiskemetod.

Oroa dig hur mycket du vill, moralkakan fÄr du Àta upp sjÀlv.
Vad ska man annars meta med? FlÀskfilé?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

Oroa dig hur mycket du vill, moralkakan fÄr du Àta upp sjÀlv.
Vad ska man annars meta med? FlÀskfilé?

Sidenote, men nÀr jag bodde i USA sÄ hade vi ganska fattigt med fiskelycka tills vi kom pÄ att den lokala catfishen bÀst metades upp med Bratwurst. Alternativ finns alltid. Men visst, det Àr en effektiv fiskemetod med levande bete, om man vill bortse frÄn att den Àr illegal. (eller Àr jag ute och snurrar nÀr jag fÄtt infon om att den Àr illegal? Hursomhelst sÄ pallar inte mitt egna samvete med den fiskemetoden.)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Men visst, det Àr en effektiv fiskemetod med levande bete, om man vill bortse frÄn att den Àr illegal. (eller Àr jag ute och snurrar nÀr jag fÄtt infon om att den Àr illegal? Hursomhelst sÄ pallar inte mitt egna samvete med den fiskemetoden.)

Dels sÄ skriver ju inte tintinj att de fiskar med levande mörtar, och om de dödar dem först sÄ Àr det klart bÀttre att ta upp dem pÄ samma stÀlle som dÀr de ska anvÀndas som bete. (http://www.jaktojagare.se/kategorier/fiske/nya-regler-om-bete...)

Dessutom verkar det finnas ett kryphÄl i lagen, som i sÄ fall sÀger att tintinj gör helt rÀtt i att inte förvara betesfisken i en hink eller liknande innan den anvÀnds som bete:

Citat:

Det Àr ju dock enligt lag, förbjudet att fiska med levande betesfisk om du har haft dom i fÄngenskap. T.ex om du har haft fiskarna i fÄngenskap i en hink, innan du trÀr pÄ dom pÄ krokarna sÄ Àr det förbjudet, för dÄ klassas det som ditt husdjur. Men det finns ett kryphÄl, om du metar upp en Mört till exempel, och sedan trÀr pÄ den pÄ kroken innan du har förvarat den nÄgonstans sÄ Àr det tillÄtet, dÄ kan ingen djurvÀn egentligen klaga pÄ fiskaren, dÄ det faktiskt Àr tillÄtet enligt lag.

Enligt: http://sportfiskesvenska.se/2012/11/djurplageri-ar-okej/

PermalÀnk
Medlem ★
●

Som Caesar skrev sÄ har jag inte pÄstÄtt att jag fiskar med levande bete och Àven om sÄ var fallet sÄ Àr det Jordbruksverket som med hjÀlp av en inhyrd advokatfirma tolkade djurskyddslagen pÄ det viset att det skulle vara olagligt med levande betesfisk. Jordbruksverket Àr ingen instans som skapar lagar och inte heller en instans som ser till att de följs och har egentligen ingenting att sÀga till i saken. Ingen har nÄgonsin blivit dömd för djurplÄgeri genom att fiska med levande beten och dÀrför finns inget prejudikat att följa. SÄ jo, du har blivit lite missinformerad.

För att ÄtergÄ till ditt samvete.
Jag tror inte att gÀddan, nÀr du sÀtter mothugg och din wobblers 2/0-krokar borras in i gÀddans tandkött sÄ blodet rinner, Àr sÄ vÀrst imponerad av ditt "goda samvete" heller. Du fÄr fiska precis hur du vill utan att jag lÀgger mig i dina strategier och utföranden. Men att lÀgga sig i hur andra bedriver sitt sportfiske ( nÀt och gÀddsaxar Àr inte inrÀknat hÀr sjÀlvklart ) Àr inte alls tufft.

Förhoppningsvis tar vi alla bra hand om fisken nÀr den ligger pÄ avkrokningsmattan, nÄgon slÄr ihjÀl den och tar hem för mat medan andra slÀpper tillbaka den sÄ att andra inbitna sportfiskare fÄr chans att fÄnga storgÀddan. SÄ lÀnge vi alla gör vad vi kan för sportfiskets framtid och inte har ihjÀl allt vi fÄr pÄ kroken och sÄ lÀnge ingen plÄgar fisk i onödan sÄ Àr jag nöjd.

Vi har gjort vÄr beskÀrda del i försök att fiska pÄ sill och makrill vilket har resulterat i exakt noll stycken gÀddor sÄ i vÄra sjöar hÀr i inlandet fungerar inte dessa exotiska fiskar. Mört och sarv Àr helt överlÀgsna. Om de Àr levande eller döda nÀr vi sÀtter dem pÄ kroken bryr sig sÀllan gÀddan om, precis lika lite som fiskaren bryr sig om hur smÀrtsamt gÀddan har det nÀr den i extrem panik ruskar pÄ huvudet och de enorma trekrokarna tvingas djupare in i köttet och sliter sönder bÄde det ena och det andra i munnen pÄ den.

Argument för och emot sportfiske tycker inte jag hör hemma i den hÀr trÄden, dÄ kan man skapa en ny trÄd sÄ kan de som vill vara dÀr och diskutera.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Jonny Myran:

Jag gillar att meta abborre jag. Kör med ett bambuspö och en vinkork som flöte KÀnns inte som att vi riktigt ligger pÄ samma nivÄ utrustnings- och kunskapsmÀssigt, men ÀndÄ.
Har Àven fiskat en hel del strömming i Stockholms skÀrgÄrd, men det Àr rÀtt trÄkigt. Att fiska abborre och gÀdda genom att meta eller kasta med lite skeddrag uppe vid "vÄr" lilla sjö i Norrland Àr dock sjukt roligt och avkopplande.

Fiskarna bryr sig inte speciellt mycket om vad du anvÀnder för utrustning... det Àr bara skrytfaktor och för ens egna ego som man anvÀnder lite dyrare saker, oftast. Visst finns det ju sÄklart vissa fördelar med en del finare utrustning, men allt som oftast Àr det bara totalt bortkastade pengar.

Är sjĂ€lv uppvuxen ute vid kusten sĂ„ man har fiskat en hel del under Ă„ren. Har vĂ€l gjort det mesta i stort sett... vinterfiske med gĂ€ddsax, nĂ€t under isen och angeldon. Ryssjor, burar och nĂ€t under varma delen av Ă„ret.

För kastfiske har Abumaticen varit trogen sedan 80-talet.

PermalÀnk
Medlem
●

@MoNkeY-05: Nej, tyvÀrr inte

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har lÀnge funderat pÄ att börja föra fiskedagbok, kÀnns lite "fel" att göra det pÄ papper i dessa digitala tider. NÄgon som har tips pÄ bra program till dator (OS ingen skillnad), (web)app till surfplatta/telefon eller kanske t o m nÄgon bra wordpress eller dylik hemsida man kan anvÀnda?

Hade tÀnkt mej markering pÄ karta (plats), samt info i "databas" om art, vikt, bete, datum&tid, metod (spö, trolling, etc). FÄr gÀrna ha nÄgon slags filtreringsfunktion för datum, art osv. Informationen skall anvÀndas privat och vill inte ha den tillgÀnglig för allmÀnheten. FÄr kosta pengar, det har jag ingenting emot.

Har letat lite pÄ doktor google men inte hittat nÄgot som jag kan anvÀnda privat.

PS. inser nu att detta kunde anvÀndas till annat ocksÄ, typ svampplockning, jakt osv. MÄste ju finnas nÄgot fÀrdigt. Annars kanske nÄgon kan snickra ihop det och ta betalt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

Vi har gjort vÄr beskÀrda del i försök att fiska pÄ sill och makrill vilket har resulterat i exakt noll stycken gÀddor

Testa bratwurst! Har sjÀlv övervÀgt att testa detta Àven i Sverige dÄ jag -pÄ riktigt- fick dunderresultat med detta. Dock Àr nog inte gÀddan mÄlfisken..
Med det sagt sÄ inser Àven jag att ingen form av fiske Àr helt moralisk. SjÀlv kör jag lite drag utan hullingar för att förminska problematiken. Samtidigt du tycker du att gÀddsax 'sjÀlvklart' inte Àr ok. HÀr gör ju Àven du en bedömning, precis som jag gör, över vad jag sjÀlv tycker Àr ok och inte. Ibland skiljer detta sig Ät, och ska inte klassas som argumentation 'mot sportfiske' för det har aldrig varit mitt syfte. Jag fiskar ju gÀrna gÀdda med..

Skrivet av tintinj:

sÄ lÀnge ingen plÄgar fisk i onödan sÄ Àr jag nöjd.

Ja, det Àr ju -precis- det som Àr saken.. Men jag slÀpper diskussionen om du gör det.

Skrivet av Sp0de:

Har lÀnge funderat pÄ att börja föra fiskedagbok, kÀnns lite "fel" att göra det pÄ papper i dessa digitala tider. NÄgon som har tips pÄ bra program till dator (OS ingen skillnad), (web)app till surfplatta/telefon eller kanske t o m nÄgon bra wordpress eller dylik hemsida man kan anvÀnda?

Titta pÄ fishbrain, dock har jag inga egna erfarenheter men hört talas om den, och den verkar ha fÄtt bra betyg.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Testa bratwurst! Har sjÀlv övervÀgt att testa detta Àven i Sverige dÄ jag -pÄ riktigt- fick dunderresultat med detta. Dock Àr nog inte gÀddan mÄlfisken..

Bratwurst fungerar sÀkert till fiskar som FÀrna och Ruda, som Àr fiskar som gÀrna Àter udda saker som t.ex picknickbog och ost. GÀddan skulle jag dÀremot ha svÄrt att tro tar pÄ sÄdant bete. Men om malen nÄgon gÄng blir laglig hÀr i Sverige igen sÄ kanske det vore ett superbete Àven hÀr

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Sidenote, men nÀr jag bodde i USA sÄ hade vi ganska fattigt med fiskelycka tills vi kom pÄ att den lokala catfishen bÀst metades upp med Bratwurst. Alternativ finns alltid. Men visst, det Àr en effektiv fiskemetod med levande bete, om man vill bortse frÄn att den Àr illegal. (eller Àr jag ute och snurrar nÀr jag fÄtt infon om att den Àr illegal? Hursomhelst sÄ pallar inte mitt egna samvete med den fiskemetoden.)

Men föda upp grisar/kor/fÄr för att anvÀnda som bete Àr bÀttre?
Har lite svÄrt med den logiken :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

https://cdn1.cdnme.se/886420/8-3/2016-04-13-18-45-13-0022_570f46cd2a6b22290f8a53e0.jpg
Jag feedermetade en dag med min fiskekompis och första nappet bjöd pÄ den hÀr rackaren
Bra början pÄ sarvsÀsongen.

Fin..! Vann klubbmÀsterskapet i mete med ett gÀng sÄdana..

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BergEr:

Men föda upp grisar/kor/fÄr för att anvÀnda som bete Àr bÀttre?
Har lite svÄrt med den logiken :/

Ja, det Ă€r vĂ€l nĂ„got med att anvĂ€nda levande bete, kroka i som fĂ„r ligga och sprattla i vattnet utan möjlighet att fly nĂ€r predator kommer som gör att det hela kĂ€nns ganska rĂ„tt. Sen har du helt rĂ€tt i att hela köttbranschen egentligen Ă€r ganska skev, men det Ă€r en annan frĂ„ga. Är halvvĂ€gs till att skippa all kött pĂ„ tallriken.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja, det Ă€r vĂ€l nĂ„got med att anvĂ€nda levande bete, kroka i som fĂ„r ligga och sprattla i vattnet utan möjlighet att fly nĂ€r predator kommer som gör att det hela kĂ€nns ganska rĂ„tt. Sen har du helt rĂ€tt i att hela köttbranschen egentligen Ă€r ganska skev, men det Ă€r en annan frĂ„ga. Är halvvĂ€gs till att skippa all kött pĂ„ tallriken.

Nu vill jag inte gĂ„ off-topic men jag har nĂ€stan skrotat hela kött branschen, absurt att dem fĂ„r ha sĂ„ mycket skit i köttet och hur dem fĂ„ hantera djuren. Äter uteslutande bara det jag sjĂ€lv (och jaktlaget), min pappa min sambos farsa har plockat upp. Dvs Ă€lg, dovhjort vildsvin, torsk, nĂ„n abborre och sĂ„ blir det en och annan gĂ€dda hos min sambos förĂ€ldrar. Om vi köper kött fĂ„r det i alla fall bli svenskt ekologiskt kött. Vi snackar 500gram varannan mĂ„nad knappt.

Nu pÄ dem tvÄ senaste Ären har det just blivit sÄhÀr. Jag vet i princip alltid vart jag Àter för nÄgot. Visst det hÀnder att man Àter nÄgot kött frÄn en restaurang dÄ och dÄ. Givetvis tÀnker jag inte frÄga vad den fisken kommer ifrÄn. Vilket kanske Àr ganska sjÀlvklart vad dem hittat "det dÀr" köttet nÄgonstans. Bara att kollar pÄ standarden pÄ sjÀlva restaurangen sÄ lyser det igenom, annars kan man nÀstan se och smaka det... (Tror jag? Ibland vet man inte )

Men för att gÄ on-topic igen, jag fiskar knappt inget lÀngre. Har stor sjövana och fiskade ganska mycket som liten...men skulle vilja börja igen. Ska se om jag kan fÄ hjÀlpa till lite hos min sambos farsa nu i sommar. Han Àr helt vild i att jaga ALLT...jag Àr mest intresserad i jakt, alltsÄ pÄ land

Men som sagt, stor sjövana och det Àr konstigt men det kÀnns som en evighet sen jag var ute pÄ sjön, speciellt att fÄ fiska. Speciellt att fÄ gÄ i land pÄ en ö och bara sÀtta sig och meta. Just nÀr det kommer till fiske Àr det för mig jÀvligt lugnade att bara fÄ sitta pÄ en sten och ta det lugnt. Torsk Àr dock en stor succé i min mun Men inte riktigt samma sak som att fÄ upp en abborre pÄ tvÄ timmar för att sen Äka hem flÄ den och steka den. Men jag tror jag kanske borde ta upp fiske igen. Jag tror att jag Àr stressad bara, och har varit det nu pÄ sistone.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

PermalÀnk
Medlem
●

Kul trÄd! För min del Àr det spinnfiske frÄn land som gÀller dÄ jag inte har tillgÄng till bÄt. Fiskar i Stockholmstrakterna, tar gÀrna emot tips pÄ stÀllen i omrÄdet som Àr lÀmpade för fiske frÄn land dÄ jag inte hittat ett stÀlle som Àr vÀrt att Äterkomma till. Har testat flera stÀllen runt Vaxholm men det har inte resulterat i nÄgon fÄngst som Àr nÀmnvÀrd utan mest bottennapp och förlorade drag.

Om man inte vill skriva öppet gÄr det bra med PM, kommer inte att sprida det vidare dÄ det Àr endast jag och min bror som har fiske som intresse i vÄra bekantskapskretsar.

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som har nÄgra mÄl med Ärets fiske?
SjÀlv tÀnkte jag försöka lösa en duglig gÀdda, ligger pÄ ungefÀr 5kg som PB. Det duger inte.
Om jag fÄr möjlighet ska jag tvinga med polaren och hans bÄt till en sjö som ska vara lovande ocksÄ, kanske kan försöka ordna en acceptabel abborre i Är med?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nytt ruda-pb vore inte dumt, en Äl över kilot har gÀckat mig mÄnga Är nu ( jo det Àr lagligt att fiska Äl om det Àr tre vandringshinder mellan fiskevattnet och havet ) och kanske fÄ en storfiskreg-gös pÄ 6,4 kg eller större. GÀdda fick jag i vintras nytt pb pÄ, den vÀgde hela 10,3 kg och det Àr jag riktigt nöjd med. Har fÄtt sÄ mÄnga över 9 kg under alla mina Är som fiskare men inte lyckats knÀcka 10-grÀnsen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

NÄgon som har nÄgra mÄl med Ärets fiske?
SjÀlv tÀnkte jag försöka lösa en duglig gÀdda, ligger pÄ ungefÀr 5kg som PB. Det duger inte.
Om jag fÄr möjlighet ska jag tvinga med polaren och hans bÄt till en sjö som ska vara lovande ocksÄ, kanske kan försöka ordna en acceptabel abborre i Är med?

Mitt största mÄl Àr att komma ut och fiska fler gÄnger Àn förra Äret. Har varit ute en gÄng hittills i Är.
Har tvÄ planerade fisketurer till, en i maj och en i juli men hoppas kunna fylla i med lite fiske pÄ hemmaplan dÀremellan.

Uppdaterat min fiskeutrustning för ett par Är sedan och har kompletterat sedan dess sÄ nu har jag 4 trevliga haspelspön med lite olika karaktÀr (en till varje person i familjen).

Tips: sÄg att Jula rensar ut allt fiske som Àr under deras eget mÀrke. Har en del drag frÄn dom som funkar bra, fyndlÀge kanske.

Har kollat lite pÄ eBay och Aliexpress efter fiskegrejer (framförallt en spövÀska) och dÀr gÄr ocksÄ att göra lite fynd.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

NÄgon som har nÄgra mÄl med Ärets fiske?
SjÀlv tÀnkte jag försöka lösa en duglig gÀdda, ligger pÄ ungefÀr 5kg som PB. Det duger inte.
Om jag fÄr möjlighet ska jag tvinga med polaren och hans bÄt till en sjö som ska vara lovande ocksÄ, kanske kan försöka ordna en acceptabel abborre i Är med?

30-50% av proteinintaget frÄn egenfÄngad fisk Àr ett löst mÄl jag har.

Skrivet av Henrik-W:

Mitt största mÄl Àr att komma ut och fiska fler gÄnger Àn förra Äret. Har varit ute en gÄng hittills i Är.
Har tvÄ planerade fisketurer till, en i maj och en i juli men hoppas kunna fylla i med lite fiske pÄ hemmaplan dÀremellan.

HÀr Àr det fortfarande is i en mÄnad till. SÄ första svÀngen som inte Àr pimpel blir typ i juni =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

.. sÄ nu har jag 4 trevliga haspelspön med lite olika karaktÀr (en till varje person i familjen).

Trevlig metodik, har gjort samma sak hÀr hemma nÀr jag behövt ursÀkt för att köpa ytterligare spö. Ingen annan som rört spöna, Àn.

Skrivet av BergEr:

30-50% av proteinintaget frÄn egenfÄngad fisk Àr ett löst mÄl jag har.

FrÀckt mÄl - gillas! SjÀlv Àr det för svÄrt att komma ut tillrÀckligt ofta för nÄgot liknande, hade vÀl varit om man fiskat pÄ vÀg hem frÄn jobbet.. Men fisken frÄn Göteborgs vallgrav tror jag gör sig bÀttre i vattnet Àn i stekpannan..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

Trevlig metodik, har gjort samma sak hÀr hemma nÀr jag behövt ursÀkt för att köpa ytterligare spö. Ingen annan som rört spöna, Àn.
...

Haha, ja jag har bara fÄtt med mig hela familjen ut en gÄng förra Äret.

Jag och sonen har varit ute tvÄ gÄnger sÄ jag kan ju fortfarande hÀvda att det Àr en familjeaktivitet. I övrigt Àr det jag och fyra trevliga spön som ger oss ut. Fast jag gillar i och för sig nÀr alla Àr med, inte lika avkopplande men mysigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BergEr:

...
HÀr Àr det fortfarande is i en mÄnad till. SÄ första svÀngen som inte Àr pimpel blir typ i juni =D

AjdÄ, hÄrt. Det fÄr ju dessutom gÀrna vara nÄgra plusgrader sÄ man inte blir för kall om fingrarna.

FÄr man frÄga var du bor?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

FÄr man frÄga var du bor?

Om du tittar under hans bild, sÄ ser du eventuellt...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

Om du tittar under hans bild, sÄ ser du eventuellt...

Hahaha, ja herre gud vad blind man kan vara! För all del sÄ kanske han bluffar och bor nÄgon annan stans.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MoNkeY-05:

FrÀckt mÄl - gillas! SjÀlv Àr det för svÄrt att komma ut tillrÀckligt ofta för nÄgot liknande, hade vÀl varit om man fiskat pÄ vÀg hem frÄn jobbet.. Men fisken frÄn Göteborgs vallgrav tror jag gör sig bÀttre i vattnet Àn i stekpannan..

KrÀvs inte sÄ mycket fisk dock, 500g Abborre/GÀdda = 100g protein (vilket Àr ungefÀr vad jag Àter pÄ en dag).
Men visst, bor vid Àlven och har sommarstuga 20min bort med tvÄ bÄtar sÄ Àr enkelt för mig

Skrivet av Henrik-W:

Hahaha, ja herre gud vad blind man kan vara! För all del sÄ kanske han bluffar och bor nÄgon annan stans.

Orten stÀmmer
Älven Ă€r fortfarande ganska kall och dĂ€r jag har sommarstuga (dĂ€r bĂ„ten Ă€r) tar det ofta nĂ„gon vecka efter Ă€lven gĂ„tt (vik som Ă€r helt skyddad frĂ„n vind/vĂ„gor).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.