Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Själv är jag intresserad av vilken som är bäst för oss som inte har utrymme, och som måste sitta ner!!

Tyvärr verkar de va för likvärdiga för att få något vettigt svar på den frågan. För min del tar jag nog skarpast möjliga grafik vilket headset det nu är. Måste börja undersöka linser verkar det som men har någon fördom om att man inte ser riktigt lika bra med linser som med glasögon? Har inget större synfel -1.0 typ och så brytningsfel precis så man får köra bil men tycker själv inte det skulle va tillåtet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4e4s7q/elite_dangero...

https://www.youtube.com/embed/f9uXUjpSsak

Lite tester. Vive verkar va bra nog för racing simulatorer även den dock som brukligt klagas det på komforten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Själv är jag intresserad av vilken som är bäst för oss som inte har utrymme, och som måste sitta ner!!

Att döma av den jämförelsen Tested gjort föredrar de Oculus Rift gällande komfort, linser/display, vikt/viktfördelning, kabel (styvhet/tjocklek) och ur viss synpunkt även tracking då Viven tydligen har tendens att bugga ur till och från, något som de inte upplevt med Oculus, vars tracking dessutom är betydligt lättare att sätta upp.

Viven kom ändå som klar vinnare främst tack vare de trackade kontrollerna och roomscale, men även för bättre möjligheter för de som har glasögon då linsernas y-axel går att justera, men har man som du inte plats för roomscale och har som avsikt att spela sittandes uppfattar jag Oculus som det vinnande alternativet om man bara jämför själva HMD:n.

"Ten minutes in, i think to my self, boy what if could play this exact same game using the tracked controllers but wearing the Oculus rift"

https://m.youtube.com/watch?v=EBieKwa2ID0&ebc=ANyPxKpAWhoYcUm...

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Att Vive upplevs som tyngre, och kan röra sig vid snabba huvudrörelser känns lite oroväckande.
Var en av de största immersion-breakers för mig när jag testade VR på 90-talet.
Får se i morgon - har en tid bokad hos Webbhallen för ett 20-minuters Vive-demo. Ska bli intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade den här videon. Han har använt DK 2 och sen filmat med go pro. Verkar ha gjort den lågupplöst för att simulera bildkvaliten med DK 2n måhända?

https://www.youtube.com/watch?v=LlFKjWGxZqk

Jag tittade på en 35" 2560x1080p monitor. Frågan är vad skärpan motsvarar i VR headset väg. DK 2 är blurrigare än detta antar jag? Även CV1 och Vive?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hittade den här videon. Han har använt DK 2 och sen filmat med go pro. Verkar ha gjort den lågupplöst för att simulera bildkvaliten med DK 2n måhända?

https://www.youtube.com/watch?v=LlFKjWGxZqk

Jag tittade på en 35" 2560x1080p monitor. Frågan är vad skärpan motsvarar i VR headset väg. DK 2 är blurrigare än detta antar jag? Även CV1 och Vive?

Jag tycker det är upplösningsmässigt rätt likt DK2. Nu har jag inte spelat just det spelet men ungefär så ja. Dock har du en mer eller mindre irriterande SDE dessutom i headsettet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har testat Rift nu dock ej Vive ännu. Min uppfattning är att gamepad är inget intressant sätt att uppleva VR. Har man inte tänkt köra simulatorer så köp Vive eller vänta tills touch controller släppts till Rift. VR utan touch känns inte som VR.

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt så hade det varit roligast och ha båda. Dock får man se hur det ser ut med spel och allt möjligt inom 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlozz:

Helt ärligt så hade det varit roligast och ha båda. Dock får man se hur det ser ut med spel och allt möjligt inom 1 år.

Jag tänkte också förra året att man skulle ha båda. Dock har jag kommit fram till att det är helt onödigt.

Vive kan göra allting en Rift kan plus mer (bättre tracking, rörelsekontroller vid launch, inbyggd kamera).

Det finns bara tre anledningar att köpa en Rift över en Vive:

1. Priset (förutsatt att du inte tänker köpa Touch, då lär det hamna på i princip samma).

2. Eventuell komfort. Rift kan vara lite mer bekväm, förutsatt att du inte använder glasögon, då ska Vive vara mest bekväm.

3. Exklusiva spel (detta är väldigt få då de flesta kommer till bägge, även spel som Eve: Valkyrie som endast är exklusivt för Rift under en kort period).

Att ha två nästan TOTALT IDENTISKT speccade VR-HMD:er inkopplade, med den sladdhärva detta innebär känns inte helt motiverat med detta i åtanke.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vive-handkontroller ser ut att vara otympliga, men herrejävlar vad bra de är nu när man har fått använda de på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vive kan göra allting en Rift kan plus mer (bättre tracking, rörelsekontroller vid launch, inbyggd kamera).

Det finns bara tre anledningar att köpa en Rift över en Vive:

1. Priset (förutsatt att du inte tänker köpa Touch, då lär det hamna på i princip samma).

2. Eventuell komfort. Rift kan vara lite mer bekväm, förutsatt att du inte använder glasögon, då ska Vive vara mest bekväm.

3. Exklusiva spel (detta är väldigt få då de flesta kommer till bägge, även spel som Eve: Valkyrie som endast är exklusivt för Rift under en kort period).

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160414/djupanalys-htc-viv...

Jag får av testet ut att Oculus Rift är, utom bristen på handkontroller, bättre på allt - framför allt helt överlägsen ergonomi. Exempelvis var Vives tracking inte alltid så värst bra utan kunde tappa trackingen, medan Constellation-kameran fungerade i stort sett alltid. När kontrollerna väl kommer till Oculus verkar det inte finns någon anledning att välja Vive? Slutklämmen från testarna var iaf att de önskar att Vivekontrollerna skulle fungera med Oculus, för då (tolkar jag det som) skulle de inte välja Vive längre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tyckte dock det sa allt att de skulle välja Vive om det gällde de kommande 12 månaderna. Så även om Rift har en del fördelar så är de så pass små att Vive är den som är värd att skaffa. När touch väl finns ute till Rift så blir det intressant se jämförelser. Nu är det walkover till Vive mer eller mindre.

Permalänk

Skulle välja Rift helt klart.. det finns ändå inga "måste-ha!"-touch titlar, dessa kommer dröja något år säkert och då finns Touch för Rift. Komfort är oerhört viktigt, och Rift har en klar fördel där, likaså sägs kontrollerna vara bättre (och de är ju ännu inte ens klara).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Något som känns lite oroväckande för mig vad gäller Rift, är att Oculus sagt till utvecklare att göra 180-graders spel till Touch (jämfört med 360 till Vive). Låter illa om de följer det rådet.

Måste-ha room-scale titlar för mig är alla de bästa som kommer nu. Budget Cuts, Space Pirate Trainer, theBlu, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160414/djupanalys-htc-viv...

Jag får av testet ut att Oculus Rift är, utom bristen på handkontroller, bättre på allt - framför allt helt överlägsen ergonomi. Exempelvis var Vives tracking inte alltid så värst bra utan kunde tappa trackingen, medan Constellation-kameran fungerade i stort sett alltid. När kontrollerna väl kommer till Oculus verkar det inte finns någon anledning att välja Vive? Slutklämmen från testarna var iaf att de önskar att Vivekontrollerna skulle fungera med Oculus, för då (tolkar jag det som) skulle de inte välja Vive längre.

Jag kan bara svara för mig själv men jag upplever trackingen till Vive som otroligt robust. Jag har kört i timmar med lighthousen bara uppslängda på ett par stolar utan någon enda glitch.

Jag är inte heller såld på Oculus Touch. Hela grejen med de är att det inte ska kännas som att man håller något. Men för mig är det pistoler, svärd, tennisracket, golfklubbor osv som är intressant och då passar Vive bra.

Jag undviker all multiplayer så eventuella handgester är meningslösa.

Skrivet av duked:

Något som känns lite oroväckande för mig vad gäller Rift, är att Oculus sagt till utvecklare att göra 180-graders spel till Touch (jämfört med 360 till Vive). Låter illa om de följer det rådet.

Måste-ha room-scale titlar för mig är alla de bästa som kommer nu. Budget Cuts, Space Pirate Trainer, theBlu, osv.

Ja det är en stor grej som folk missar. Oculus uppmanar utvecklare starkt att köra 180 grader, vilket innebär att de flesta titlar till Rift också begränsas till det.

Just Budget Cuts är en otroligt intensiv upplevelse och de utvecklarna var ju milt sagt inte imponerade av Oculus Touch.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det här klippet är bra om man vill tona ned förväntningarna på VR något:

Permalänk
Medlem

Testade Vive på Webhallen i onsdags. Här är mina uppplevelser av det, kopierat direkt från min Facebook (minus bilderna, då):

Äntligen! Igår drog vi till Stockholm för att testa virtuell verklighet. Det var fjärde gången jag testar VR, första gången var -99 i Florida (Virtuality som kostade runt en halv miljon kronor) och jag blev då gruvligt besviken. Tekniken var inte redo, upplevelsen nästan horribel. Sedan var det år 2013 och 2014 på Gamex-mässan (Oculus Rift DK1 resp. DK2) och på Tekniska Museet (DK1). Ingen riktigt bra upplevelse då heller (pga. att det var tidiga utvecklarversioner, mässgolvs-stress samt tråkig eller ej VR-optimerad mjukvara).
Nu har konsumentversioner (CV1) av VR så sakteliga börjat komma ut (dock försenade pga. stor efterfrågan). Jag hade bokat tid hos Webhallen i Stockholm för ett lugnt 15-20 minuters demo av HTC Vive. Jessica följde med som resesällskap, men kunde tyvärr inte testa (vilket hon nu önskar hon kunde gjort).

På grund av mina tidigare VR-erfarenheter var jag trots all positiv hype lite skeptisk när jag skulle testa. Alltid bättre att ha lite lägre förväntningar och bli positivt överraskad, än tvärtom. Jag var dock försiktigt optimistisk/förväntansfull (jag har ju läst så enormt mycket om VR) och hoppades att VR denna gång skulle vara (mycket) bättre än tidigare år. Men när jag tog på mig headsettet fick jag samma negativa känsla som med DK2, något bättre kanske, men inte radikalt. Kändes som man stirrade på en billig LCD-panel (panelerna är egentligen OLED).
Men sedan öppnades världen, och det blev ett otroligt djup! Jag var inte längre i ett litet utrymme i en dataaffär i Stockholm, jag var i ett enormt stort, ljusgrått rum med några dataskärmar. Känslan var mycket bättre än jag förväntat mig, nästan så bra som man bara kan fantisera om!
Jag kunde blåsa ballonger med ett knapptryck på handkontrollen, i olika färger, och sedan slå iväg dem med handen. Slog jag dem lätt så svävade de sakta iväg, slog jag hårt försvann de mot oändligheten. Låter lite banalt, men var riktigt roligt/häftigt, bara en sådan enkel grej!
Sedan försvann det stora ljusgrå rummet, och plötsligt var jag på ett sjunkit gammalt skepp 20 meter under havsytan. Fiskar och rockor simmade förbi. Jag såg solen lysa upp vattenytan högt däruppe. Jag gick fram (fysiskt med kroppen!, inte med knappar/kontroller) till relingen och tittade ner - skeppet låg på en hyllkant och sedan var det bara ett djupt, djupt stup nedåt. Grym inlevelse/bilddjup! Jag tittar åt sidan och får syn på en enorm blåval som simmar fram mot skeppet och tittar på mig, innan den med kraftiga rörelser simmar vidare. Den var *så* stor i VR.
Dags för nästa demo och jag befinner mig i stället i ett kontorslandskap där varje arbetsplats är avgränsad med skärmväggar. Stilen är mer tecknad. Jag lattjar lite, kastar saker omkring mig. Kokar lite kaffe. Äter en munk (instinktivt börjar min mun tugga när jag för den virtuella munken till munnen). Öppnar en byrålåda, tar upp en mapp och lägger i kopieringsmaskinen på bänken, ut sputtar en identisk kopia, vet inte var jag ska göra av den så jag böjer mig ner och lägger den i papperskorgen. Då ser jag en massa pappersflygplan på golvet som inte varit där förut. Jag böjer mig ned och tar upp ett för att kasta iväg, och upptäcker då vartifrån de kommer - en arbetskamrat/droidkamrat har träffats av de saker jag tidigare slängde över min skärmvägg och hämnas nu genom att kasta tillbaka.
Tiden rinner iväg och det är dags för nästa demo, "Space Pirate Trainer" - ett spelmässigt väldigt enkelt skjutaspel. Liknande finns till PC och surfplattor/mobiler och gränsar då till att vara dödstråkiga (såvida det inte är klassiska Space Invaders-spel, då). Här är det så oändligt mycket bättre. Jag befinner mig vid utkanten av ett halvcirkelformat område av en rymdbas. Framför mig ligger det mörka oändliga universum. Snett bakom mig kommer ett stort rymdskepp sakta glidande. Mitt jobb är att försvara mig mot flygande droider som kommer och attackerar mig med laserskott. De attackerar från vänster, höger, ovanifrån. Vissa försöker sig på närstridsattacker. Jag har två pistoler, en i var hand, och skjuter mot dem allt vad jag kan. Jag tar tag med min vänsterhand över min vänstra axel och fiskar upp en stor halvtransparent sköld som jag burit med mig på ryggen, så att jag nu kan skjuta med laserpistol i högerhanden och skydda mig med skölden som jag håller i vänsterhanden - bättre än att ha två pistoler tycker jag. Laserskotten viner omkring, jag duckar och tar skydd.
Tiden är slut och det är dags för nästa demo. Jag får målarverktyg i händerna och kan börja rita i luften, alltså i 3D! Jag gör fina, lysande linjer. Byter till snöflingeverktyget, målar lite och snart glimmar hela världen av snöflingor. Jag går omkring bland dem och kollar mitt alster från alla håll.
Så är de 15 minuterna till ända och jag får komma tillbaka till verkligheten och till den lilla tråkiga (relativt sett) lokalen i databutiken, och till den lilla spelytan på 3x3 meter där jag stått.
Jessica tog några bilder av mig på mina äventyr.

Så kändes det som man verkligen var i en annan värld?
Både ja och nej. Självklart visste hjärnan att man inte hade teleporterat sig någon annanstans - om inte annat eftersom Webhallen-tjejen då och då pratade och instruerade mig. Men samtidigt var illusionen verkligen imponerande... nästan häpnadsväckande! En otrolig upplevelse. Och ju längre du befann dig i VR, desto naturligare blev det.

Fastnade jag för något spel?
De var roliga men inte som de bästa spel jag någonsin spelat (Far Cry, exempelvis). Men så var de ju också enkla demos, och jag spelade kanske var spel/demo/upplevelse i högst fyra minuter, inte mycket att bedöma ett spel på. Det framgick dock att de var mångdubbelt roligare än motsvarande speltyper på PC+monitor eller mobil, och på grund av spelens enkelhet, och att hela spelvärlden omslöt mig och var i verklig storlek, kom man fort in i dem och allt man gjorde kändes naturligt (jämfört med att lära sig vilka knappar på en handkontroll eller tangentbord som gör vad i spelet).
Det finns många andra speltyper att tanka ned till VR som har mer spelmässigt djup - de som visades igår var sådana som skulle passa alla, casual som hardcore gamers, och lyckades som sagt att både vara roliga och oerhört häftiga.

Så precis *hur* häftigt var det?
Ja, om man jämför undervattensdemot "theBlu" ovan med exempelvis Universeum i Göteborg, där man kan gå intill jättelika akvarium/bassänger och gå genom genomskinliga tunnlar under vattnet där hajar och andra fiskar simmar förbi, så var Universeum intressantare; det är intressantare att se riktiga djur än de som en producent skapat (OK, inte alltid, men oftast) och Universeum har dessutom faktarutor med intressant läsning om djuren.
VR-upplevelsen "theBlu" var dock inte menad att vara intressant eller lärorik, så om man istället för att fråga sig hur intressant det var, frågar vilket som var häftigast; "theBlu" eller Universeums jätteakvarium? Då vinner undervattensupplevelsen "theBlu" utan tvekan. Helt otroligt - den virtuella verkligheten hade mycket mer inlevelse än sin verkliga motsvarighet! Universeum släng dig i väggen! IMAX-biografer också.
"Space Pirate Trainer" mot verklighetens lerduveskytte? VR-upplevelsen mycket häftigare.
Leka med ballonger? Mycket roligare i VR.

Längtar jag tillbaka? Till att besöka skeppsvrak under vatten där jättelika blåvalar passerar, koka virtuellt kaffe och kasta pappersflygplan på kontorskollegor, leka med ballonger, måla i luften och skjuta anfallande droider från en rymdstation? Ja, verkligen. HTC Vive (+ en häftig PC att driva runt det hela) är ett givet köp, trots dess saftiga prislapp! Det är ett helt nytt medium som kommit.

HTC Vive är ett samarbete mellan HTC och Valve. En annan stor aktör inom VR är Oculus.

För den tekniskt intresserade var SDE:n fortfarande riktigt dålig (värst på text), headsetets vikt var OK (inte för mycket tröghet eller rörelsemängd vid huvudrörelser), FOV bra (bättre synfält än vad jag trodde), störde mig inte på någon glare (kanske var jag för uppslukad av demot), upplösning OK (mer än tillräcklig för dessa upplevelser/spel), tracking mycket bra, kabel störande men gick att leva med, intonande chaperone rutnät - ett måste vid room-scale - var inte så störande eller speciellt immersive-breaking, handkontrollernas ergonomi OK (Oculus Touch verkar dock bättre) och 3D-djupet otroligt. Märkte aldrig av någon haptic feedback, åtminstone inte när man slog till ballonger, kanske var den avstängd eller trasig.
Spelytan var ca. 3 x 3 meter enligt tjejen som demade.

Permalänk
Medlem

Hur står sej Playstation vr mot rift och vive?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Sämre synfält/FOV, ungefär samma SDE, bättre passform, sämre upplösning, sämre handkontroller, ej 360-graders room-scale, prisvärt. Så har jag fattat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Sämre synfält/FOV, ungefär samma SDE, bättre passform, sämre upplösning, sämre handkontroller, ej 360-graders room-scale, prisvärt. Så har jag fattat det.

Du behöver nog fylla på med mer information. Är du intresserad är Testeds klipp länkat ovan en bra jämförelse på alla punkter du nämner.

TL;DR Vive är i dagsläget överlägsen tack vare roomscale och kontroller. När Oculus Touch kommer bör det bli jämnt skägg där roomscale förmodligen fortfarande är bättre på Vive, men Rift har bättre komfort.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Fylla på med mer? Ansåg det var en bra sammanfattning av Vive vs PSVR.

Ja, jag har sett klippet - Tested är en favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@duked: Sorry, jag utgick ifrån att det rörde sig om Vive vs Rift (som tråden handlar om). Hänvisa gärna till vem du svarar på nästa gång <3.

@evulme kan gärna få göra en ny tråd om PSVR vs X.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Ja det är stor skillnad. Vive har dedikerad room-scale med 2st sensorer och ett chaperone system samt handkontroller som trackas utan större felmarginaler. Men jag är ändå imponerad av riftens möjlighet till rörlighet med tanke på att den enbart kommer med en sensor.

Det snackas dock om att det ska komma en till kamera till riften tillsammans med Touch-kontrollerna.

ofan, ja det vore najs om det kom en till kamera. med tanke på hur bra den presterar nu med bara 1 lär det vara grymt med 2

hur lång väntetid är det på vive nu om man beställer det? jag får mitt oculus headset i juni sååå surt å vänta vill ju bara ha det nuuuuu

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Testade Vive på Webhallen i onsdags. Här är mina uppplevelser av det, kopierat direkt från min Facebook (minus bilderna, då):

Äntligen! Igår drog vi till Stockholm för att testa virtuell verklighet. Det var fjärde gången jag testar VR, första gången var -99 i Florida (Virtuality som kostade runt en halv miljon kronor) och jag blev då gruvligt besviken. Tekniken var inte redo, upplevelsen nästan horribel. Sedan var det år 2013 och 2014 på Gamex-mässan (Oculus Rift DK1 resp. DK2) och på Tekniska Museet (DK1). Ingen riktigt bra upplevelse då heller (pga. att det var tidiga utvecklarversioner, mässgolvs-stress samt tråkig eller ej VR-optimerad mjukvara).
Nu har konsumentversioner (CV1) av VR så sakteliga börjat komma ut (dock försenade pga. stor efterfrågan). Jag hade bokat tid hos Webhallen i Stockholm för ett lugnt 15-20 minuters demo av HTC Vive. Jessica följde med som resesällskap, men kunde tyvärr inte testa (vilket hon nu önskar hon kunde gjort).

På grund av mina tidigare VR-erfarenheter var jag trots all positiv hype lite skeptisk när jag skulle testa. Alltid bättre att ha lite lägre förväntningar och bli positivt överraskad, än tvärtom. Jag var dock försiktigt optimistisk/förväntansfull (jag har ju läst så enormt mycket om VR) och hoppades att VR denna gång skulle vara (mycket) bättre än tidigare år. Men när jag tog på mig headsettet fick jag samma negativa känsla som med DK2, något bättre kanske, men inte radikalt. Kändes som man stirrade på en billig LCD-panel (panelerna är egentligen OLED).
Men sedan öppnades världen, och det blev ett otroligt djup! Jag var inte längre i ett litet utrymme i en dataaffär i Stockholm, jag var i ett enormt stort, ljusgrått rum med några dataskärmar. Känslan var mycket bättre än jag förväntat mig, nästan så bra som man bara kan fantisera om!
Jag kunde blåsa ballonger med ett knapptryck på handkontrollen, i olika färger, och sedan slå iväg dem med handen. Slog jag dem lätt så svävade de sakta iväg, slog jag hårt försvann de mot oändligheten. Låter lite banalt, men var riktigt roligt/häftigt, bara en sådan enkel grej!
Sedan försvann det stora ljusgrå rummet, och plötsligt var jag på ett sjunkit gammalt skepp 20 meter under havsytan. Fiskar och rockor simmade förbi. Jag såg solen lysa upp vattenytan högt däruppe. Jag gick fram (fysiskt med kroppen!, inte med knappar/kontroller) till relingen och tittade ner - skeppet låg på en hyllkant och sedan var det bara ett djupt, djupt stup nedåt. Grym inlevelse/bilddjup! Jag tittar åt sidan och får syn på en enorm blåval som simmar fram mot skeppet och tittar på mig, innan den med kraftiga rörelser simmar vidare. Den var *så* stor i VR.
Dags för nästa demo och jag befinner mig i stället i ett kontorslandskap där varje arbetsplats är avgränsad med skärmväggar. Stilen är mer tecknad. Jag lattjar lite, kastar saker omkring mig. Kokar lite kaffe. Äter en munk (instinktivt börjar min mun tugga när jag för den virtuella munken till munnen). Öppnar en byrålåda, tar upp en mapp och lägger i kopieringsmaskinen på bänken, ut sputtar en identisk kopia, vet inte var jag ska göra av den så jag böjer mig ner och lägger den i papperskorgen. Då ser jag en massa pappersflygplan på golvet som inte varit där förut. Jag böjer mig ned och tar upp ett för att kasta iväg, och upptäcker då vartifrån de kommer - en arbetskamrat/droidkamrat har träffats av de saker jag tidigare slängde över min skärmvägg och hämnas nu genom att kasta tillbaka.
Tiden rinner iväg och det är dags för nästa demo, "Space Pirate Trainer" - ett spelmässigt väldigt enkelt skjutaspel. Liknande finns till PC och surfplattor/mobiler och gränsar då till att vara dödstråkiga (såvida det inte är klassiska Space Invaders-spel, då). Här är det så oändligt mycket bättre. Jag befinner mig vid utkanten av ett halvcirkelformat område av en rymdbas. Framför mig ligger det mörka oändliga universum. Snett bakom mig kommer ett stort rymdskepp sakta glidande. Mitt jobb är att försvara mig mot flygande droider som kommer och attackerar mig med laserskott. De attackerar från vänster, höger, ovanifrån. Vissa försöker sig på närstridsattacker. Jag har två pistoler, en i var hand, och skjuter mot dem allt vad jag kan. Jag tar tag med min vänsterhand över min vänstra axel och fiskar upp en stor halvtransparent sköld som jag burit med mig på ryggen, så att jag nu kan skjuta med laserpistol i högerhanden och skydda mig med skölden som jag håller i vänsterhanden - bättre än att ha två pistoler tycker jag. Laserskotten viner omkring, jag duckar och tar skydd.
Tiden är slut och det är dags för nästa demo. Jag får målarverktyg i händerna och kan börja rita i luften, alltså i 3D! Jag gör fina, lysande linjer. Byter till snöflingeverktyget, målar lite och snart glimmar hela världen av snöflingor. Jag går omkring bland dem och kollar mitt alster från alla håll.
Så är de 15 minuterna till ända och jag får komma tillbaka till verkligheten och till den lilla tråkiga (relativt sett) lokalen i databutiken, och till den lilla spelytan på 3x3 meter där jag stått.
Jessica tog några bilder av mig på mina äventyr.

Så kändes det som man verkligen var i en annan värld?
Både ja och nej. Självklart visste hjärnan att man inte hade teleporterat sig någon annanstans - om inte annat eftersom Webhallen-tjejen då och då pratade och instruerade mig. Men samtidigt var illusionen verkligen imponerande... nästan häpnadsväckande! En otrolig upplevelse. Och ju längre du befann dig i VR, desto naturligare blev det.

Fastnade jag för något spel?
De var roliga men inte som de bästa spel jag någonsin spelat (Far Cry, exempelvis). Men så var de ju också enkla demos, och jag spelade kanske var spel/demo/upplevelse i högst fyra minuter, inte mycket att bedöma ett spel på. Det framgick dock att de var mångdubbelt roligare än motsvarande speltyper på PC+monitor eller mobil, och på grund av spelens enkelhet, och att hela spelvärlden omslöt mig och var i verklig storlek, kom man fort in i dem och allt man gjorde kändes naturligt (jämfört med att lära sig vilka knappar på en handkontroll eller tangentbord som gör vad i spelet).
Det finns många andra speltyper att tanka ned till VR som har mer spelmässigt djup - de som visades igår var sådana som skulle passa alla, casual som hardcore gamers, och lyckades som sagt att både vara roliga och oerhört häftiga.

Så precis *hur* häftigt var det?
Ja, om man jämför undervattensdemot "theBlu" ovan med exempelvis Universeum i Göteborg, där man kan gå intill jättelika akvarium/bassänger och gå genom genomskinliga tunnlar under vattnet där hajar och andra fiskar simmar förbi, så var Universeum intressantare; det är intressantare att se riktiga djur än de som en producent skapat (OK, inte alltid, men oftast) och Universeum har dessutom faktarutor med intressant läsning om djuren.
VR-upplevelsen "theBlu" var dock inte menad att vara intressant eller lärorik, så om man istället för att fråga sig hur intressant det var, frågar vilket som var häftigast; "theBlu" eller Universeums jätteakvarium? Då vinner undervattensupplevelsen "theBlu" utan tvekan. Helt otroligt - den virtuella verkligheten hade mycket mer inlevelse än sin verkliga motsvarighet! Universeum släng dig i väggen! IMAX-biografer också.
"Space Pirate Trainer" mot verklighetens lerduveskytte? VR-upplevelsen mycket häftigare.
Leka med ballonger? Mycket roligare i VR.

Längtar jag tillbaka? Till att besöka skeppsvrak under vatten där jättelika blåvalar passerar, koka virtuellt kaffe och kasta pappersflygplan på kontorskollegor, leka med ballonger, måla i luften och skjuta anfallande droider från en rymdstation? Ja, verkligen. HTC Vive (+ en häftig PC att driva runt det hela) är ett givet köp, trots dess saftiga prislapp! Det är ett helt nytt medium som kommit.

HTC Vive är ett samarbete mellan HTC och Valve. En annan stor aktör inom VR är Oculus.

För den tekniskt intresserade var SDE:n fortfarande riktigt dålig (värst på text), headsetets vikt var OK (inte för mycket tröghet eller rörelsemängd vid huvudrörelser), FOV bra (bättre synfält än vad jag trodde), störde mig inte på någon glare (kanske var jag för uppslukad av demot), upplösning OK (mer än tillräcklig för dessa upplevelser/spel), tracking mycket bra, kabel störande men gick att leva med, intonande chaperone rutnät - ett måste vid room-scale - var inte så störande eller speciellt immersive-breaking, handkontrollernas ergonomi OK (Oculus Touch verkar dock bättre) och 3D-djupet otroligt. Märkte aldrig av någon haptic feedback, åtminstone inte när man slog till ballonger, kanske var den avstängd eller trasig.
Spelytan var ca. 3 x 3 meter enligt tjejen som demade.

Håller med dig på i stort sett allt. Var också och provade på webhallen i fredags. Jag har aldrig någonsin provat någon annan VR headset. Inte ens när jag har varit på mässor. Jag är otroligt imponerad. Fick samma känsla som när jag satt vid en dator för första gången. Måste i stort sett skaffa HTC Vive. I ärlighetens namn så har jag inte beställt ännu för att jag kommer ha väldigt lite tid att ägna åt det. Kanske i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag beställer ett VR headset i kväll. Saken är klar, men vet fortfarande inte om jag ska beställa en Rift, eller en Vive. Jag har väldigt stor koll på exakta specifikationer och jag har koll på för och nackdelar, men har ÄNDÅ svårt att bestämma mig.

HJÄLP. Vad hade ni valt och varför?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag beställer ett VR headset i kväll. Saken är klar, men vet fortfarande inte om jag ska beställa en Rift, eller en Vive. Jag har väldigt stor koll på exakta specifikationer och jag har koll på för och nackdelar, men har ÄNDÅ svårt att bestämma mig.

HJÄLP. Vad hade ni valt och varför?

Du är knappast den enda som står eller har stått inför valet. Jag beställde först Riften sedan avbokade och beställde Vive.
Varför, för jag har utrymmet att gå runt och det tilltalar mig mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du är knappast den enda som står eller har stått inför valet. Jag beställde först Riften sedan avbokade och beställde Vive.
Varför, för jag har utrymmet att gå runt och det tilltalar mig mer.

Näe färstår det.. Headseten är väldigt lika och det är väldigt svårt att välja. Jag tror att komfortfaktorn talar så pass mycket till mig att jag måste välja Riften. Men samtidigt kommer jag få vänta på att Touch släpps för att få trådlösa kontrollers. Jag har även inte utrymmet till full-scale-room-vr upplevelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Jag har alltid varit lite mer för Rift (eftersom den hade intressanta exklusiva spel och lägre SDE), men beställde slutligen en Vive eftersom jag vill pröva room-scale nu, inte sen.

Men jag är inte för något krig VR-headset emellan - PSVR/Vive/Rift är alla mycket bra, men som sagt, jag vill ha NU, vill inte vänta och se hur Oculus Touch kommer att fungera i room-scale. Och alla exklusiva Rift-spel, var ju inte exklusiva (Technolust, EVE: Valkyrie kommer ju. Och Lucky's Tale ska ju gå att spela med ett litet "hack").

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@ggalaxyy: Jag har alltid varit lite mer för Rift (eftersom den hade intressanta exklusiva spel och lägre SDE), men beställde slutligen en Vive eftersom jag vill pröva room-scale nu, inte sen.

Men jag är inte för något krig VR-headset emellan - PSVR/Vive/Rift är alla mycket bra, men som sagt, jag vill ha NU, vill inte vänta och se hur Oculus Touch kommer att fungera i room-scale. Och alla exklusiva Rift-spel, var ju inte exklusiva (Technolust, EVE: Valkyrie kommer ju. Och Lucky's Tale ska ju gå att spela med ett litet "hack").

Det lutar emot en Rift för mig, dels för att jag äger Razer Hydra, så jag kan använda dom medans jag väntar på Touch. Har även en STEM order, men har inga höga förväntningar på att den ska anlända någon gång snart...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Näe färstår det.. Headseten är väldigt lika och det är väldigt svårt att välja. Jag tror att komfortfaktorn talar så pass mycket till mig att jag måste välja Riften. Men samtidigt kommer jag få vänta på att Touch släpps för att få trådlösa kontrollers. Jag har även inte utrymmet till full-scale-room-vr upplevelse.

Problemet med att beställa Riften är att du inte får den förrän efter sommaren.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|