Rykte: Radeon R9 490X lika snabbt som Geforce GTX 980 Ti – till halva priset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Satt på två 970's vilket presterar på ett ungefär som ett 980Ti

Öh...två 970 presterar en hel del bättre än ett 980Ti?

Permalänk
Medlem

Stämmer detta är det kanon för marknaden och alla konsumenter, skall bli intressant och se vad nvidia kontrar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och där får alla GTX 980 Ti ägare något hårt att bita i! 4000kr rakt i sjön om man räknar mellanskillnaden.

Hur tänkte du då? Förutom fel menar jag. Det där kortet finns ju inte ens att köpa.

Permalänk
Medlem

Vill ju inte vara negativ, men tycker det känns som att det kommer såna här rykten inför varje generation av AMD-kort. Sen håller de aldrig riktigt måttet ändå. :/

Permalänk
Medlem

Bra då hoppas vi att AMD:s värsting blir minst dubbelt så bra och till samma pris. Kom igen nu AMD!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Kör nVidia av just denna anledningen men det betyder inte att jag (och förmodligen många andra) skulle uppskatta att ha samma valmöjligheter som de som kör Windows? Problemet löser sig inte genom att köpa konkurrenternas produkter, synd att du inte inser detta.

AMD har släppt GPUopen och jobbar aktivt på deras nya drivrutin för Linux (som kommer vara open-source!), att ni gnäller i varenda tråd på swec kommer knappast snabba upp den processen. Vill du ha fullgod spelprestanda nu så kör du Windows eller byter till nvidia, välkommen till riktiga världen.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ninjaflipp:

Vill ju inte vara negativ, men tycker det känns som att det kommer såna här rykten inför varje generation av AMD-kort. Sen håller de aldrig riktigt måttet ändå. :/

HD7970 spöade Gtx 580 med råge så detta prestanda hop är knappast något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Tråkigt att höra samma gnäll i varje jävla tråd. Kör Windows eller köp nvidia, problemet löst.

Visst är det tråkigt med opinion i ett diskussionsforum.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

AMD har släppt GPUopen och jobbar aktivt på deras nya drivrutin för Linux (som kommer vara open-source!), att ni gnäller i varenda tråd på swec kommer knappast snabba upp den processen. Vill du ha fullgod spelprestanda nu så kör du Windows eller byter till nvidia, välkommen till riktiga världen.

Den kommer inte vara bara open source.

AMD GPU och AMD GPU Pro, båda kommer använda sig av OpenSource kernel modul som utvecklades av andra men FGLRX kommer leva vidare som AMD GPU Pro som kommer vara proprietär userspace drivrutin.

Vad detta i stort sätt fixar är att AMD skickar arbetsbördan till andra för att slippa nuvarande problem med att fixa kompabilitet för ny kernel och xorg. Sedan hur bra de lär uppdatera GPU Pro får vi se.

Har man AMD i dagsläget är det bättre att bara köra OpenSource ser inte meningen med att skära sig själv med deras FGLRX.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

En av de mest intressanta åren när det gäller hårdvara?

AdoredTv tar upp en hel del intressanta punkter.
Att dubbelgpu kommer bli vanligare låter inte helt fel men det gäller ju att dom får ordning på det.
Sen när ps5/xbox two släpps så ska det bli intressant om dom kommer ha dubbelgpu, Det kommer bli en klar fördel för amd. Stödet verkar ha blivit riktigt bra tack vara Mantle/vulkan o dx12.

Jag undrar dock när vi får se första grafikkortet med 3 eller 4 gpuer
3-4 gpuer på ett kort som kan dela på resurserna på ett bra sätt hade varit fett

Permalänk
Medlem

Nu kanske vi får ett riktigt priskrig på grafikkortsmarknaden. Hoppas AMD kan repa sig nu med Zen och nya GPUer.

OM alla dessa rykten stämmer är jag faktiskt imponerad över vilket prestandahopp både AMD och Nivida gör med den nya generationen GPUer jämfört med nuvarande. Kanske för första gången på länge blir värt att hoppa direkt till nästa gen, utan att hoppa över en eller två generationer som man annars gör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Man får bilden av att polaris på något sätt ska tävla mot 980ti men det ska den inte.
Den ska tävla mot pascal. Det blir bara konstigt om man jämför ett äldre kort mot ett kort som inte ens har lanserats.
Det är ju inte direkt så att nvidia sitter o ba "vi antar att 980ti håller prestandakronan så lägg pascal på is".. http://www.sweclockers.com/nyhet/22014-nvidia-upphor-med-leve...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon42512:

Nja...

https://www.youtube.com/watch?v=u4RyNNlKbJw

Sen har iaf jag det lilla problemet med VRAM (i vissa titlar). 3440x1440 ville i vissa lägen äta lite mer än vad korten hade att erbjuda. FPS-mässigt var det inga bekymmer då prestandan var finfin, men allt eftersom mängden VRAM gick åt så kändes det att det inte räckte till. I det läget hade det smakat bättre med ett 980Ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Inte "en hel del" utan "lite". Allt beror på skalningen, är den bra så presterar 970SLI rätt fint men är den sämre (som den är i hyfsat många spel trots allt) så blir det jämnt skägg.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Den kommer inte vara open source.

AMD GPU och AMD GPU Pro, båda kommer använda sig av OpenSource kernel modul som utvecklades av andra men FGLRX kommer leva vidare som AMD GPU Pro som kommer vara proprietär userspace drivrutin.

Ok, där ser man, spelar dock ingen roll om den är stängd eller öppen då det viktigaste är att den fungerar bra. OS drivrutinen om folk lägger ner tid kan ju bli bättre än den stängda tillslut.

Opinion != gråta om samma sak i varenda tråd när lösningen är enkel. AMD kommer inte få tummen ur röven för att några få i en redan extremt liten användarbas (<.1% desktop linux användare med amd gpu) sitter på swec och gnäller. Dra och bidra med kod till OS-drivrutinen istället, men jag vet, lättare att gnälla på swec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ok, där ser man, spelar dock ingen roll om den är stängd eller öppen då det viktigaste är att den fungerar bra. OS drivrutinen om folk lägger ner tid kan ju bli bättre än den stängda tillslut.

Opinion != gråta om samma sak i varenda tråd när lösningen är enkel. AMD kommer inte få tummen ur röven för att några få i en redan extremt liten användarbas (<.1% desktop linux användare med amd gpu) sitter på swec och gnäller. Dra och bidra med kod till OS-drivrutinen istället, men jag vet, lättare att gnälla på swec.

Alla kan inte koda. Folk bidrar på sitt sätt vare sig det är genom forum eller genom kod eller postar på bugtrackers. Säger ingen något lär AMD aldrig göra något åt det. Likaså som folk klagar när Nvidia köper och stänger ner funktioner bara för att jävlas.

Dagen folk slutar klaga eller inte bryr sig skulle jag vara orolig.

Klarar du inte av att folk gnäller eller visar sina åsikter är nog ett forum fel plats för dig. Världen är inte ett stort happy safe place.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: fenomenet kallas relativisering, en jämförelse i syfte för att skapa ett mindre abstrakt samband och öka förståelsen för sammanhanget, tillämpas friskt.

Att 490X presterar i jämförelse med 980ti är en tydlig jämförelse eftersom Pascal ännu är höjd i dunkel.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

En av de mest intressanta åren när det gäller hårdvara?

AdoredTv tar upp en hel del intressanta punkter.
Att dubbelgpu kommer bli vanligare låter inte helt fel men det gäller ju att dom får ordning på det.
Sen när ps5/xbox two släpps så ska det bli intressant om dom kommer ha dubbelgpu, Det kommer bli en klar fördel för amd. Stödet verkar ha blivit riktigt bra tack vara Mantle/vulkan o dx12.

Jag undrar dock när vi får se första grafikkortet med 3 eller 4 gpuer
3-4 gpuer på ett kort som kan dela på resurserna på ett bra sätt hade varit fett

Hehe, jag var inne på samma sak nyligen. Voodoo 5 6000 med dess 4st GPU'er borde ju kunna se en spirituell återkomst med tanke på vad dessa API'er faktiskt möjliggör. Polaris 11 blir ju enligt rykten strömsnål och vore nog inte omöjligt att trycka in tre, kanske fyra Polaris 10 på ett enda kort.

Som du säger, vi är inne på ett riktigt intressant år nu och vad som händer under året kan nog forma utvecklingen framöver. Personligen har jag tyckt att de två senaste åren varit rätt tråkiga hårdvarumässigt men det verkar kunna blåsa upp till rejäl storm nu.

Skrivet av Jonathanknet:

Man får bilden av att polaris på något sätt ska tävla mot 980ti men det ska den inte.
Den ska tävla mot pascal. Det blir bara konstigt om man jämför ett äldre kort mot ett kort som inte ens har lanserats.
Det är ju inte direkt så att nvidia sitter o ba "vi antar att 980ti håller prestandakronan så lägg pascal på is".. http://www.sweclockers.com/nyhet/22014-nvidia-upphor-med-leve...

Vad man syftar är på prestandanivån. Enligt ryktet ska Polaris 10/R9 490X prestera som dagens 980 Ti gör. Den kommer konkurrera med det som finns på marknaden när den lanseras och så länge den saluförs och finns i handeln.

Men gissningsvis GTX 1070 och 1080 eller vad Nvidia kommer döpa deras kort till. Även dessa bör rimligtvis ligga i nivå med GTX 980 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Satt på två 970's vilket presterar på ett ungefär som ett 980Ti

Skrivet av anon42512:

Öh... Nej. Det är ett grymt drygt och okomplicerat svar på en komplicerad fråga. För det första så är det klumpigt att säga att det "presterar en hel del bättre". Ja, på vissa punkter så presterar två stycken 970 i SLI-konfiguration bättre än ett 980 Ti och i teorin så är 970sli bättre än 980ti. Det är dock inte med stora marginaler som 970sli vinner över 980ti om man ser på siffrorna. I verkligheten så är det inte riktigt så enkelt och svart-vitt som du vill få det att låta. Du måste tänka på att du får olika prestanda i olika spel på grund av drivrutiner och dåligt stöd för SLI i vissa spel.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem

AMD har redan haft övertaget i 4K ett tag nu. Vad jag är mer intresserad av är hur väl det överklockar och presterar i 1080p innan jag sätter mig i ett hörn och bölar.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phreec:

AMD har redan haft övertaget i 4K ett tag nu. Vad jag är mer intresserad av är hur väl det överklockar och presterar i 1080p innan jag sätter mig i ett hörn och bölar.

Om du tänker på Fiji-problemen med strypt prestanda vid låga upplösningar så borde det inte gälla dessa kort. Ny design där detta inte bör uppstå igen trots allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det också oftast det.

Den stora frågan är varför AMD skulle dumpa priserna så? Nu är detta iofs dragit lite ur sin kontext i och med att dessa korten som påtalas i tråden ska tävla mot Pascal och det därför kanske inte är helt intressant att jämföra med GTX 980Ti. Men faktum kvarstår. Varför skulle AMD dumpa priset på det viset? De har varken muskler eller finanser att kriga ut Nvida genom att dumpa priserna till en nivå där de inte tjänar något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vad menar du? Nvidia kan ju kontra.. om det är så du tänkte.
Sedan är detta bara rykten just nu.

MVH

Jag menar precis det jag skriver.
AMD behöver detta och jag hoppas att produkt och prisläge blir som indikeras i artikeln för det låter som det kan vara lockande för konsumenter.

Jag, som konsument, hoppas på två starka bolag som kan konkurrera med varandra.
I nuläget finns det ingen AMD-produkt som jag kan tänka mig köpa eller rekommendera till en vän men ett kort motsvarande 980 Ti till ett avsevärt lägre pris hade hjälpt oerhört.

Något annat som hade fungerat bra lite tidigare är ett Fury X som lanserats med ett 2-3 tusen kronor lägre pris.

"Nvidia kan ju kontra.. om det är så du tänkte." är extremt lustigt ordat, på gränsen till otolkbart.
Meningen är förvånande eftersom den bara påstår det den gör om jag tänkte så och då är det väl inte nödvändigt att skriva ut.
Om syftet var att påminna mig om att AMDs direkta konkurrent kan komma att justera sina priser baserat på marknadens läge och AMDs utbud så hade jag faktiskt koll på det innan. Jag tror faktiskt i stort sett alla bolag gör så.

Att Du känner att Du behöver påpeka för mig att det är ett rykte i en kommentar till en artikel vars namn börjar med "Rykte:" bidrar ytterligare till min förvåning. Lite nedlåtande faktiskt.

Permalänk

Alltid roligt med dessa trådar att se diskutionerna Fanbois emellan

Hur som, ser grymt ut detta, får se om Nvidia kontrar med något

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det är nog bara du som får den bilden i så fall, AMD kan ju knappast jämföra sina kommande kort med kort från nvidia som inte släppts ännu och nvidia släpper ju knappast den informationen till AMD så att dom kan jämföra sina kort.
Det intressanta i detta fallet är ju att rykten säger att nvidias x70/x80 kommer hamna på samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Alla har vi våra sätt att tackla problem. Ditt verkar vara att lägga dig ner o ge upp direkt utan en fight, men det är inte så jag vill leva.

Netflix finns inte i landet du bor? Din lösning skulle att vara att flytta till USA och inte "gnälla"?
Elbilar? Trams enligt dig när det finns fossila bränslen som fungerar utmärkt?
Hade alla haft din inställning till saker och ting så hade vi fortfarande suttit MS/DOS för vem har mage att kräva något bättre?

Välkommen till min riktiga värld, där konstant ifrågasättande och förbättring är en verklighet

PS. Deras drivrutin kommer inte att vara OSS.

Permalänk
Inaktiv

Då borde ett 980Ti begagnat vara värt runt 2000kr om priserna blir så bra.

Permalänk
Medlem

Jag är ju sådär tråkig och kommer itne köpa något värstingkort, men vore ju samtidigt kul att ha nått med lite ny teknik. Har ett HD 7950 som låter fördjävligt, så ett R7 470x tex skulle nog vara ett steg upp för mig, har dom presenterat NÅTT om det? Kommer det vara rebrand eller?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Då borde ett 980Ti begagnat vara värt runt 2000kr om priserna blir så bra.

Japp man kan ju hoppas
Då köper jag ett till direkt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Alla har vi våra sätt att tackla problem. Ditt verkar vara att lägga dig ner o ge upp direkt utan en fight, men det är inte så jag vill leva.

Netflix finns inte i landet du bor? Din lösning skulle att vara att flytta till USA och inte "gnälla"?
Elbilar? Trams enligt dig när det finns fossila bränslen som fungerar utmärkt?
Hade alla haft din inställning till saker och ting så hade vi fortfarande suttit MS/DOS för vem har mage att kräva något bättre?

Välkommen till min riktiga värld, där konstant ifrågasättande och förbättring är en verklighet

PS. Deras drivrutin kommer inte att vara OSS.

Så du slåss genom att gnälla på swec? Inte genom att bidra med kod till AMDGPU? 1 gilla = 1 prayer = ett barn räddat i afrika etc är inte riktiga världen min vän.

Visa signatur