Fel med dator sedan dag 1, vad säger mina värden?

Permalänk

Fel med dator sedan dag 1, vad säger mina värden?

Beställde för nästan ett år sedan en dator och har varit för lat för att göra något åt de solklara problemen jag haft med datorn. I början hade jag lite bluescreens här och var, det kunde hända flera gånger om dan eller inte på flera dagar. Efter en period slutade bluescreens men datorn hade fortfarande problem som kändes som att datorn överhettades och sedan kraschade (vilket fortfarande händer). Datorn blir alltså progressivt seg och dör till slut. Nu för tiden stängs datorn inte ens av utan fryser bara helt och hållet. Jag vet inte riktigt vad som orsakar det då överhettning inte borde fått min dator att krascha slumpmässigt direkt efter att jag köpt den såvitt jag vet... misstänker att det kanske finns mer än ett problem.

Edit: bilderna togs när jag hade typ bara webbläsaren på.

Jag skaffade Open Hardware Monitor snabbt för att kolla värdena och detta är vad jag fick fram: http://imgur.com/a/xTcVE

Den andra bilden ser lite konstig ut men nu vet jag inte hur det ska vara, vilket är varför jag frågar här.
Jag vill helst inte öppna datorn p.g.a garanti.

Permalänk
Medlem

Är det där under belastning? I så fall ser det inte allt för tokigt ut, givet att du använder kylaren som följder med processorn. 70°C på processorn är ganska högt, men inte så högt att det ska orsaka problem.

På den första bilden är några temperaturer däremot på över 100°C, vilket inte vore så bra. Men det står inte vad det är mätt på, och en snabb sökning på Nuvoton NCT6779D säger att det troligtvis bara är felaktiga sensorvärden.

Men steg 1 vid blåskärmar är alltid att köra en runda Memtest86, så börja med det.

Permalänk

@xiuzao: så det är en märkesdator ex: asus, HP, Acer, ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kolla om du har garanti kvar, ett 745 antyder på att det är en HP eller liknande, öppna inte upp den dock eftersom då försvinner ofta garantin tyvärr (vad jag vet i alla fall).

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@xiuzao: så det är en märkesdator ex: asus, HP, Acer, ?

Som jag skrev under är det ett GTX 745 vilket är ett OEM grafikkort så det antyder att det är en märkesdator!

Permalänk

@Grönahunden: Ja, Acer Aspire XC-705

Permalänk
Skrivet av xiuzao:

@Grönahunden: Ja, Acer Aspire XC-705

varför väntar man 1år om datorn har haft fel från början ??
är du påläst på konsumentköplagen ? §22 & §23
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Dold text

okej då kan du ju först testa vad som är fel.. memtest, hårddiskar, osv (detta kan vara viktigt att göra för hittar dom inget fel när du lämnat in den så skickas den tillbaka till dig och du står för felsökningskostnaden)

sen lämnar du in den till MM, elgiganten eller vart du köpt den och så får dom testa vad som är fel.

@TheBasicOne: det var ingen direkt fråga utan ett konstaterande,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av perost:

Är det där under belastning? I så fall ser det inte allt för tokigt ut, givet att du använder kylaren som följder med processorn. 70°C på processorn är ganska högt, men inte så högt att det ska orsaka problem.

På den första bilden är några temperaturer däremot på över 100°C, vilket inte vore så bra. Men det står inte vad det är mätt på, och en snabb sökning på Nuvoton NCT6779D säger att det troligtvis bara är felaktiga sensorvärden.

Men steg 1 vid blåskärmar är alltid att köra en runda Memtest86, så börja med det.

Bilden togs när datorn var seg men jag hade bara typ webbläsaren öppen och lite annat, typ discord och programmet jag använde...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

varför väntar man 1år om datorn har haft fel från början ??
är du påläst på konsumentköplagen ? §22 & §23
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Dold text

okej då kan du ju först testa vad som är fel.. memtest, hårddiskar, osv (detta kan vara viktigt att göra för hittar dom inget fel när du lämnat in den så skickas den tillbaka till dig och du står för felsökningskostnaden)

sen lämnar du in den till MM, elgiganten eller vart du köpt den och så får dom testa vad som är fel.

@TheBasicOne: det var ingen direkt fråga utan ett konstaterande,

Vill säga tidsbrist men det låter dumt... Sedan så hade jag skickat mejl till CDON ungefär en månad efter köpet angående problemen. Borde inte vara för svårt för mig att få den fixad känns det som.
Testar datorn när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiuzao:

Bilden togs när datorn var seg men jag hade bara typ webbläsaren öppen och lite annat, typ discord och programmet jag använde...

Ok, det tyder ju i så fall på att problemet är överhettning, för 70°C är på tok för mycket om datorn inte är belastad till 100%. Det gör att processorn klockar ner sig för att försöka skydda sig själv, men när inte det räcker till så stänger den av sig. Det första steget är i så fall att kolla så att alla fläktar snurrar som de ska, och sedan montera om CPU-kylaren med ny kylpasta och se till att den sitter fast ordentligt. En bättre kylare skulle troligtvis vara en bra idé också, men då det är en märkesdator och dessutom liten formfaktor så vet jag inte vad som skulle passa.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ok, det tyder ju i så fall på att problemet är överhettning, för 70°C är på tok för mycket om datorn inte är belastad till 100%. Det gör att processorn klockar ner sig för att försöka skydda sig själv, men när inte det räcker till så stänger den av sig. Det första steget är i så fall att kolla så att alla fläktar snurrar som de ska, och sedan montera om CPU-kylaren med ny kylpasta och se till att den sitter fast ordentligt. En bättre kylare skulle troligtvis vara en bra idé också, men då det är en märkesdator och dessutom liten formfaktor så vet jag inte vad som skulle passa.

1. Jag misstänkte det, men vad kan ha orsakat konstanta spontana bluescreens i början isf?

2. Jag antar att jag inte borde öppna datorn innan jag checkar med Acer ang. garantin.

Tack för informationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiuzao:

1. Jag misstänkte det, men vad kan ha orsakat konstanta spontana bluescreens i början isf?

Det är möjligt att även det orsakades av överhettning. Annars är den främsta orsaken till bluescreens minnesfel, se mitt första inlägg.

Skrivet av xiuzao:

2. Jag antar att jag inte borde öppna datorn innan jag checkar med Acer ang. garantin.

Ja, om du har garanti kvar och inte är bekväm med att vara inne i datorn och pilla så är det nog bäst att skicka in datorn på
reparation. Datortillverkarna brukar dock föredra att man går via återförsäljaren vid garantiärenden, så det är i första hand CDON du bör kontakta om du köpt datorn från dem.

Permalänk

@perost: Jag kan inte få memtest86 att funka med USB...

Jag har förresten skrivit till CDON tidigare och de sa till mig att ta det med Acer ist.