Permalänk
Medlem

Peka domän mot subdomän

Hej!

Har precis köpt en ny domän som ska peka mot en subdomän enligt följande:

Domän A
subdomän a.b.com

A --> a.b.com; den ska inte redirecta utan a.com ska vara a.b.com (lite dålig på att förklara men hoppas ni förstår då det egentligen inte är något konstigt men har inte lyckats hitta lösningen).

Jag använder citynetwork så om någon har erfarenhet där får de gärna hojta till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Normalt pekar man ut IP-adressen, i ditt fall, A pekar mot A.B.COM´s IP.

Permalänk
Medlem

Det du (troligen) vill göra i detta fallet är att ställa in så att A är ett sk. "CNAME" för a.b.com.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Normalt pekar man ut IP-adressen, i ditt fall, A pekar mot A.B.COM´s IP.

a.b.com's IP pekar mot b.com så det är tyvärr inte så lätt

Skrivet av Dracc:

Det du (troligen) vill göra i detta fallet är att ställa in så att A är ett sk. "CNAME" för a.b.com.

du får gärna utveckla, är väldigt lost på det här!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

a.b.com's IP pekar mot b.com så det är tyvärr inte så lätt

du får gärna utveckla, är väldigt lost på det här!

Det är jättelätt om du vet IP-adressen (för b.com) men om du ska peka ut en domäns namn och inte adress så ska du använda dig av CNAME som dracc säjer, det är ett record i DNS-inställningarna för domänen. Du gör ett alias och du hittar det under DNS:en för domänen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/CNAME_record

Permalänk
99:e percentilen

Exempel brukar vara bra för att förstå den här typen av problem.

Har en app som jag hostar på myusername.github.io/allingsapp. I mina DNS-inställningar på Binero har jag följande inställningar för allingsapp.se:

Subdomän: www
Type: CNAME
TTL: 7200
Data: myusername.github.io

I GitHub-repot MyUsername/allingsapp har jag sedan en branch gh-pages (nödvändigt för att hosta på GitHub.io), i vilken det finns en fil som heter CNAME och har följande innehåll:

allingsapp.se

Det intressanta för dig är nog mina DNS-inställningar på Binero.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är jättelätt om du vet IP-adressen (för b.com) men om du ska peka ut en domäns namn och inte adress så ska du använda dig av CNAME som dracc säjer, det är ett record i DNS-inställningarna för domänen. Du gör ett alias och du hittar det under DNS:en för domänen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/CNAME_record

Jag vet IP-adressen för B men den används ju redan av en annan domän och jag vill bara denna ska peka på dess subdomän.

Just nu har jag en CNAME som pekar på a.b.com med subdomän * men det funkar ej. Ska den peka på b.com med a som subdomän istället?

Ber om ursäkt om jag låter smått efter men har lite svårt att förstå detta.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag vet IP-adressen för B men den används ju redan av en annan domän och jag vill bara denna ska peka på dess subdomän.

Just nu har jag en CNAME som pekar på a.b.com med subdomän * men det funkar ej. Ska den peka på b.com med a som subdomän istället?

Ber om ursäkt om jag låter smått efter men har lite svårt att förstå detta.

Ja men du "får" peka ut en IP-adress om du vill, även om någon annan domän pekar dit så att säga. Det händer inget om (även) du gör det med din domän. Tricket är att få webbservern (om det nu är en webbsida) att fatta vilken domän det är som efterfrågas och det löser en del med host-headers, men det kanske är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Exempel domän test.com

du skapar ett a record som heter demo som pekar på ip 1.1.1.1 resultatet är då

demo.test.com som pekar på 1.1.1.1

Du kan peka vilka adresser du vill mot samma ip. Antingen så lyssnar mottagaren på hostheaders dvs har du skrivit demo.test.com så visas ex en hemsida. skulle det inte vara gjort så svara den som vanligt och visar standardsidan.

Du skulle även kunna skapa ytterligare en subdomän genom att göra den under demo.test.com
och skapa ett nytt a record el cname mot ex sweclockers som pekar på 1.2.3.4

då blir resultatet
sweclockers.demo.test.com som pekar på 1.2.3.4

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja men du "får" peka ut en IP-adress om du vill, även om någon annan domän pekar dit så att säga. Det händer inget om (även) du gör det med din domän. Tricket är att få webbservern (om det nu är en webbsida) att fatta vilken domän det är som efterfrågas och det löser en del med host-headers, men det kanske är en helt annan fråga.

Skrivet av Talarion:

Exempel domän test.com

du skapar ett a record som heter demo som pekar på ip 1.1.1.1 resultatet är då

demo.test.com som pekar på 1.1.1.1

Du kan peka vilka adresser du vill mot samma ip. Antingen så lyssnar mottagaren på hostheaders dvs har du skrivit demo.test.com så visas ex en hemsida. skulle det inte vara gjort så svara den som vanligt och visar standardsidan.

Du skulle även kunna skapa ytterligare en subdomän genom att göra den under demo.test.com
och skapa ett nytt a record el cname mot ex sweclockers som pekar på 1.2.3.4

då blir resultatet
sweclockers.demo.test.com som pekar på 1.2.3.4

Som jag tolkar detta går det alltså inte att lösa utan att ha tillgång till servern och då skapa hostheaders i apache. Då det ej är jag som tillhandahåller servern så får jag be om hjälp av de som har den Tack för all hjälp!

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Som jag tolkar detta går det alltså inte att lösa utan att ha tillgång till servern och då skapa hostheaders i apache. Då det ej är jag som tillhandahåller servern så får jag be om hjälp av de som har den Tack för all hjälp!

Precis! Vågar man fråga varför du försöker peka till en server du inte äger?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det går som sagt som det har sagt att du använder dig av CNAME du kan kolla den här guiden där det står type ändrar du till CNAME. struntar i TTL låt den vara på 3600 och där det står subdomains skriver du i vad du vill ha som sub och skriver i vilken address den ska pekas mot.

Vet inte om du har en typ som webforward det den gör är om du skriver in sweclokcers.example.com så kommer det stå sweclokcers.com i webläsaren då funkar ssl och allt utanproblem.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Precis! Vågar man fråga varför du försöker peka till en server du inte äger?

Absolut. Det är en present till en förening med lite sämre ekonomi och därför ger vi dem en domän så de slipper använda överliggande organisations domän.

Skrivet av Sandia:

Det går som sagt som det har sagt att du använder dig av CNAME du kan kolla den här guiden där det står type ändrar du till CNAME. struntar i TTL låt den vara på 3600 och där det står subdomains skriver du i vad du vill ha som sub och skriver i vilken address den ska pekas mot.

Vet inte om du har en typ som webforward det den gör är om du skriver in sweclokcers.example.com så kommer det stå sweclokcers.com i webläsaren då funkar ssl och allt utanproblem.

Ska ta mig en titt.

Visa signatur

En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Prata med citynetwork så att de gör om sidan till A.com, sedan när de håller på kan de göra en vidarebefodring av A.b.com till A.com. För jag antar att du vill att det ska stå A.com i webbläsaren när man surfar runt på sidan?