Permalänk
Medlem

Hälsporretendenser - sommarskor?

Hej,

nån som har tips på skor/inlägg för sommaren?

Har gått i ett par Asics terränglöparskor, goretex, väldigt sköna hela året utom just på sommaren. Fick hälsporrebekymmer för ett år sedan ca då jag kombinerat med ergonomiskt usla sommarskor, mycket gående och stående med vikt på ena hälen vid skrivbordet hemma åkallade hälsporreproblemet. Går inte på hälen inomhus, vilket är tur, för annars hade jag alltid behövt tofflor där.

Finns det skor som inte ser ut som löpardojor för sommaren eller är det vilka som helst nästan + inlägg som gäller tro?

Tack på förhand.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej,

nån som har tips på skor/inlägg för sommaren?

Har gått i ett par Asics terränglöparskor, goretex, väldigt sköna hela året utom just på sommaren. Fick hälsporrebekymmer för ett år sedan ca då jag kombinerat med ergonomiskt usla sommarskor, mycket gående och stående med vikt på ena hälen vid skrivbordet hemma åkallade hälsporreproblemet. Går inte på hälen inomhus, vilket är tur, för annars hade jag alltid behövt tofflor där.

Finns det skor som inte ser ut som löpardojor för sommaren eller är det vilka som helst nästan + inlägg som gäller tro?

Tack på förhand.

Hej,
Har också problem med hälsporre och har haft väldigt länge dock så har jag inte tagit det väldigt seriöst förns nu vilket gjort det ännuvärre för mig :/
Rekommenderar starkt att köpa ett par skor som är hårda runt hälen och vristen och sedan ett par inlägg, jag har två par från Footlab och dom är bättre en alla andra jag haft.
Kan också ge dig ett tips att inte använda foppatofflor t.ex, känns väldigt skönt o gå i dom men tro mig, det gör det bara värre.
Köp dig ett par riktiga inneskor med inlägg istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var tvungen att läsa om "hälsporretendenser" bra många gånger innan jag förstod vad det var
En vän till mig hade hälsporre och började då använda gummiinlägg för hälen, antar att det skulle funkar i de flesta skor.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Hjälpsam

Alternativt istället för att superdämpa köra mer eller mindre Vibram typ av skor och helt enkelt tvinga sig själv att gå på framfoten på samma sätt som du gör inomhus?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limeey:

Hej,
Har också problem med hälsporre och har haft väldigt länge dock så har jag inte tagit det väldigt seriöst förns nu vilket gjort det ännuvärre för mig :/
Rekommenderar starkt att köpa ett par skor som är hårda runt hälen och vristen och sedan ett par inlägg, jag har två par från Footlab och dom är bättre en alla andra jag haft.
Kan också ge dig ett tips att inte använda foppatofflor t.ex, känns väldigt skönt o gå i dom men tro mig, det gör det bara värre.
Köp dig ett par riktiga inneskor med inlägg istället

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset om Footlab-inlägg, ska kolla upp. Foppatofflor är inte såvärst sköna att gå i, man "känner" hälen. Har ett par Birkenstock som jag använder hemma (men inte tar med mig till andra inomhus) samt ett par Dr Martentofflor med 42bones-sula i på jobbet. Har i flera år varvat ett par Vibram-tofflor med vanliga löparskor på löparrundor.

Fluf: Att ha sådana hela tiden skulle nog se lite kul ut men mer väsentligt vara något opraktiskt på asfalt och andra hårda ytor. Ser det som det slutgiltiga alternativet.

Elklazor: Jo, ska kolla på skor med hårt "stöd" så som limeey beskrev, och nog köpa ett par inlägg först för att prova i.

Kanske borde sluta att stå på jobbet också men efter att ha suttit på alla anställningar hittills så är det en sådan frihet att kunna stå(och hänga) framför datorn.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Häl inlägg är det som det finns mest av och som lättast går att hitta rätt av. Har själv i mina arbetsskor, ger bättre hållning också.

Permalänk
Medlem

Jag fick hälsporre förra året och var hos en ortoped där jag fick stötbehandling och gjorde en specialsula efter min fot.

När jag använder den sulan i ett par vanliga sneakers så får jag inga problem med hälen. Men när jag glömmer sulan så känner jag direkt av det i hälen.

Så det bästa du kan göra är att gå till en ortoped och få en specialsula gjord. Kostar lite men är sååååå värt det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hälinlägg jag inte direkt hittat nån rec på : http://www.heeler.se/ . Gjorda i Sverige, kanske kan vara nåt. Ang. ortoped så finns det på mälarsjukhuset i staden men via remiss från vårdcentral. Heh, när jag gick till vårdcentral för löparknäbekymmer (samma ben) så hette det "inget brutet, inget svullet, ser inte vad som är fel och kan inget göra" och så har de flesta av mina inte alltför många besök hos sjukvården gått.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)