Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Undrar vad EU säger om det? Google fick väl nyligen miljardböter för liknande tilltag?

Hehe. Tanken slog mig också och jag började skriva om det också men tog bort det. Låter som att det kan bli problem där, ja.
Hela den situationen är bisarr och underhållande ;). Hur ska de göra för att introducera folk till sin appmarknad? Reklam på microsofts hemsida eller i reklambanner is DN kanske... haha.

Oavsett är jag rätt less på reklam i produkter som kostar pengar så reklam i startmenyn är väl inte det bästa som hänt sedan skivat bröd...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Härligt! Det förklarar saken. "And one free OS to bind them all..."
Tänk euforin om de kunde avbryta ens spelsessioner med rösten "Gamers should take a 15 minute break every hour!" och sedan följer en 15 minuter lång reklampaus. Måtte vi ta oss dit. Tillsammans kan vi klara det!

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad alla bölar om. Bara stänga/dölja skitet om man inte vill se det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som om folk överreagerar lite nu. För det första hur lång tid spenderar folk i sin startmeny ? Jag har alla mina viktiga genvägar på skrivbordet och öppnar bara startmenyn när det är dags för en omstart (i snitt 1 gång i månaden). Känns lite som o klaga över reklam i dagstidningen man aldrig köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Snusfri

Nämen, folk gör en hönsfarm av en eventuell fjäderatom som vanligt när det gäller en nyhet om Windows 10.

Det som detta gör är att Microsoft promotar fler appar från sin Store i startmenyn, dvs inga 30 mins videoklipp eller liknande som vissa domedagsprofeter tror.

Detta hat mot Windows 10 börjar bli rent av löjligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Superenkelt att ta bort, inga problem

Permalänk
Medlem

Så länge det går att stänga av får det väl gå. Men det kanske "justeras" om många gör det?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vidrigt beteende, jag har betalat för min kopia vid ett tillfälle redan, skulle hellre betala 2000 kr för en licens för ett OS utan reklam och bloat istället för Windows, trist att det inte finns ett fullvärdigt alternativ.

Mvh

Jag personligen har försökt med Linux istället men får aldrig riktigt in samma känsla som finns för Win + kompatibilitet m.m, vet att en bra Linux dist är bättre på så många sätt men ibland behöver/vill jag bara ha mitt Windows.

Sånt här + massövervakningen får mig att vilja spy på MS, väl vedveten om att flera fortsätter sitt försvarande av MS beteende till varje pris medans andra bashar oavsett men jag vill bara ha ett stabilt väl fungerande os jag kan lite på och känna mig bekväm med.

Så jag jag med skulle lätt betala för att få vad jag vill ha, ingen reklam alls och kunna lita på att mitt os inte tycker jag är en källa för insamlande av info oavsett, villig att betala för det så borde finnas tycker man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För att de utvecklar en funktion som är jättelätt att stänga av? Nej.

Om du vill använda Win 10 så påverkar det inte mig

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Linux. Nuff said!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Tanken slog mig också och jag började skriva om det också men tog bort det. Låter som att det kan bli problem där, ja.
Hela den situationen är bisarr och underhållande ;). Hur ska de göra för att introducera folk till sin appmarknad? Reklam på microsofts hemsida eller i reklambanner is DN kanske... haha.

Oavsett är jag rätt less på reklam i produkter som kostar pengar så reklam i startmenyn är väl inte det bästa som hänt sedan skivat bröd...

De flesta som kör Windows 10 idag har vad jag förstått fått det via en uppgradering från 7/8 så det är ju "gratis", men jag förstår hur du tänker. Att betala för något idag innebär ju ofta att köpa sig reklamfrihet. Som med Spotify t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

adblock.exe incoming

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Inaktiv

Om detta ens ska vara med så bör set vara opt-in. Riktigt uselt av Microsoft.

Inget som kommer få mig att byta ut Windows 10. Så länge inget bättre OS kommer ut med bättre mjukvarustöd kommer så ser jag ingen anledning att byta. Gyllene tillfälle för nya aktörer att försöka etablera sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GizZm0:

Det gör ingenting, det är väldigt enkelt att dölja detta. Min startmeny ser ut som en helt vanlig startmeny utan någon reklam som helst. En sådan här nyhet kastar endast mer bensin på elden...

Precis, högerklicka och avinstallera rutan eller dölja dem som inte är önskvärda.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det här låter aningen orelaterat.
Det här handlar varken om att sälja information vidare eller att tjäna pengar på att sälja reklamplats åt andra som jag förstått det.
Det är väl snarare så att MS hoppas tjäna pengar på själva försäljningen i appmarknaden. De tar väl en andel av försäljningspriset per app. Kommer appförsäljningen igång så rullar pengarna in till utvecklarna som får en morot att fortsätta bredda utbudet likväl som att Microsoft tjänar en slant på det hela.
Så jag skulle nog snarare säga att Microsoft marknadsför sin egen marknadsplattform med den här reklamen.

Skrivet av knaz:

Känns som om folk överreagerar lite nu. För det första hur lång tid spenderar folk i sin startmeny ? Jag har alla mina viktiga genvägar på skrivbordet och öppnar bara startmenyn när det är dags för en omstart (i snitt 1 gång i månaden). Känns lite som o klaga över reklam i dagstidningen man aldrig köper.

Skrivet av THB:

Nämen, folk gör en hönsfarm av en eventuell fjäderatom som vanligt när det gäller en nyhet om Windows 10.

Det som detta gör är att Microsoft promotar fler appar från sin Store i startmenyn, dvs inga 30 mins videoklipp eller liknande som vissa domedagsprofeter tror.

Detta hat mot Windows 10 börjar bli rent av löjligt.

När FBI bad Apple låsa upp San Bernardino-telefonen med motiveringen att "det är bara EN telefon", så svarade Apple med "Vi vägrar, för det kan aldrig vara bara en telefon". Nej, detta är kanske ingen, subjektivt sett i det enskilda fallet, stor grej, men det sätter ett precedensfall och det är avslöjande för hur MS ser sin framtida företagsmodell kring Windows. Vi är många som undrat varför MS varit så fantastiskt ihärdiga med att försöka få användare att gå över till 10 och en början på det skälet ser vi nu iom detta. Och om de inför det här nu, ett år efter lansering, vad inför de i juni 2017?

Det kan t.o.m. vara så att man kommer kunna fortsätta att stänga av detta, att göra en "opt-out" i det enskilda fallet, hur stor del av den totala användarbasen kommer att göra det? Och om man gör det, hur säkra är vi på att vi kan stänga av allt, givet att vi vet att det finns flera olika funktioner som samlar data?

Detta är första skymten av framtiden och den lämnar en fadd smak i munnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jippy! Jag vill ha 30 minuters långa obligatoriska reklamfilmklipp som ej går att stänga av som kommer varannan timme. På frågan varför, jo för då får jag mer ledigt på jobbet.

Hoppas att någon för en gång skulle stämmer Microsoft, det borde vara förbjudet att ha reklam på vissa ställen.

Nu var du lite väl generös va varannan timme? Det är alldeles för sällan varannan kvart minst!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första jag gjorde var att ta bort allt som påminde om Win8, aka fyrkanterna, så att man fick en gammal klassisk startmeny.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Härligt! Det förklarar saken. "And one free OS to bind them all..."
Tänk euforin om de kunde avbryta ens spelsessioner med rösten "Gamers should take a 15 minute break every hour!" och sedan följer en 15 minuter lång reklampaus. Måtte vi ta oss dit. Tillsammans kan vi klara det!

Det är ju faktiskt inte en extremt dålig idé att lägga in någon sådan (valbar) funktion, som går att ändra endast med parental control - tror en dedl föräldrar hade uppskattat det, eller kanske flickvänner hehe^^
Reklamen kan man ju skippa, men en simpel låsning av datorn fungerar nog bra till detta ändamålet!

Skrivet av bl0m1:

adblock.exe incoming

Mja, tyvärr så tillåter dom ju vissa reklamer om de tjänar lite bakom ridåerna gissningsvis i former av mutor osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Om du vill använda Win 10 så påverkar det inte mig

Och de som använder windows 10 och inte vill se reklamen påverkas inte heller, om de stänger av den. Windows 10 är det just nu snabbast växande Windows-operativet så någon spik i någon kista blir det knappast.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Känns som om folk överreagerar lite nu. För det första hur lång tid spenderar folk i sin startmeny ? Jag har alla mina viktiga genvägar på skrivbordet och öppnar bara startmenyn när det är dags för en omstart (i snitt 1 gång i månaden). Känns lite som o klaga över reklam i dagstidningen man aldrig köper.

DU följde inte "debatten" ang avsaknaden av start menyn i 8.x, tydligen gör folk inget annat än att sitta i start menyn, OnT jag uppdaterade och fick således min kopia "gratis" så kan inte klaga allt för mycket, om det kommer riktig reklam i Windows kan det nog bli aktuellt att se sig om men är det bara några grejer man enkelt kan stänga av/styrning i ms store kan jag leva med, så länge det inte söt mig bryr jag mig inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Och fortsättningsvis kommer man dagligen se köprådstrådar här på swec med köpkorgar innehållandes windows 10 för 1000kr. Människan får vad hon förtjänar...

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

@Oneone: Det handlar inte om hur lätt det är att stänga av utan faktumet att de väljer att ha reklam tyder på att de inte bryr sig ett skit om oss konsumenter.
Windows 10 kommer inte installeras på min dator iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och de som använder windows 10 och inte vill se reklamen påverkas inte heller, om de stänger av den. Windows 10 är det just nu snabbast växande Windows-operativet så någon spik i någon kista blir det knappast.

För mig är det det, det har varit många spikar såklart, allt från keyloggers till påtvingad installation, men detta var den sista spiken! Och jag är knappast ensam... (se bara på denna lilla tråd t.ex.)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gruarn:

När FBI bad Apple låsa upp San Bernardino-telefonen med motiveringen att "det är bara EN telefon", så svarade Apple med "Vi vägrar, för det kan aldrig vara bara en telefon". Nej, detta är kanske ingen, subjektivt sett i det enskilda fallet, stor grej, men det sätter ett precedensfall och det är avslöjande för hur MS ser sin framtida företagsmodell kring Windows. Vi är många som undrat varför MS varit så fantastiskt ihärdiga med att försöka få användare att gå över till 10 och en början på det skälet ser vi nu iom detta. Och om de inför det här nu, ett år efter lansering, vad inför de i juni 2017?

Även det här låter ganska orelaterat till nyheten.

Skrivet av Gruarn:

Det kan t.o.m. vara så att man kommer kunna fortsätta att stänga av detta, att göra en "opt-out" i det enskilda fallet, hur stor del av den totala användarbasen kommer att göra det? Och om man gör det, hur säkra är vi på att vi kan stänga av allt, givet att vi vet att det finns flera olika funktioner som samlar data?

Opt out för reklam i startmenyn bör man väl kunna kontrollera rätt lätt. Kolla om man fortfarande har reklam i startmenyn ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Där slog jag på ublock för swec igen. Clickbait titel som upprör folk. Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@Oneone: Det handlar inte om hur lätt det är att stänga av utan faktumet att de väljer att ha reklam tyder på att de inte bryr sig ett skit om oss konsumenter.
Windows 10 kommer inte installeras på min dator iaf.

ok tråkigt för dig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Är ju Inga problem, bara stänga av det helt.
Folk verkar lite bakom flötet när de påstår att detta är ett problem och jorden går under mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Även det här låter ganska orelaterat till nyheten.

Opt out för reklam i startmenyn bör man väl kunna kontrollera rätt lätt. Kolla om man fortfarande har reklam i startmenyn ;).

Jaha, Jag tror jag förstår din inställning. Ursäkta om jag väljer det mest extrema exemplet jag kan hitta, men jag vill vara säker på att jag förstår din ståndpunkt. Om jag förstår dig rätt, så enligt ditt sätt att se på saken så är alla diskussioner om mål, verkan och skyddsåtgärder orelaterade till nyheten om att en känd terrorist köper sprängmedel i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Om detta ens ska vara med så bör set vara opt-in. Riktigt uselt av Microsoft.

Inget som kommer få mig att byta ut Windows 10. Så länge inget bättre OS kommer ut med bättre mjukvarustöd kommer så ser jag ingen anledning att byta. Gyllene tillfälle för nya aktörer att försöka etablera sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just att det är opt-out och inte opt-in som är problemet tycker jag. Visst, det är lätt att stänga av, men till slut blir det bara mer och mer saker man måste stänga av i olika kontrollpaneler, via GPOer, via registret o.s.v., vid varje "ren" installation av Windows.

Tror inte folk skulle störa sig om det var avstängt som standard och om man verkligen tycker det är jättekul med reklam kunde man slå på det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Reklam i ett OS jag betalar pengar för? Ren och skär galenskap är vad det är!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!