varför finns det så få snygga chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men yesss! Wow! Varför har jag inte sett denna innan? Har sett den större, men den kändes ändå för stor. Skivfack på denna också! Kanske blir denna istället för Dan A4. I värsta fall får man väl borra hål för grafikkortet om den skulle bli för varm. Tack för tipset!

Edit: Hm, eller kanske inte Var ganska mycket volym till spillo, tveksamt med den optiska läsaren, ej SFX-L, går inte ta bort dammfiltret utan att öppna chassit, och så grafikkortet på det.

Dammfiltret i FT03-MINI tas loss utåt, utan att öppna chassit.(snäppfäste).

SFX-L får god plats, om man skruvar bort plåtfästet för den optiska läsaren.
(Innebär att man får klara sig utan intern optisk enhet,
samt fästa SSDn med tex dubbelhäftande tejp.)

Grafikkortets maxlängd är 25cm, där har jag inga trix att erbjuda.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@GilbertG:

går det att få en i7 samt 1080 i ett litet mini atx chassi?

Nu är jag inte riktigt säker på vad du menar. Det finns både miniITX och microATX. MicroATX är vanlig och har varit etablerad sedan länge och är i stort sett bara begränsad i antalet PCI(e)-platser. MiniITX har funnits sedan 2001, men har börjat komma fram ordentligt som ett fullvärdigt alternativ till (m/)ATX först under de senaste åren, och de är mer begränsade i vad man kan stoppa i. Ursprungligen tänkt för HTPC har mITX gets mer fokus och tillverkare av både moderkort och chassin försöker göra den till ett fullvärdigt alternativ till konsoler - med lite PCMR-boost ;). Kan inte svara på hur utbudet ser ut överlag, men det har börjat komma väldigt små chassin för mITX som sväljer fullstora grafikkort och Core i7.

Det bästa exemplet är Ncase M1. Den sväljer i stort sett allt och är väldigt liten. Den är främst optimerad för vattenkylning. Finns en tråd om den här på SweC.
Dan A4 är ännu mindre, inte mycket större än vad grafikkort, moderkort med kylare och nätaggregat är, och kanske det minsta chassit som knåpats ihop för fullstora grafikkort. Dock är denna en smula begränsad i lagringsenheter och höjden på CPU-kylaren. En Kickstarter-kampanj startar den 29 maj kl 18:00 för att få igång produktionen.

Skrivet av FatherOfThree:

Dammfiltret i FT03-MINI tas loss utåt, utan att öppna chassit.(snäppfäste).

SFX-L får god plats, om man skruvar bort plåtfästet för den optiska läsaren.
(Innebär att man får klara sig utan intern optisk enhet,
samt fästa SSDn med tex dubbelhäftande tejp.)

Grafikkortets maxlängd är 25cm, där har jag inga trix att erbjuda.

Enligt ett test på NordicHardware var man tvungen att ta öppna chassit för att ta bort filtret. Men det blir ju ett mindre minus då.
Kul att det går in ett SFX-L, men inte så tjusigt att ODD:n ryker då. I så fall känns Dan A4 mer lockande, som ändå inte har fack för optisk läsare, men däremot inte har någon större begränsning för grafikkort, som dessutom får luft direkt utifrån.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Enligt ett test på NordicHardware var man tvungen att ta öppna chassit för att ta bort filtret. Men det blir ju ett mindre minus då.
Kul att det går in ett SFX-L, men inte så tjusigt att ODD:n ryker då. I så fall känns Dan A4 mer lockande, som ändå inte har fack för optisk läsare, men däremot inte har någon större begränsning för grafikkort, som dessutom får luft direkt utifrån.

Dan A4 har ett mycket intressant koncept.
Kan överväga köpa det själv, om det kommer ut på marknaden.

Var alls inte ute efter att till varje pris övertyga dig att köpa ett FT03 Mini,
utan ville bara förtydliga chassits funktion och möjligheter.(Då jag råkar ha ett själv)

Fläktfilterhållaren har en "plastflärp med hake", som man trycker in för att lossa.
NordicHardware har förmodligen frigjort haken från insidan, där den sticker in i chassit.
De var också "tvungna" att montera nätagget vänt åt fel håll, ett problem jag inte alls begriper...

Grafikkortskylningen kanske inte är på Dan A4 nivå,
men Silverstone-chassit fungerar som en skorsten,
och det är goda luftspalter runt hela grafikkortet.

gjort texten tydligare
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree A4 SFX är på gång nu. På söndag 29 maj kl 18 startar en Kickstarter-kampanj.

Har gjort en tråd om den: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1428024-dan-cases-a4-sf...

Hehe, ingen fara på taket, bara kul att få lite förstahandsinformation Kanske inte ska avskriva FT03 mini helt ännu.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker Phantek Evolv är det snyggaste chassit i större storlekar iaf.
http://www.phanteks.com/enthoo-evolv.html
Och det nya med tempered glass http://www.phanteksusa.com/products/phanteks-enthoo-evolv-atx...

Permalänk

Som sagt, smaken är som baken. Jag tyckte NZXT's H440 New edition var bra snyggt även om Lian-Li har något snyggare men inget vitt högblankt.
https://www.nzxt.com/products/h440-white
Känns lite plastigt (topp och front) men ser väldigt vitt och blankt ut

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på den här tråden när man såg detta chassit, kanske kan vara något? Om du inte sett det redan. @spikfavoriten

http://www.sweclockers.com/nyhet/22160-cryorig-visar-upp-dato...

Permalänk
Medlem

@MorteM:

dock så saknas lite av "helt i glas" högblankt , det lilla extra för att man skal tänka shit det måste kostat mycket.

köp ett svindyrt chassi och smäll på en prislapp på det så löser du den biten.

själv tycker jag fracal designs chassin är stilrena nog, verkar inte finnas så många chassin som du letar efter pga liten marknad (antar jag)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

För att smaken är som baken.

Det handlar snarare om att tillverkare fortsätter att göra en massa chassin som ingen gillar. Om man gillar bling-chassin eller stilrena är upp till var och en, men håller med TS om att allt för många produkter är direkt dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det handlar snarare om att tillverkare fortsätter att göra en massa chassin som ingen gillar. Om man gillar bling-chassin eller stilrena är upp till var och en, men håller med TS om att allt för många produkter är direkt dåliga.

Om tillverkare hade tillverkat chassin vars utseende ingen gillar så skulle dem gå back och slutligen i konkurs. Därav kan vi härleda att utav dem chassi tillverkare med acceptabel ekonomi så måste det finnas folk som gillar deras produkter eftersom att dem drar in pengar. Hade en tillverkare haft ett chassi som inte sålde skulle det avvecklas direkt. Uppenbarligen finns det folk som inte delar smak med dig och köper produkter du inte skulle vilja köpa.

Det finns det många chassin jag tycker ser förjävliga ut, men förstår att dem uppenbarligen har anhängare villiga att köpa. Därav kan man inte försöka säga att det objektivt ser illa ut då smak är bland det mest subjektiva som finns. Alternativt kanske du vill föra en diskussion vilken glass smak som är objektivt godast...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Om tillverkare hade tillverkat chassin vars utseende ingen gillar så skulle dem gå back och slutligen i konkurs. Därav kan vi härleda att utav dem chassi tillverkare med acceptabel ekonomi så måste det finnas folk som gillar deras produkter eftersom att dem drar in pengar. Hade en tillverkare haft ett chassi som inte sålde skulle det avvecklas direkt. Uppenbarligen finns det folk som inte delar smak med dig och köper produkter du inte skulle vilja köpa.

Det finns det många chassin jag tycker ser förjävliga ut, men förstår att dem uppenbarligen har anhängare villiga att köpa. Därav kan man inte försöka säga att det objektivt ser illa ut då smak är bland det mest subjektiva som finns. Alternativt kanske du vill föra en diskussion vilken glass smak som är objektivt godast...

Nej, släng inte orden i käften på mig är du snäll, det ska väl gå att diskutera vettigt här ändå.

Alla företag har inte enbart lyckade produkter och det handlar ofta om okunskap, ovilja att hitta något bättre, partnerskap med OEM-tillverkare och flera anledningar. Du vill ju hävda att alla chassin säljer bra bara för att de säljs i affären "annars hade väl företaget gått i konkurs".

Permalänk

@sander00se:

såg precis detta och tänkte på tråddan. va skojj det tråkiga är att man måste vänta ett helt år. kul att det börjar hända saker

till postarna ovan, om marknaden enbart består av fula chassin fungerar inte "köp inte så kommer dom inte göra fula chassin".
då det är en i princip monopol situation är marknadskapitalismens principer utslagna, för vi behöver datorer alltså måste vi välja mellan pest och kolera.

men. nästa år.

blev mycket positivt överaskad över det cylinderformade, precis som jag önskat mig i början av tråden. gäller nu att den kommer i vitt bara.

)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

@sander00se:

såg precis detta och tänkte på tråddan. va skojj det tråkiga är att man måste vänta ett helt år. kul att det börjar hända saker

till postarna ovan, om marknaden enbart består av fula chassin fungerar inte "köp inte så kommer dom inte göra fula chassin".
då det är en i princip monopol situation är marknadskapitalismens principer utslagna, för vi behöver datorer alltså måste vi välja mellan pest och kolera.

men. nästa år.

blev mycket positivt överaskad över det cylinderformade, precis som jag önskat mig i början av tråden. gäller nu att den kommer i vitt bara.

)

Cryorigs låda är mäkta snygg. Någon som har koll på andra fabrikat som har modeller i samma stil?

Permalänk
Medlem

Phanteks Shift

Permalänk
Skrivet av Whyzcek:

Cryorigs låda är mäkta snygg. Någon som har koll på andra fabrikat som har modeller i samma stil?

lite necrovarning på denna men ändå är ju iaf uppdaterad med en ny liknande fråga.

Streacom har en del chassin i stil med det vita platta itx chassit iaf dock utan benen om det nu var de du menade.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3234152,3169529,3169479...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Hehe, då är min låda så uträknad den kan bli. Dock så gillar jag de iaf.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

lite necrovarning på denna men ändå är ju iaf uppdaterad med en ny liknande fråga.

Streacom har en del chassin i stil med det vita platta itx chassit iaf dock utan benen om det nu var de du menade.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3234152,3169529,3169479...

Frågan är lika aktuell idag. Tråkigt att tillverkarna härmar varandra så förbenat och låter bli att särskilja sig. Finns såklart några undantag, men överlag har det varit härdat glas, RGB och "wasted space" som varit temat den senaste tiden.

Ska bli spännande o se om detta året bjuder på några trevliga överraskningar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ett nytt mATX-ATX-chassi från Phanteks som är lika snyggt som Shift men med en ny design.

Permalänk

nzxt 440w NE är typ fortfarande det närmsta man kan komma om man ska ha 5 3,5" plus fullsize gfx-kort osv. så synd, och fortfarande ingen intern hotswap.

Eller inwin 909 kan nog fan vara det jag är ute efter till 80%. Good enough...
https://www.in-win.com/en/gaming-chassis/909

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Ok. Det kan bli ett sånt här till sonen. Får bara hålla på det i fem år tills han är stor nog. Men jag tippar att de inte kommer finnas kvar i en evighet, och de är fan läckra!
https://www.newegg.com/global/se-en/Product/Product.aspx?Item...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ok. Det kan bli ett sånt här till sonen. Får bara hålla på det i fem år tills han är stor nog. Men jag tippar att de inte kommer finnas kvar i en evighet, och de är fan läckra!

Påminner på nåt sätt om ett ägg till formen
Överlag när det gäller snygga chassin håller jag Lian Li väldigt högt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Påminner på nåt sätt om ett ägg till formen
Överlag när det gäller snygga chassin håller jag Lian Li väldigt högt.

Mäh!

En portal turret ju!

Lianli var ok för ett par år sedan, känns som att de stagnerat lite dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att dom (enligt mig) gör bland dom snyggaste casena, men att sen funktionaliteten inte alltid är 100. Kan vara många små missar, lite samma som med Antec.
Exakt! Och så komplettar du med en sån här också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite udda att länka till newegg när de är billigare i Sverige
(den svarta ligger på ca 800 spänn)
Tyvärr har de riktigt kass ventilation och är bökigare att jobba i än man kan tro. Se Sweclockers egen recension.

...

(lite småudda trådnekro, men nåja )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Lite udda att länka till newegg när de är billigare i Sverige
(den svarta ligger på ca 800 spänn)
Tyvärr har de riktigt kass ventilation och är bökigare att jobba i än man kan tro. Se Sweclockers egen recension.

...

(lite småudda trådnekro, men nåja )

Såg att luftflödet var helt dött. Många riktigt envisa användare som övergett det... Nekro, nä, den här tråden bör leva tills vi har case i rostfritt och ebenholts, glas och aluminium i former vi aldrig kunnat föreställa oss! 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nekro, nä, den här tråden bör leva tills vi har case i rostfritt och ebenholts, glas och aluminium i former vi aldrig kunnat föreställa oss! 😉

Väl sagt - jag håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kul tråd som väckts till liv! Sitter lite i båten att jag vill ha ett litet diskret vitt chassi utan massa svart plast, led belysning etc. Ett Ghost eller DAN A4 är väl det närmaste jag kommer (DAN finns dock ej i vitt). Sprang dock på detta

http://www.cryorig.com/taku.php

Vilket är enkelt och stilrent. Problemet är dock monitor....det finns få stilrena skärmar som passar till detta chassi. De flesta är svarta med rött, silver osv i detaljer. Någon som har tips? Design är vimtigare än uppdateringsfrekvens och UHD osv!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Kul tråd som väckts till liv! Sitter lite i båten att jag vill ha ett litet diskret vitt chassi utan massa svart plast, led belysning etc. Ett Ghost eller DAN A4 är väl det närmaste jag kommer (DAN finns dock ej i vitt). Sprang dock på detta

http://www.cryorig.com/taku.php

Vilket är enkelt och stilrent. Problemet är dock monitor....det finns få stilrena skärmar som passar till detta chassi. De flesta är svarta med rött, silver osv i detaljer. Någon som har tips? Design är viktigare än uppdateringsfrekvens och UHD osv!

Wow, det var ju stiligt!
+ för att de hade ett inwin 904 för att visa hur gamla och fula case såg ut innan de kom in i bilden.

Har för mig att Razer släppte en skärm för inte allt för länge sedan med ett helt fantastiskt ben. Gick att ställa stinnt mot en vägg och kablarna gömdes i benet. Lite som Apple förmodligen kommer inom kort, och kalla sin idé. ska se om jag hittar artikeln!

Edit:
Samsung var det visst! https://feber.se/pc/art/391757/samsung_slpper_skrm_som_inte_s...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RVX:

Saken är ju den att dom (enligt mig) gör bland dom snyggaste casena, men att sen funktionaliteten inte alltid är 100. Kan vara många små missar, lite samma som med Antec.
Exakt! Och så komplettar du med en sån här också http://i.imgur.com/IXnIGOZ.jpg

Släng gärna upp de snyggaste Lian-Li du hittar!
De jag sett känns lite 2008 på något vis. Mesh och hål och 5,25"slottar i fronten osv. Allt som är fint borde ligga här för alla att inspireras av!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vet inte om Italienarna gör chassin längre, men dessa är de enda jag ens övervägt i tanken att ha synliga i finrummet...
https://www.modushop.biz/site/

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number