Lära mig allt om standarder kring smart hem

Permalänk

Lära mig allt om standarder kring smart hem

God dagens!
Har precis börjat förlora mig ner i Smarta hemmets värld men inser nu ganska snabbt att det är en himla djungel av olika system, standarder etc.
Någon som har en bra guide? Video eller text spelar ingen roll så länge den är heltäckande. Gör inget om det är svårt och nördigt, det kan jag lära mig med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av algotalexiusson:

God dagens!
Har precis börjat förlora mig ner i Smarta hemmets värld men inser nu ganska snabbt att det är en himla djungel av olika system, standarder etc.
Någon som har en bra guide? Video eller text spelar ingen roll så länge den är heltäckande. Gör inget om det är svårt och nördigt, det kan jag lära mig med tiden.

tror det blir svårt att hitta en guide som tar upp alla standarder, du får nog leta upp en i taget om du ska ha detaljer.
sedan förstår jag nog inte riktigt varför du vill göra det om målet är att bygga smarthus till dig själv, då är det bättre att kolla på dom stora skillnaderna och sedan gräva ner sig i det system du väljer.

jag kan ge dig en liten fingervisning och ta upp dom större skillnaderna mellan dom vanligaste protokollen, jag listar dom enligt hur stabila dom är enligt mig
(stabila= hur säker du kan vara på att saker utförs vid kommando/hur ofta man tappar enheter, kvalitet på sakerna)

knx = är det mest stabila du kan välja men också det svåraste och dyraste, man använder sig av ETS för programmering,
detta system kräver vanligen att man drar en kabel mellan varje enhet men det finns även lösningar via rf som använder 868mhz, personligen har jag aldrig använt eller installerat den trådlösa lösningen med knx så jag kan inte säga hur stabil den är eller hur den kommunicerar (direkt eller om om den använder någon form av meash lösning) trådvertionen har jag använt och det fungerade väldigt bra. Trådlöst kör dom ju 868mhz så då bör risken för störning vara låg. Homeassistant har börjat stödja knx men jag har inte grävt ner mig hur bra olika moduler stödjer olika typer av last idag eller om man helt enkelt kör kontaktor lösningar.

Z-wave/z-wave-L jag kommer tala mest om detta då det är det jag själv föredrar av alla jag testat och grävt ner mig mest i.
z-wave är det klart det stabilaste trådlösa protokollet jag kört, OM man vet hur sakerna ska ställas in och man har en lämplig kontroller.
systemet är regions baserat dvs det är olika frekvenser beroende på land, i eu används 868mhz, fördelen här är att z-wave alltid fungerar ihop, det betyder dock inte att alla z-wave kontrollers ger alla funktioner, bara att dom fungerar ihop.
på tidigare versioner var räckvidden drygt 100m vid öppen yta men kraftigt reducerad inomhus, numera med z-wave 700,800 och z-wave L så är räckvidden 1,5-2.4km vilket gör det väldigt stabilt, batteriförbrukningen har minskat så pass att tex dom nya läckage sensorer som kommer endast har ett särskilt papper runt sig som vid väta ger tillräckligt med ström för att skicka signalen dvs man slipper byta batterier, vanliga sensorer klarar sig upp till 10år på ett knapp cells batteri, i verkligheten skulle jag snarare säga ett par år, personligen så väljer jag sensorer med kamera batteri i stället för knapp celler då jag kör laddbara batterier.
säkerhetsmässigt använder z-wave 800 s2+valve funktion vilket gör det väl lämplig för larm system i villa, ofta är saker som, larm vid störning med störsändare eller försök till sabotage inbyggt, det finns dock vissa nackdelar, tex använder man s0 i stället krävs det 4x mer trafik per kommando (använd INTE S0) detta gör systemet väldigt segt, samt är s0 inte säkert alls.
9 av 10 trådlösa villalarm kör z-wave.

Vid firmware uppdatering tar det vanligen lång tid för varje enhet att utföra det, det kan ta allt från 10min-10timmar beroende på storlek och hur nära man har enheten till controllern osv (är dock rätt ovanligt att man behöver uppgradera enheter) z-wave 700/800 använder mesh för att prata med controllern, z-wave L använder inte mesh utan talar med controllern direkt, z-wave 700/800 kan ha 232 enheter på en kontroller samt kan detta utökas kraftigt med slav kontrollers, z-wave L kan ha ett par tusen enheter mot en kontroller. just nu har jag ca 150 z-wave enheter i ett hus på 187m2 då styr jag ändå allt, dvs alla uttag,lampor,sensorer på alla fönster, rörlse vatten, temperatur styrning osv tidigare var jag och nosade vid max antal enheter men i med man ofta har flera funktioner i samma modul har detta kunnat minskas ner ordentligt, tex kan man ha ett relä för lampor som samtidigt mäter temperaturen ute/inne, eller ett relä för belysning som samtidigt fungerar som magnet sensor för dörrar.
z-wave´s största fördelen mot tex zigbee,blåtand,wifi är att det använder 864mhz dvs det störs inte ut av andra protokoll samt når längre.
Största nackdelen är att det i skrivande stund inte finns en uppsjö med billiga roliga sensorer som trycksensorer,ir sensorer osv som kör senaste versionen, samt är utbudet på z-wave 800/L rätt begränsat i eu just nu (kommer dock rätt mycket närmaste tiden) jag väntar själv på nya dimmer moduler med z-wave 800. (shellys utbud (wave) är nog dom som har flest moduler för eu just nu)
en annan sak att ta upp är att z-wave har en rolig funktion som heter direct association, detta ger dig möjligheten att tex styra andra z-wave enheter utan kontroller, tex om du har en lampa du vill styra på andra sidan huset, då kan du sätta tex shelly Wave i4 bakom en vägbrytare och använda den som fjärrkontroll för lampan. (dvs den blir en fjärr som aldrig behöver bytas batteri på) bästa controllern just nu enligt mig är z-station från z-wave.me antingen via en rpi med z-wave.me eller direkt mot HA (jag kör den mot en rpi med z-wave.me som sedan styrs av HA (homeassistant)

enheter som kör z-wave håller vanligen en hög kvalitet då tillverkaren betalar en licensavgift, det finns moduler som hanterar all forma av last vilket är ovanligt, då dom flesta "smart pluggar/moduler" endast klarar resistiv last, medans heltun och shelly med en snubber fixar motor last och elektroniska trafo. (dvs du behöver inte tänka på vad du pluggar in i uttaget) så varför är detta viktigt, dels går moduler sönder men än allvarligare är risken för brand när man tex kopplar in en högtryck mot en modul som inte hanterar det. andra nackdelar, tex shelly wave serie som triggar överbelastnings larm i qubino och heltun enheter, samt kan shelly enhter slå på av andra enhter om man inte kör dom i s2 läge. (kommer en firmware för detta snart) har man tex solceller kan man även få ghost effekter dvs att enheten slår på sig/av sig 1 sek, det sistnämnda gäller dock alla moduler. det finns matter stöd i många kontroller,
z-wave talade dock om en lösning för att ge matterstöd i själva enheterna direkt. z-wave är alltid bakåt kompatibelt, detta är även en av nackdelarna då man behöver ställa in enheterna beroende på vad man kör för version.
z-wave är dubbelrapporterade (du vet om enheten slagit på eller inte), säger någon att det är långsamt har dom antingen fel kontroller eller ställt in det fel, rätt inställt kan du styra en enhet flera gånger i sekunden.

shelly wifi/lan enheter: använder ditt vanliga wifi eller lan (beroende på modell) dvs du behöver ingen kontroller förutom en router.
Beroende på hur ditt wifi/router ser ut tycker jag detta är stabilare än zigbee/blåtand på grund av starkare signal, men så är det inte alltid, zigbee kan i många falla vara stabilare tack vare sitt mesh nät) Denna typ av system är perfekt för platser som inte ska styra hela hus men har bra wifi täckning,
att jag nu skriver shelly wifi i stället för bara wifi är att shelly ser jag som säkra jämfört med no name kina märke som vill in på ditt nätverk, samt kan du köra shelly off grid, dvs dom måste inte kunna kontakta en 3part server för att fungera.

fördelen med dessa är att dom är billiga men ändå håller en rätt bra kvalité, deras wifi serie är dock känsliga för motor last tex om man ska styra en större pump, dom klarar lasten bättre om man sätter en snubber mot dom men jag har sett många brinna/smälta vid felaktig last tex man har anslutit en 16A motor mot dom för det står att dom ska klara 16A, men dessa 16A är för resistiv last (element,lampor,plattor), en motor kan ha väldigt hög start ström samt när man slår av motorn behöver modulen skyddas mot spikar.

Wifi använder vanligen 2.4ghz dvs samma som zigbee och blåtand, nackdelen med wifi är att dom kräver mycket mer energi vs zigbee blåtand, dvs att använda wifi för trådlösa sensorer är hopplöst och kräver väldigt täta batteri byten.
En annan nackdel är att du kommer påverka responsen på ditt nätverk, smarta wifi enheter använder vanligen wifi 5 dvs routern talar med 1 sak i taget, detta är vanligen inget problem med rätt få enheter utan blir mest ett problem med många enheter.

shellys wifi enheter kommer automatiskt upptäckas av home assistant. firmware uppdateringar kan göras direkt i HA.
största buggen jag hittat på dessa var att overload skyddet utlöser efter att man kört något som kräver mer ström, tex körde man vattenkokaren gick det typ 1h efter så triggade enhetens överbelastningsskydd och denna fick startas om, denna buggen tycks dock åtgärdats då jag inte sett den på ett tag.

thread: väldigt likt zigbee med meash (läs nedan om zigbee) och låg signalstyrka på 2.4ghz fast med skillnaden att thread ska vara framtiden för matter med sitt ipv6 baserade system, just nu finns det inte jättemycket prylar med thread och jag är tveksam till att det kommer ändras i närtid.
thread ska inte behöva en enskild hubb då varje enhet ska kunna agera hubb men det kräver en router med thread stöd, det ska vara snabbare än zigbee.

matter: är inget protokoll utan ett transport lager, stöds främst av saker på 2.4ghz, (wifi,zigbee,blåtand) dvs du får egentligen samma funktion som en kontroller ger, att kunna styra tex en wifi lampa med en zigbee fjärr. personligen tycker jag betydelsen med matter har blivit väldigt uppförstorat i med man har kvar grundproblemet med störning på 2.4ghz. sedan har det varit väldigt skralt med enheter som stödjer matter. (börjat dyka upp lite nu) fördelen är ju dock att det kommer bli lättare att styra tex högtalare ihop med kameror osv utan att behöva sätta upp det i en kontroller.

zigbee: största fördelarna du kan köpa enheter från alla regioner, det finns otaliga billiga roliga sensorer, säkrare än wifi då den har en kontroller, vanligen billigare än z-wave och knx och även vissa wifi enheter, stora märken som ikea,schneider,hue kör zigbee.
andra fördelar är att det använder meash, är dubbelrapporterade, och dra lite batteri jämfört med tex wifi. stöder typ 65000 enheter på en kontroller.

nackdelarna: använder vanligen 2.4ghz kombinerat med låg signalstyrka dvs dom störs rätt lätt ut, man kan ta sig runt det genom att kanalplanerna sitt wifi, problemet är om man har grannar eller massa billiga blåtands saker där man inte kan påverka kanalerna som används. räckvidden på zigbee är väldigt begränsad och det förlitar sig på att man har flertal enheter närma varandra som har fast matning så signalen skickas vidare.
andra nackdelar är kontroller, dvs zigbee protkollet stöder typ 65000 enheter men dom flesta kontrollers stödjer en bra bit under 100 enheter. många går då tlll usb pinnar men nackdelen är att usb har superdåliga antenner och störs ut av enheten man pluggar in dom i, lösningen många kör här är att använda sig av usb förlängare mm. denna typ av system tycker jag fungerar ok för dom som vill styra lampor eller ha några roliga sensorer.
Jag skulle inte bygga ett hus och försöka styra hela detta med zigbee. andra nackdelar är egentligen en av fördelarna, dvs zigbee är en öppen standard så du kommer hitta enheter med hög kvalite men samtidigt enheter med väldigt låg kvalitet, du har en djungel av vilka enheter som fungerar med vilken kontroller dvs man måste kolla noga i förväg om enheten du vill använda kommer fungera med din kontroller. även här skulle jag rekommendera z-station som kontroller då den har bra enhets stöd och bra antenner. nyare zigbee enheter stödjer även matter samt har det börjat komma enheter som arbetar på 864mhz vilket dök upp runt 2023 och kalls pro vilket tar bort en av dom största nackdelarna med zigbee, obs att zigbee inte är som z-wave dvs det är inte alltid bakåt kompatibelt, ett annat problem som jag fick när jag körde zigbee själv var att vissa zigbee enheter vägrade skicka vidare signalen från vissa märken, dvs det gick lägga in enheterna men dom vägrade prata med varandra.

Blåtand: detta är en ren djungel så jag kommer endast tala om plejd som är elektrikerns favorit (eller nja flera har ju börjat med shelly nu) du måste inte ha en kontroller utan kan styra det med telefonen, du kan dock använda en kontroller om du vill kunna styra sakerna utanför hemmet, plejd använder som övriga Blåtands saker 2.4ghz och har en låg signal styrka, dvs det störs lätt ut, (sett detta otaliga gånger)
Största fördelarna: bra kvalité, bra dimmers, alla elektriker vet hur det ska ställas in.
du behåller befintliga vägbrytare som du kan styra lampan med.
största nackdelarna: kan vara instabilt, är främst för styrning av lampor.
passar den som endast vill styra enstaka lampor, slippa kontroller samt vill att elektrikern ska ställa in sakerna.

Lora:
Jag har inte pulat med detta protokoll alls, det jag vet är att det har väldigt bra räckvidd typ 10km, drar lite ström
samt att det inte fungerar bra med många enheter. så jag skulle förmoda det främst är tänkt för styrning av tex grindar på hotell eller pumpar mm

433mhz typ nexa: fördelar: billigt, går att hitta överallt, simpel installation, kan styras med fjärrkontroll eller kontroller.

nackdelar: EJ dubbel rapporterade dvs du vet inte om det tändes, helt oskyddat, dvs grannar kan styra dina saker med en annan kontroller, kvalitén är oftast låg. stora problem med "störning" dvs om din granne kör samma system, räkna med att han kan råka slå på av dina lampor samtidigt som hans. (älskade att retas med grannen med min rfxtrx)
svårt att veta vilka märken som fungerar ihop.
kräver en stark antenn och har begränsad räckvidd då det inte stödjer mesh.

är nog inte mycket mer att skriva om detta, jag rekommenderar inte detta till någon egentligen,
möjligen om man bor öde och vill styra en lampa med fjärrkontroll simpelt.

det finns ett gäng till protokoll typ x10, sigfox osv.

ska du göra hela huset smart, välj knx eller z-wave (om du hatar strul)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.