Behöver akut tips om grafikkort

Permalänk
Medlem

Behöver akut tips om grafikkort

Min sons grafikkort gick sönder idag och jag behöver ett nytt akut (senast nu på fredag 3 juni). Uppskattar därmed alla snabba tips jag kan få. Det suger dock eftersom jag hade planerat att köpa ett kort åt honom till hösten nu när alla nya kort är på väg ut, men jag kan omöjligt vänta ens en vecka eller två.

Han hade tidigare ett Radeon HD 7770 eller 7850 eller nått sånt därikring. CPU:n är en Core i5 på 3 Ghz av någon typ från samma tidsperiod som grafikkortet. Prestandan på det kortet var hursomhelst helt ok fortfarande, även om jag givetvis ska köpa något bättre nu.

Jag ska köpa något rejälare åt honom i framtiden, men det jag behöver nu är ett kort som ger mest prestanda per krona för runt 1000-lappen. Gärna mindre om möjligt, om det nu går att hitta gamingkort för det priset.

Tips? Motivera gärna varför.

Permalänk
Medlem

Kolla på begagnat för du får inget vettigt för 1000kr. Möjligen att du hittar något i stil med GTX 750ti eller R7 260 nytt.
Kollar du begagnat kan du säkert hitta GTX770 eller likande som GTX 680 och 7970.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

7970 klarar nog inte hans nätagg att driva. Det är ett ganska dåligt nätagg i den datorn.

Begagnat tänkte jag också på, men jag bor för närvarande på en så pass liten ort att det inte går att hitta något vettigt som inte måste skickas. Ska det lösas privat lär jag inte hinna få det innan fredag heller dessvärre.

1000 kr är väl kanske lite för lite, men hans tidigare 7770 eller vad det var kostade inte mycket heller när jag köpte det, och det har funkat bra tills idag. Tycker därmed att det borde finnas kort idag som presterar bättre för tusenlappen, men jag kanske har fel.

Permalänk
Entusiast

Nytt för en tusenlapp är bara att glömma då korten du kan hitta för den kostnaden inte är värd att köpa. Du sitter i en jobbig sits min vän...

Vad är det för pulver i nätagget?

Permalänk
Medlem

Osäker på nätagget. Det är en färdigbyggd dator som köptes utomlands för flera år sedan. Alltid varit lite osäker på vissa komponenter i den.

Jag tror dock att jag beställer ett Geforce GTX 950 för 1400 spänn. Borde väl vara ett bra val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Osäker på nätagget. Det är en färdigbyggd dator som köptes utomlands för flera år sedan. Alltid varit lite osäker på vissa komponenter i den.

Jag tror dock att jag beställer ett Geforce GTX 950 för 1400 spänn. Borde väl vara ett bra val?

Om du är ute efter mest prestanda per krona så är GTX 950 absolut inget bra val. Är han i starkt behov av ett rejälare grafikkort då? Annars kan ju processorns integrerade grafikkort vara en temporär lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Osäker på nätagget. Det är en färdigbyggd dator som köptes utomlands för flera år sedan. Alltid varit lite osäker på vissa komponenter i den.

Jag tror dock att jag beställer ett Geforce GTX 950 för 1400 spänn. Borde väl vara ett bra val?

Tror nog du kan hitta beg gtx960 med för en billig slant.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

'Bra val' är nog svårt att kalla det med tanke på vad som finns runt hörnet. Nya AMD RX 480 ska kosta under 2000 kr när det kommer och prestandan lär vara i en helt annan klass.

För att vara helt ärlig skulle jag lägga absolut minimum just nu och sen satsa på ett nytt AMD kort när det kommer ut (OBS: Förutsatt att de nya korten är bra såklart).

Här har du ett R7 240 för mindre än hälften av priset du är beredd att lägga nu

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/184606-asus_r...

Sen lägg lite mer på ett nytt kort. Frågan är ju också hur resten av datorn ser ut. Om CPUn inte är bra nog så kanske det inte ens spelar roll hur bra GPUn blir, då har du flaskhalsen där istället

Permalänk
Medlem

Varför måste du ha kortet såpass snabbt? Kan du inte förklara för din son att den inte fungerar men att du ska fixa den snart och göra den bättre än den var?
Som tidigare sagt får du inget vettigt för pengarna och att lägga mer pengar idag känns dumt eftersom nya grafikkort är på väg från både AMD och Nvidia och bägge ser dessutom lovande ut!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt du får låta din son vänta och sedan köpa något vettigt nästa vecka, och inte curla bort hans grafikkortsångest på 48 timmar. Ännu bättre om ni struntar i datorn nu en stund, njuter av solen ett tag och sedan haffar ett RX 480 om en månad, billigt och bra. Ska det bli tyngre prylar får han jobba för det. Shit happens liksom, sånt är livet, lika bra han lär sig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Rx480 är det bästa om ni kan vänta till 29:e o recensionerna visar det förväntade resultatet.
Annars så bör du kunna hitta något här på sweclockers marknad. Ta bara reda på vad det är för nätagg i datorn först.

Permalänk
Medlem

Fast nu handlar väl inte tråden om uppfostran?

OnT: Sålde precis mitt förra grafikkort GTX770 för 1000kr. Tror också på begagnatmarknaden för bästa värde.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag bestämde mig för att avvakta trots allt och använda det inbyggda grafikkortet tills vidare. Det finns en del speciella omständigheter inblandade som gör det lite mer akut, men det får likväl vänta en månad tills nya korten kommer, såvida jag inte hittar ett väldigt billigt begagnat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Fast nu handlar väl inte tråden om uppfostran?

OnT: Sålde precis mitt förra grafikkort GTX770 för 1000kr. Tror också på begagnatmarknaden för bästa värde.

Detta är ett diskussionsforum, inte en Google-tjänst bestående av volontärer som bara ska ge svar folk vill höra. TS har fått olika förslag på hur hen kan hantera situationen. De flesta av oss utgår från det som står i TS. TS kan skita blankt i vad ett gäng gökar skriver på ett anonymt forum på internet, det är faktiskt varken särskilt farligt eller personligt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr B:

'Bra val' är nog svårt att kalla det med tanke på vad som finns runt hörnet. Nya AMD RX 480 ska kosta under 2000 kr när det kommer och prestandan lär vara i en helt annan klass.

Sen lägg lite mer på ett nytt kort. Frågan är ju också hur resten av datorn ser ut. Om CPUn inte är bra nog så kanske det inte ens spelar roll hur bra GPUn blir, då har du flaskhalsen där istället

Mja dock kommer det inte att bli under 2k, då riktpriset på det "lilla" 4GB kortet ligger på 199$, med moms kommer det en bit upp... tyvärr. Dock är det mycket Bang For The Buck.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)