Permalänk
Medlem

Husägare - kostnad?

Då man är uppvuxen på glesbyggden så fantiserar både jag å frugan om en vacker dag att köpa ett hus.
Man har egentligen nollkoll på allt sånt där.
Så det är alltid roligt att läsa å lära sig innan man tar sig vatten över huvudet.

Och det är långt kvar tills man tar det klivet då man ska börja plugga så fort man kommer in, samt utbildning på 2 år.
Men sen så om livet rullar på framåt

Satt och grubblade lite på hemnet och det går att se en bokalkyl.
visst så kommer driften osv skilja sig från familj till familj.
Och det är ju alltid svårt att veta hur det blir för en själv.

Men ni som har hus, är dessa kalkyler redig glädjekalkyler eller är dom helt "OK" ?

Exempel:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-sexdrega-svenljunga-ko...

Ica-banken:
Total månadskostnad
6 931
Räntekostnad: 1 790
Skatteavdrag: -536
Amortering: 2 118
Fastighetsavgift: 414
Driftskostnad: 3 146
Tomträttsavgäld: 0
Total månadskostnad: 6 931

Vore som sagt, intressant och veta ni som sitter på hus under 2 milj klassen och äldre vad ni har ungerfärliga

/Peter

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem

Driften verkar orealistiskt låg och just nu är ju räntorna sjuka så där ska du nog lägga på en rejäl marginal

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Huset jag bor i (päronen just nu) kostar cirkus 9900kr i månaden. Räknat med El, försäkringar, sophämtning, slamtömning, lån och sådant. Dvs. enbart sådant som behövs för att man ska nyttja huset.
Skiljer sig så klart en del beroende på hus, hur välbyggd det är mm. Men om inget annat så har du en reference att lägga till i beräkningarna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som @mrqaffe sa... lägg till några tusen på driften. Du får räkna med ALLT, el, vatten, sopor, bredband, ev. telefoni o.s.v.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Då man är uppvuxen på glesbyggden...

Som @mrqaffe säger så är räntorna sjukt låga just nu, så du bör ta i rätt bra på själva lånekostnaden i dina kalkyler.
Uppvärmningen är nog inte helt omöjlig, pannan tycks vara hyfsat ny och får du tag på pellets till bra pris så är inte ~17k orimligt.
Jag värmer en nästan lika stor villa för 13k/år på ved, så som sagt inte omöjligt.
Hur väl VA och sophämtning ("renhållning") stämmer i aktuell kommun vet jag inte, men det stämmer väl med mina kostnader för detsamma.
Elen beror ju helt på dina vanor, aldrig bra att låta värmepannan köra på el längre perioder. Märkte det själv när jag på en månad helt plötsligt fick en elräkning på 7000kr, jämfört med ~800 som är normalt när jag orkar elda..
Om du inte sett det redan så får du driftkostnaden uppdelad på vad de 37 000/år består av på mäklarens sida för objektet.

"omöjligt omöjligt omöjligt omöjl..."
Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

[edit]
Ja det var låg drift för att vara pellets och elpanna. Räknade på hur min drift var (sopor,hushållsel, elnät, vergvärme, internet,telefon,vatten&avlopp) = 1765kr baserat på dyrare vintermånader.

Vilketsom.. Att bo i hus är "billigt" tills något händer. Allt som ska bytas börjar på 10.000kr känns det som. Och sen när det ska dräneras, bytas tak, målas, då pratar vi summor runt 100.000...
plötsligt kommer kommunen eller grannar med ideer som även dom kostar 100.000...
(några grannar till mig tyckte kommunal vatten och avlopp var bra idé.. = 150k... andra grannar tyckte fiber var bra = 45k.... blev kämpig sommar rent ekonomiskt 2015)

Politiker och bankfolk säger att det är ett faktum att ekonomin kommer haverera gällande bostäder. Dvs snart blir det dyrare. Det får man ha med i beräkningen också att man ska klara av högre ränta. men seriösa banker är räknar på om du klarar av det.

Det är just underhåll och oväntade 100.000 projekt som man måste klara av för bankerna är inte så sugna på låna ut hejvilt till seriösa privatpersoner som redan har lån på ett hus.

Permalänk
Avstängd

Man styr ju mycket själv när man har ett hus. Jag bor billigare än jag någonsin gjort tidigare sedan jag köpte hus. Mina månadskostnader ser ut ungefär såhär:

Lån/amortering: 2000:-
El: 1000:- (ca 10-11000 per år, men 1500:- vissa kalla vintermånader och kanske 400 vissa sommarmånader)
Försäkring: 200:-
V/A+sophämtning: 600:-
Bredband+telefon: 500:-

Totalt: 4300:-

Sen tillkommer ibland klumpkostnader när man får för sig att måla om eller liknande, men är oftast valfritt.
En månadskostnad på 6900:- är absolut rimligt för 2 personer i hushållet

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Flyttade till hus för 1,5 år sedan. Det är ett hus från 1970, 98 m2 i entréplan och sedan lika mycket källare som till största delen är uppvärmd. Huset värms med bergvärme och en luft/luft-värmepump (vi har installerat bergvärmen och påbörjat konvertering till vattenburen värme). Kåken är inte särskilt bra isolerad och den vattenburna golvvärmen i stora delar av källaren är en energitjuv pga bristande isolering neråt. När vi flyttade in var beräknad energiåtgång ca 34000 kWh (2 vuxna + 2 tonåringar), idag är vi nere på 18500 kWh (2 vuxna och 2 barn samt en bebis de sista månaderna). Vi är inte sparsamma med energin, tvättar och tumlar mycket, lagar mycket mat, en hel del elektronik som står på samt extra kyl och frys i källaren.

Idag har vi en driftskostnad på ca 3100 kr/mån för huset. Det inkluderar el, internet, tv (Boxer Flex 8), sophämtning, sotning, slamtömning, snöröjning och försäkring. Lån, amortering och fastighetsavgift tillkommer. Sedan får man ju räkna på underhåll av fastigheten osv...

Tittade kort på huset du länkade till. Reagerade på att försäkringen var väldigt billig. Vår kostar drygt 5000 kr/år och då har vi 20% rabatt på den och jag vet att flera bolag är klart dyrare än det vi valt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Då man är uppvuxen på glesbyggden så fantiserar både jag å frugan om en vacker dag att köpa ett hus.
Man har egentligen nollkoll på allt sånt där.
Så det är alltid roligt att läsa å lära sig innan man tar sig vatten över huvudet.

Och det är långt kvar tills man tar det klivet då man ska börja plugga så fort man kommer in, samt utbildning på 2 år.
Men sen så om livet rullar på framåt

Satt och grubblade lite på hemnet och det går att se en bokalkyl.
visst så kommer driften osv skilja sig från familj till familj.
Och det är ju alltid svårt att veta hur det blir för en själv.

Men ni som har hus, är dessa kalkyler redig glädjekalkyler eller är dom helt "OK" ?

Exempel:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-sexdrega-svenljunga-ko...

Ica-banken:
Total månadskostnad
6 931
Räntekostnad: 1 790
Skatteavdrag: -536
Amortering: 2 118
Fastighetsavgift: 414
Driftskostnad: 3 146
Tomträttsavgäld: 0
Total månadskostnad: 6 931

Vore som sagt, intressant och veta ni som sitter på hus under 2 milj klassen och äldre vad ni har ungerfärliga

/Peter

I och med att du tittar på ett förhållandevis billigt hus är det inte lånen som kommer kosta er i längden utan andra saker. 7 000kr i månaden just nu är inte orealistiskt alls men vore jag i er sits hade jag räknat på någonstans mellan 10 000kr och 14 000kr varje månad och satt undan mellanskillnaden någonstans. Ni har fördelen att slippa månadsavgiften som vi med bostadsrätt sitter på, motsvarande bör ni istället spara. Hus är fantastiskt att bo i men kan också vara dyrt. En släkting bytte ut alla sina tvåglasfönster till treglasfönster förra sommaren vilket gick på styvt 100 000kr - en kostnad han räknar med att spara in på sju-tio år i form av lägre driftskostnader. Men frågan är om alla vill ligga ute med det?

Räntan kommer att vända upp - det är nog alla överens om - men efter egen analys så kommer det dröja ganska många år innan vi är uppe i ens 4% och med ert förhållandevis låga lån ska inte det påverka er nämnvärt, men amortera mer om ni kan också. Sedan kommer tomtskötsel - har ni ett intresse av det kommer det bli dyrt Sambons farsa är trädgårdsnörd, finns inte en spade eller skruvmejsel i valfri storlek han inte sitter på - eller gräsklippare för den delen. Sambons mamma är dessutom inredningsintresserad så det är mycket arbete i tomten.

De har ett hus på 180kvm, 2000kvm tomt och byggt 1972. Driftskostnaden är ungefär som din över ett år med kalla månader upp mot 5 000kr och varma sommarmånader ned mot 1 500kr. När de byggde det gick det på 850 000kr som de visserligen betalat av flera gånger om nu så de har ett väldigt billigt boende.

Permalänk
Medlem

Tack för svar gott folk.

Mjo, att räkna att räntan går upp är rätt självklart, alltid bättre räkna uppåt än neråt.
Det är just dessa "oplannerade" renoveringar/byten som avskräcker att när man väl hunnit bygga upp en buffert så kommer någon klåpare och ska nalla av dom surt sparade pengarna

Men ändå får man ju så otroligt mycket mer boende för slantarna än vad man har nu, parhus-bostadsrätt som kostar oss ca 6000kr mån (Hyra , amortering & EL)

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på om man är en spara eller slösa person på driftkostnaden.
Om ni är spara, då räcker säkert 3000:- i månaden, slösar ni kan det bli långt över 4000:-.
Men tänk på att ni måste underhålla huset hela tiden! Räkna 20 till 25 tusen kr per år.

Plus att de stora reparationerna, Takbyte, (Pannor läkt och underlagsduk) Dränering (Mycket viktigt om huset har källare) kostar uppåt 100000:- styck. Badrumsrenovering minst 100000:-
Men de görs oftast med 30 års intervall i snitt. Så 300000:- delat på 30 år = 10000:- om året

Vitvaror, räkna med 7 till 10 år, sen är det att köpa nya. 30000:- på 10 år = 3000 :- om året.
Så det plockar pengar hela tiden och det säger mäklaren eller banken aldrig något om
Men ett välskött hus stiger i pris, det som inte sköts står still eller faller i pris.

Räntan kommer att gå upp, ränteavdraget kommer nog att minskas med tiden.

Månadskostnad idag
6900 per månad.
Löpande underhåll
2000 per månad.
Stora reparationer
900 per månad.
Vitvaror
500 per månad.
= 10300 per månad.

Det är ungefär vad det kostar, plus minus någon tusenlapp.

Jag garanterar dig, det är värt varenda krona

Alltså detta är HUSDRIFTEN, sen kommer ju livet också med mera.

komp
Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

Så generellt kan man isåfall fläska på 4-5000 per kalkyl för att gardera sig uppåt samtidigt kunna avsätta till större underhåll, tanke på många äldre säljer kåkar nu som både ena och det andra ska fixas inom sin tid.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lite så, nu finns rotavdrag att göra och väntar du tills december kan du säkert hitta någon som kan fakturera både för december och januari. Saker som kostar är först och främst badrum och sen kök. Inget av dem har något övre pris tyvärr

Permalänk
Avstängd

Nöjer man sig med att bara bo är det billigt. Måste man ha senaste modet och renoverar är det riktigt dyrt. Mina köksvaror är från 90-talet och fungerar bra än, utom spisen som jag bytt ut mot en elektrolux från 2000-tal (kostade 500 på blocket)

Beror helt på en själv och hur man är som person om det är dyrt eller billigt att ha eget hus, man MÅSTE ju inte renovera ett badrum från 70-talet med mintgrön porslin om man inte vill men för många är det ju otänkbart med gammal design och då kostar det därefter

Permalänk
Medlem

tanken var väl mer att ha ett hus bra "helt ok" invändigt för att efterhand i den mån man kan renovera upp, det är mer bara att få pejl på vad det egentligen kostar och bo i hus om man kollar hemnets bokalkyler.

liksom får man en månadskostnad på 6-7000 inkl allt är ju fan samma som att bo i våran bostadsrätt.
sen är det ju undanläggning av pengar som gäller.
så räknar man en boende kostnad på 10.000 och klarar det utan problem så är det ju bra att ha möjligheten att pynta undan 36.000 - 48.000 per år i oplanerade utgifter.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har villa sedan 11 år, 1½ plan med källare.
Nu har jag renoverat en hel del, men de kostnadena skippar jag här.

Specar månadskostnaderna.
Vatten/Avlopp + soptömmning ca 800
El då både nätavgift och Kwh ca 1500, (lite högt räknat tror jag)
Villahemförsäkring ca 300
Bredband Telefoni och TV via Fiber ca 550
Fastighetsskatt, (eller komunal fastighetsavgift som det nu heter) är ju baserat på taxeringsvärdet, så det beror ju på hus och komun, jag bår i glesbyggd så det är väl ett par hundra i månaden, det är så lågt på årsbasis så jag reagerar inte ens på det, det regleras ju i deklarationen

sen kommer ju lånekostnader med amortering och räntor
detta varierar givetvis beroende på räntor och mängd lån.
Jag amorterar fullt, (10%/år) men har låga lån från början.

Jag vet att för att komma billigare undan än hus så behöver jag bo i en etta i rivningshus, (då inte räknat med amortering, för det är ingen kostnad)

\\Rhames

Permalänk
Medlem

När jag köpte hus gick ALLA vitvaror sönder inom 24 månader pga. vanvård ifrån förra ägaren.

Räkna med ränta på ca 5,5%
Räkna med minst 3000kr i månaden i privat sparande för underhåll av huset.
Räkna med 20-30% högre uppvärmnings kostnad än vad förra ägaren uppgivit.

Är du inte beredd att göra ovan är det bättre du kollar på en bostadsrätt i form av typ radhus el dyl.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Jag har villa sedan 11 år, 1½ plan med källare.
Nu har jag renoverat en hel del, men de kostnadena skippar jag här.

Specar månadskostnaderna.
Vatten/Avlopp + soptömmning ca 800
El då både nätavgift och Kwh ca 1500, (lite högt räknat tror jag)
Villahemförsäkring ca 300
Bredband Telefoni och TV via Fiber ca 550
Fastighetsskatt, (eller komunal fastighetsavgift som det nu heter) är ju baserat på taxeringsvärdet, så det beror ju på hus och komun, jag bår i glesbyggd så det är väl ett par hundra i månaden, det är så lågt på årsbasis så jag reagerar inte ens på det, det regleras ju i deklarationen

sen kommer ju lånekostnader med amortering och räntor
detta varierar givetvis beroende på räntor och mängd lån.
Jag amorterar fullt, (10%/år) men har låga lån från början.

Jag vet att för att komma billigare undan än hus så behöver jag bo i en etta i rivningshus, (då inte räknat med amortering, för det är ingen kostnad)

\\Rhames

Jag fyller på i listan:
TV-avgift ungefär 2200kr/12 per månad.
Vid öppen spis tillkommer besiktning av skorsten. Om skorsten är primär värmekälla ~2000kr/12 per månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Jag fyller på i listan:
TV-avgift ungefär 2200kr/12 per månad.
Vid öppen spis tillkommer besiktning av skorsten. Om skorsten är primär värmekälla ~2000kr/12 per månad.

TV avgiften har ju inget med huset att göra. Vill du ha en TV ska du betala avgiften, varesig du bor i lägenhet eller hus (eller trailer/tält/husvagn/under en bro)

Permalänk
Medlem

Driftkostnaden för ett hus är som att köpa en 15 år gammal bil och räkna på bilförsäkring+bensin. Billigt tills nåt går sönder och måste fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag fyller på i listan:
TV-avgift ungefär 2200kr/12 per månad.
Vid öppen spis tillkommer besiktning av skorsten. Om skorsten är primär värmekälla ~2000kr/12 per månad.

Javisst ja, glömmer alltid bort TV-avgiften.
Som tur är glömmer jag inte att betala den

\\Rhames

Permalänk
Hedersmedlem

Är ni inte överdrivet kräsna, leta först och främst hus där allt livsviktigt fungerar ua, dvs vatten, avlopp, värmesystem, tätt tak, tätt badrum (gärna duschkabin, då kvittar gamla tätskikt på väggarna t ex) osv, men bortse från det minst viktiga, ytskikten inomhus (som alltför många stirrar sig blinda på och betalar extra för). Då kan man bo riktigt billigt om man vill, och sedan fixa ett rum i taget när man tycker pengarna och lusten finns.

Mitt badrum är från 70-talet men har duschkabin och original toalettstol som är vit och fin i porslinet, enda jag behövt byta på 15 år är gummiblåsan till spolningen (för 30kr). Man kunde också renoverat hela badrummet som många känner behov av och bränt 150 000kr utan vidare. Som husägare kan man välja själv, det är en stor fördel.

Tänk också på att t ex sänka inomhustemperaturen om huset inte är superisolerat med två grader kan spara rätt stora belopp, speciellt vintertid. Pengar man kan ha till annat, roligare, t ex en snygg ylletröja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

TV avgiften har ju inget med huset att göra. Vill du ha en TV ska du betala avgiften, varesig du bor i lägenhet eller hus (eller trailer/tält/husvagn/under en bro)

Man ska räkna med den, du kommer inte undan. Bor du under en bro har du den i din driftskostnad. Enda gången man kan räkna bort tv-avgiften är typ om man hyr ut ett boende.
En annan sak att tänka på är underhållskostnader, måla om huset gräsklippare, nytt tak, nya tapeter osv.
Mycket att läsa på innan husköp så du inte får tråkiga renoveringskostnader i början. Standard är att kolla tak, dränering, fönster, uppvärmning, ålder på el och vattenledningar.

Permalänk

Jag och min sambo bor med våra 3 småbarn i en villa byggd 2011 och ett lån på 3,3 M.

Själva lånekostnaden går på strax över 8000:- idag och i det amorterar vi 3500:- Vi har en ränta på 1,39% hos Ica Banken.

Jag specar inte våra ränkingar men med lånet inränkat ligger vi på mellan 15000 - 20000:- beroende på månad. Vinter dyrare än sommar med tanke på elkostnad för att värma upp huset. Vi har allt det en vanlig familj har. Internet, tv-abonnemang etc.

I räkningar ingår inte pengar till mat,nöjen, bensin till två bilar som dock går strax under tusen mil om året.

Tjejen är mammaledig och vi får ut strax över 30000:- tillsammans idag och vi klarar oss väldigt bra.

När vi flyttade in hade vi en ränta på 4,50% och betalade då 15000:- i bara ränta på lånet per månad...

Ska sägas att vi väljer att inte skattejämka då dom pengarna "tenderas" att inte sparas ändå utan vi vill få en stor klumpsumma varje juni istället.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt individuellt, beror ju på huset och värmesystemet. Men en rimlig utgift för ett hus på 2 miljoner med normala förutsättningar (inte oljepanna) så lär det kosta cirka 9000-9500 kronor i månaden för lånet och driftkostnaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Man ska räkna med den, du kommer inte undan. Bor du under en bro har du den i din driftskostnad. Enda gången man kan räkna bort tv-avgiften är typ om man hyr ut ett boende.
En annan sak att tänka på är underhållskostnader, måla om huset gräsklippare, nytt tak, nya tapeter osv.
Mycket att läsa på innan husköp så du inte får tråkiga renoveringskostnader i början. Standard är att kolla tak, dränering, fönster, uppvärmning, ålder på el och vattenledningar.

Att man måste räkna med nöjestjänster i en boendekostnad förstår jag inte. Bara för du vill ha en TV så måste väl inte jag köpa en? Så om jag vill hyra en giraff för 18000:- i månaden för det är något jag tycker är skoj så måste du räkna upp din boendekostnad med 18000? Märkligt tycker jag.

Är redan husägare sedan snart 4 år, gräsklippare fick jag på köpet, Taket håller tätt, det är inga vattenpölar i källaren och det mesta av elen är från tidigt 30-tal, när börjar kopparen i kablarna försvinna och måste bytas menar du? Blymantlade kablar och backelitströmbrytare är rejäla grejer

Som jag skrivit flera gånger i tråden, hus är väldigt billigt om man inte alltid måste ha senaste modet, en vän dränerade sin bostadsrätt och började tjata om att jag måste dränera mitt hus, för att han har dränerat... logiskt... tyvärr inte ovanligt.... Påpekade att dräneringen gjordes om när huset byggdes ut 1982 och då fick han nästan panik och jag MÅSTE dränera omgående helt plötsligt. Jag förstår fortfarande inte varför då det fungerar bra som det är och finns inga fuktproblem. Däremot skulle jag vilja göra om ett badrum, men tar det när jag känner att jag har tid och lust för ett så stort projekt. Som sagt, man bestämmer själv. Vissa nyblivna fastighetsägare har ju "lägga om taket/dränera/göra om alla badrum/måla om alla rum"-panik, ja då kostar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Att man måste räkna med nöjestjänster i en boendekostnad förstår jag inte. Bara för du vill ha en TV så måste väl inte jag köpa en? Så om jag vill hyra en giraff för 18000:- i månaden för det är något jag tycker är skoj så måste du räkna upp din boendekostnad med 18000? Märkligt tycker jag.

Är redan husägare sedan snart 4 år, gräsklippare fick jag på köpet, Taket håller tätt, det är inga vattenpölar i källaren och det mesta av elen är från tidigt 30-tal, när börjar kopparen i kablarna försvinna och måste bytas menar du? Blymantlade kablar och backelitströmbrytare är rejäla grejer

Som jag skrivit flera gånger i tråden, hus är väldigt billigt om man inte alltid måste ha senaste modet, en vän dränerade sin bostadsrätt och började tjata om att jag måste dränera mitt hus, för att han har dränerat... logiskt... tyvärr inte ovanligt.... Påpekade att dräneringen gjordes om när huset byggdes ut 1982 och då fick han nästan panik och jag MÅSTE dränera omgående helt plötsligt. Jag förstår fortfarande inte varför då det fungerar bra som det är och finns inga fuktproblem. Däremot skulle jag vilja göra om ett badrum, men tar det när jag känner att jag har tid och lust för ett så stort projekt. Som sagt, man bestämmer själv. Vissa nyblivna fastighetsägare har ju "lägga om taket/dränera/göra om alla badrum/måla om alla rum"-panik, ja då kostar det

Haha hade jag vart dig hade jag bytt elen omgående. Elen har en ungefärlig livstid på 60 år. Du har säkert tjärtråd i väggarna, tacka gud för att du inte har ett nedbrunnet hus. Gissar på att du inte dragit om någon el ?

Vem har inte tv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Haha hade jag vart dig hade jag bytt elen omgående. Elen har en ungefärlig livstid på 60 år. Du har säkert tjärtråd i väggarna, tacka gud för att du inte har ett nedbrunnet hus. Gissar på att du inte dragit om någon el ?

Vem har inte tv?

Kanske överdrev med några år då elen säkert är indragen i efterhand, huset är byggt 1932 och elen består till större delen av utvändigt installerad blymantlad kulo (om det nu hette kulo förr ^^). Tjärtråd är väl inte så bra att ha hemma kanske men annars förstår jag inte vad som skulle göra gammal koppar sämre, och strömbrytare och annat känns som betydligt bättre kvalité än vad som produceras idag. lite OT, poängen var mer att vissa verkar ha hysteri att byta allt varesig det behövs eller ej.

Och jag har ingen TV, min far har ingen TV, och flera jag känner har ingen TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kanske överdrev med några år då elen säkert är indragen i efterhand, huset är byggt 1932 och elen består till större delen av utvändigt installerad blymantlad kulo (om det nu hette kulo förr ^^). Tjärtråd är väl inte så bra att ha hemma kanske men annars förstår jag inte vad som skulle göra gammal koppar sämre, och strömbrytare och annat känns som betydligt bättre kvalité än vad som produceras idag. lite OT, poängen var mer att vissa verkar ha hysteri att byta allt varesig det behövs eller ej.

Och jag har ingen TV, min far har ingen TV, och flera jag känner har ingen TV.

Sedär trodde alla hade tv.
Det är inte koppartråden osm blir dålig. Det är isoleringen runtom som förhindrar kortslutning. 1970 kom gemensam standard för hur el ska utföras och innan dess var de vilda vestern. På 50-70 var det inte ovanligt med tjärtråd, kanske tidigare också och den blir porös vid åldrande. När isoleringen försvinner kan ledarna få kontakt och de börjar brinna inuti väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Haha hade jag vart dig hade jag bytt elen omgående. Elen har en ungefärlig livstid på 60 år. Du har säkert tjärtråd i väggarna, tacka gud för att du inte har ett nedbrunnet hus. Gissar på att du inte dragit om någon el ?

Vem har inte tv?

Med datorer, smartphones och surfplattor... vem har en tv idag?