Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diesel:

Låt din sambo klippa några gånger när det är riktigt varmt så ändrar hon sig

Det enda som är svårt för robotarna är om man har branta höjdskillnader eller helt skilda platåer.
Tyvärr får du gå med trimmer runt stolpar och träd, går iofs att fixa med plattor.

Köpte en billig Worx våren 2014, en av de bästa investeringarna jag gjort i hela mitt liv.

Skrivet av napahlm:

@Diesel: Redan innan vi flyttade in så sa jag att det blir hon som får klippa, jag är inte intresserad. Jag ska ha robotgräsklippare, det har jag sagt från dag ett ;). Har än så länge klippt 4-5 gånger på vårt år i huset, resten har faktiskt hon gjort.

Det är ett parti som kan ses som svåråtkomligt för det ligger på andra sidan den asfalterade uppfarten som sen har en kantsten som ligger 4-5 cm överasfalten. Men det går att fräsa ett litet spår och lägga en guidekabel dit. Nivåskillnaden motverkar man genom att lägga en liten klick murbruk/asfalt intill kantstenen så det blir en liten ramp.
Men om jag får som jag vill så breddar vi hela uppfarten så att man kan köra in med två bilar i bredd i stället för på rad som det är nu. Då blir det ovan ingen problem längre.
Men så kommer ett annat problem, en lycktstolpe står mitt i min tänkta uppfart. Kan man få kommunen att flytta den stolpen 3m åt något håll?

Jag har haft en get (bocken Arne) han klarade höjdskillnader utan problem och åt allt som växte och lite till, dessutom producerade han gödsel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har haft en get (bocken Arne) han klarade höjdskillnader utan problem och åt allt som växte och lite till, dessutom producerade han gödsel.

Har egen erfarenhet av att getabockar stångas

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Wow! fiber för 45 K? Var bor du någonstans, eftersom det kostar de fantasisummorna? Vi betalade 13600 allt som allt. Inkl grävning och återställning av tomten, installation utav noden, dragning av extra uttag till tv.

Stort svårinstallerat områrde i glesbygden som hålls av förrening som kunde blivit tvungen att blankolåna för kommaigång. Dock kan jag medge att det var paketpris för två villor men jag anser det var fult av dom att inte se det som ett då slangarna lades i samma grävning.

Poängen är att det kommer att komma oväntade utgifter, och dessa är oftast stora pengar för den som lever på 6000kr kvar på lön efter räkningar. Men nu är dom två, och går det åt pipan så kan man ju alltid sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är väl inte så lågt? Amorterar en femhundring (men funderar på att sluta med det bara för jag inte har amorteringskrav ) och lånekostnaden är ca 1300-1400 (1.7% ränta), så egentligen överdrev jag en aning i min kalkyl, 18-1900:- om man ska vara petig

som sagt jag vet inte vad huset kostade men allt ca 6000-8000:- i lån å amotering är inget konstigt, när jag köpte lgh fö 1.3Mlj så blev lån å amortering 6400:- med 2% ränta på lånet... total boende kostnad 9900:- då ej el inräknat.

som sagt du bor billigt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

som sagt jag vet inte vad huset kostade men allt ca 6000-8000:- i lån å amotering är inget konstigt, när jag köpte lgh fö 1.3Mlj så blev lån å amortering 6400:- med 2% ränta på lånet... total boende kostnad 9900:- då ej el inräknat.

som sagt du bor billigt

Tycker också jag bor billigt, men du måste amorterat massvis. Säg att du lånade hela beloppet 1,3miljoner för din lägenhet och hade 2% ränta, då får du en räntekostnad på 26000:- per år eller 2166:- per månad, och sen har du skatteavdrag på det.

Är riktigt billigt att låna pengar nu, men mn bör ju även klara en ränteökning som flera påpekat

Permalänk
Medlem

Glöm inte att hus även kan vara en investering om du bor i en storstad. De senaste 15 åren har jag bott GRATIS sett till värdeökningen på fastigheter. Gratis 15 år är ganska mycket billigare än min polare som haft hyresrätt.

Tänk så här. Om inte du äger fastigheten så finns andra inblandade som vill ta del av dina pengar. Alltid. Så eget ägande är alltid billigast för likvärdiga objekt på lång sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Glöm inte att hus även kan vara en investering om du bor i en storstad. De senaste 15 åren har jag bott GRATIS sett till värdeökningen på fastigheter. Gratis 15 år är ganska mycket billigare än min polare som haft hyresrätt.

Tänk så här. Om inte du äger fastigheten så finns andra inblandade som vill ta del av dina pengar. Alltid. Så eget ägande är alltid billigast för likvärdiga objekt på lång sikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det blir farligt om man börjar räkna så här. Man vet aldrig hur huspriserna kommer att variera i framtiden. På 10+ års sikt så kommer du förmodligen alltid att kunna sälja dyrare än du köpte, men basera inte din kalkyl idag på att huset kommer att öka i värde i framtiden. Jag förordar att man gör en kalkyl och avgör om man är beredd att slanta upp den summan som blir för det boende som man får.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

November 2012 när vi köpte hus fanns det 210 villor till salu i vår kommun.
Kollade nu, idag finns det 56 villor till salu! Inte undra på att priserna gått upp!

Och HSB lägenheter byggda 50tal, (treor 81 kvadrat) som 1994 inte gick att sälja ens för 1 krona.
(Var extrem lågkonjuktur då med många personliga konkurser)
Går idag för runt 850000:- I en stad med 15000 invånare!

Tittar man ännu längre bakåt i tiden så har det inte varit så stora svängningar som nu, så jo, vi har en bostadsbubbla tror jag. Den dagen bubblan spricker, de som inte har en ok buffert av sparade pengar, de sitter i skiten.

Vad jag vill säga med detta? Jo, köp inte för dyrt boende, utan att ni kan spara lite till dåliga tider.
Livet är inte bara boendet.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Diesel:

November 2012 när vi köpte hus fanns det 210 villor till salu i vår kommun.
Kollade nu, idag finns det 56 villor till salu! Inte undra på att priserna gått upp!

Och HSB lägenheter byggda 50tal, (treor 81 kvadrat) som 1994 inte gick att sälja ens för 1 krona.
(Var extrem lågkonjuktur då med många personliga konkurser)
Går idag för runt 850000:- I en stad med 15000 invånare!

Tittar man ännu längre bakåt i tiden så har det inte varit så stora svängningar som nu, så jo, vi har en bostadsbubbla tror jag. Den dagen bubblan spricker, de som inte har en ok buffert av sparade pengar, de sitter i skiten.

Vad jag vill säga med detta? Jo, köp inte för dyrt boende, utan att ni kan spara lite till dåliga tider.
Livet är inte bara boendet.

Jag har idag bara 1/4 lån på min bostadsrätt Täby kommun, amortering is king.
Att vi lever i en bubbla är rätt och fel. Rätt i att priserna är otroligt höga nu och att folk belånar sig till halsen. Fel i att det är billigare att köpa/boendekostnaderna är billigare än en hyresrätt (om man kan få tag i en) - Utbud och efterfrågan. Vi har haft, under en väldigt lång tid, bostadsbrist vilket har lett till att priserna stiger något extremt, invandringen = ökande befolkning där många arbetar och per automatik är med på budgivningen. Ska bli extremt intressant vad som kommer ske nu när amorteringskraven gått i verkan. I min kommun har ingenting hänt än.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har idag bara 1/4 lån på min bostadsrätt Täby kommun, amortering is king.
Att vi lever i en bubbla är rätt och fel. Rätt i att priserna är otroligt höga nu och att folk belånar sig till halsen. Fel i att det är billigare att köpa/boendekostnaderna är billigare än en hyresrätt (om man kan få tag i en) - Utbud och efterfrågan. Vi har haft, under en väldigt lång tid, bostadsbrist vilket har lett till att priserna stiger något extremt, invandringen = ökande befolkning där många arbetar och per automatik är med på budgivningen. Ska bli extremt intressant vad som kommer ske nu när amorteringskraven gått i verkan. I min kommun har ingenting hänt än.

Helt rätt

Har själv bara 835 kr i räntekostnad per månad, innan ränteavdrag.

En tidigare jobbarkompis skulle köpa hus, typ ett byggt på 70/80 talet men hans sambo vägrade att ha ett "begagnat" hus.
Så blev en nybyggd villa, totalkostnad 3.5 mille för 3 år sedan.
Sedan fick de barn, hon mammaledig, sen ett barn till, hon mammaledig.
Han säger att det fattas pengar varje månad, så han jobbar övertid och storhelgerna bara för att ha råd och bo.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Medlem

@Diesel

Ja en klassiker som händer många. När man köper hus och ökar sina utgifter så får man kompensera med lägre inkomster. Eller. Oh wait... Dålig planering av dem dock att de inte klarar en föräldraledighet. Det är normalt att kalkylera med ena partnern föräldraledig eller sjuk och/eller höjda räntor.

Permalänk
Medlem

Mor bor rätt billigt i hennes hus
Det är dock ett litet hus på 60kvm, köptes för 150k och renoverades för ca 100k til (rev ner alla väggar, slog ner en vägg, satte trappa till loftet och renoverade det vilket ökade ytan rätt mycket etc) bytte elen i hela huset, nya golv m.m.

Med alla lån, el, vatten/avlopp, sophämtning betalar hon ca 1000-1200kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Med alla lån, el, vatten/avlopp, sophämtning betalar hon ca 1000-1200kr i månaden.

Det är väldigt låg kostnad. Jag tror att de fasta kostnaderna för el, vatten&avlopp och sophämtning är högre än så i de flesta kommuner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väldigt låg kostnad. Jag tror att de fasta kostnaderna för el, vatten&avlopp och sophämtning är högre än så i de flesta kommuner.

Ja det är en väldigt liten ort hon bor i. Och betalar extremt lite på amortering.

Sen snålar hon rätt bra med vatten och el, samt sophämtning rätt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Sedär trodde alla hade tv.
Det är inte koppartråden osm blir dålig. Det är isoleringen runtom som förhindrar kortslutning. 1970 kom gemensam standard för hur el ska utföras och innan dess var de vilda vestern. På 50-70 var det inte ovanligt med tjärtråd, kanske tidigare också och den blir porös vid åldrande. När isoleringen försvinner kan ledarna få kontakt och de börjar brinna inuti väggen

Många som inte har TV, jag har ingen TV heller, kör med projektor och allt material streamas eller körs på Bluray, ser ingen anledning alls till att ha en TV-mottagare hemma sedan många år tillbaka.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

De hyfsat försumbara kostnaderna på ett hus förutsatt man inte bor i storstäderna utan på på "landsbygden" så är det väl ca...

Fastighetsavgiften som baseras på tax värdet som i vårt fall ligger på knappt 10K kronor per år.
Försäkringen ligger på ca 4K kronor på år.
Renhållning ligger på ca 1,6K kronor per år.
VA ligger på ca knappa 5K kronor per år.

Dessa kostnader ligger på totalt ca 20,6K kronor per år dvs lite drygt 1,7K kronor i månaden.

Till detta kommer den stora superutgiften - uppvärmningen. Oavsett man man eldar med ved eller pellets, olja, värmepump, fjärrvärme eller med vanliga elektriska element (hemsk tanke) så kostar det. Samt alla oförutsedda utgifter.

Samt, vilket naturligtvis icke att förglömma i dessa tider med höga räntor - ränteutgiften. Men det finns faktiskt dom som är fullbetalda och inte har en krona i ränta.

§9 borttaget /mod
Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Något som jag ser att du glömt räkna med är underhåll av huset. Kan vara bra att varje månad sätta undan pengar för underhåll som kommer behöva göras, byta värmepump, måla fasad, renovera XX. Ett grovt "tumme-pekfinger" är ca 30 000 per får för löpande underhåll.

Mja detta va 7 år sen jag skrev och man har t.om hunnit skilja sig 😅

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Mja detta va 7 år sen jag skrev och man har t.om hunnit skilja sig 😅

Men hur blev det med huset?! Och utbildningen?!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men hur blev det med huset?! Och utbildningen?!

Inget hus , skilsmässa men utbildad undersköterska

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |