Rykte: lansering av Kaby Lake och Zen först Q1 2017

Permalänk
Datavetare

Rykte: lansering av Kaby Lake och Zen först Q1 2017

Digitimes skriver om ett rykte som gör gällande att både Kaby Lake och Zen lanseras på CES 2017.

Flera andra webbplatser har valt att publicera samma rykte, t.ex. Guru3D och Nordic Hardware.

Trist om det är sant! Börjar själv komma till en punkt där min huvuddator, en XPS15, rent mekaniskt börjar visa lite ålderskrämpor i tangentbordet. När man slå till på en ny relativt dyr maskin är det trevligt om det också betyder att man i samma veva får det senaste

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Passar mig alldeles utmärkt faktiskt, då min plånbok inte är redo förrän nästa år ändå

Vad är anledningen till detta sammanträffande?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jahapp, intressant om ryktet stämmer! Får vänta tålmodigt tills nästa år med att bygga en Zen-burk!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Vad är anledningen till detta sammanträffande?

Står i artikeln

Spekulationen är att Intels underleverantörer vill rensa sitt lager innan nästa generation.

I AMDs fall finns ingen gissning, men påpekas å andra sidan att AMD aldrig officiellt sagt exakt när Zen ska lanseras.

Guru3D lägger ut texten så här

"The site [Digitimes] speaks of a slight delay, analysts initially expected introductions of these processors late in 2016. Officially though AMD and Intel have not really shared an actual launch date."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ett halvår till 3930k, ett halvår till, sen får du vila...shhhh....

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ett halvår till 3930k, ett halvår till, sen får du vila...shhhh....

Haha, säger samma sak till mitt 3570k.

Permalänk
Inaktiv

Jag börjar snart komma till det stadiet där jag måste byta plattform (taskiga USB3-portar på moderkortet). Något Zen-baserat är vad jag planerar att ersätta med och hoppas verkligen att vi ser första generationen redan i höst.

Ryktet talar också emot vad som sades på Computex så jag är rätt så tveksam till att det ligger någon sanning i AMD-delen av ryktet: http://www.sweclockers.com/nyhet/22208-amd-summit-ridge-med-a...

Permalänk
Medlem

@anon5930
Du kan ju värma upp med Bristol ridge i värsta fall

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Trodde cannonlake skulle komma 2016. Gick tydligen att försena och pressa ut en till mjölkmaskin innan. Skjuts cannon upp till 2018?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Storage Jar:

Trodde cannonlake skulle komma 2016. Gick tydligen att försena och pressa ut en till mjölkmaskin innan. Skjuts cannon upp till 2018?

Cannon Lake blev officiellt försenad för ca ett halvår sedan, i samma veva som Kaby Lake först nämndes. I samma veva nämndes att tick/tock ersätts med tick/tock/tock eller ny process/ny mikroarkitektur/arkitektur optimering

Så vitt jag vet är det fortfarande ingen som har en bra lösning för laser som ska användas för litografi <14 nm. Det finns fungerande teknik redan idag, men ingen som är ekonomiskt försvarbar när man ska skala upp det hela.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Det hade jag missat helt. Tråkigt men bra för AMD antar jag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Entusiast

Hoppas verkligen inte att det är sant.

Har flera polare som skall köpa helt nya datorer så snart som möjligt och är otåliga så det räcker när jag säger att det är Q4 som gäller...
Själv bryr jag mig inte så mycket ironiskt nog, min kära 2700K tjänar mig fortfarande tillräckligt väl

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

@anders190
Du kan ju värma upp med Bristol ridge i värsta fall

Hehe jo, fast vill nog helst ha något lite rejälare då jag räknar med 3-4 år på den nya plattformen. Är vad de två senaste plattformarna legat på. Händer så pass lite nu på senare år att det sällan är värt att byta såvida inte något går sönder. Var dessutom därför jag bytte ut min gamla i7 920 med, ASUS Rampage II Gene var skräp och tröttnade på dess temperament. Att processorn var dryg att kyla och allmänt jobbig på sommaren motiverade 2700K-köpet.

Skrivet av Sisyfos:

Hoppas verkligen inte att det är sant.

Har flera polare som skall köpa helt nya datorer så snart som möjligt och är otåliga så det räcker när jag säger att det är Q4 som gäller...
Själv bryr jag mig inte så mycket ironiskt nog, min kära 2700K tjänar mig fortfarande tillräckligt väl

Var rädd om moderkortet, det är ju betydligt svårare att få tag i vettiga moderkort i bra skick idag. Själva processorerna lär nog hålla ett bra tag till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Var rädd om moderkortet, det är ju betydligt svårare att få tag i vettiga moderkort i bra skick idag. Själva processorerna lär nog hålla ett bra tag till.

Håller med, det är därför det är tryggt med 5 års garanti på moderkortet från Asus och det är köpt 2012
Älskar långa garantitider så man får lite peace of mind.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, fast vill nog helst ha något lite rejälare då jag räknar med 3-4 år på den nya plattformen. Är vad de två senaste plattformarna legat på. Händer så pass lite nu på senare år att det sällan är värt att byta såvida inte något går sönder. Var dessutom därför jag bytte ut min gamla i7 920 med, ASUS Rampage II Gene var skräp och tröttnade på dess temperament. Att processorn var dryg att kyla och allmänt jobbig på sommaren motiverade 2700K-köpet.

Var rädd om moderkortet, det är ju betydligt svårare att få tag i vettiga moderkort i bra skick idag. Själva processorerna lär nog hålla ett bra tag till.

Bristol ridge delar ju sockel med Summit, så kniper det rejält är det inte dumt alls

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian