W10 Google Chrome, datorn låser sig på youtube

Permalänk
Medlem

W10 Google Chrome, datorn låser sig på youtube

Hej!

Har fått ett problme som dykt upp från ingenstans (igår). Kör datorn i sign.

När jag kollar på youtube låser sig hela datorn efter ett par minuter in i videon, ingen bluescreen eller så. Bilden fryser och enda utvägen är en omstart genom att hålla inne strömbrytaren på datorn... Relativt fräsh installation av W10 (64 bit), cirka 3-4 månader. Lät aktivitetshanteraren vara igång under frysningen, men kunde inte se någon lustig peak i CPU eller RAM-användning.

Vet inte ens var jag ska börja med detta. Några tips?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Hade samma problem. Det enda jag kunde få fram som en lösning på problemet var att rensa chrome från datorn och installera om det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Du har nog av misstag fått 32-bitarsversionen.
Ladda ned Chrome igen som fil på datorn men öppna den inte. Via denna sida:
https://www.google.se/chrome/browser/desktop/
Se till att du får 64-bitarsversionen.

Avinstallera sedan din nuvarande version helt, starta om datorn och installera Chrome igen med den nya filen du laddade ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hade samma problem. Det enda jag kunde få fram som en lösning på problemet var att rensa chrome från datorn och installera om det.

Skrivet av Wickman:

Du har nog av misstag fått 32-bitarsversionen.
Ladda ned Chrome igen som fil på datorn men öppna den inte. Via denna sida:
https://www.google.se/chrome/browser/desktop/
Se till att du får 64-bitarsversionen.

Avinstallera sedan din nuvarande version helt, starta om datorn och installera Chrome igen med den nya filen du laddade ned.

Tack testat detta nu, får se vad som händer.

Har dock märkt att datorn verkar hänga sig även utanför youtube (hängde sig mitt i installationen av chrome nyss) så funderar på om det verkligen är chrome som är problemet. Återkommer!

EDIT: Hänger sig fortfarande tyvärr, även när chrome är avstängt... Får somsagt inga felmeddelande, så antar att det inte finns någon logg man kan kolla i?

EDIT2: Hittade detta i loggboken, alla övriga poster verkar normala.

Antar att det bara är för att jag blev tvungen att hålla nere powerknappen för omstart?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja, loggmeddelandet är för att du stängde av datorn.

Måste fråga, har du clockat datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ja, loggmeddelandet är för att du stängde av datorn.

Måste fråga, har du clockat datorn?

Sorry, missade svaret.

Yes det har jag. Funderat över om det kan vara det som strular. Gått stabilt utan crashar i mååånga år nu dock. Har inte tillgång till en skärm som klarar att visa BIOS (Koreaskärm...) så för att återställa måste jag plocka ut CMOS-batteriet och då har jag inte möjlighet att klocka igen utan att få tag i ny skärm :/

Men kanske är enda utvägen...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Sorry, missade svaret.

Yes det har jag. Funderat över om det kan vara det som strular. Gått stabilt utan crashar i mååånga år nu dock. Har inte tillgång till en skärm som klarar att visa BIOS (Koreaskärm...) så för att återställa måste jag plocka ut CMOS-batteriet och då har jag inte möjlighet att klocka igen utan att få tag i ny skärm :/

Men kanske är enda utvägen...

Återställa behöver du nog inte göra. Jag hade liknande problem med låsningar när jag clockat väldigt nära gränsen för vad processorn klarade av för ett givet volttal. Alla test jag körde passerades utan problem.
Istället för att gå upp i volt räckte det med att gå ned någon MHz på varje core för att helt bli av med problemet.

Konstig skärm du har. Kan du inte tillfälligt låna en skärm av någon du känner, att ändra MHz i BIOS tar ju bara några minuter?

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Återställa behöver du nog inte göra. Jag hade liknande problem med låsningar när jag clockat väldigt nära gränsen för vad processorn klarade av för ett givet volttal. Alla test jag körde passerades utan problem.
Istället för att gå upp i volt räckte det med att gå ned någon MHz på varje core för att helt bli av med problemet.

Konstig skärm du har. Kan du inte tillfälligt låna en skärm av någon du känner, att ändra MHz i BIOS tar ju bara några minuter?

Jo, den har ingen omskalningsfunktion, så klarar endast av att visa native-upplösningen 2560x1440. Gör ju inte tabben att köpa en sådan skärm igen...

Gick och köpte en sladd med DVI-HDMI, så använder min TV nu! Sänkte BCKL från 190 till 170 (multipel på 20, och därmed CPU-frekvensen från 3800Mhz -> 3400Mhz). Nu började istället nya problem - datorn startar inte längre...

Återställde BIOS till fabriksinställningar, med startar ändå inte. Direkt efter skärmen där man hoppar in i BIOS får jag en svart skärm med blinkade understreck uppe i vänstra hörnet, thats it.

Några ideér? Hårdvarufel? :/

Skrivet av MultiMan:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Sorry, tack!

EDIT: Insåg att jag glömde ställa om så datorn bootar från min SSD med windows på, inte lustigt att den inte ville starta
Kör på standardklock nu, får se om det funkar!

EDIT2: Funkar inge vidare... Får bluescreens ungefär var 5e minut. Försöker ominstallera Windows men hinner inte skapa en boot-usb med W10 på... Loggarna i Windows ger ingen information.

Har tillgång till en macbook, försöker hitta ett sätt att göra en boot-usb från den, men hittar inga verktyg.

Var börjar man nu? :/

EDIT3: Ja, detta blev ett litet äventyr...

Slutade med virutell windowsmaskin på macen, för att kunna göra boot-usb. Funkade inte först och fick error i verktygen från windows, men lyckades tillslut med hjälp av ett program kallat Rufus

Så nu kör jag nytt windows, och 1h in har jag inte fått någon bluescreen eller frysning!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD