Sony bekräftar Playstation 4 "Neo"

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur klen PS4 var när den släpptes så är det inte konstigt att den inte skulle räcka hela generationen ut. PS3 hade en produktionskostnad på $840 och såldes för $600. PS4 hade produktionskostnad på $381 och såldes för $400. Även utan inflation är det under halva hårdvarukostnaden för PS4 jämfört med PS3.

Permalänk
Medlem

Microsoft bekräftar Xbox One "Mr. Smith"

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hurra! Konsoler behöver verkligen en prestandaboost.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

CoD körs ju även dom i 60fps. Tror att Battlefield 4 har 60fps, även om det droppar en hel del. Men nu kommer utvecklarna få optimera för två konsoler ifrån Sony istället för en så vi får väl se hur detta kommer gå.

Det har de väl alltid gjort tror jag, åtminstone ganska länge. Däremot har de ju inte varit lika grafiskt imponerande som BF t ex. Mja, fyra blir det väl eftersom Xbox också har en upphottad variant på G, däremot bör det ju inte var någon större skillnad mot tidigare eftersom det enbart handlar förbättrad prestanda.

Skrivet av Buio:

Det är väl sannolikt att de fått optimera betydligt mer för att nå 60Hz, genom färre objekt och detaljer på multiplayerkartorna. I alla fall ser det ut så när jag kollade en video precis. Men jag har inte någon PS4 så är inte insatt.

60fps, inte Hz Mjo, de har väl snikat in en del men det är oavsett riktigt mycket ögongodis

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Det skulle den nog klara lätt, med tillräckligt kompetenta kodare och utvecklare. Se bara på det grafiska mästerverket Uncharted 4, även om de fick begränsa singleplayer till 30fps så körs multiplayer i 60fps och då har man enbart gått ned från 1080p till 900p vilket inte är ett jättestort kliv ned i upplösning.

Med en så pass kraftigt ökad prestanda på enheten så borde det inte vara supersvårt att uppnå, tycker jag.

Personligen tycker jag att Uncharted 4 ser ut som Farcry 3? Inget speciellt..

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Det lär väl bli en AMD APU med 14nm. Om de varit duktiga med API och SDK så borde de kunna byta CPU-generation och skrota långsamma Jaguar. Då skulle en Bristol Ridge APU inte sitta fel. Men de kanske gör ett custombygge åt Sony där de behåller gammal och långsam CPU-del för kompatibilitet men med Polaris-baserad GPU-del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya.

Citat:

Kotaku's initial report stated that the console would support 4K gaming, with another in April revealing that Sony will demand that developers ensure all games run at the same framerate regardless of which device it is running on.

http://www.ibtimes.co.uk/ps4-neo-4k-gaming-wont-be-coming-any...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Emaku:

Med tanke på hur klen PS4 var när den släpptes så är det inte konstigt att den inte skulle räcka hela generationen ut. PS3 hade en produktionskostnad på $840 och såldes för $600. PS4 hade produktionskostnad på $381 och såldes för $400. Även utan inflation är det under halva hårdvarukostnaden för PS4 jämfört med PS3.

Går inte riktigt att bara jämföra produktionskostnad rakt av eftersom det beror en hel del på andra faktorer. PS3 hade en väldigt speciell processor som i princip bara Sony använde vilket gjorde den dyr. De körde också en väldigt tidig Bluray vilket var snordyrt då. Nu har de mer eller mindre plockat en standard-APU från AMD och dessutom i praktiken delat delar av utvecklingskostnaderna med Microsoft. Xbox 360 kostade uppskattningsvis $330 att tillverka när den släpptes. Så det var snarare PS3 som var orimligt svindyr att tillverka medan PS4 ligger på en mer rimlig prislapp som ligger i linje med dagens konsoler. PS3 höll för övrigt på att bli en ekonomisk katastrof för Sony då de var tvungna att sälja den med förlust så länge. Det kom ju en ekonomisk kris lite olägligt där. PS3 var också ökänt hopplös att utveckla spel till eftersom processorn var så konstig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hurra! Konsoler behöver verkligen en prestandaboost.

Absolut satt o spelade senaste call of duty splitscreen förra helgen och det var inte högupplöst eller stabil FPS direkt. Fast jag tycker det vore bättre med bättre splitscreenstöd i PC versionerna av spel istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

fattas då bara mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket. Sen att de ger stöd för de gamla konsolerna är väl inte detsamma som att spelen kommer optimeras för den gamla hårdvaran. Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Hade din konsoll klarat 60fps om de inte släppt den nya manar du? Den gamla blir ju inte sämre bara för att det kommer nytt, stämmer det som do säger att alla spel ska funka gör det ju a absolut ingen skillnad för befintliga ägare... Märkligt resonemang imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid köra 2d-spel i 4k.. eller 3dspel utan texturer och minecraft gubbar.. kan man säkert köra i 4k..

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man behöver jo inte uppgradera
Alla spel som funkar till nya ps4 kommer funka till gamla så jag ser inget konstigt

Men hur länge kommer det att stämma? Vi ser redan idag att ps4 men speciellt xboxen att de inte klarar av 30fps på alla nya spel. De är datorer i en lite formfaktor med fattig hårdvara men med överdrivet mycket optimering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hade din konsoll klarat 60fps om de inte släppt den nya manar du? Den gamla blir ju inte sämre bara för att det kommer nytt, stämmer det som do säger att alla spel ska funka gör det ju a absolut ingen skillnad för befintliga ägare... Märkligt resonemang imo

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu när de har en snabbare variant att koda till kanske de nöjer sig så länge det fungerar med 1280x720 30p på den gamla istället för att sträva mot full HD osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad sunket av Sony. Detta kommer enbart bli negativt för oss PS4-ägare.
Släpp Playstation 5 istället. As.

Permalänk
Medlem

Blir att sälja mitt PS4 nu då

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på ljudnivån. De lär inte lyckas kyla den i samma varvtal på fläkten som i nuvarande lösning. Man behöver bara tänka tillbaka till första Xbox 360ns nätagg som hade en liten inbyggd fläkt som riktigt tjöt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Det lär väl bli en AMD APU med 14nm. Om de varit duktiga med API och SDK så borde de kunna byta CPU-generation och skrota långsamma Jaguar. Då skulle en Bristol Ridge APU inte sitta fel. Men de kanske gör ett custombygge åt Sony där de behåller gammal och långsam CPU-del för kompatibilitet men med Polaris-baserad GPU-del.

Xbox lägger nog in en zenare bättre CPU.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket. Sen att de ger stöd för de gamla konsolerna är väl inte detsamma som att spelen kommer optimeras för den gamla hårdvaran. Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Om du nu spelar så sällan så kanske du inte behöver bry dig om att det kommer en kraftigare version, det gör det alltid.
Din nuvarande enhet blir ju inte sämre för att det kommer en starkare, med andra ord inget att bry sig om.
Sedan är det väl kanske inte jättekonstigt att Sony väljer att göra så här.
Trots att dom tillverkar bland den bästa utrustning för konsument och företag så går dom dåligt.
Det är REJÄLT synd.
Dom behöver varenda öre dom kan få tag i, och att då göra två versioner där den ena är Klenare än den andra är ju inget annat än smart.
Konsumenterna får då välja vilken enhet som passar dom bäst.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Personligen är jag lite nyfiken på NEO och Sony VR. Lånade förut en vanlig PS4 men har egentligen rätt svårt för konsol när jag har min PC.

Därför man har båda till de spel som inte finns till båda plattformarna

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Wow dessa delar lär va lika kraftiga som gtx 880/radeon 8970 som körs i windows 9 . I en parallell värld där företagen inte tappar räkningen .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@ClintBeastwood: Släpptes 29 november 2013. Ser inte varför någon skulle bli upprörd.

Ja det gör den väl? Den kommer ju få alla spel som Neo får.
Spelen på PS4 går redan i 30 FPS så yeah...

Det är väl snarare bara positivt att det går framåt på konsolfronten också så att det blir lättare att porta spel effektivt.

Skrivet av Segas:

Vi lär nog inte se 60 fps i 1080 oavsett, är jag rädd. Lär väl bli mer ögongodis istället och den uttjatade ursäkten att spelar ändå inte ser skillnad på 30 och 60 fps.

Jag hade köpt Neo direkt om alla spel kunde direkt köras i 60 fps. Man blir fan åksjuk i vissa spel när det hackar fram i 30 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Silles:

Tror inte den räcker för 1080p 60 fps ens, PC är bättre.

Skrivet av Loleo:

Men hur länge kommer det att stämma? Vi ser redan idag att ps4 men speciellt xboxen att de inte klarar av 30fps på alla nya spel. De är datorer i en lite formfaktor med fattig hårdvara men med överdrivet mycket optimering.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att ni inte sett Doom (4). Körs i 1080, höga settings i 60FPS. Faktiskt även på Xbone.
4K med "anpassad" grafik är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

De tror jag inte, internt hos Sony misstänker jag att PS4 NEO anses nog vara ett nödvändigt ont för att man har underdimensionerat PS4 från början. Att utveckla en helt ny konsol i samma "förpackning" och generation är nog inget man har egentligen velat, det är förenat med ganska stora kostnader och problem som man inte hade behövt ta om PS4 hade denna spec från början.

Kanske vi får se kraftfullare konsoller från början med nästa generation istället.

Ja att lansera en konsol med Neo prestanda år 2013 och sen sålt den för $399 hade ju inte varit förenat med några kostnader alls.

Jösses...

PS4 var helt rätt designval år 2013. Klar konsol etta, 40+ miljoner sålda ex och en ekonomiskt välmående spelsdivision är ett väldigt tydligt bevis för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Antar att ni inte sett Doom (4). Körs i 1080, höga settings i 60FPS. Faktiskt även på Xbone.
4K med "anpassad" grafik är inga problem.

"id Software's Tiago Sousa got in contact to confirm that both versions of Doom actually utilise dynamic resolution scaling, rendering at up to 1080p."

https://www.youtube.com/watch?v=9sXp0poccPI

De flesta grafikkort klarar att dra runt doom utan problem i mer än 60 FPS i de settings konsollerna kör.

Permalänk
Medlem

"It is intended to sit alongside and complement the standard PS4 [...]"

Vilket udda uttalande, låter ungefär som man ska koppla ihop den nya och den gamla i SLI.. antar att det inte är det som avses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

"id Software's Tiago Sousa got in contact to confirm that both versions of Doom actually utilise dynamic resolution scaling, rendering at up to 1080p."

https://www.youtube.com/watch?v=9sXp0poccPI

De flesta grafikkort klarar att dra runt doom utan problem i mer än 60 FPS i de settings konsollerna kör.

Ja såklart, men jag tycker iaf att ID visar vart skåpet ska stå. Detta motbevisar skeptikernas påståenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Hur? Ett relativt lättdrivet AAA-spel som skalar dynamiskt i upplösningen på konsoll och har lägre grafikinställningar klarar 60 fps.

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Spelen går redan i 30fps på ps4 så det blir ju ingen skillnad för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

De tror jag inte, internt hos Sony misstänker jag att PS4 NEO anses nog vara ett nödvändigt ont för att man har underdimensionerat PS4 från början. Att utveckla en helt ny konsol i samma "förpackning" och generation är nog inget man har egentligen velat, det är förenat med ganska stora kostnader och problem som man inte hade behövt ta om PS4 hade denna spec från början.

Kanske vi får se kraftfullare konsoller från början med nästa generation istället.

Jag tror inte att Sony hade något val och att det inte är någon slump att detta kommer just nu. Givet luftflödet, som i sin tur är givet av chassits utforming, så är effektbudgeten för detta chip i PS4 begränsad till ett specifikt antal watt. Det chip man valde då var helt enkelt den bästa kombination av effekt, prestanda och pris som fanns att uppdaga. PS4 designades att vara så bra som det var tekniskt möjligt (och ekonomiskt hållbart) att utveckla 2012-2013.
Sedan får vi inte glömma hur sen den här nodkrympningen är. AMDs 28nm kanserade 22 december 2011, nästan 2 år innan PS4. Förväntningen under utvecklingsarbetet under 2012 måste ha varit att släppa den bästa kombination som fanns på 20nm. Då hade man haft en betydligt högre effektivitet i chippen och hade inte behövt att släppa en ny version av konsollen med "rätt" prestanda nu.
Jag tror inte att varken PS4 eller Xbone var tänkta att använda 28nm-delar öht och det är därför, nu när 14 nm äntligen är påväg som det kommer uppdateringar.

Skrivet av r3mpuh:

Fyfan vad sunket av Sony. Detta kommer enbart bli negativt för oss PS4-ägare.
Släpp Playstation 5 istället. As.

Jättesunkigt! Eftersom du kommer kunna spela alla spelen som kommer så kommer du ju inte någon ursäkt att köpa den nya versionen! Det hade ju varit mycket bättre om de släppt en inkompatibel PS5, så att du hade kunnat köpa en ny med gott samvete!

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför man skulle bli arg på Sony för att de gör såhär som PS4 ägare. Har man ett PS4 idag så kommer den prestera minst lika bra som annonserat vid lansering. CPU optimeringar kommer ge lika mycket till båda då dem bygger på samma arkitektur, snarlikt för GPU så dem gamla kommer inte falla i glömska. Online ska vara helt jämställt mellan versionerna vilket inkluderar bildfrekvens. Alla spel måste fungera på båda versionerna. PS4.0 blir ett utmärkt budget alternativ för framtida köpare.

Snälla, säg till mig varför detta skulle vara dåligt för konsumenter. Jag förstår inte varför folk skulle klaga. I min åsikt är detta flerfaldigt mycket bättre än att släppa PS5 som förstör all tidigare kompatibilitet och förstör för PS4 som då inte får några nya titlar.

Det enda negativa jag ser gentemot nytt PS5 istället är inte ens för PS4 ägare utan PC spelare som måste vänta ytterligare på att slippa tvingad kompatibilitet med klenare hårdvara. Visserligen gäller väl det även om man tycker PS4 behöver en total renovation, men då sitter man på fel system ivf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.