Permalänk
Livsnjutare 😎

HTC Vive - Förlänga HDMI kable

Hur långt man kan man förlänga HTC Vive HDMI -kabeln ?

Min dator står en bit ifrån där jag tänkte bara, uppskattat ~5-6m kabelvägen.
Tror ni det skulle fungera att förlänga kabeln med denna, eller lite längre kablage, enligt bilden nedan ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har förlängt både usb och hdmi med 3m och det fungerar iaf perfekt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv

Det ska fungera bra att förlänga några meter. Det finns väldigt mycket info om exakt vilka sladdar och så på reddit (reddit.com/r/vive)

Har en kompis som planerat att förlänga med cirka 7 meter, som har köpt kablar. Kan försöka komma ihåg att rapportera tillbaka när vi vet hur det gick.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon81912:

Det ska fungera bra att förlänga några meter. Det finns väldigt mycket info om exakt vilka sladdar och så på reddit (reddit.com/r/vive)

Har en kompis som planerat att förlänga med cirka 7 meter, som har köpt kablar. Kan försöka komma ihåg att rapportera tillbaka när vi vet hur det gick.

Tack för info ang. Reddit !

Ja återkoppla gärna, då jag är i köpar-tagen minst sagt..

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Tack för info ang. Reddit !

Ja återkoppla gärna, då jag är i köpar-tagen minst sagt..

Det kommer tyvärr tydligen dröja några veckor innan det blir av

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon81912:

Det kommer tyvärr tydligen dröja några veckor innan det blir av

Jasså... någon speciell anledning ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Jasså... någon speciell anledning ?

Ja, kompisen med kablarna har andra saker för sig

Permalänk
Medlem

Sparkar på denna tråd lite.
Har ni kommit fram till något?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har förlängt min Vive 10m. Finns en tråd på reddit med vilka kablar som fungerar och inte men jag köpte: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/176847-deltaco_h... som fungerar utmärkt och:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/166794-d...
som funkar bra men tyvärr gör att min dator spökar (går inte att sätta på när kabeln är ansluten)...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag testade med 3st passiva 10m HDMI kablar innan jag köpte en aktiv och inga fungerade

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att förlänga hur långt som helst, det är bara en kostnadsfråga men tekniskt sett kan man skicka signalen runt jorden om man vill.
Väljer man en passiv kabel som är certifierad så är 10m inget problem men ocertifierade kablar är ett lotteri.
Vill man dra långt så går det att köra över cat6 kabel eller fiber och för de riktigt långa sträckorna via nätverk förutsatt att man har bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att förlänga hur långt som helst, det är bara en kostnadsfråga men tekniskt sett kan man skicka signalen runt jorden om man vill.
Väljer man en passiv kabel som är certifierad så är 10m inget problem men ocertifierade kablar är ett lotteri.
Vill man dra långt så går det att köra över cat6 kabel eller fiber och för de riktigt långa sträckorna via nätverk förutsatt att man har bandbredd.

Har du verkligen testat det själv? om du läser tråden på reddit finns det ingen som fått en passiv kabel över 7.5m att fungera, även dom som testat mycket dyra kablar. Mina passiva kablar jag testat fungerar mycket bra att köra PC --> monitor eller PC --> TV men då break-out boxen i sin tur förlänger signalen ca 5m ut till headsetet och inte har förstärkning så verkar det behövas en aktiv kabel för att det ska fungera... om du testat det själv får du gärna skriva vilken kabel och längd du använt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Almtom:

Har du verkligen testat det själv? om du läser tråden på reddit finns det ingen som fått en passiv kabel över 7.5m att fungera, även dom som testat mycket dyra kablar. Mina passiva kablar jag testat fungerar mycket bra att köra PC --> monitor eller PC --> TV men då break-out boxen i sin tur förlänger signalen ca 5m ut till headsetet och inte har förstärkning så verkar det behövas en aktiv kabel för att det ska fungera... om du testat det själv får du gärna skriva vilken kabel och längd du använt.

Kabelns pris har inget med saken att göra och de dyraste kablarna är oftast inte certifierade utan bara dyra.
Supra gör bra kabel och de uppfyller kraven i de längder de säljs färdigkontakterade. Sak du sen dra iväg långt elelr via ip så kolla på Kramers produkter, de fungerar som de lovar, fungerar det inte med de produkterna är det inte kabelöverföringen i sig som strular utan nått annat, men sen kan man fråga sig hur vettigt det är att lägga ut en massa pengar på att flytta signalen i stället för att flytta signalkällan ett par tusen på kabel kanske kan vara försvarbart men en ip baserad lösning kan dra iväg och bli dyr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Någon här som har köpt från svensk butik, testat och fått det att fungera? Jag skulle behöva ungefär 15 meters längd.

När jag läser runt är det många som testar, vissa får det att fungera men hänvisar oftast till Amazon i USA på diverse produkter.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4dq00o/what_worked_for...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Någon här som har köpt från svensk butik, testat och fått det att fungera? Jag skulle behöva ungefär 15 meters längd.

När jag läser runt är det många som testar, vissa får det att fungera men hänvisar oftast till Amazon i USA på diverse produkter.

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4dq00o/what_worked_for...

Denna kabel klarar det http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310731 den är testad i 15 m längd och klarar kraven, fungerar det inte är det nån anan pryl som inte uppfyller hdmi-specen.

Visa signatur