Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

"Man" som passar på att justera upp priserna är inte AMD. De har satsat och gått ut stenhårt med en prispunkt $199 för RX480 4GB. Om mellanhänder lägger sig till med fetare marginaler kommer det inte AMDs marginal som förbättras, de vinner inte samma volym, marknadsandlar och mind share som de annars skulle gjort, och de kan stå med en PR-katastrof på halsen för att deras marknadsföringsstrategi och lanseringslöften bröts direkt...

Jag menade att det var mellanhänderna som passade på att trissa upp priserna och som du säger är det förödande för AMD, ursäkta om jag var otydlig. AMD är inte särskilt populära bland konsumenter och det är förståeligt av flera skäl men om de kunde erbjuda ett kort med 980-prestanda för drygt 2000kr skulle det sälja som smör.

En sak jag har funderat över är skillnaden mellan 4GB och 8GB. I de prestandatester som nått ut ger de likvärdig prestanda så jag antar att den enda egentliga skillnaden är att 8GB är mer framtidssäkert? Eller är det så att dagens tester (Fire Strike m.m.) inte kan mäta mer än 4GB?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det rekommenderade priset för 4GB är ca 2100kr och 2600kr för 8GB (omvandlat från dollar + 25% moms). Webhallen skrev att vi får räkna med åtminstone 3000kr för 8GB men det är inte helt otänkbart att 4GB landar på drygt 2000kr.

Och varför skulle en butik ta ut 1000kr mer för 8GB än 4GB? 4GB extra minne är inte värt 1000kr och ingen hade köpt 8GB versionen om den kostade 1000kr mer.

Sen så när du omvandlar priserna så ser du ett prispåslag på 400kr på 8GB versionen (från 2600 till 3000kr) men på 4GB versionen så menar du att efter omvandlingen så skulle kostnaden för kortet gå ner 100kr istället för att gå upp 400kr som 8GB gjorde?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

En sak jag har funderat över är skillnaden mellan 4GB och 8GB. I de prestandatester som nått ut ger de likvärdig prestanda så jag antar att den enda egentliga skillnaden är att 8GB är mer framtidssäkert? Eller är det så att dagens tester (Fire Strike m.m.) inte kan mäta mer än 4GB?

skiljer det lite i pris så köper man ju 8gb versionen.
skiljer det mycket så kan man lika gärna ta 4gb versionen som lär funka bra i några år till.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Och varför skulle en butik ta ut 1000kr mer för 8GB än 4GB? 4GB extra minne är inte värt 1000kr och ingen hade köpt 8GB versionen om den kostade 1000kr mer.

För att de kan. Majoriteten av kunderna förstår antagligen inte ens skillnaden utan ser bara '4' och '8'. Jag personligen skulle nog välja 8GB även med ett sådant påslag med tanke på att 4GB börjar bli klent redan idag och att 8GB kommer att vara den nya standarden.

Skrivet av Rolfenstein:

Sen så när du omvandlar priserna så ser du ett prispåslag på 400kr på 8GB versionen (från 2600 till 3000kr) men på 4GB versionen så menar du att efter omvandlingen så skulle kostnaden för kortet gå ner 100kr istället för att gå upp 400kr som 8GB gjorde?

Jag skrev drygt 2000kr. Det rekommenderade priset är som sagt 2100kr och det är möjligt att det faktiskt säljs till runt det priset och marknadsförs som det absolut billigaste VR-kortet på marknaden.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

skiljer det lite i pris så köper man ju 8gb versionen.
skiljer det mycket så kan man lika gärna ta 4gb versionen som lär funka bra i några år till.

Vad är egentligen skillnaden? Jag är inte så insatt i hur Fire Strike och liknande program mäter prestanda men man tycker ju att ett kort med den dubbla mängden minne borde ge högre resultat.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Vi pratade lite om tillgång och efterfrågan tidigare.
Vad som kan minska antalet kort i butikerna trots god tillgång är de kort som Apple och PC oem suger åt sig.
Om nu pris prestanda är som den verkar är nog det ganska många färdigbyggda datorer som de nya kretsarna, HP har tex varit ganska bra på att använda AMD i sina datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ågren:

Vad är egentligen skillnaden? Jag är inte så insatt i hur Fire Strike och liknande program mäter prestanda men man tycker ju att ett kort med den dubbla mängden minne borde ge högre resultat.

I Firestrike ingen alls, så länge 4GB räcker som videominne går korten lika snabbt och 4GB är ganska mycket minne.
Fördelen med 8 GB ser jag mest som att det är mer framtidssäkert, det finns något handfull spel redan i dag där man kan se en viss skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Det ryktas om att det ska finnas åtminstone 150.000 kort på väg ut till butikerna.

Det låter rätt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Helt klart är priset väldigt avgörande för hur det kommer att gå med dessa kort och får inte Amd upp volymförsäljning på dessa ligger de illa till med allt de investerat i nya noden och det gäller att ta en bit av kakan från Nvidia nu. Trogna Amdkunder köper nog men det räcker inte om de ska lyckas få lönsamhet i detta för då måste de också få före detta Nvidiakunder med sig.

Om RX480 nu troligen kommer att prestera kring GTX980 referens och ligger lite bättre till än GTX970 vet vi ungefär positionen prestandamässigt och någon med dessa kort eller bättre vinner inget på att byta till det.

Samma sak gäller för Amdkort också, de som sitter på ett 390 med eller utan X eller R9 Fury eller R9 Nano lär inte heller köpa det.

Så kortet riktar in sig antingen för helt nya datorer till bra pris/prestanda eller som uppgradering av de som sitter på äldre kort och upp till som bäst gtx960 eller R9 380 för spelande i första hand i 1080p och med lite begränsning i 1440P.

I huvudsak blir det nog budgetkänsliga 1080P spelare som uppgraderar till detta kort samt någon som vill prova VR på budget.

Det är en stor skillnad mellan hur många (rätt få) som som skulle vilja ge 3000-3500kr till skillnad mot hur många som kan tänkas lägga 2000-2500kr. Antagligen skillnaden mot massförsäljning kontra en mycket mer begränsad skara då man med 3000-3500kr hamnar för högt för den vanliga mainstreamspelarens maxtak runt 2000-2500kr dvs de som köpte GTX960/ R9 380.
Samtidigt som det ligger för lågt på stegen prestandamässigt för de spelare som vill ha en ännu högre nivå och satsa lite mer på spelandet då man i den gruppen hellre betalar lite till för GTX1070 prestanda.

Visst det kan tyckas billigt för GTX980 Prestanda fast den grupp som slantade upp till GTX980 då de kom köper istället GTX1070/80 idag de skulle inte vara intresserade av ett likvärdigt kort som de har då kraven ökar och för dagens motsvarighet till de som då köpte sig GTX970 för 3500kr kanske några skulle vara intresserade av RX480 men samtidigt ligger nog GTX1070 mycket högre prestanda bättre till om priset på dem går ned lite när leveransvolymerna kommer upp ordentligt på GTX1000 serien.

Många(de flesta) i målgruppen(mainstream player/casual player) brukar ha en maxgräns runt 2000-2500kr.Däremot är 2000-2500kr ett pris som skulle få väldigt många att säga inklusive mig själv att Take my Money Amd därför att det kortet då ger väldigt mycket prestanda inom den budgeten som många ändå kan klara av.

Ett lite sämre RX470/460 blir inte alls samma lyft för pengarna så det är inte alls lika intressant men blir nog gångbart i de stora hemelektronikladorna som i deras färdiga gamer datorer där man kommer kalla det för ett high-end kort.

För ett pris på 3500kr för 8Gb RX480 skulle jag helt klart fundera över om inte det dyker upp GTX1070 kort för 4000-4500kr om några månader(ett inte alls osannolikt scenario när volymleveranser är igång) och lägga till den mellanskillnaden för den betydligt bättre prestandan hos GTX1070 och det skulle nog sälja men knappast i stora volymer och definitivt inte ge den boost Amd behöver genom ett oslagbart erbjudande som också lockar Nvidafolk. Ett RX480 till rätt pris nu innan GTX1060 kommer skulle kunna vara just det och det är så jag tror Amd tänkt med prissättningen.

Frågan är också om Amd lyckas få ut tillräckligt många kort eller om det också hos dem ska ta flera månader innan volymer kan levereras. Kan bli så att Amd sitter i samma bristsituation då framåt höstkanten som Nvidia har nu med att leverera kort.

Visst de kanske tänkt att RX470/460 kanske ska ta detta segment men det vill också till att man verkligen får en stor förbättring om det ska löna sig att uppgradera alls speciellt i detta priskänsliga segment där man knappast vill ge 2000-2500kr för något som inte ger en mycket bättre upplevelse för pengen och specielllt om man ska gå upp mot Nvidia.

Högre upp på stegen kan man utnyttja de som till varje pris ska ha det bästa som någon som byter GTX980ti mot ett lite bättre GTX1080 men där har Amd inget att komma med ännu.

Men så tänker inte spelare på budget ska man i den gruppen lägga 2000-2500kr på en enda komponent som ett grafikkort måste man verkligen känna att det är värt det annars blir det inte av.

Man kan gissa rätt grovt av det som ryktas om kommande GTX1060 att det kan tänkas ha samma prestanda som RX470/480 så tyvärr om korten är likvärdiga kommer folk köpa GTX1060 istället av gammal vana om det nu inte visar sig ordentligt sämre.

Så det gäller verkligen att snabbt få ut RX480 till ett oslagbart pris och volymsälja så att folk ser att Amd har något bra att erbjuda nu när Amd ligger lite före Nvidia ut i segmentet.

Om RX470/480 ligger på samma pris som GTX1060 när det kommer ut och med likvärdig prestanda har Amd förlorat detta racet och kanske hela spelet och det vill vi inte se för det kommer inte gynna oss konsumenter alls. Och jag vill verkligen att de lyckas bli kvar.

Det är nu det gäller för Amd att utnyttja att Nvidias GTX1060 inte kommit ut ännu, när det kortet väl är ute kommer alla jämföra mot det och då måste Amd verkligen erbjuda ett så bra pris/prestanda förhållande att folk köper dem. Att bara ligga nära räcker inte då sitter de kvar i samma sits som i dag och de måste lyckas om de ska betala investeringen i nodbytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att de kan. Majoriteten av kunderna förstår antagligen inte ens skillnaden utan ser bara '4' och '8'. Jag personligen skulle nog välja 8GB även med ett sådant påslag med tanke på att 4GB börjar bli klent redan idag och att 8GB kommer att vara den nya standarden.

För att de kan? Vad är det för argument? Ska jag kontra det med att säga "för att de inte kan"? Det argumentet är ungefär på samma nivå som "varför tycker du godis är gott?" "för att det är gott".

Aldrig sett ett kort få ett så högt prispåslag p.g.a minne och jag tvivlar OTROLIGT starkt på att 8GB kommer kosta hela tusen kronor extra när hela Polaris är inriktat mot mellan- och lågsegmentet. Helt ologiskt med ett sånt stort påslag p.g.a minne.

Skrivet av ågren:

Jag skrev drygt 2000kr. Det rekommenderade priset är som sagt 2100kr och det är möjligt att det faktiskt säljs till runt det priset och marknadsförs som det absolut billigaste VR-kortet på marknaden.

Okej visst, drygt 2000kr då om det spelar så otroligt stor roll. Faktum kvarstår att på 8GB versionen så har ett prispåslag på åtminstone 400kr lagts till utöver det rekommenderade priset, medans på 4GB versionen så menar du att det inte kommer att bli något prispåslag överhuvudtaget utöver det rekommenderade priset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Om RX480 nu troligen kommer att prestera kring GTX980 referens och ligger lite bättre till än GTX970 vet vi ungefär positionen prestandamässigt och någon med dessa kort eller bättre vinner inget på att byta till det.

Samma sak gäller för Amdkort också, de som sitter på ett 390 med eller utan X eller R9 Fury eller R9 Nano lär inte heller köpa det.

Beror på hur kortet klockar.
blir byte ifall det ger det jag är intresserad av.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

För att de kan? Vad är det för argument? Ska jag kontra det med att säga "för att de inte kan"? Det argumentet är ungefär på samma nivå som "varför tycker du godis är gott?" "för att det är gott".

Aldrig sett ett kort få ett så högt prispåslag p.g.a minne och jag tvivlar OTROLIGT starkt på att 8GB kommer kosta hela tusen kronor extra när hela Polaris är inriktat mot mellan- och lågsegmentet. Helt ologiskt med ett sånt stort påslag p.g.a minne.

I exemplet med 1070/1080 är det ju ganska tydligt att återförsäljarna tar i från tårna just för att de kan i och med att efterfrågan är högre än tillgången. Vad skulle hindra ett liknande scenario för RX480? All info som publicerats får anses vara rykten men med tanke på alla läckor skulle jag gissa att 4GB hamnar på kanske 2399kr och 8GB kring 3000kr.

Skrivet av Rolfenstein:

Okej visst, drygt 2000kr då om det spelar så otroligt stor roll. Faktum kvarstår att på 8GB versionen så har ett prispåslag på åtminstone 400kr lagts till utöver det rekommenderade priset, medans på 4GB versionen så menar du att det inte kommer att bli något prispåslag överhuvudtaget utöver det rekommenderade priset?

Det kan vara så att AMD trycker extra hårt på att återförsäljarna ska leva upp till löftet om VR-prestanda för $199 men att prissättningen av den dyrare 8GB-varianten inte är lika hårt styrd. 4GB-kortet kommer så klart också att ha ett påslag men jag tror inte att det blir lika stort som för 8GB-varianten.

Hur som helst är det väldigt märkligt att inga prisuppgifter alls har läckt för 4GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Airborne: vi får se. Tror nog ett 480 presterar bättre än 980 referens med tanke på att 470 är ganska, exakt som ett 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Airborne: vi får se. Tror nog ett 480 presterar bättre än 980 referens med tanke på att 470 är ganska, exakt som ett 970.

Fast 980 ref. frekvenser är rätt ointressant eftersom så gott som alla 980, inklusive referens, klockar mellan 1400-1500MHz stabilt. Alltså behöver 480 också kunna klocka för att nå den prestandan, vi får se.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Vem i helvete saltar priset i Sverige med nästan 20%?!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

I exemplet med 1070/1080 är det ju ganska tydligt att återförsäljarna tar i från tårna just för att de kan i och med att efterfrågan är högre än tillgången. Vad skulle hindra ett liknande scenario för RX480? All info som publicerats får anses vara rykten men med tanke på alla läckor skulle jag gissa att 4GB hamnar på kanske 2399kr och 8GB kring 3000kr.

Hur kan du jämföra 1070/1080 mot RX 480? Det är dom bäst presterande korten på marknaden och efterfrågan är sjukt mycket större än tillgången just nu och det var i princip en paperlaunch. AMD kan verkligen inte göra bort sig med RX 480 genom att inte kunna möta efterfrågan, detta får absolut inte vara en paperlaunch. RX 480 har enligt rykten väldigt många kort på plats redan och är helt olik 1070/1080 i och med vilka dom riktar in sig på. Du kan heller inte ta ett sådant överpris på RX 480 eftersom 980Ti och 980 sänks i pris redan. 2400kr är inte heller "drygt 2000kr" utan ganska väsentligt mycket mer, och jag tror fortfarande inte det räcker. 3000kr gäller förövrigt referensmodellen, så tredjepartskorten kommer bli ännu dyrare.

Skrivet av ågren:

Det kan vara så att AMD trycker extra hårt på att återförsäljarna ska leva upp till löftet om VR-prestanda för $199 men att prissättningen av den dyrare 8GB-varianten inte är lika hårt styrd. 4GB-kortet kommer så klart också att ha ett påslag men jag tror inte att det blir lika stort som för 8GB-varianten.

Hur som helst är det väldigt märkligt att inga prisuppgifter alls har läckt för 4GB.

Kan vara, men jag betvivlar fortfarande att dom kommer ha ett sådant mellanrum mellan 4GB och 8GB, finns ingen mening då 8GB verkligen inte betyder så mycket.

Ja, lite konstigt att inga prisuppgifter har läckts för 4GB än, men det kommer nog snart det också.

Permalänk
Medlem

Intressant?

"The first in a family..."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vem i helvete saltar priset i Sverige med nästan 20%?!

Staten saltar med 25% sen om nu de köper in korten för ÖVER 2000 kr, tror någon då att de kommer gå förlust på att sälja dem?

vet inte hur vinst marginalerna ser ut på grafikkort i sverige, men 20% lät ju inte överdrivet

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Viochee:

Staten saltar med 25% sen om nu de köper in korten för ÖVER 2000 kr, tror någon då att de kommer gå förlust på att sälja dem?

vet inte hur vinst marginalerna ser ut på grafikkort i sverige, men 20% lät ju inte överdrivet

199$ är rekomenderat pris alltså inklusive vinst, svensk moms är 25% en dollarn kostar än 8,3 kronor.
199*1,25*8,3=2064.
Om de nu köper in korten för över 2000kr är det något väldigt fel med deras leverantör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

199$ är rekomenderat pris alltså inklusive vinst, svensk moms är 25% en dollarn kostar än 8,3 kronor.
199*1,25*8,3=2064.
Om de nu köper in korten för över 2000kr är det något väldigt fel med deras leverantör.

Eller lögn för att tjäna mer ?

Hursom så är detta oerhört fel och kommer förstöra för amd..

Så trist att det är såhär när amd själva tillochmed har gått ut med försäljningspris och ändå ska några vara giriga..

Suck..

Hoppas innerligen att amd ser till att göra något drastiskt ifall butiker/säljare inte sätter priserna rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

199*1,25*8,3=2064.

Webhallen Sverige AB: Kompis, det är inte så att vi lägger på 50%. Den prisbilden kommer vara rätt samma lika i hela vårt avlånga land Givetvis kan saker ändras men som det ser ut nu så kostar korten bra mycket mer än 2000 kr att köpa in till att börja med, sen ska du ha på 25% moms på det osv.
Så under rådande omständigheter skulle ett slutkundspris på 2000 kr innebära en förlust för återförsäljaren på 30-40% eller så. Och då snackar vi bara referenskorten, tredjepartskorten väntas bli dyrare.

tolkar det som att de köper in korten för typ 2600 alternativt att skatten är inräknad till det priset

samtidigt är ju de enda korten som ligger i "rätt" prisbild sett ifrån vad Nvidia sagt founders korten för GTX 1080 och 1070, där förstår jag varför butikerna kryddar priserna på tredjeparts korten, bättre kort som är billigare än det sämre? Nvidia tänkte inte igenom hur de satte de rekommenderade priserna

men vi vet fortfarande inte om det är 8GB versionen eller 4GB versionen som skulle kosta kring 3000 till slutkund

Permalänk
Medlem

GTX 1080 kostar i sverige ~7400kr, vilket blir $888. MSRP är $699. svensk moms är 25%. 699*1,25=874.

GTX 1070 kostar ~5000kr, vilket blir $600. MSRP är $449. 449*1,25=561.

prispåslag på $40 på gtx 1070 och inget nämnvärt på gtx 1080. skulle rx 480 kosta 3000kr med $199 MSRP så skulle det vara absurt överpris. 3000kr är $360, 199*1,25 är 249. över $100 i prispåslag i den här prisklassen är inte rimligt på något sätt.

någon i ledet är framme och plockar till sig rejält om det som webhallen säger stämmer.

Permalänk
Medlem

så länge folk köper kort för 7500:- (GTX 1080) så finns det ingen anledning för återförsäljarna att sänka priset. Så att någon skrev i GTX 1080 tråden att kön för ett strix 1080 kort var över 600 hos EN återförsäljare.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

GTX 1080 kostar i sverige ~7400kr, vilket blir $888. MSRP är $699. svensk moms är 25%. 699*1,25=874.

GTX 1070 kostar ~5000kr, vilket blir $600. MSRP är $449. 449*1,25=561.

prispåslag på $40 på gtx 1070 och inget nämnvärt på gtx 1080. skulle rx 480 kosta 3000kr med $199 MSRP så skulle det vara absurt överpris. 3000kr är $360, 199*1,25 är 249. över $100 i prispåslag i den här prisklassen är inte rimligt på något sätt.

någon i ledet är framme och plockar till sig rejält om det som webhallen säger stämmer.

Tror inte man ska jämföra referensmodell på 4GB med icke-referens på 8GB från första leveransen helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror inte man ska jämföra referensmodell på 4GB med icke-referens på 8GB från första leveransen helt enkelt.

ja, det återstår att se hur det blir. har ju läst i någon artikel att det skulle finnas extra fina rx 480 för $299 med 8+6-pin och annat. referensmodell med 4gb vram har dock msrp på $199. det är orimligt att det skulle kosta 3000kr.

Permalänk
Medlem

Det är högre prispåslag för billigare kort, det kostar lika mycket att frakta, hantera och lagerföra dem. Då blir påslaget en större % del av priset.

Elektronik handlas i dollar, och dollarn kostade 6.7kr 2014 och nu 8.3kr. Det ger sämre villkor för handeln. Och högre priser för oss.

Lägger du på 25% på 6.7kr bli det en mindre summa än 25% på 8.3kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

I Firestrike ingen alls, så länge 4GB räcker som videominne går korten lika snabbt och 4GB är ganska mycket minne.
Fördelen med 8 GB ser jag mest som att det är mer framtidssäkert, det finns något handfull spel redan i dag där man kan se en viss skillnad.

Mirrors Edge Catalyst fungerar ju exempelvis inte med "Hyper" inställningar. Vid 4GB och neråt så skalar den dynamiskt ner inställningarna (om man inte tvingar på det, men då blir det väldigt trögt).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Webhallen Sverige AB: Kompis, det är inte så att vi lägger på 50%. Den prisbilden kommer vara rätt samma lika i hela vårt avlånga land Givetvis kan saker ändras men som det ser ut nu så kostar korten bra mycket mer än 2000 kr att köpa in till att börja med, sen ska du ha på 25% moms på det osv.
Så under rådande omständigheter skulle ett slutkundspris på 2000 kr innebära en förlust för återförsäljaren på 30-40% eller så. Och då snackar vi bara referenskorten, tredjepartskorten väntas bli dyrare.

Jag litar faktiskt inte alls på att en sociala medier-ansvarig på webhallen vet hur korten kommer prissättas eller hur moms fungerar för den delen heller. Har väldigt svårt att tro att de köper in korten för mer än 2000kr. Så jag tycker att vi låter den finniga tonåringen som skrivit det där för minimilön hållas, och väntar på riktig info

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Avstängd

tredjeparts 480 1.5ghz+ överklockning inkommande.
Lite åt furyx prestanda för ett riktigt bra pris typ för den händige.

http://wccftech.com/amd-rx-480-1500mhz-overclocking-tool-volt...

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Skall man inte överklocka hårt duger som sagt referens RX480 kylaren ganska bra, det är bara 100W som skall ledas bort.
Säljer de referenskorten för under 2500 (8GB), lär de inte kunna ta över 3000, för andra kyllösningar om de inte är extrema, tex vattenkylning.

Visa signatur