Permalänk
Medlem

Mycket prat om det trådade nätverket (vilket trots allt är det viktigaste) men i mitt skumläsande kunde jag inte se något om Wi-Fi!

Är det något som har tänkt att användas?
För det vill ni förmodligen ha något lite starkare än en "trådlös router", finns trådlösa accesspunkter som inte är alltför dyra men samtidigt mycket bättre än de inbyggda i routers.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Enda tillfället jag set D-Link switchar i noder är när en fiberförening valt att köra dem.

Instämmer helt, aldrig sett en D-Link installerad av nån seriös aktör i något känsligt sammanhang. Med det inte sagt att de inte hade funkat utmärkt som LAN-switchar då kraven på pålitlighet är rätt mycket lägre än som dist/access-nod i ett ISP-nät

Skrivet av MaxieTheHatter:

Mycket prat om det trådade nätverket (vilket trots allt är det viktigaste) men i mitt skumläsande kunde jag inte se något om Wi-Fi!

Är det något som har tänkt att användas?
För det vill ni förmodligen ha något lite starkare än en "trådlös router", finns trådlösa accesspunkter som inte är alltför dyra men samtidigt mycket bättre än de inbyggda i routers.

Mja, jag hade ju knappast prioriterat WiFi-uppsättning på ett lan för 80 pers, men självklart kan man slänga upp ett par accesspunkter i varsin ände av lokalen om man har budget över (är själv väldigt förtjust i Ubiquitis UniFi som ger en hel del mer funktionalitet än man är van vid i hemmaleksaker men fortfarande till ett vettigt pris), men jag hade nog räknat ganska kallt med att folk har dataabbonemang på sina telefoner idag och att man har med sig en nätverkssnabel när man ska på LAN, det ingår liksom i standardutrustningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Tycker man aldrig ser D-Link prylar i noder eller stationer. Telia och BBB(Telenor)(Openuniverse) kör på Huawei och Cisco som access/distribution om nytt sätts upp idag. Lite äldre installationer så är det ofta Ericsson.

Enda tillfället jag set D-Link switchar i noder är när en fiberförening valt att köra dem.

Mvh
Mattias

Nej, har inte sett D-link. Men utöver de du nämner även alcatel, packetfront(numera waystream), zyxel(dslamar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, har inte sett D-link. Men utöver de du nämner även alcatel, packetfront(numera waystream), zyxel(dslamar)

Om du kollar runt i Stokabs noder i Stockholm så ser man D-Link ofta, speciellt bland mindre operatörer.
EDIT: Senast jag såg en D-Link så tillhörde den Stockholms Stadsnät, om jag inte minns fel.

Comhem har också använt D-link i vissa installationer.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om du kollar runt i Stokabs noder i Stockholm så ser man D-Link ofta, speciellt bland mindre operatörer.
EDIT: Senast jag såg en D-Link så tillhörde den Stockholms Stadsnät, om jag inte minns fel.

Comhem har också använt D-link i vissa installationer.

OfT: Kan vara en orsak att stadsnätet inte är så stabil alla ggr Iaf inte här i Karlstad. Inge UPS på grejerna heller, kan vara ändrat nu men på förra jobbet så dog stadsnätet när det blev strömavbrott. Vi hade dock en extra lina med garanterad upptid. Den rullade på oavsett om det åskade å blev strömavbrott.

OT: Angående WIFI så kan det ju vara ett trevligt tillfälle att prova en ubiquiti wifi AP
Det tråkiga är ju om man kör en B-switch och den inte pallar av trycket, och dör. Så sparkar du om den så dör ju ALLT i princip. Om man inte har tur att folk som spelar kör på samma switch. Även om den inte behöver vara managerbar så är det ju ingen nackdel. Men det förutsätter att det finns någon där som kan ratta grejerna. Annars är det som någon annan skrev kanske mer viktigt att någon kan med brandväggen så man kan se där vem som sänker nätet.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du kollar runt i Stokabs noder i Stockholm så ser man D-Link ofta, speciellt bland mindre operatörer.
EDIT: Senast jag såg en D-Link så tillhörde den Stockholms Stadsnät, om jag inte minns fel.

Comhem har också använt D-link i vissa installationer.

Haha de förklarar varför tjänsten vi köper av stokab är så dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Haha de förklarar varför tjänsten vi köper av stokab är så dålig

Stokab levererar bara svartfibern. Inget annat.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Stokab levererar bara svartfibern. Inget annat.

Japp, å de är bara deras som vart nere de senaste åren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur gick det?