Intel i slutstrid mot EU om brott mot konkurrenslagar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ortovox:

Konstigt att det ska bli en sån debatt om detta också.
Det enda viktiga är att Intel har gjort något olagligt och detta ska de ska stå till svars för. Vem vet hur processormarknaden hade sett ut om de hade konkurrerat på lika villkor under den tiden.

Och ni som skriver att det kvittar om Intel sysslat med mutor för att man ändå hade köpt Intel, ja ni har troligen föräldrar som är kusiner eller syskon.

Det är ett ganska känsligt ämne då åsikterna kring detta varierar mycket. Finns många som förnekar att Intel mutat och fulat sig.

Hur PC-marknaden ser ut idag har delvis att göra med vad Intel gjorde för drygt tio år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ah, T-Birden ja! Det var på den tiden då kylaren var A och O.
Just den generationen var nog aldrig särskilt talande för AMD-epoken, vill minnas att Toms HW eldade upp ett par för att visa vad som hände med dålig kylning, generationen efter dessa var däremot början på Intels gissel med Athlon XP 1800+ (Motsvarande din P4 modell), MP, Thoroughbred, Barton mfl. det var nog då Intel såg sig hotade och började ta till tveksamma metoder för att säkra framtidskassan

Jag som alltid har tänkt att AMD gravade sin egen grav med att göra processorer som blev för varma.
Jag upplever det som att AMD alltid har haft behöv för mera kylning än Intels motsvarande modeller.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dominansen började med K6 som var betydligt bättre än Intels Pro 200. Klockade bättre och hade en högre IPC. K6-3 gick upp emot PIII och utpresterande även den. En K6-3 på 400Mhz spöade en PIII på 500. PIII var tvungen att gå upp på 550Mhz+ för att kunna konkurrera med AMDs. Det var dock med K7 som AMD sprang ifrån Intel bland annat pga. dess inbyggda minneskontroller. Så jo. K6 var lika bra och tom. bättre än Intels pentiums. Ett problem AMD hade under K6 tiden var att få ut högklockade kretsar. De flesta låg kring 400-450Mhz medan de klockade ganska dåligt. En sak som K7 faktiskt åtgärdade.

Någon dominans var det inte med AMD K6, den var ungefär lika snabb som Intel Pentium/Mmx/Pro på heltal, långsammare på flyttal och lite långsammare på SIMD-instruktioner än Pentium MMX (Pentium Pro hade inte stöd för SIMD, kom med Pentium II).
Så program som använde heltal och SIMD var den bra, mindre bra på flyttal vilket användes fortfarande rätt mycket i spel då 3D-grafikkort inte var norm. K6 var lite billigare och ett bra köp på den tiden om man använde datorn till mestadels heltalsintensiva program medans Intel Pentium* var lite bättre för spel, CAD, 3D.

Att jämföra med Pentium Pro är lite dumt, de var för en helt annan marknad och prisklass (workstation och servers) , jämför med Pentium MMX som var den tidens "konsument-CPU".
Pentium Pro var gjord för att kunna köras i servrar med upp till 4:a CPU:er, hantera 32-bitars kod primärt, köra program som AutoCAD, 3dStudio och liknande, dvs en budget-konkurent till IBMs Power, Sun UltraSparc, SGI MIPS, Digital Equipment Alpha som hade övertaget på server/workstation-marknaden på den tiden. Innan Pentium Pro funderade ingen på att ens utveckla mjukvara för x86 (Intergraph är väl ett undantag i detta fall) för mer krävande uppgifter, inte ens för en bordsdator. Med Pentium Pro blev det möjligt att få en arbetstation under 100000kr med dubbla CPU:er, massa RAM (64-128MB) vilket skapade möjlighet för Microsoft att gradvis ta över server/workstation-markanden från de olika UNIX-system m.fl. (IRIX, AIX, SunOS, VMS)

Skrivet av oeloe2:

Har du källor på det du påstår? Jag är så gammal att jag har ägt både k5, k6, k6-2 och K6-3. Ingen av mina processorer slog intels motsvarigheter i quake och quake2 iaf. Jag minns dessutom hur jag fick leta noga efter tester som visade polarna att mina budgetprocessorer minsann var lika bra som deras, fanboy som jag var(är fortfarande).

K5 mer elle mindre en halft misslyckad RISC-baserad x86, idén var rätt av AMD men utförandet blev sisådär, hyffsad heltalsprestanda men sämre på flyttal än Pentium, dock bättre än Cyrix CPU:er (6x86).

K6 är ingen ren AMD-produkt, efter att K5 inte klarade av vad som var förväntat så köpte AMD företaget NexGen som utvecklat RISC-baserade x86-CPU:er ett tag men aldrig lyckats få fäste på marknaden. AMD tog NexGens design och skapade K6, ingen dålig CPU

K6-2, upphottad K6 på alla sätt, högre frekvenser, mera cache, lite snabbare instruktioner, lägre spänning och framförallt 3DNow! vilket gjorde AMD först med flyttalsbaserade SIMD-instruktioner. En bra CPU, hade prestanda att matcha Pentium II i heltal och SIMD till lägre pris, samt att den hanterade flyttals SIMD, dock var prestandan på klassiska flyttal (x87) sämre vilket drabbade prestandan i spel som vid denna tid fortfarande använde mycket x87-instruktioner.

K6-3, var typ en K6-2 med integrerad level 2-cache (något som Pentium Pro/II haft i flera år), ingen dålig CPU, den konkurerade med Pentium III ett kort tag men den klarade inte av klockfrekvenser över 500 MHz och Intel släppte en ny generation Pentium III (Coppermine) som klarade av betydligt högre frekvenser samt att AMD K7 var på gång vilket gör den till en kortare parantes i x86-historien.

De länkarna för SIMD-instruktioner där K6 är generellt lite sämre än Pentium MMX vid samma frekvens, de är också icke relevanta till faktiskt prestanda då väldigt få applikationer/spel använde sig av MMX (men benchmark är inte mycket bättre idag, de testar ofta med nya häftiga instruktioner även om det tar 5 år innan de faktiskt används i applikationer).
K6-serien var inte dålig, men att gå så långt som att säga att de dominerade Intels motsvarigheter (Pentium MMX, Pentium II och Pentium III) är en överdrift. De var prisvärda CPU:er som i vissa fall kunde mäta sig med och ibland överträffa Intels diton men dominera var inte ord att förknippa med AMD på 90-talet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Ja! Dom började få ordning på processorerna då, men tvisten i fråga gäller för ett antal år före den tidpunkten som tvisten började.
Då var AMD's processorer överlägsna..

För att få en bra bild av vad för processorer intel hade för tvisten började, samt senare efter...
http://www.intel.com/pressroom/kits/quickrefyr.htm

Sen var där även en del andra stormar runt Intel för den tiden, som denna (lite OT, men men):
http://www.karanovic.org/courses/mca008/archives/1613

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade/raderade*

Tagit bort trollande/provocerande inlägg i enlighet med §1.5 och §1.6. Självklart är det ok att uttala sig kritiskt, men vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Trodde detta var överstökat för längesen. Pinsamt av Intel att vidhålla att man inte gjort något olagligt..

Hela deras affärsstrategi bygger på detta. Det är en fundamental del av företagskulturen som funnits ända från början.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker som böterna känns väl generösa av EU med tanke på att Intels agerande är anledningen till att det ser ut som det gör på CPU-marknaden idag. Det intel har förstört för AMD är svårt att mäta i pengar.

Reglerna medger högst 10% av vinsten eller omsättningen (minns inte vilket) i böter under den period som det är bevisat att brottet pågick. Alla "vet" att det pågått betydligt längre än 2002-2005, men ärendet har tagit väldigt lång tid att utreda, så man begränsade sig till den perioden. Sedan saknas det kanske hållbara bevis för tiden utanför.

Skrivet av oeloe2:

Fast det är väl böter det talas om och inte skadestånd eller tänker jag fel här?
Gottegrisarna i Bryssel som roffar till sig lite löneförhöjning

Skrivet av anon159643:

Rent skit att kanske EU ska få en massa pengar, hade pengarna istället gått till offret så hade jag varit glad för detta. Eller om pengarna hade varit öronmärkta för forskning eller något . Men nu ser jag över 1 miljard euro som kunde användas till något bra som enbart går till ren skit.

Skrivet av Lexius:

Så pengarna går till EU? Rätt sjukt att AMD skänker en miljon euro till flyktingkrisen då .

Samma sak som när polisen ger en böter. Har ni problem med det också?

Skrivet av ixthys:

2001 byggde jag min första dator själv med en Intel P4 1,8 GHz prolle. En kompis till mig byggde dator med AMD Thunderbird. Min mamma köpte en Fujitsu Simens stationär med AMD prolle.

Min prolle fungerade till 100% utan problem, tills jag pensionerade den år 2006. Min kompis fick sätta med ett öppet chassi och bordsfläkt till att blåsa ind på CPU kylaren. Min mammas dator släppte ut magiska röken från prollen.

Jag säger go Intel alltid har ni levererat kvalitet. Min gamla 1,8 GHz prolle har utställnings plats på foten av min ena datorskärm. Den skulle säkert fungera perfekt ännu i dag om det inte var för de ben som har gått av den från att ligga framme alle dessa år.

Anekdotisk bevisföring. Vad bra. Finns ju inte heller dussintals olika parametrar i omständigheterna som påverkat utfallet, som att din kompis kylare kunde varit kass eller att din mors dator dog av helt andra omständigheter. Gillar också att att detta ligger som grund för dina val i all evighet efter.
***bort/mod***

Skrivet av krigelkorren:

Ah, T-Birden ja! Det var på den tiden då kylaren var A och O.
Just den generationen var nog aldrig särskilt talande för AMD-epoken, vill minnas att Toms HW eldade upp ett par för att visa vad som hände med dålig kylning, generationen efter dessa var däremot början på Intels gissel med Athlon XP 1800+ (Motsvarande din P4 modell), MP, Thoroughbred, Barton mfl. det var nog då Intel såg sig hotade och började ta till tveksamma metoder för att säkra framtidskassan

Här är det, och testet är inte så lite vinklat:

Athlon-procesorerna ser brända ut redan innan kylaren plockats bort.

På den tiden var THG en av de största datorpublikationerna, och några år senare framkom det att THG var mutade av Intel till att ändra testresultat till Intels fördel. Att de överlevde den skandalen och dessutom fortfarande finns kvar till denna dag är för mig en gåta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Här är det, och testet är inte så lite vinklat:
https://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI

Athlon-procesorerna ser brända ut redan innan kylaren plockats bort.

På den tiden var THG en av de största datorpublikationerna, och några år senare framkom det att THG var mutade av Intel till att ändra testresultat till Intels fördel. Att de överlevde den skandalen är för mig en gåta.

Påverkan av den videon var inte bra för AMD, det blev något av en myt att AMDs CPU:er "brann upp" bland mindre insatta. Vad den igentligen visar är att AMDs CPU:er inte hade någon som helst thermal protection vilket Intel precis hade implementerat, lossnade kylaren från en Intel CPU så stannade datorn medans lödningarna smälte på en AMD CPU om samma sak inträffade. Intel hade löst ett problem, AMD hade inte gjort det. Nu hände det nog inte så ofta att en kylare lossnade från en CPU, men det hände nog ett antal klumpiga användare (undertecknad inkluderad, tog med datorn till ett LAN-Party och kollade inte att allt satt korrekt efter bilfärden, resultat=CPU-meltdown) och det var inte så roligt.
AMD la in liknande skyddsmekaninser något år senare, men medialt var skadan redan skedd.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Det är ett ganska känsligt ämne då åsikterna kring detta varierar mycket. Finns många som förnekar att Intel mutat och fulat sig.

Hur PC-marknaden ser ut idag har delvis att göra med vad Intel gjorde för drygt tio år sedan.

Visar inte det du skriver här hur principiellt viktigt det är att vinna detta? Om man vinner detta finns så vitt jag vet inte ett enda fall där man blivit fälld, vilket i en rättsstat då rimligen säger att man är oskyldig.

Tror ändå inte PC-marknaden skulle se speciellt annorlunda ut. AMDs största flaskhals under de "goda åren" var deras tillverkningskapacitet. För oss som jobbade på ställen där man körde Opteron på servers fick man lära sig att ha väldigt bra tålamod för det var väldigt långa leveranstider. Har för mig att Dell ansåg att man inte kunde använda Opteron ens i närheten så mycket man vill för man inte kunde uppfylla de garantier på leveranstiden man hade mot företagskunder p.g.a. av AMDs brist på tillverkningskapacitet.

AMDs riktigt stora problem började däremot med köpet av ATI. I princip alla överens om att man betalade alldeles för mycket, ett år efter köpet hade det hopslagna företaget ungefär halva värdet som varje företag hade var för sig dagarna innan köper blev klart. Under samma tid ökade både Intel och Nvidia sitt börsvärde, så det var ingen allmän nedgång.

Nästa problem var att AMD spenderar i princip hela sin kassareserv på köpet av ATI, ganska kort efter köpet lanserades Core2 och även Nvidia lyckades få ut produkter som var riktigt konkurrenskraftiga (tänk på att Nvidia var mindre än ATI vid det här läget). AMD fick två formidabla konkurrenter på sina huvudmarknader och man hade bränt i princip hela krigskistan på ett uppköp. Så främst var det AMD som laddade, siktade och sköt sig själv i huvudet. Intel kanske klappade till en extra gång med ett basebollträ...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Hela deras affärsstrategi bygger på detta. Det är en fundamental del av företagskulturen som funnits ända från början.

Att muta företag att använda sina egna underlägsna produkter för att stänga ute ett annat? Tycker du själv det låter som en vettig företagskultur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur mycket det har kostat Intel under dessa 7 år..Advokater är ju inte direkt billiga i drift

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Detta förklarar ju varför alla som jobbar i butik endast rekommenderat Intel dom senaste 10 åren .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Detta förklarar ju varför alla som jobbar i butik endast rekommenderat Intel dom senaste 10 åren .

Frågan är ju också om även Nvidia sysslar med liknande saker. Finns en hel del rapporter i forum om säljare som bara rekommenderar Nvidia-kort exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ta boten och sluta grina Intel!

Om AMD hade överklagat skulle boten antagligen vart mycket högre har jag för mig.. men dom struntade i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Man kan ju undra hur mycket det har kostat Intel under dessa 7 år..Advokater är ju inte direkt billiga i drift

Inte i närheten av de belopp denna boten rör sig om...

Förmodligen tjänar de pengar bara på att skjuta upp boten så länge de kan pga inflationen även inräknat ökade advokatkostnader!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jodå, men det beror på användningsområdet.
Intel grafik är skit på prestanda, det går inte att komma ifrån. Funkar bra till att surfa på men inte mycket mer.

AMD A4/A6/A8 finns i en handfull datorer från diverse tillverkare och dessa är bättre på grafik.
Min syster som spelar en del spel har en HP med A6 cpu/APU och den fungerar utmärkt enligt henne.
Jag har provat den APU med R5 grafik och den klarar nästan att driva runt Fallout 4 på low-medium inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

En modern Intel iGPU är dock inte helt tokig. http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5775c-i5-56...

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Påverkan av den videon var inte bra för AMD, det blev något av en myt att AMDs CPU:er "brann upp" bland mindre insatta. Vad den igentligen visar är att AMDs CPU:er inte hade någon som helst thermal protection vilket Intel precis hade implementerat, lossnade kylaren från en Intel CPU så stannade datorn medans lödningarna smälte på en AMD CPU om samma sak inträffade. Intel hade löst ett problem, AMD hade inte gjort det. Nu hände det nog inte så ofta att en kylare lossnade från en CPU, men det hände nog ett antal klumpiga användare (undertecknad inkluderad, tog med datorn till ett LAN-Party och kollade inte att allt satt korrekt efter bilfärden, resultat=CPU-meltdown) och det var inte så roligt.
AMD la in liknande skyddsmekaninser något år senare, men medialt var skadan redan skedd.

Ja, verkligen. Sockel A/462 hade ju markant sämre fästen för kylare än sockel 478, och det hände ju att kylare trillade av under transport, även med OEM-datorer, så det var ju faktiskt ett problem.

Jag vill minnas att det rent tekniskt fanns ett överhettningsskydd i AMD:s processorer, men att sensorn var av så dålig kvalitet att den ofta inte gav utslag innan skiten brann upp. Så processorn brann inte upp varje gång, men en klar majoritet av tillfällena.

Dock fick detta problem astronomiska proportioner pga den där videon, och det blev en elak myt som levde vidare i många år efteråt.

Skrivet av Yoshman:

Visar inte det du skriver här hur principiellt viktigt det är att vinna detta? Om man vinner detta finns så vitt jag vet inte ett enda fall där man blivit fälld, vilket i en rättsstat då rimligen säger att man är oskyldig.

Tror ändå inte PC-marknaden skulle se speciellt annorlunda ut. AMDs största flaskhals under de "goda åren" var deras tillverkningskapacitet. För oss som jobbade på ställen där man körde Opteron på servers fick man lära sig att ha väldigt bra tålamod för det var väldigt långa leveranstider. Har för mig att Dell ansåg att man inte kunde använda Opteron ens i närheten så mycket man vill för man inte kunde uppfylla de garantier på leveranstiden man hade mot företagskunder p.g.a. av AMDs brist på tillverkningskapacitet.

AMDs riktigt stora problem började däremot med köpet av ATI. I princip alla överens om att man betalade alldeles för mycket, ett år efter köpet hade det hopslagna företaget ungefär halva värdet som varje företag hade var för sig dagarna innan köper blev klart. Under samma tid ökade både Intel och Nvidia sitt börsvärde, så det var ingen allmän nedgång.

Nästa problem var att AMD spenderar i princip hela sin kassareserv på köpet av ATI, ganska kort efter köpet lanserades Core2 och även Nvidia lyckades få ut produkter som var riktigt konkurrenskraftiga (tänk på att Nvidia var mindre än ATI vid det här läget). AMD fick två formidabla konkurrenter på sina huvudmarknader och man hade bränt i princip hela krigskistan på ett uppköp. Så främst var det AMD som laddade, siktade och sköt sig själv i huvudet. Intel kanske klappade till en extra gång med ett basebollträ...

Vi får inte glömma "stjärn"-VD:n Dirk Meyer som förde AMD mot avgrunden. Han såg styvmoderligt på den bärbara marknaden och prioriterade ner strömsnåla CPU:er i botten när laptops växte som starkast, och avfärdade mobila enheter helt och hållet och sålde allt Imageon/Adreno till Qualcomm! Hans barska ledarskap blev ökänt, men han verkade ha legendstatus på den tiden och var smått oantastlig då han kom från DEC och jobbat med Alpha och senare Athlon. Och så försvann fabrikerna och blev Global foundries.

Skrivet av Swedish Berserk:

Att muta företag att använda sina egna underlägsna produkter för att stänga ute ett annat? Tycker du själv det låter som en vettig företagskultur?

Nej, varför tror du jag tror eller tycker det?

Har en släkting som varit ingenjör och haft lite att göra med Intel på 80- och 90-talet. Gjorde man inte affärer efter deras ramar när man var inne i deras produktbrancher så var de inte rädda för att ge repressalier på olika vis. Det var maffiametoder redan då.

Skrivet av Ixos:

Inte i närheten av de belopp denna boten rör sig om...

Förmodligen tjänar de pengar bara på att skjuta upp boten så länge de kan pga inflationen även inräknat ökade advokatkostnader!

Riktigt så gött är det inte för Intel. Böterna betalades in redan 2009 och ligger kvar så länge tvist pågår

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jaha.. K,bry. - intel hade mycket bättre produkter då - inte konstigt att man skulle föredra Intels prollar då.

Fast på den tiden var det mycket jämnare mellan Intel och AMD. Hade det verkligen varit så att Intels produkter var mycket bättre, hade Intel inte behövt manipulera marknaden för att få ett orättvist övertag. Fusket gjorde att AMD förlorade enorma summor och fick lägga ned både produktion och produktutveckling, vilket ledde till att man halkade efter rejält mot Intel. För Intel var det förstås julafton, eftersom man slapp konkurrenstrycket. I slutändan är det vi konsumenter som får lida av sämre produktutbud, sämre produkter och dyrare produkter. Om man deltar i en löpartävling och lägger krokben för sina motståndare, behöver man inte springa lika fort för att behålla sitt försprång. Det är inte bara de andra löparna som lider, utan även publiken som knappast lär få se några världsrekord.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Köpt AMD sedan länge enbart för den obalanserade och fula marknaden. Det är inte vidare snällt mot konsumenten att försöka tvinga fram ett monopol. Både Intel och Nvidia fular sig rätt uppenbart.

edit:
Straffet är ett skämt..

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Om Intel sätter krav på datortillverkarna så kan AMD göra det samma. AMD kan börja med att själva släppa stängda mjukvaran till deras grafikkort så deras "open source"-drivrutiner verkligen är open source.

Sedan kan AMD sätta krav som att på bärbara datorer skall skärmen vara 16:10 och matt. Även en musplatta värd namnet som minst har dubbelscroll och samma funktioner som Apples datorer 10 år tillbaka. Annat krav kan vara är att inte kombinera ljudupp/net/mute med F-tangenterna och annan sådan idioti. Kopiera Thinkpads äldre tangentbordsupplägg rakt av!

Ett annat krav är att datorn skall ha komponenter från andra tillverkare som inte kräver proprietär mjukvara för att fungera. Denna hårdvaran finns redan så det är bara att välja rätt komponenter.

Andra krav AMD kan sätta är att flesta kablarna till bärbara datorn går in på ena sidan. Ström, skärm, nätverk, ljud-ut, mikrofon och någon USB. USB kan/bör finnas på båda sidorna. Detta för att göra det enklare och slippa helvetet som idag med ström, skärm och nätverk är fördelade på två sidor.

Det kan AMD börja med. Sedan tillverka strömsnåla vardagsprocessorer som endast behöver en svag fläkt så datorn i stort sett är ljudlös. Även inte integrera någon form av bakdörrsteknik som Intels vPro eller ME i hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Detta förklarar ju varför alla som jobbar i butik endast rekommenderat Intel dom senaste 10 åren .

Nja, inte riktigt. AMD har alltid bara inriktat sig på vissa program, medan Intel har varit bra för samtliga program. Ett exempel är FSX, där AMD har uttalat att man inte är intresserad av optimeringar för det spelet. Med sådana uttalanden förlorar man kunder rejält.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Nej, varför tror du jag tror eller tycker det?

Har en släkting som varit ingenjör och haft lite att göra med Intel på 80- och 90-talet. Gjorde man inte affärer efter deras ramar när man var inne i deras produktbrancher så var de inte rädda för att ge repressalier på olika vis. Det var maffiametoder redan då.

Jag förstår inte varför man inte bara gör som rätten beslutat? Det är bevisat sen länge att de mutat tillverkare för att stänga ute AMD. Speciellt när bötern de ska betala är så pass liten i förhållande till den skadan de gjort på CPU marknaden som dessutom känns av fortfarande. De borde bara betala och gå vidare och köra rent spel istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Jag som alltid har tänkt att AMD gravade sin egen grav med att göra processorer som blev för varma.
Jag upplever det som att AMD alltid har haft behöv för mera kylning än Intels motsvarande modeller.

Njae visst har AMD haft sämre prestanda per W typ senaste 5 åren då Intel haft lyckade arkitekturuppgraderingar medans AMD haft många floppar. Men innan dess och speciellt under tiden mutorna ska inträffat så har de varit jämna och det har skiftat fram och tillbaka vilka har varit effektivast.

Ni som va med runt 2003-2004 kommer väl ihåg Intel Presc(h)ot som slog värme- och effektrekord och då moderkortstillverkarna fick uppgradera strömförsörjningen för att inte bränna moderkorten

Permalänk

Personligen tycker jag straffet borde vara att tvingas öppna upp sina "låsta" patent till konkurenterna för att främja konkurens och utveckling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personligen tycker jag straffet borde vara att tvingas öppna upp sina "låsta" patent till konkurenterna för att främja konkurens och utveckling.

Det överlägset bästa straffet vore kanske att x86 blir public domain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Trodde detta var överstökat för längesen. Pinsamt av Intel att vidhålla att man inte gjort något olagligt..

Så som media publicerar fakta, kan man inte annat än att hålla med. Har Intel verkligen skrivit, i klartext, att man inte får sälja mer än 5% av konkurrerande produkter, har man tveklöst begått ett övertramp. Det är däremot inte ett dugg onormalt att man kör med rabatter som växer med volym, och om man från tillverkarnas sida får ett sjukt bra pris när volymen är stor nog, så är det utan tvekan morot nog att producera 95% system med Intels hårdvara. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Något kluven, personligen. Hade jag varit beslutsfattare på Intel hade jag publikt gått ut med att jag anser att beslutet är felaktigt, men att vi inte vill ödsla tid, och pengar på det, och därför betalar. En stark dementi, och fram med slantarna, det hade kostat mindre än vad det här gör i förlängningen. Och så hade det varit ur världen.

Skrivet av Yoshman:

Men för laptops övergav Intel P4 nästan direkt för Pentium M. Pentium M processorn var väsentligt bättre än AMDs för bärbara. Finns nog tyvärr inget läge där AMD haft en bättre produkt för bärbara.

PIII arkitekturen var fantastisk, vi skördar fortfarande vinsterna än i dag. På gott och ont.

Skrivet av Yoshman:

Ren gissning, men tror det faktum att Intel blivit frikända alt. att målet blev nedlagt i alla fall utom detta gör att man av principiella skäl även vill få en vinst även här.

Det är nog den enda förklaringen som håller. För helt klart är att det här kostar mer pengar än "böterna".

Skrivet av Tumnus:

Dominansen började med K6 som var betydligt bättre än Intels Pro 200. Klockade bättre och hade en högre IPC. K6-3 gick upp emot PIII och utpresterande även den. En K6-3 på 400Mhz spöade en PIII på 500. PIII var tvungen att gå upp på 550Mhz+ för att kunna konkurrera med AMDs. Det var dock med K7 som AMD sprang ifrån Intel bland annat pga. dess inbyggda minneskontroller. Så jo. K6 var lika bra och tom. bättre än Intels pentiums. Ett problem AMD hade under K6 tiden var att få ut högklockade kretsar. De flesta låg kring 400-450Mhz medan de klockade ganska dåligt. En sak som K7 faktiskt åtgärdade.

Nja... K6-3 presterade förvisso bättre än samma klockfrekvens PIII, men problemet var att Intel inte hade problemet med att rampa upp frekvensen på sina PIII'or. Tidiga K7 åtgärdade det problemet, men fortfarande hade Intel övertaget i det att man helt enkelt kunde producera CPU'er med så mycket högre klockfrekvens att AMD's effektivare design fortfarande gav en lägre prestanda totalt. Först med K8 lyckades AMD få till det så att Intel riktigt hamnade efter.
Under en tid innan K8 var däremot K7'orna populära bland entusiaster eftersom man fick riktigt bra prestanda för pengarna. AMD var billiga, även om de var långsammare än Intel, så var de inte så långsamma att det var ospelbart.
Vi skulle behöva ett liknande scenario i dag. Intel dominerar entusiast marknaden totalt, och är därför svindyra. Om AMD fick fram något med 90% av Intels singeltråd prestanda, och en hel påse kärnor till ett bra pris, kanske vi äntligen kan se en svängning. Även om deras CPU inte totalt presterar bättre än Intels.

Skrivet av Yoshman:

Brutallång pipeline ihop med att man då nådde det som senare visat sig vara någon form av frekvensnivåvägg för kisel gjorde det smärtsamt uppenbart att P4-designen var rejält feltänkt.

Det är inte utan att man undrar vad de hade klarat av att prestera med dagens teknik. 4.5-5Ghz är ju mer eller mindre standard i dag.

Skrivet av Lexius:

Detta förklarar ju varför alla som jobbar i butik endast rekommenderat Intel dom senaste 10 åren .

Nja, jag tror inte att Intel brytt sig om att muta någon på golvet. Det handlar helt enkelt om att man rekommenderar en vara man är bekväm med. Och i rätt många av de 10 åren har Intel varit "rätt" att rekommendera, sett till pris / prestanda.

Skrivet av anon5930:

Det överlägset bästa straffet vore kanske att x86 blir public domain.

Inte helt säker, men det är väl nästan så det är redan? Vem som helst får använda det, men man måste betala en slant i royalties. Och inte en speciellt stor slant i heller. Via håller ju fortfarande på , exempelvis. De kan inte sälja skitmånga CPU'er årligen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte helt säker, men det är väl nästan så det är redan? Vem som helst får använda det, men man måste betala en slant i royalties. Och inte en speciellt stor slant i heller. Via håller ju fortfarande på , exempelvis. De kan inte sälja skitmånga CPU'er årligen.
B!

Njä, Intel sätter ju garanterat stopp för det. Nvidia ville ju ha tillgång till x86 länge men Intel hindrade företaget.

Samtidigt har AMD licensierat ut x86-64/AMD64 vilket de äger rättigheterna till vilket kanske gör det möjligt idag. Det Intel äger lär det vara stopp med men vill man verkligen ha tillgång så bör man kunna få det via AMD. Lite synd att vi inte fått höra något mer om licensieringen bara, det var riktigt intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Njä, Intel sätter ju garanterat stopp för det. Nvidia ville ju ha tillgång till x86 länge men Intel hindrade företaget.

Inte säker på hur de lyckats med det. Listan på företag som har tillverkat x86' och antingen lagt ner, eller sålt vidare sin linje, är ganska lång, och jag antar att Loongson i någon utsträckning försäkrat sig om rättigheter innan de tagit fram en CPU som kan köra instruktions-settet. Även om de är kineser, så tänker de försöka sälja sin produkt utanför Kina, bör de följa vissa riktlinjer.
Det sämsta, dyraste alternativet man måste kunna använda sig av är ju att plocka upp x86 linjen från någon här. Varför nVidia valt att inte göra det... fan vet. När var det nVidia ville göra x86, och inte fick?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Att Intel hade problem mot AMD på den tiden gällande prestanda upptäckte jag i alla fall.

Pentium 4 3.2GHZ @ 3.5GHZ mot en Athlon XP 2400+ 2.0GHz @ 2.4GHz

AMD processorn var 1 sekund snabbare på SuperPi vid 1M. I alla fall för mig.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte säker på hur de lyckats med det. Listan på företag som har tillverkat x86' och antingen lagt ner, eller sålt vidare sin linje, är ganska lång, och jag antar att Loongson i någon utsträckning försäkrat sig om rättigheter innan de tagit fram en CPU som kan köra instruktions-settet. Även om de är kineser, så tänker de försöka sälja sin produkt utanför Kina, bör de följa vissa riktlinjer.
Det sämsta, dyraste alternativet man måste kunna använda sig av är ju att plocka upp x86 linjen från någon här. Varför nVidia valt att inte göra det... fan vet. När var det nVidia ville göra x86, och inte fick?
B!

Jo, det finns en hel del frågetecken. Frågan är ju också hur långt man skulle komma med enbart det AMD äger och kan licensiera ut. Även jag tror att kineserna lär vara noga med hur de designar dessa processorer då enbart den kinesiska marknaden knappast lär vara tillräckligt. De vill nog gärna bli en seriös aktör på den globala marknaden.

Vad jag förstått har Intel stor makt här och bestämmer vilka som får göra vad. Nvidia försökte runt 2009 bygga egna x86-baserade processorer: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/03/04/nvidia-revea...

Blandannat försökte de få licens av Intel, vilket misslyckades helt. Nvidia släppte en hel del bilder under denna tid: http://www.tomshardware.com/news/nvidia-intel-cartoons-comics...
Sammarbete med VIA pratades det en hel del om men inget som blev av det heller tyvärr. På senare år verkar Nvidia ha accepterat att de får nöja sig med ARM.

Intel och Nvidia var allt annat än vänner ett tag. Intel sparkade ut Nvidia från chipset-marknaden också. nForce-baserade moderkort var rätt stort under 00-talet trots allt. nForce 2 är väl i det närmaste legendarisk, vem ville inte ha en sån tidigt 00-tal?

EDIT: Denna bild är ju rätt passande med tanke på nyhetsartikeln hehe:

EDIT2: Passande läsning med i sammanhanget, när Intel och Nvidia väl gräver ner stridsyxan: http://www.anandtech.com/show/4122/intel-settles-with-nvidia-...

"NVIDIA also does not get an x86 license. x86 is among an umbrella group of what’s being called “Intel proprietary products” which NVIDIA is not getting access to. Intel’s flash memory holdings and other chipset holdings are also a part of this. Interestingly the agreement also classifies an “Intel Architecture Emulator” as being a proprietary product. At first glance this would seem to disallow NVIDIA from making an x86 emulator for any of their products, be it their GPU holdings or the newly announced Project Denver ARM CPU. Being officially prohibited from emulating x86 could be a huge deal for Denver down the road depending on where NVIDIA goes with it."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intel och Nvidia var allt annat än vänner ett tag. Intel sparkade ut Nvidia från chipset-marknaden också. nForce-baserade moderkort var rätt stort under 00-talet trots allt. nForce 2 är väl i det närmaste legendarisk, vem ville inte ha en sån tidigt 00-tal?

Tack för att du påminde mig! Har faktiskt kvar ett gammalt modermodem för AMD s462 med nForce 2 krets.
Ett av de bästa korten jag haft nöjet att bruka.
DFI Lanparty körde väl nästan uteslutande med nF på sina moderkort har jag för mig - varav många var AMD baserade.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.